Aimles Skrevet 26. mai 2013 Del Skrevet 26. mai 2013 Hei Det er en oppgave med tre alkoholer: 1. CH3-CH2-CH2-OH 2.CH3- CH(OH) - CH2 - OH 3. HO- CH2 - CH(OH) - CH2-OH Spørsmålet er: Hvilken alkohol er lettest løselig i heksan? Og fasitten sier "1", altså at CH3 - CH2 - CH2 - OH er lettest løselig i heksan. Hvorfor det? Er det fordi C3H7OH, altså nummer 1, er det minste molekylet? Lenke til kommentar
Meridies Skrevet 26. mai 2013 Del Skrevet 26. mai 2013 Hei Det er en oppgave med tre alkoholer: 1. CH3-CH2-CH2-OH 2.CH3- CH(OH) - CH2 - OH 3. HO- CH2 - CH(OH) - CH2-OH Spørsmålet er: Hvilken alkohol er lettest løselig i heksan? Og fasitten sier "1", altså at CH3 - CH2 - CH2 - OH er lettest løselig i heksan. Hvorfor det? Er det fordi C3H7OH, altså nummer 1, er det minste molekylet? Jeg vet ikke, men det du burde spørre om dette i kjemiassistansetråden. Der er det garantert noen som kan svaret. Lenke til kommentar
Aimles Skrevet 26. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2013 Hei, jeg vet lizm ikke hvordan jeg kommer til forummet i kjemiassistansetråden… jeg ser mange emner der, men jeg vet ikke hvor jeg kan trykke på "nytt emne", jeg vet ikk hvor man poster svaret :S Jeg trykket på svar og postet innlegg, og det var jo feil sted >.< Lenke til kommentar
Quote Skrevet 26. mai 2013 Del Skrevet 26. mai 2013 Det ser ut som om du har postet riktig sted, i nettopp "Den store kjemiassistansetråden". 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå