Shushi Skrevet 26. mai 2013 Del Skrevet 26. mai 2013 (endret) Hei! Jeg studerer Fysikk og matematikk på NTNU akkurat nå, og vurderer karrieremuligheter hvor jeg kan ende opp som noe annet enn en kontorrotte. I den sammenheng, er det noen vits for en sivilingeniør i fysikk og matematikk å verve seg som offiser i forsvaret? Hvis jeg verver meg, vil de 5 årene jeg brukte på NTNU være grunn for raskere forfremmelse eller i det hele tatt nyttig til noe annet enn å gjøre det lettere å videreutdanne meg som ingeniør i forsvaret? Tusen takk for all hjelp =). Endret 26. mai 2013 av Shushi Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 27. mai 2013 Del Skrevet 27. mai 2013 Det finnes stillinger som forsvaret utlyser på ingeniør jobber, dog har forsvaret spennende muligheter for alle uansett bakgrunn 1 Lenke til kommentar
Dudeliduu Skrevet 7. juni 2013 Del Skrevet 7. juni 2013 (endret) Hei! Jeg studerer Fysikk og matematikk på NTNU akkurat nå, og vurderer karrieremuligheter hvor jeg kan ende opp som noe annet enn en kontorrotte. I den sammenheng, er det noen vits for en sivilingeniør i fysikk og matematikk å verve seg som offiser i forsvaret? Hvis jeg verver meg, vil de 5 årene jeg brukte på NTNU være grunn for raskere forfremmelse eller i det hele tatt nyttig til noe annet enn å gjøre det lettere å videreutdanne meg som ingeniør i forsvaret? Tusen takk for all hjelp =). De har nylig lyst ut masse stillinger i Kongsberggruppen hvor de trenger mange nye folk fra ulike bakgrunner. På ingen måte innenfor forsvaret, men å lage missiler tror jeg er det nærmeste forsvarsrelaterte jobben der man kan få bruk for matematikk og fysikk som bakgrunn. Om du f.eks går Forsvarets Ingeniørhøyskole vil ikke fem år på NTNU ha stort å si med mindre det er like fag du da kan hoppe over i utdanningen, men det gir som regel høyere lønn når du er i fullt arbeid. Utenom det vil det ikke være spesielt relevant i forhold til selve jobben. I bunn og grunn er det vanskelig å få spesialiserte jobber med bakgrunn matematikk og fysikk om du ikke spesialiserer deg til en annen retning som for eksempel rakettfysiker Om du ikke vil spesialisere deg eller endre retning på noen som helst måte, men fortsatt vil inn i en relevant jobb i forsvaret så er Forsvarets forskningsinstitusjon ditt beste alternativ. Dessverre har jeg liten tro på det Endret 7. juni 2013 av Dudeliduu 1 Lenke til kommentar
Shushi Skrevet 11. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2013 Jeg har ingen tanker imot å spesialisere meg i ett fagområdet, men hvordan vil det hjelpe meg å få jobb i forsvaret? De verver jo ikke rakettfysikere direkte, eller hva? Om du ikke vil spesialisere deg eller endre retning på noen som helst måte, men fortsatt vil inn i en relevant jobb i forsvaret så er Forsvarets forskningsinstitusjon ditt beste alternativ. Dessverre har jeg liten tro på det Er ikke de som forsker i FFI sivile? Tusen takk for hjelpen, dudeliduu og priim Lenke til kommentar
Dudeliduu Skrevet 12. juni 2013 Del Skrevet 12. juni 2013 Jeg har ingen tanker imot å spesialisere meg i ett fagområdet, men hvordan vil det hjelpe meg å få jobb i forsvaret? De verver jo ikke rakettfysikere direkte, eller hva? Er ikke de som forsker i FFI sivile? Tusen takk for hjelpen, dudeliduu og priim Jo ganske sikker på at de fleste på FFI er sivile. Og angående spesialisering mente jeg generelt om studieretningen, også i privat sektor. Jeg anbefaler at du snakker med vernepliktsverket og hører med dem hvor du burde lete, for de kan sikkert peke deg videre i riktig retning. Om du da skulle fått tak i en eller annen relevant jobb så vet du at graden du da vil få kun er symbolsk og følger lønnstrinnet ditt akkurat som for eksempel leger i forsvaret? Om det er en lederstilling du er ute etter i militær tradisjonell forstand så må du gå befalsskole/krigsskole. 2 Lenke til kommentar
ZerothLaw Skrevet 29. juni 2013 Del Skrevet 29. juni 2013 Med den personellpolitikken som har blitt ført, iallefall i Sjøforsvaret, den siste tiden, så vil det nå sannsynligvis åpne seg for et "generasjonsskifte" både i militære og sivile stillinger. Med Msc i matematikk og fysikk så kan det nok være mange muligheter, og ikke utvilsomt da i tekniske stillinger f.eks. om bord på fartøyer. Anbefaler deg å høre direkte med personelloffiserene i f.eks. Fregattvåpenet, istedet for å gå om vernepliktsverket osv. Utenfor forsvaret så har jeg tidligere snakket med folk med samme bakgrunn som deg selv som jobber som ingeniører for klassifiserings og verififikasjonsselskaper - jobber hvor du virkelig kan få brynet deg som ingeniør. For å svare mer på det egentlig spørsmålet ditt: Ja, jeg tror utdanningen din kan gi deg et bra forsprang på stillinger i Forsvaret, men desverre så må det tilleggsutdanning til i form av befalsskole, og stabsskole dersom du virkelig sikter høyt. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå