Liddell Skrevet 26. mai 2013 Del Skrevet 26. mai 2013 Hei. Jeg er 21 år, singel, og lysten på å kjøpe bolig. Å leie er så kjipt, taper mye penger. Jeg har ikke fast jobb, men hatt +/- 25.000 i månedslønn siden nyttår. Nå er jeg inne i et vikariat med varighet frem til nyttår. Har i underkant av 40.000 i månedslønn. Egenkapital skal jeg nok hoste opp, men kanskje ikke mer enn 150.000 kr. Kommer an på hvor lenge jeg venter. Hvis jeg kan få min far som kausjonist, er det håp for å få boliglån under disse forutsetningene? Håper på vettuge svar. Lenke til kommentar
Schwarzwald Skrevet 26. mai 2013 Del Skrevet 26. mai 2013 (endret) Tror nok du må belage deg på en kausjonist ja. Hvis vikariatet kun er til nyttår, og du ikke er sikret inntekt etter det, er jeg redd de fleste eller alle banker er særdeles forsiktige med å gi deg huslån. Egenkapital på 150.000 er nok også i minste laget om du skal kjøpe bolig i et populært område som Oslo eller andre større byer. De fleste har vel et krav om minst 15% egenkapital, og da holder ikke 150.000 til store kåken. Slik er dessverre boligmarkedet i dag... "fucka". Jeg er glad jeg hoppet på det for 8 år siden. Hvis ikke, hadde jeg også hatt problemer med å komme meg inn i det i dag. Jeg synes synd på de som er single, har normal inntekt og skal kjøpe seg bolig i Oslo. Endret 26. mai 2013 av Schwarzwald Lenke til kommentar
Liddell Skrevet 26. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2013 (endret) Men med kausjonist så senkes kravene veldig? Ikke helt skjønt den ordningen. EDIT: Takk for svar forresten Endret 26. mai 2013 av Liddell Lenke til kommentar
Schwarzwald Skrevet 26. mai 2013 Del Skrevet 26. mai 2013 Men med kausjonist så senkes kravene veldig? Ikke helt skjønt den ordningen. EDIT: Takk for svar forresten Jeg er ikke sikker på hva som kreves med kausjonist kontra uten kausjonist. Det ville jeg spurt den/de aktuelle bankene om For eksempel DnB har døgnåpen kundeservice alle dager med mulighet for chat. Du kan med andre ord spørre de nå og få svar. Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 27. mai 2013 Del Skrevet 27. mai 2013 Jeg hadde ikke fast jobb da jeg fikk lån, men nok egenkapital til å møte kravet om 15% til en bolig på ca. 2 mill. Hadde litt mindre lønn enn deg. Fast ansettelse var aldri et tema i møtene med banken, de ville kun se de tre siste lønnsslippene. Men hvis du har kausjonist er jo "alt" mulig, siden banken ikke løper noen risiko uansett, forutsatt at boligen du skal ha ikke er verdt mer enn kausjonistens. Hvis jeg var deg ville jeg bare bedt om et møte med banken for å avklare hva du kan få, uten å si noe som helst om verken ansettelsesforhold eller kausjonist. Husk at banken først og fremst skal tjene penger på deg. Først hvis banken tar opp ansettelsesforholdet ditt og gjør det til et problem, ville jeg trukket frem kausjonist-kortet (kan være banken spør om det da og). Det er nok best å kjøpe så fort som mulig. Markedet er bare blitt verre og verre for hvert år som går; leilighetene der jeg bor var vanskelige å selge for takst for noen år siden, nå selges de over takst etter bare en visning. Med fortsatt befolkningsvekst og laber boligbygging er det ingen grunn til å tro at det vil snu med det første, og å leie er det samme som å gi bort pengene du ellers kunne brukt på å betale ned egne avdrag. Lenke til kommentar
deaktivert443556 Skrevet 27. mai 2013 Del Skrevet 27. mai 2013 (endret) Men med kausjonist så senkes kravene veldig? Ikke helt skjønt den ordningen. Kausjonist er i grunn noe som ikke brukes i særlig grad lenger. I stedet er det to andre begreper som gjerne menes med dette og det er: Realkausjonist - Noen som stiller en tilleggssikkerhet for lånet ditt. F.eks foreldrene dine stiller huset som pant for leiligheten din. Da er det ikke lenger nødvendig med 15 % egenkapital. Samskyldner - En person som er like mye ansvarlig for lånet ditt som det du er. Er dette en person med god økonomi, da er det ikke lenger så veldig farlig om du har lav inntekt, eller ikke har fast jobb. Endret 27. mai 2013 av Bradbury Lenke til kommentar
Schneiderlin Skrevet 27. mai 2013 Del Skrevet 27. mai 2013 (endret) Tok et fint regnestykke, om du betaler 7000,- måneden i leie i 50 år har du betalt 4.200.000 kr (ca et hus i dag), derfor har det blitt mer å mer vanlig at folk leier. Men selvfølgelig, det er jo greit å ha en egen leilighet eller hus. Norge er jo et av de eneste landene det faktisk er vanlig å eie noe selv. Endret 27. mai 2013 av Cortese Lenke til kommentar
Schwarzwald Skrevet 27. mai 2013 Del Skrevet 27. mai 2013 Tok et fint regnestykke, om du betaler 7000,- måneden i leie i 50 år har du betalt 4.200.000 kr (ca et hus i dag), derfor har det blitt mer å mer vanlig at folk leier. Men selvfølgelig, det er jo greit å ha en egen leilighet eller hus. Norge er jo et av de eneste landene det faktisk er vanlig å eie noe selv. Du får ikke leie et hus til 4,2 millioner for 7000 kroner i måneden. Skal du ha en grei 2 roms leilighet i Oslo må du betale opp mot 10.000 kroner i måneden i leie. Jeg kjøpte en 2-roms for noen år siden, og betaler under 6000 i avdrag og renter pr. måned. Om 20 år er den min. Det er litt dyrere nå, men fortsatt er det i det lange løp rimeligere å kjøpe. 1 Lenke til kommentar
xbomullx Skrevet 31. mai 2013 Del Skrevet 31. mai 2013 Jeg er kausjonist for samboeren min! 200k lånte han. Han har aldri hatt annet enn sommerjobb, han studerer enda. Så det skal gå! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå