Gå til innhold

Bytte båt - miste en uke fri - tanker?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg trenger litt hjelp med et dilemma som jeg sitter å gnager på.

Jeg er motormannlærling i "Havila Shipping" og jeg jobber med en 1/1 turnus, som vil si at jeg jobber fire uker på båt for deretter å ha fire uker fri.

Jeg har nå fullført mitt første år som lærling, og etter neste arbeidsperiode skal jeg begynne å arbeide på en ny båt.

Jeg har akkurat fått vite hvilken båt jeg skal på, og utreisedato for denne båten. Turnusen på denne båten går ikke helt sammen med min nåværende turnus, så jeg får bare 3 uker fri istedenfor 4 uker etter neste tur.

Tingen er at jeg har bestilt og betalt for en sydenreise med alle mine venner (stor vennegjeng som skal) og jeg vil nesten dø før jeg går glipp av denne turen.

Jeg har gledet meg til den i evigheter og det kommer til å bli helt legendarisk med 2 uker i syden med hele vennegjengen.

Jeg har vel egentlig på en måte allerede bestemt meg for hva jeg vil, og hva jeg kommer til å gjøre.

Jeg bare lurer på om jeg kan komme til å miste lærlingeplassen min eller noe slikt hvis jeg ikke kommer på båten på planlagt mønstringsdato.

Jeg vil selvfølgelig prøve å ringe rederiet og forklare saken til dem, men jeg vet ikke hvor sympatiske de kommer til å være. Hadde jeg fått de fire ukene med fri som jeg egentlig har krav på, så hadde det gått bra.

Kan noen som kanskje jobber på båt komme med noen tanker angående denne situasjonen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Står det noe om slike situasjoner i tariffavtalen din? Jeg vil anta rederiet må erstatte ferien du taper, dersom de faktisk har adgang til å endre turnus på den måten. Det antar jeg forsåvidt at de har, så fremt de følger fastsatte prosedyrer. Men altså, hva sier avtalen om dette?

Lenke til kommentar

Dette kommer jo an på hvor "greie" rederiet er. Når jeg var lærling så fikk jeg alltid ordnet ting slik at jeg hadde fri i de viktigste feriene, dvs jul og sommermånedene. DVS jeg fikk jobbet meg inn eller reise hjem tidligere slik at det passet godt for meg. Lærlingens turnus betyr veldig lite med mindre du har noen som går motsatt (mye styr å skulle sysselsette flere lærlinger på samme skift). Du må nesten bare ringe å høre med den som har ansvar for deg på kontoret. Har personlig hatt flere turnusendringer som har kræsjet med planlagte ferier og det har alltid ordnet seg!

Og du må for all del la være å møte opp uten å si fra eller gi beskjed på forhånd. Da er det absolutt fare for at du mister lærlingplassen din og kan få trøbbel med å skaffe ny!

Endret av staf
Lenke til kommentar

Dette kommer jo an på hvor "greie" rederiet er. Når jeg var lærling så fikk jeg alltid ordnet ting slik at jeg hadde fri i de viktigste feriene, dvs jul og sommermånedene. DVS jeg fikk jobbet meg inn eller reise hjem tidligere slik at det passet godt for meg. Lærlingens turnus betyr veldig lite med mindre du har noen som går motsatt (mye styr å skulle sysselsette flere lærlinger på samme skift). Du må nesten bare ringe å høre med den som har ansvar for deg på kontoret. Har personlig hatt flere turnusendringer som har kræsjet med planlagte ferier og det har alltid ordnet seg!

Og du må for all del la være å møte opp uten å si fra eller gi beskjed på forhånd. Da er det absolutt fare for at du mister lærlingplassen din og kan få trøbbel med å skaffe ny!

Takk for svar.

Jeg har ikke ringt rederiet enda, men jeg skal gjøre det i morgen tenker jeg.

Jeg håper virkelig de kan hjelpe meg, for det å gå glipp av en venne-tur til Tyrkia som jeg allerede har betalt 10.000 kroner for vil bli sykt kjedelig.

Spesielt med tanke på at det hadde gått bra om jeg hadde fått de fire ukene fri som jeg har krav på etter å ha jobbet i fire uker.

Krysser alle fingrer og tær for at rederiet kan ordne noe for meg.

Lenke til kommentar

Husk at det også finnes en middelvei..

Altså å reise hjem en uke tidligere enn de andre, slik at du kan mønstre på som planlagt.

Prat med arbeidsgiver om situasjonen, så ordner det seg nok på en god måte vil jeg tro.

Husk at et arbeidsforhold handler om å gi og ta.. Man gir på områder som ikke er så viktige, og tar på områder som er viktige.

Det samme gjelder da for arbeidsgiver, de gir og tar de også..

• Liker 1
Lenke til kommentar

Da lurer jeg veldig på hvilket rederi du har jobbet i? Det virker for godt til å være sant.

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg trenger litt hjelp med et dilemma som jeg sitter å gnager på.

Jeg er motormannlærling i "Havila Shipping" og jeg jobber med en 1/1 turnus, som vil si at jeg jobber fire uker på båt for deretter å ha fire uker fri.

Jeg har nå fullført mitt første år som lærling, og etter neste arbeidsperiode skal jeg begynne å arbeide på en ny båt.

Jeg har akkurat fått vite hvilken båt jeg skal på, og utreisedato for denne båten. Turnusen på denne båten går ikke helt sammen med min nåværende turnus, så jeg får bare 3 uker fri istedenfor 4 uker etter neste tur.

Tingen er at jeg har bestilt og betalt for en sydenreise med alle mine venner (stor vennegjeng som skal) og jeg vil nesten dø før jeg går glipp av denne turen.

Jeg har gledet meg til den i evigheter og det kommer til å bli helt legendarisk med 2 uker i syden med hele vennegjengen.

Jeg har vel egentlig på en måte allerede bestemt meg for hva jeg vil, og hva jeg kommer til å gjøre.

Jeg bare lurer på om jeg kan komme til å miste lærlingeplassen min eller noe slikt hvis jeg ikke kommer på båten på planlagt mønstringsdato.

Jeg vil selvfølgelig prøve å ringe rederiet og forklare saken til dem, men jeg vet ikke hvor sympatiske de kommer til å være. Hadde jeg fått de fire ukene med fri som jeg egentlig har krav på, så hadde det gått bra.

Kan noen som kanskje jobber på båt komme med noen tanker angående denne situasjonen?

Jeg gikk glipp av to uker i England, en Iron Maiden, og en Metallica konsert når jeg bytta båt.

Av og til må man svelge noen kameler for å jobbe slik, og sån er det bare.

Husk det at rederiet legger vekt på slike ting når du søker jobb der senere en gang. Da er det lurt at du har vist dem at du er dugelig, og at du har stått på.

Tror nok jeg hadde valgt å skippe sydenturen, selvom at dette suger max, slik er det å jobbe på båt...!

Lenke til kommentar

Viss du ikke ønsker å ringe Per for å si dette selv så kan du lese tariffavtalen din.

Du skal i løpet av 1 år på havet ha +/- 180 dager, det står også at ved bytte av turnus så skal eventuelle pluss dager medregnes, du kan ikke protestere på det fordi du får din lønn x3 i perioden som godtgjørelse.

Det vil si at du får godtgjort plussdagene dine på andre måter en ferie, du kan selvfølgelig ta dem ut i ferie, men det er ganske dumt viss du skulle bytte båt en annen gang og få forskjøvet pluss dagene over i minus, da kan det bli trekk i lønn (Det blir det forøvrig aldri)

Men, det du kan gjøre, er at du kan ringe til kontoret i Fosnavåg og forklare situasjonen, du er en lærling du er ikke kritisk personell og heller ikke en del av sikkerhetsbemanningen, du er regnet som ekstra personell og kan derfor avstå fra turnus uten at båten på noen måte går ned og under av den grunn.

Da orner det seg.

Lenke til kommentar

Står det noe om slike situasjoner i tariffavtalen din? Jeg vil anta rederiet må erstatte ferien du taper, dersom de faktisk har adgang til å endre turnus på den måten. Det antar jeg forsåvidt at de har, så fremt de følger fastsatte prosedyrer. Men altså, hva sier avtalen om dette?

Tariffavtaler for sjøfolk i offshore er vanskelige å få tak i, jeg startet selv og delvis fullførte mitt utdanningsløp før jeg gikk over i annen type utdanning og problemet er at en opparbeider et vist antall arbeidsdager i løpet av et år (180 dager ca) og at turnusen ikke er satt på grunnlag av båt, men på grunnlag av antall dager,

Så etter 1 år i arbeid (går på dag av ansettelse) så har mann det man kaller et årsoppgjør, da sender man en oversikt inn til rederiet der man teller opp alle dager man har hatt. Her er hvor båtene opererer avgjørende for kompensasjon, nord og sør om Brest.

Systemet fungerer egentlig veldig bra, frem til man skal bytte båt, men siden man er ansatt i selskapet og ikke i båten så er det som det står i vanlige arbeidskontrakter at arbeidsplassen kan variere og at noe turnus endring må på beregnes.

For lærlingen er det veldig vanlig praksis og bytte båt etter 1 år.

Lenke til kommentar

Da lurer jeg veldig på hvilket rederi du har jobbet i? Det virker for godt til å være sant.

Jeg var lærling i Ugland på bøyelaster, strålende rederi bare synd de knapt har norske båter igjen nå! Dersom jeg får muligheten til å komme tilbake til Ugland så gjør jeg det på dagen. Kan ikke sammenlignes med det jeg har vært på i ettertid!

Lenke til kommentar

Jeg var lærling i Ugland på bøyelaster, strålende rederi bare synd de knapt har norske båter igjen nå! Dersom jeg får muligheten til å komme tilbake til Ugland så gjør jeg det på dagen. Kan ikke sammenlignes med det jeg har vært på i ettertid!

Ugland hadde et litt rufsette rykte før for å ikke betale ut lønn og litt sånt, men det er noen år siden :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...