ostenxx Skrevet 26. mai 2013 Del Skrevet 26. mai 2013 Hei der. Jeg bare lurer på om andre allergikere der ute sliter mer med allergien(-ene) i år enn tidligere? For min del sliter jeg noe voldsomt med allergi på øynene og sår hals. Det hvite på øynene er liksom væskefylt/pløsete, og det føles som om det er sand på øyet kontinuerlig. Hjelper lite med å spise tabletter og ta øyedråper. Blir ikke noe bedre av å oppholde meg andre steder. Lenke til kommentar
Dore123m Skrevet 26. mai 2013 Del Skrevet 26. mai 2013 Vurdert allergi sprøyte? fungerte i 2-3 år. så må ta en ny en i år Lenke til kommentar
ostenxx Skrevet 26. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2013 Vurdert allergi sprøyte? fungerte i 2-3 år. så må ta en ny en i år Hva er dette? Lenke til kommentar
Dore123m Skrevet 26. mai 2013 Del Skrevet 26. mai 2013 Hva er dette? Du hører da med din fastlege om en eventuell sprøyte som de kjører inn i baken din, og så føler du ikke pollenallergien. Den fungerte fult og helt for min del. Koster omlag 600,- noe i den duren. Lenke til kommentar
''' Skrevet 26. mai 2013 Del Skrevet 26. mai 2013 Ikke lenge til det blir gress-sesong nå... skummelt Lenke til kommentar
*F* Skrevet 26. mai 2013 Del Skrevet 26. mai 2013 God grunn til å sitte inne på PC-en Lenke til kommentar
Macklemore Skrevet 26. mai 2013 Del Skrevet 26. mai 2013 Jeg har aldri merket at jeg er allergisk mot noe tidligere. Men nå er jeg tett i nesa, svir i øynene og dritt i halsen. En venn av meg måtte holde seg inne forrige uke pga allergien... Lenke til kommentar
meg0709 Skrevet 26. mai 2013 Del Skrevet 26. mai 2013 Vurdert allergi sprøyte? fungerte i 2-3 år. så må ta en ny en i år Bare for å spørre, men funker slike ting på andre allergier som teite husdyr og diverse mat/veps etc? Lenke til kommentar
Dore123m Skrevet 26. mai 2013 Del Skrevet 26. mai 2013 (endret) Bare for å spørre, men funker slike ting på andre allergier som teite husdyr og diverse mat/veps etc? jeg er ikke sikker. Men jeg mener at jeg reagerte på en hund. Men pollen var helt vekk. Men du kan høre med lege eller lese på nettet. Endret 26. mai 2013 av Dore123m Lenke til kommentar
Athikez Skrevet 26. mai 2013 Del Skrevet 26. mai 2013 Det er mer enn i fjor hvertfall.. vinteren har vært laaaaaaaaang iår! http://www.pollenvarslingen.no/ kjekk nettside å bruke Lenke til kommentar
ostenxx Skrevet 27. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2013 Du hører da med din fastlege om en eventuell sprøyte som de kjører inn i baken din, og så føler du ikke pollenallergien. Den fungerte fult og helt for min del. Koster omlag 600,- noe i den duren. Var med legen i dag og fikk en kortisonsprøyte i baken. Får håpe det fikser biffen. Tror jeg kreperer snart om dette fortsetter! Lenke til kommentar
Gloria Skrevet 27. mai 2013 Del Skrevet 27. mai 2013 Så lenge jeg begynner med allergitabletter i god tid før pollensesongen merker jeg det ikke så godt. Jeg er veldig allergisk, forresten Lenke til kommentar
Dore123m Skrevet 27. mai 2013 Del Skrevet 27. mai 2013 Var med legen i dag og fikk en kortisonsprøyte i baken. Får håpe det fikser biffen. Tror jeg kreperer snart om dette fortsetter! Burde gjøre susen innen kort tid. Lenke til kommentar
Heidi Skrevet 27. mai 2013 Del Skrevet 27. mai 2013 Har prøvd allergisprøyte, på meg virker de i inntil to uker.. Og får ikke lov til å ta mer enn tre-fire iløpet av en sesong. Er sterkt allergisk, foreløpig merker jeg det mest på trøttheten, den blir liksom aldri borte, samme hvor mye jeg sover. Noen tips for de som sliter mye: -Vask håret og hele kroppen hver kveld, i det minste ansikt, hår, hals, hender og armer om man ikke får tid til å dusje. -Bytt putetrekk ofte. -Ikke tørk klær ute, spesielt ikke sengetøy, noe de fleste gjør. -Vask ansiktet flere ganger daglig, og hendene svært ofte. -Skyll nesen innimellom med saltvann om nesesprayen ødelegger slimhinnene, da klarer du kanskje å utsette sprayene litt. -Om du er som meg og tar mer enn en tablett daglig, fordel de jevnt utover døgnet. Feks en om morgenen og en om kvelden. Ikke ta det samtidig. -Aldri ha vinduer oppe dagtid, kun evt om natten eller når det regner. Luft godt inne så fort det er regn, eneste gangene man kan gjøre det uten problemer. -Solbriller! Hele tiden omtrent, mye av pollenet som går rett i øynene unngår man da. Jeg går omtrent med solbriller hele dagen... Ihvertfall når jeg er ute eller kjører bil. -Pollenmaske man kan bruke om man går tur i bjørkeskog, klipper plena etc. Kjempefine får å få en pause. Bør brukes med solbriller evt dykkerbriller for full effekt. (Eneste bivirkning er at folk tror du er gal.) Kortisonsprøyter/allergisprøyter skal man få på blåresept, dvs minimalt av kostnad. (Ikke 600 kr som han lenger opp måtte betale, det er lureri!) De kan dessverre ha en del bivirninger og er ikke så godt testet ut. Blant annet er det oppdaget "innsøkk" i rumpene til folk som har tatt disse sprøytene. Alt fra en.to cm (som jeg har fått....) til håndflate-størrelse. Jeg velger likevel å ta sprøyte før jeg drar på ferie, men unngår det utenom da, siden jeg får faktisk søkk av de. Kortisonsprøyter skal fungere på alt av allergi som får øye/nese/halv/pust-symptomer. Jeg sliter også med utslett om jeg får gress på meg, og føler de virker der også. Men må alltid ta tabletter i tillegg til sprøytene, men da kun en om dagen. 2 Lenke til kommentar
Akrapovic Skrevet 27. mai 2013 Del Skrevet 27. mai 2013 Jeg synes det er ekstra ille. Har du prøvd akupunktur? Hørt om mange som har blitt friske av det. (Jeg tør ikke ;p ) Lenke til kommentar
Oyvindp Skrevet 27. mai 2013 Del Skrevet 27. mai 2013 (endret) Jeg er veldig allergisk mot pollen, bjørk og timotei, men har ikke merket noe foreløpig. (tar heller ikke noe tabeletter enda) Men jeg kan anbefale en nesespray som har gjort underverker for min allergi : Avamys heter den, og har fungert helt toppers. Trod dette er en reseptbelagt medisin Ellers kan det være greit å følge opp rådene Heidi kommer med over her. Endret 27. mai 2013 av Oyvindp Lenke til kommentar
KKake Skrevet 27. mai 2013 Del Skrevet 27. mai 2013 Avamys er bra. Er veldig allergisk. Tok en kortisonsprøyte for en mnd. siden, som funka dårlig når sesongen satte ordentlig i gang. Bruker nå Telfast sammen med Avamys og klarer meg bra, bortsett fra på morgenen, når virkningen er gått ut. Så om ikke en kortisonsprøyte gjør saken, er Telfast og Avamys verdt å sjekke ut. Lenke til kommentar
Oyvindp Skrevet 27. mai 2013 Del Skrevet 27. mai 2013 Jeg har prøvd det aller meste innen medisin, inkludert naturpreparater men Awamys har vært min redning Men det skal sies at mine plager er mest kløe/rennede øyne og SINNSYK slimproduksjon når sesongen er som verst. Har dog ikke testet kortison enda, siden Awamysen fungerer såpassa bra. Lenke til kommentar
Athikez Skrevet 27. mai 2013 Del Skrevet 27. mai 2013 (endret) Avamys er bra. Er veldig allergisk. Tok en kortisonsprøyte for en mnd. siden, som funka dårlig når sesongen satte ordentlig i gang. Bruker nå Telfast sammen med Avamys og klarer meg bra, bortsett fra på morgenen, når virkningen er gått ut. Så om ikke en kortisonsprøyte gjør saken, er Telfast og Avamys verdt å sjekke ut. Enig her! Bruker de samme medikamentene, fungerer utrolig bra. Jeg bruker også øyedroper i tillegg, livostin. Og jeg har en allergi på nivå 4(5 er maks). Bor i Trondheim, hvor det har vært endel spredning iår, klarer meg utmerket Jeg har plaget med pollen, spesielt bjørkpollen i store deler av livet mitt. Plaget veldig med trøtthet ved bruk av medikamenter. Har brukt litt forskjellige medisiner. Tabletter jeg har brukt: Jeg begynte med zyrtec (cetirizin), disse medikamentene er mer eller mindre det samme. Samme virkestoff og virkemåte. Det gjorde at jeg ble utrolig trøtt, vanskelig å stå opp om morgenen og slapp etter en arbeidsdag. Når jeg byttet fastlege så ble jeg anbefalt en ny medisin mot mine plager, Telfast (Fexofenadine). Den virker på en annen måte. Den krysser ikke "blood–brain barrier" som gjør at du ikke blir trøtt. Skal vist være nyere generasjon medisin mot blant annet allergi plager. Vips så ble mine plager om trøtthet borte og det virker utrolig bra mot pollen også. Øyedråper: Jeg bruker Livostin, funker bra har ikke følt at jeg trengt å bytte de. Nesespray: jeg bruker Avamys (Fluticasone furoate), som virker bra mot tetthet og plager med tett og rennende nese. Er en medikament som ikke har så mange side effekter som Livostin (kan forårsake hodepine). Endret 27. mai 2013 av Athikez Lenke til kommentar
ostenxx Skrevet 28. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2013 (endret) Avamys er bra. Er veldig allergisk. Tok en kortisonsprøyte for en mnd. siden, som funka dårlig når sesongen satte ordentlig i gang. Bruker nå Telfast sammen med Avamys og klarer meg bra, bortsett fra på morgenen, når virkningen er gått ut. Så om ikke en kortisonsprøyte gjør saken, er Telfast og Avamys verdt å sjekke ut. Jeg sliter i grunn lite med nysing og rennende nese for å si det slik. I år er det i vesentlig grad øyet som er problemet med hoven hornhinne og en del sårhet. Øyelokkene er røde. Videre er jeg sår i halsen (har hatt halsbetennelse tidligere i år). Endret 28. mai 2013 av ostenxx Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå