PROuser Skrevet 27. mai 2013 Del Skrevet 27. mai 2013 Kjøpte en kangoo i januar som skulle være i god stand og akkurat hatt full gjennomgang og service.. Men gang på gang må vesentlige feil rettes av selger. Her er siste mail til han: "Ref samtale i dag angående bilen vi kjøpte av deg 28/1-2013. Nå har det dukket opp et nytt problem med bilen etter at du hadde den inne for reprasjon. For to dager siden kokte den etter å ha kjørt 3 km til jobb. Da dampen kom opp av panseret , var det ingen varsellampe som varslet høy kjølvannstemp. Jeg var rett utenfor jobben og lot bilen stå til dagen etter. fylte opp med vann frostveske og kjørte 3 km. Da var beholderen for frostveske tom. Forsøkte flere ganger med å etterfylle med vann , men det forsvinner hele tiden. Når lekkasjen blir reparert må kjølvesken kontrolleres for nå holder den ikke 25 kuldegrader nå som jeg har brukt vann. Minst fem liter !! Ser ikke at det kommer ut kjøleveske på bakken heller. Bilen står på ...................... Ring når du skal hente den så kommer jeg opp med nøkkelen. Daglig leder i ............ gir meg skylden for at varene våre må pakkes i hans avdeling til bilen er reparert og det er ikke første gangen han må pakke for det er noe galt med min bil. Han har gitt meg beskjed om at jeg må rydde opp siden det var jeg som har brakt oss opp i dette uføre. Så langt har bilen kostet meg personlig en full arbeidsdag. ( 4 ganger flatt batteri. NAF test for å bevise at bilen lekker eksos inn i kupeen , noe du benektet samt opplading av det nye batteriet som bare hadde 10,8 volt i hvilespenning dagen etter at du leverte bilen sist gang.) Så mitt personlige tap på den bilen er en full arbeidsdag dvs kr 2500,- ................ sine utgifter har beløpt seg til 2400 kr for garantiutløpstest hos NAF samt kjøring til verkstedet ditt 3 ganger. Det var bare flaks at den siste feilen med bilen ikke skjedde på vei til Oslo i går for da hadde det kostet helt andre penger. Vi hadde 7 kunder som ventet mellom Arendal og Oslo på varer levert med bil. Hvis bilen hadde stoppet på veien , måtte vi ha fått tak i en annen bil på flekken og betalt noen for å komme med den og ta den andre bilen tilbake. Dette går ikke lenger og jeg har ingen planer om å bli sittende med mere trøbbel pga denne bilen. Ikke har jeg tid til det og ikke har jeg råd til det heller. Da bilen kom tilbake fra deg sist gang hadde forresten åpneren for døra på høyre side vært plukket ut og nå henger den bare og slenger. Jeg får den ikke til å sitte på plass . Bilen lekker fremdeles på venstre side, inn på dørmatta og jeg får ikke radioen til å virke etter at den var hos dere sist gang. Her er to alternativer til løsning på problemene med denne bilen. 1. Du tar tilbake bilen og returnerer pengene vi betalte. Du trekker i fra en sum for de 1450 km vi har brukt bilen. Bilen er forøvrig identisk med sånn den var da vi kjøpte den. Vi tar kostnadene som vi har hatt med NAF test og tapt arbeidstid på vår lærekonto (kjøp aldri bruktbil til yrkesøyemed) 2. Du nekter og ta tilbake bilen og vi søker juridisk hjelp i denne saken. Ut i fra det jeg har lest hittil , skal det være en sammenheng mellom km stand og hva en kan forvente seg. Vi kjøpte bilen uten å prute fordi vi trengte en bil med lav km stand. Bilen skulle brukes i yrkesøyemed og derfor var dette viktig. Her er listen over hva som var galt med en bil med kun 70800 km stand ------------------------------------------------------------------------------------------------------ Alvorlig olje lekkasje fra turbo Eksoslekkasje fra dyser To slangestusser på motoren er ikke koblet til noen ting. Motoren har vært skrudd på av amatører ( deksel over motor hang kun i en uorginal skrue. Vannlekasje inn på gulvet på venstre side Nødblink virker ikke Periodevis ujevm gange på motor Skade på gummimansjett indre høyre foran Klimaanlegg virker ikke Avlesing av feilminne for EOBDJOBD indikerer 4 feil Skade på gummimansjett tannstang Og 1450 km senere -------------------------- Vannlekkasje motor. Dette er ikke vanlig for en bil med denne km stand og er langt utenfor det en kan forvente. NAF sier at dette tilfelle faller inn under Forbrukerkjøpsloven. Vennligst kom med en skriftlig tilbakemelding på hva du vil foreta deg. Avslutningsvis vil jeg si at jeg ikke tror du har visst noe om manglene ved bilen. Du virker som en ordentlig kar. Dette til tross for at du lovet full service på bilen før vi fikk den og burde ha luket ut mange av manglene. Du har bare sikkert på grunn av mangel på tid ikke undersøkt bilen sånn som du burde" Han svarer bare at han vil komme og se på det og ta det derfra.. Hvilke rettigheter har vi? (Betalte 69000,- for den) Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 27. mai 2013 Del Skrevet 27. mai 2013 Du har ihvertfall ingen rettigheter etter forbrukerkjøpsloven når bilen er kjøpt i næringsøyemed. Så her er det kjøpsloven du må forholde deg til. Uten at det sannsynligvis vil medføre så store forskjeller med de manglene du lister opp. 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå