nikobelic Skrevet 27. mai 2013 Del Skrevet 27. mai 2013 Litt bakgrunnshistorikk: Vi har hatt et merkelig og dårlig forhold til utleier. Det var flere feil i leiligheten som jeg sa fra om tidlig i høst, men det kunne ta flere uker, og i det verste tilfellet opp mot to måneder før utleier tok turen ned i leiligheten bare for å se - men disse feilene ble aldri utbedret. Det virket som alt gikk én vei. Det var ingen skikkelig dialog. På grunn av dette vurderte vi sterkt å flytte ut før jul, men slo det fra oss på grunn av alt mulig annet stress som er før/etter jul. Vi har holdt ut helt nå til våren, og med tre måneders oppsigelse skulle vi vært ute innen 1. juli. Vi ytret ønske om å flytte ut før 1. juni. Vi tolket derfor dette som godtatt når utleier ønsket å vite eksakt dato for utflytting, fordi utleier hadde fått tak i ny leietaker. Badet hadde noe fuktproblemer, slik at det vokste noe sort - mugg/sopp - (som ikke ble tatt på alvor av utleier tidligere), som vi brukte noen timer på å skure bort. Ellers Utleier kom nedom for en sjekk, godkjente, og signerte en fullmakt slik at vi skulle få utbetalt depositum. I ettertid har utleier sendt en SMS hvor det står at utleier har brukt flere timer fordelt på to dager på å vaske ekstra på både bad og kjøkken, og kaller jobben vi har gjort en "helgevask". Avslutningsvis i SMSen prøver utleier å smøre oss med å si "jeg har vært snill som lot dere flytte ut før oppsigelsetiden gikk ut" noe vi mener er urelevant - utleier fikk ny leietaker, problemet er løst. Utleier krever 1000,- for den ekstra vaskejobben som ble utført. Joda - det er en relativt liten sum - men jeg syns det er et prinsipp å ikke betale bort problemene. Vi stiller oss uforstående til dette, da leiligheten var langt bedre vasket enn når vi tok over - og føler dette er mer personlig enn faktisk problem med leiligheten. Jeg har prøvd å finne noe i husleieloven, men den kan noen ganger være like kryptisk som cyrillisk for min del. Har utleier rett i sin sak? Etter kontrakten er avsluttet med signatur og nøkler overlevert, kan utleier komme tilbake og kreve penger av oss for en jobb utført av seg selv? Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 27. mai 2013 Del Skrevet 27. mai 2013 Hvis utleier har signert på at overleveringen av leiligheten er godkjent så ville jeg tro det eneste utleier kan kreve er dersom det dukker opp noe vesentlig som dere har forsøkt å skjule eller er skyld i. - Det høres ikke akkurat ut som noe slikt. Jeg ville sendt en høflig SMS tilbake der jeg beklaget at han ikke var fornøyd, og påpekt at vaskingen var utført etter det dere anser som god standard, og at han har inspisert (evt hatt mulighet til å inspisere) og godtatt overleveringen. - og at dere mht. dette ikke ser at dere kan dekke "tilleggsvaskingen". 5 Lenke til kommentar
nikobelic Skrevet 27. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2013 Sendte en høflig melding i retning av det du foreslår over. Beklaget at utleier ikke er fornøyd, og henviste til at vi samme inspiserte, og at det ble godkjent - og at jeg anser saken som over. I retur fikk jeg et surt oppgulp med sint ordlyd, unødvendig mange utropstegn og lik oppførsel som vi ellers i leieperioden har opplevd. Skulle ønske det i likhet med leietakere som må vise til referanser, at også utleiere må vise til gode referanser. Lenke til kommentar
hean Skrevet 27. mai 2013 Del Skrevet 27. mai 2013 Det er nok dessverre ikke slik da det er utleiers marked for tiden og det kommer det til å bli årevis fremover. I det øyeblikk det blir langt flere boliger til leie enn folk som ønsker å leie går det nok den andre veien. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 27. mai 2013 Del Skrevet 27. mai 2013 Sentralt her er husleieloven pgrf 10-2. To ting er spesielt viktige: "dersom ikke annet er avtalt" og "i samme stand som ved overtagelsen". Vaskekravet må alså ses i lys av hvordan det var da dere overtok, og man kan argumentere godt for at huseier har godkjent leiligheten og dermed "avtalt noe annet" selv om man kommer til at vasken var for dårlig. Begge deler innebærer knotete bevisspørsmål: hvordan var det faktisk vasket ved inn- og utflytt, og hva sa dere egentlig ved overtagelse? Jeg ville ikke betalt. 1 Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 27. mai 2013 Del Skrevet 27. mai 2013 Jeg hadde bare gitt en god f. i at han hisser seg opp. Dere har vel fått ut depositumet og alt? Hadde han vært misfornøyd med vaskingen så burde han ikke ha signert på fullmakten. Det er jo det som er poenget med depositumet. 1 Lenke til kommentar
nikobelic Skrevet 27. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2013 Vi fikk utbetalt depositum tidlig dagen etter fullmakten ble signert, da første etappe av flyttingen (til en helt annen kant av landet) fant sted samme dag. Takk for tilbakemelding, alle sammen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå