Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Mazda CX-5 vs Opel Mokka


Anbefalte innlegg

Skal sies at CX-5 fikk 5 stjerner i ncap.

Så sikkerheten er vel ikke hvor skoen trykker her.

 

Om man skal flisespikke, så må man nevne masse + hastighet = energi + "trekkspill" funksjonen fronten har. Tipper både en A6 og en CX-5 takler dette greit.

 

Om jeg skulle treffe en elg i 80km/t, ville jeg uansett valgt å sitte høyt framfor å få hele elgevommen i fanget.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forstår ikke hvorfor noen absolutt skal være imot at noen (og da spesielt familier) vil ha litt høyere biler

 

Kjappere og få unger/ting inn å ut, større bagasjerom, sitter høyere, tryggere, samtidig som nyere kompaktsuver ikke bruker noe nevneverdig mer drivstoff enn vanlige personbiler.

Lenke til kommentar

@snylter

 

Har du tall på vektfordeling når det kommer til "vanlig" personbil vs SUV?

SUV`er bygges på traktorprinsippet, noe som tilsier at vekten er plassert så lavt i konstruksjonen som mulig.

 

Det er lenge siden "Ford Explorer" som hadde for vane å havne på taket om man punkterte på høyre bakhjul.

Lenke til kommentar

Dessuten har CX-5 ett veldig lavt tyngdepunkt, (kan ikke snakke for resten)

(Selv om de nok ikke er så ille heller)

 

Ser du hvordan karosseriet, understell og motor sitter i forhold til hjulene/hjulbuene her?, suver er ikke hva de var for tyve år siden.

 

2013-mazda-cx-5_i04.jpg?scale=650x488

P1J05324s.jpg

 

 

Endret av Primer4
Lenke til kommentar

Men CX5 er også temmelig dyr da. Er det virkelig verdt det når man egentlig bare kjører til og fra jobb, og enkelte småturer til landet og da? Tenker at det kanskje må bli en CX5 til neste runde, da har de sikkert falt en god del i pris også. Kona har veldig lyst på en Juke, selv om den ser litt småweird ut foran. Men på tester så får den ikke så veldig god score. Der får Mokkaen langt bedre score. Så jeg ser for meg at valget står mellom Mokka, Kuga eller en Juke i denne omgang.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt par feil med min Kuga, men ford har vært okei til å fikse opp (gåen dynamo, sensorfeil og baklukedemper). Personlig synes jeg juke er aids for øyet :ph34r:.

Prøvekjøring er veldig gøy! Siste jeg prøvde var xc60 og freelander, fine og dyre biler.

Lenke til kommentar

Gikk over til SUV selv for 2 mnder siden. Fruen ønsket høyere bil for innlasting av barn til barnesete (forståelig for så vidt siden Audi A4 S-line er senket og man blir stående svært bøyd inn i baksetet og bakse med 13kg unge på strake armer).

Vi prøvde også CX-5 og den var beste bil vi prøve etter den vi til slutt landet på. Eneste jeg hadde å utsette på CX-5 var noe støy ved hastigheter over 70. Da i hovedsak vindstøy. Fin motor, grei på utstyr, håpløs levering dersom ny er aktuelt. 5-6 mnder levering er latterlig.

 

Burde virkelig prøvekjørt Mokka, siden den får gode omtaler alle steder og de siste modellene til Opel har vært bra (Insignia og Astra siste par år). Men vi prøvde GLK og da stoppet letingen. Kjører du lite, er det derimot neppe løsningen.

Lenke til kommentar

Egentlig driter vi litt i akkurat det. For vår del er det plass, god sittehøyde, sikkerhet og komfort som det viktigste.

 

Det eneste positive du oppnår med en suv er jo sittehøyden - og hvis du velger 4 hjulsdrift, fremkommelighet.

 

Ellers er alt ganske betydelig dårligere i en suv.

 

http://www.abcnyheter.no/motor/2012/02/07/suv-er-pa-ulykkestoppen

 

Selv føler jeg meg utrygg i en slik vingle bil. Mindre plass, mer støy, høyere drivstofforbruk, designmareritt, luftmotstand ala låvevegg, dårligere komfort, dårligere veigrep, parkeringsmareritt, osv osv - enn tilsvarende personbil.

 

Suv med 2 hjulstrekk er vel noe av det fjerneste som er laget.

 

Puh, det var godt å få det ut :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

For å gjøre valget enda litt vanskeligere kan jeg tipse om nye Fiat 500L. Ikke noen utpreget SUV, men på grunn av lave utslipp fra 0,9l turbo-motor får du den for 229 000 med cruisecontrol, tøtsj-skjerm, glasstak, regnsensor... og om jeg ikke tar feil tilbys den også med kaffemaskin som ekstrautstyr. Og hvis du venter et halvt år kommer 500L Trekking hvor du sitter litt høyere og har tøffe SUV lookalike-biter i plast på fangerne.

 

..også kan du late som om du er Jennifer Lopez når du kjører i byen. Det veier tungt for min del.

 

www.500l.no

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...