Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hva synes dere om å dele barna på facebook?

Anbefalte innlegg

Det er noe jeg har tenkt på en liten stund og det er en ganske irriterende sak. Søstra og samboeren hennes har totalt fem barn. Søstra mi er aktiv på facebook og nesten hver dag legger hun ut statuser, videoklipp eller bilder som handler om familien og barna, spesielt de to yngste som er henholdsvis to år og fem måneder gamle. Rett etter at den yngste ble født, la hun ut nesten identiske bilder hver dag og skrev "en dag gammel", "to dager gammel", osv. Nå har hun begrenset seg til ukesoppdateringer hvis det ikke er en spesiell situasjon eller positur hun vil dele et bilde av, og det er heller ikke unntaksvis.

Jeg synes egentlig at det er en uting å breie ut privatlivet sitt i stor grad på internett da man ikke har full kontroll over hvem som har tilgang til det, men jeg aksepterer at søstera mi og andre voksne mennesker styrer det selv. Det er barna hennes jeg tenker på og da spesielt de to yngste som er mest eksponert. Det dreier som om tilsynelatende harmløse bilder, så risikoen for at de skal bli misbrukt er kanskje ikke så stor, men når niesene mine blir eldre, er det langt fra sikkert at de vil sette pris på at hele livet deres finnes i bilder og tekst på internett. Det som ligger på facebook vil aldri bli borte heller.

Jeg føler at jeg bør si noe. Men jeg kjenner naturligvis søstera mi så godt at jeg vet at hennes verdensbilde er ganske forskjellig fra mitt. Hun takler "kritikk" dårlig og spesielt på dette området vet jeg, da hun legger mye arbeid og en stor del av identiteten sin i å være mor og opprettholde familiefasaden. Jeg tror ikke at samboeren hennes bryr seg noe om dette, eller så ser han ikke noen problemer med det. Uansett er det søstera mi som er sjefen.

Jeg oppretter denne tråden fordi jeg lurer på hva andre tenker om dette, spesielt dere som har barn selv. Tenker dere over hvilke deler av familielivet som er greit å dele på internett? Søstera mi er 31 år gammel hvis det skulle være av betydning.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Be henne lese dette:

Under Facebook’s current terms (which can change at anytime), by posting your pictures and videos, you grant Facebook “a non-exclusive, transferable, sub-licensable, royalty-free, worldwide license to use any [iP] content that you post on or in connection with Facebook (“IP License”). This IP License ends when you delete your IP content or your account unless your content has been shared with others, and they have not deleted it.” Beware of the words “transferable, sub-licensable, royalty-free, worldwide license.” This means that Facebook can license your content to others for free without obtaining any other approval from you! You should be aware that once your photos or videos are shared on Facebook, it could be impossible to delete them from Facebook, even if you delete the content or cancel your account (the content still remains on Facebook servers and they can keep backups)! So, although you may be able to withdraw your consent to the use of photos on Facebook, you should also keep in mind that if you share your photos and videos with Facebook applications, those applications may have their own terms and conditions of how they use your creation! You should read the fine print to make sure you are not agreeing to something that you don’t want to have happen.

http://www.nyccounsel.com/business-blogs-websites/who-owns-photos-and-videos-posted-on-facebook-or-twitter/

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg er lettere rystet over hvor "sleppehendt" vanlige folk er med å legge ut bilder, og gjør det aldri selv. Ser av og til rene "pedomaten" som bevisstløse foreldre slenger ut på nett, og har hatt lyst til å si fra, men har vært litt engstelig for å fornærme noen.

Lenke til kommentar

Folk idag er litt for opptatt av å framstille seg sjølve som at dei lever det perfekte liv og at det alltid skjer noko nytt og spennande.

Ganske skremmande igrunn, dei fleste tenkjer ikkje over at 99% av dei du har på vennelista gir blanke faen i kidd'n din og bilda du legg ut.

Problemet kjem når man får tilbakemelding(kanskje bare ein gong) og den er jo alltid positiv(kven seier noko negativt om ein liten onge?). Dette blir fom å helle bensin på bålet og du har det gåande.

Gleda meg til nokon faktisk blir utsatt for noko pga bilda dei legg ut, kanskje folk får litt fornuft i skolten.

Lenke til kommentar

Skeptisk, og gjør det ikke. Ble enig med samboer om at vi gjør det minst mulig med vårt barn.

