Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Venninne med vanskelig boforhold

Anbefalte innlegg

Jeg har en venninne som stadig forteller meg at hun ikke kan bo hjemme lenger. Så vidt jeg vet bor hun bare sammen med faren sin, og jeg tror han har alkoholproblemer og er ganske utagerende generelt sett. Å flytte sammen med moren hennes er uaktuelt, hun er tilsynelatende enda verre, og venninnen min har et ganske anspent forhold til foreldrene sine.

Jeg har bedt henne om å si ifra til noen, men hun har ikke lyst. Hva er det mest ideelle å gjøre i en slik situasjon? Anonym poster: acb585fbd103b5b45f6594f4138c7ea9

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ikke det hadde vært noe bedre for henne. Anonym poster: acb585fbd103b5b45f6594f4138c7ea9

Hun synes sikkert ikke det selv, men det vil være bedre.

Slik du beskriver det, høres dette ut som omsorgssvikt. Det skader ikke å levere en bekymringsmelding og la barnevernet avgjøre hva som er best.

Endret av Zarac
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er absolutt ikke sunt for henne å være der (basert på de inntrykkene jeg har gjort meg av situasjonen).

Jo tidligere hun kommer seg bort fra det, jo bedre. Det kan gi alvorlige skader psykisk i lengden som hun kanskje kommer til å slite mye med. Slike ting kan ødelegge folk for livet. Som sagt, vet ikke hvor alvorlig dette er, eller hvordan situasjonen er. Men det høres ikke bra ut på det lille du forteller.

Men jeg er sikker på at hun kan komme til å angre stort om hun ikke gjør noe med situasjonen fort. For alt jeg vet har hun psysiske arr fra mange år tilbake.

Virker også som du støtter henne og bryr deg, det er bra. :)

Anonym poster: c5610aa58ca19b31df0288b99acb01ff

Lenke til kommentar

Tror ikke det hadde vært noe bedre for henne.

Det er ikke gitt at barnevernet plasserer henne på institusjon. Barnevernet vil i samarbeid med henne (og eventuelt overformynder) prøve å komme frem til den beste løsningen for henne, hvilket slett ikke trenger å være institusjon. Det finnes andre tilbud, som for eksempel ungdomshjem, fosterhjem, avlastningshjem eller å la henne bo hos et annet familiemedlem.

For å unngå unødvendig konflikt vil jeg råde deg til å ikke kontakte barnevernet uten å ha informert venninnen din om dette i forkant, da hun kan oppleve dette som et inngrep i hennes liv. Du trenger ikke nødvendigvis å ta det opp for å gi valget til henne, men gjør henne i alle fall klar over at du ikke greier å stå på sidelinjen og se på at hun har det sånn som dette uten å prøve å gjøre noe for henne. For det er jo åpenbart at hun ønsker hjelp, ettersom hun forteller deg disse tingene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...