Gå til innhold

Kristne grunnverdier - Hva er det?

Anbefalte innlegg

Hvorfor forsvarer du jødene og deres løgner så fanatisk om det er slik som du sier at det er mye å kritisere jødene for ?

Du har tydelig fått mer enn en overdose av jødenes propagnda, så det er ikke noen vits å krangle mer.

Jeg har også lest jødenes propaganda, og jeg kjenner igjen det du sier her.

Men , alt det jødene sier er løgn, ispedd noe sannhet for å gjøre det mer troverdig, slik at de lettere kan lure de dumme goyim.

Herregud

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lucifer er gresk for lysbringer.

Det er én person som ett sted i bibelen blir kalt lysbringer, og det er Jesus.

lucifer betyr lysbringer, det er riktig. Men hvor i Bibelen blir Jesus kalt for dette ?

Dette er et navn, og din påstand kan følgelig sammenlignes med en person har gjort noe galt, og som lyver og sier at det er en annen som er ham selv for å prøve å lure seg unna noe han har gjort.

En slik påstand som du kommer med her er absurd, og det er en slik påstand som satan vlle komme med i forsøket på å dekke seg selv.

Så i deg har satan en trofast disippel.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kanskje du kan være så vennlig å begrunne hvorfor noen som i utgangspunktet ikke har noen tro på de mytene du finner i bibelen skulle tro på en av de mytene, satan? Og hvis så var at det var en mytisk entitet ved navn satan, hva skulle det til for ham å ikke lure deg til å være hans disipel? Hva får deg til å tro at DU er fritatt den kontrollen? Er det troen på jesus som gjør deg immun eller?

Vet du, jeg får bare større og større problemer med å ta folk som tror på latterlige tabber fra en klønete og dum gud som liksom gjør mirakler i det som ligner veldig på fantasien til ignorante menn i en gammel bok alvorlig jeg... Du havner godt opp på den lista, så vet du det... Ikke en tøddel av det du slenger ut av deg som "sannheter" evner du å bakke opp med fakta, ikke en dritt, så her er det neimen ikke mye for oss andre å respektere... :(

• Liker 3
Lenke til kommentar

Johannes 12:46.

"Jeg er kommet som lys til verden, for at den som tror på meg, ikke skal bli i mørket."

En slik påstand som du kommer med her er absurd, og det er en slik påstand som satan vlle komme med i forsøket på å dekke seg selv.

Hva snakker du om? Hvilken påstand? At bibelens gud er ond? Det er jo bare å lese bibelen det... Eksemplene jeg tok frem viser vel tydelig hvem som ifølge bibelen er den onde...

• Liker 3
Lenke til kommentar

Til OP:

Jeg vil si at kristne verdier kort sagt er de humanistiske verdier som dagens kristne er enige med.

Kristne verdier har vel opp gjennom tidene inkludert alt fra kvinneundertrykkelse til tvangskristning, slaveri til folkemord, så det er vanskelig å sette en definisjon.

Jeg kunne tenkt meg at de som fikk begrepet 'kristne grunnverdier' inn i lovtekstene i fjor kunne si noe om hva nøyaktig de mener... :)

• Liker 3
Lenke til kommentar

Johannes 12:46.

"Jeg er kommet som lys til verden, for at den som tror på meg, ikke skal bli i mørket."

Dette verset sier noe helt annet enn det du påstår.

Du har nok latt deg blinde litt av dine egne fordommer og hat mot kristendommen.

Hva snakker du om? Hvilken påstand? At bibelens gud er ond? Det er jo bare å lese bibelen det... Eksemplene jeg tok frem viser vel tydelig hvem som ifølge bibelen er den onde...

Det jeg kommenterte var din påstand om lucifer.

Og eksemplene du nevnte viser slett ikke at dine påstander er riktig.

Du nevnte jesaja 12:16 ?

Her er hele Jesaja kapittel 12

12Den dagen skal du si:

Jeg takker deg, Herre!

For du var harm på meg,

men harmen snudde,

og du trøstet meg.

2 Se, Gud er min frelse,

jeg er trygg og frykter ikke.

For Herren er min styrke og min sang,

og han er blitt min frelse.

3 Med glede skal dere øse vann

av frelsens kilder.

4 Den dagen skal dere si:

Lovpris Herren, påkall hans navn!

Gjør hans gjerninger kjent blant folkene,

forkynn at hans navn er opphøyd!

5 Syng for Herren, for han har gjort storverk,

gjør dette kjent over hele jorden!

6 Rop høyt i jubel,

dere som bor på Sion!

For Israels Hellige er stor,

han er midt iblant dere.

Endret av Baltazar94
  • Liker 1
Lenke til kommentar

KRISTNE GRUNNVERDIER - HVA ER DET?

Bot, barmhjertighet, omsorg, nestekjærlighet, frelse, solidaritet, synd, helligholdelse, selvstendighet, mot, ydmykhet, menneskeverd, åndsfrihet, nidkjærhet, skam, toleranse, tukt, trygghet, selvtillit, lydighet, gudsfrykt, medmenneskelighet, forsakelse, ærlighet.

Ikke et eneste ord angående troen på Jesus og hans død. Alt det andre er forsåvidt "støy" om en skal diskutere hva kristendommen er.

Lenke til kommentar

Ikke et eneste ord angående troen på Jesus og hans død. Alt det andre er forsåvidt "støy" om en skal diskutere hva kristendommen er.

Jesus og hans død er stort sett irrelevant når det gjelder kristne grunnverdier ... Når folk snakker om "kristne grunnverdier", så er det ikke selve Jesus og hans død de tenker på. Forøvrig var det bare en oppramsing av mange begreper som man ofte kobler til "de kristne grunnverdiene" ... Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Til OP:

Jeg vil si at kristne verdier kort sagt er de humanistiske verdier som dagens kristne er enige med.

Kristne verdier har vel opp gjennom tidene inkludert alt fra kvinneundertrykkelse til tvangskristning, slaveri til folkemord, så det er vanskelig å sette en definisjon.

Jeg kunne tenkt meg at de som fikk begrepet 'kristne grunnverdier' inn i lovtekstene i fjor kunne si noe om hva nøyaktig de mener... :)

Ja, det hadde vært greit om de kunne ha gjort rede for det. =)
  • Liker 1
Lenke til kommentar

"De kristne grunnverdiene" er definitivt et sekkebegrep som er ekstremt dårlig og aldri burde blitt brukt i en lovtekst.

Begrepet er da også ekstremt misvisende. Det første man tenker er at "de kristne grunnverdiene" henspeiler til kjernen i kristendommen, den delen som alle kristne kan enes om.

Det som faktisk ligger i begrepet er jo derimot verdier tilhørende ei ekstremt liberal luthersk kirke langt ute på venstresiden.

Lenke til kommentar

"De kristne grunnverdiene" er definitivt et sekkebegrep som er ekstremt dårlig og aldri burde blitt brukt i en lovtekst.

Det som faktisk ligger i begrepet er jo derimot verdier tilhørende ei ekstremt liberal luthersk kirke langt ute på venstresiden.

Dette er jeg faktisk enig i.

Og begrepet "kristne grunnverdier" er typisk politikerspråk, som er så vagt at det kan bety hva som helst som politikrne selv legger i det.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Du har nok latt deg blinde litt av dine egne fordommer og hat mot kristendommen.

Hat mot kristendommen? Nei, avsky.

Du nevnte jesaja 12:16 ?

Her er hele Jesaja kapittel 12

Min feil; en liten skrivefeil der, jeg mente kapittel 13.

Lenke til kommentar

Jesus og hans død er stort sett irrelevant når det gjelder kristne grunnverdier ... Når folk snakker om "kristne grunnverdier", så er det ikke selve Jesus og hans død de tenker på. Forøvrig var det bare en oppramsing av mange begreper som man ofte kobler til "de kristne grunnverdiene" ...

Vel. Kristne grunnverdier må være verdiene som troen setter for at man kan kalles kristen. Det er "tåkeprat" om man snakker om nestekjærlighet som en fundemental verdi slik at man kalles kristen. Vet at mange religiøse prøver seg på den taktikken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...