Jeg hadde en diskusjon med en pedagog i barnehage om dette, og vi kom fram til at det var greit å eksponere barn minst mulig på nettet. Denne pedagogen har nå fått barn selv, og facebooksiden hennes er propp full av bilder av "nurket", og idiotiske innlegg som; -mamma var snill og kjøpte salve til mine såre bryster. Daglige oppdateringer av sikkel og skit. Håpløst.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Folk idag er litt for opptatt av å framstille seg sjølve som at dei lever det perfekte liv og at det alltid skjer noko nytt og spennande.

Ganske skremmande igrunn, dei fleste tenkjer ikkje over at 99% av dei du har på vennelista gir blanke faen i kidd'n din og bilda du legg ut.

Problemet kjem når man får tilbakemelding(kanskje bare ein gong) og den er jo alltid positiv(kven seier noko negativt om ein liten onge?). Dette blir fom å helle bensin på bålet og du har det gåande.

Gleda meg til nokon faktisk blir utsatt for noko pga bilda dei legg ut, kanskje folk får litt fornuft i skolten.

"Fin Blogg. Kommenter tilbake"

• Liker 2
Lenke til kommentar

Skeptisk, og gjør det ikke. Ble enig med samboer om at vi gjør det minst mulig med vårt barn.

Jeg hadde en diskusjon med en pedagog i barnehage om dette, og vi kom fram til at det var greit å eksponere barn minst mulig på nettet. Denne pedagogen har nå fått barn selv, og facebooksiden hennes er propp full av bilder av "nurket", og idiotiske innlegg som; -mamma var snill og kjøpte salve til mine såre bryster. Daglige oppdateringer av sikkel og skit. Håpløst.

Det er rart med unger. Man synes best om sine egne. Virkeligheten er ganske subjektiv og oppfattelsen styres også av hormoner og erfaringer for å besørge at avkommet blir levedyktig.

Det finnes da værre ting enn å ha et eksponeringsbehov på nettet. Det er nå bare sånn det har blitt i kulturen.

Lenke til kommentar

Jeg tenker at faren med å legge ut slike bilder som så senere kan brukes og misbrukes (bare se fb-reglene) for alt mulig rart uten at man har kontroll over det er større enn nytten som man kan ha av det. Dette er bare i tillegg til at man spamer ned andre mer eller mindre kjente personer med ganske intime ting. Det blir også veldig gøy når mennesker som man selv knapt nok kjenner, men som er fb-venner med moren/faren senere kan spørre deg om de utrolig søte bildene fra barndommen.

Lenke til kommentar

Barn så unge har ikke noen mulighet til å ta stilling til dette spørsmålet, og vil kanskje synes det er dumt etter at de vokser opp at hele deres livshistorie ligger ute på mammas facebook, eller verre, på nettsteder hvor de ikke lenger har kontroll over informasjonen.

Det må vel være opp til foreldrene, men personlig synes jeg det er en uting og at de bør holde seg for gode til sånt, det er tydelig at morens behov for å oppretteholde fasaden om et velykket familieliv er så sterk at det overgår barnas behov for privatliv. Det er veldig synd.

Ja, du bør si noe, du burde få søstra til å slutte med dette, men for å ikke være så konfronterende kan du kanskje se om du kan finne gode eksempler hvor folk sine facebook bilder har blitt misbrukt for så å snakke om disse episodene og farene rundt å legge hele sitt privatliv ut for verdens øyne, uten å nødvendigvis snakke om hennes bilder direkte. Hvis hun skjønner farene og de negative konsekvensene, så vil hun kanskje bli mer forsiktig med hva hun legger ut?

På en annen side, det er så mange mammablogger og sånt fortiden at hun garantert drukner i mengden informasjon og ikke er utsatt for noen spesiell risiko. Men for barnas skyld, synes jeg hun bør la være. Det er min mening.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror et viktig problem er at mange rett og slett ikke tenker over at "den søte babyen" vil vokse opp en dag. Når man er gravid får man stor oppmerksomhet fra alle, og det skal godt gjøres å ikke få litt ekstra smil her og der når man er høygravid. Dette tar av enda mer når ungen først er kommet, når alle man mer eller mindre kjenner strømmer på for å gratulere og si hvor søt ungen er. Da er det ikke så uvanlig å bli litt sjalu, så mange av venninnene til hun damen vil ha sin egen unge. Det kan oftel løses ganske fort, og man sitter der og nyter all oppmerksomheten, men husker ikke på at ungen vil vokse opp før det er for sent.

Jeg tipper dette er en viktig grunn til hvorfor så mange legger ut bilder på FB og lignende steder. Da ungen var nyfødt var alt fryd og gammen, men nå da hverdagen har satt inn blir det vanskeligere og vanskeligere å få oppmerksomhet igjen, og man sitter igjen alene med alle problemene en unge medfører.

For å si det sånn har jeg en venninne som helt seriøst vurderte å dra til en sædbank og bli gravid, bare for å kunne bli mor. Hva konsekvensene kom til å bli ti, femten år senere falt henne aldri inn. Det sier litt hvordan noen tenker, eller ikke tenker. Heldigvis fikk jeg snakket henne fra det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har søkt litt rundt etter noe som kan hjelpe meg og funnet noen forskjellige saker der bilder er blitt misbrukt, men ingen som gjelder spebarnsbilder, så da er jeg sikker på at den risikoen vil bli rasjonalisert bort hvis jeg legger fram de artiklene.

Jeg fant noe interessant her: http://www.datatilsy...nettversjon.pdf . Jeg har ikke lest heftet selv ennå, men forhåpentligvis står det noe vettugt der og kanskje søstera mi er mer mottakelig for en tredjepart som Datatilsynet.

Endret av Zarac
Lenke til kommentar

Hun vil vel opprettholde fasaden sin for venninnene sine, som er å være en god mor. Jeg kunne aldri gjort dette selv. Det er så slitsomt at veggen min skal bli spammet av "se på gullungen!!" døgnet rundt. Jeg har vurdert å slette flere av dem, til tross for at de er i familien min.

Lenke til kommentar

En drivkraft for dette kan være at noen faktisk syns det er kjedelig å ha svangerskapspermisjon, med lite respons fra andre voksne.

Er klar over at det står at Facebook har eierretten også til slettede bilder. Men om så Facebook bruker tid på å finne fram slettede bilder, hva kan de i teorien bruke disse til?

Dessuten er det utrolig mange muligheter til å finne bilder på nettet. Du kan f.eks. ta Print Screen av en dokumentarfilm om en barnefamilie, og du vil få mengdevis av bilder av barn. Eller Print Screen av familiefilmer på youtube, du kan på kort tid laste ned millioner av bilder om du gidder å jobbe med det.

Eller det å legge ut bilder av 17. mai-tog i lokalavisen, det regnes som helt ufarlig. Men det er ikke helt ufarlig hvis det er én person i bygda som har kontakt med skumle personer i utlandet, og sender bildene til dem.

Lenke til kommentar

Hvis man en sjelden gang legger ut et spesielt bilde, greit. Å innbille seg at hele verden deler din interesse for ungene dine og behandle oppdateringene som en føljetong, ugreit. Og de er verken prinser eller prinsesser, så cut that shit.

• Liker 1
Lenke til kommentar

En drivkraft for dette kan være at noen faktisk syns det er kjedelig å ha svangerskapspermisjon, med lite respons fra andre voksne.

Ja, det kan være grunnen for mange. Men det gjelder ikke søstera mi. Hun foretrekker å være arbeidsløs (uten trang økonomi, selvsagt) selv om hun ikke har barn å passe på og finner nok å bedrive dagene med.

Er klar over at det står at Facebook har eierretten også til slettede bilder. Men om så Facebook bruker tid på å finne fram slettede bilder, hva kan de i teorien bruke disse til?

At facebook-administrasjonen skulle ha noen interesse av bildene, er jeg ikke redd for. Men søstera mi har rundt 120 venner på facebook og deler bildene med sine venner og venner av de som er tagget. I tillegg tar gjerne annen familie og venner noen bilder som de deler med venners venner. Det er vanskelig å si, men totalt har i hvert fall et firesifret antall mennesker direkte tilgang til bilder av niesene og nevøene mine gjennom facebook. Hvem som helst av disse kan kopiere og lagre bildene og dele dem videre. Og selv om ingen av dem mener noe galt med det, har et bilde plutselig havnet et sted der man ikke vil ha det.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg tror at årsaken til at vanlige folk er så lite mindful hva angår publiseringen av diverse bilder, er fordi de svever i den illusjonen at de faktisk eier dem de legger ut bilder av, og det er ikke bare feil, men også ganske så dumt

Lenke til kommentar

Kan bli misbrukt? Det at man legger ut bildet av folk som ikke har eller kan samtykke til det er i seg selv misbruk.

Bildene blir neppe "misbrukt" i andre situasjoner. Misbruket består i at barna skal vokse opp en dag og de har en rett til ikke å ha internett fullt av bilder av seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...