AnonymDiskusjon Skrevet 26. mai 2013 Del Skrevet 26. mai 2013 Poster som Anonym pga navnet mitt her inne er ganske likt mitt virkelige navn, Har blitt kalt obligatorisk møte på jobben som skal vare fra 14-18. Vi har fått beskjed om at vi får betalt de første 2 timene, mens de 2 siste timene er på dugnad. Ordet dugnad ble faktisk brukt av sjefen selv.. Min arbeidsdag er over 15:30. Uten at eg har sjekket noen regler er min generelle oppfatning at slikt skal man ha betalt for. Eg har faktisk bedre ting å gjøre enn å sitte på et møte uten betaling. Eg sa ingenting når det ble lagt fram pga 5 min før vi fikk beskjed hadde eg klagd på et krav om å bruke helgen på å vaske firmabilen. Dette er en bil eg IKKE disponerer på fritiden min. Da ble det til at eg fikk bruke firmakortet til å kjøre gjennom en vaskeautomat. Hvordan bør eg legge dette frem uten å virke sutrete? Dette er et lite firma med noen få ansatte, og det er litt surt å måtte være den ene personen som ikke vil godta dette. Anonym poster: bb4dfdb45a8f4431314098d3ea4daa68 Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 26. mai 2013 Del Skrevet 26. mai 2013 Er det ikke litt smålig å være den eneste personen som ikke vil godta dette også? (Sånn litt på siden av hva som er rett og galt) 1 Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 26. mai 2013 Del Skrevet 26. mai 2013 Poster som Anonym pga navnet mitt her inne er ganske likt mitt virkelige navn, Har blitt kalt obligatorisk møte på jobben som skal vare fra 14-18. Vi har fått beskjed om at vi får betalt de første 2 timene, mens de 2 siste timene er på dugnad. Ordet dugnad ble faktisk brukt av sjefen selv.. Min arbeidsdag er over 15:30. Uten at eg har sjekket noen regler er min generelle oppfatning at slikt skal man ha betalt for. Eg har faktisk bedre ting å gjøre enn å sitte på et møte uten betaling. Eg sa ingenting når det ble lagt fram pga 5 min før vi fikk beskjed hadde eg klagd på et krav om å bruke helgen på å vaske firmabilen. Dette er en bil eg IKKE disponerer på fritiden min. Da ble det til at eg fikk bruke firmakortet til å kjøre gjennom en vaskeautomat. Hvordan bør eg legge dette frem uten å virke sutrete? Dette er et lite firma med noen få ansatte, og det er litt surt å måtte være den ene personen som ikke vil godta dette. Anonym poster: bb4dfdb45a8f4431314098d3ea4daa68 Regner med du forventer at sjefen din skal være like firkantet når det er du som ber om noe og han som evt skal gi? Lenke til kommentar
Kleivis Skrevet 26. mai 2013 Del Skrevet 26. mai 2013 Er det ikke litt smålig å være den eneste personen som ikke vil godta dette også? (Sånn litt på siden av hva som er rett og galt) Ser den, men dette er en liten bedrift der vi egentlig bare er 2 "vanlige" ansatte. Har allerede snakker med han andre og han er også enig. Resten går vel på fastlønn og om eg ikke tar helt feil. Regner med du forventer at sjefen din skal være like firkantet når det er du som ber om noe og han som evt skal gi? Ser også den, men problemet mitt er at dette gjentar seg gang på gang der det hele tiden blitt satt krav til at vi skal gjøre jobb-ting på fritida. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 26. mai 2013 Del Skrevet 26. mai 2013 Regner med du forventer at sjefen din skal være like firkantet når det er du som ber om noe og han som evt skal gi? Når det kommer til akkurat det med oppmøte og lønn, så finnes det ikke "firkantet" eller "vanskelig". Dersom man skal møte på jobb, så skal man ha betalt. Ferdig snakka. Alt annet er idioti. 8 Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 26. mai 2013 Del Skrevet 26. mai 2013 Når det kommer til akkurat det med oppmøte og lønn, så finnes det ikke "firkantet" eller "vanskelig". Dersom man skal møte på jobb, så skal man ha betalt. Ferdig snakka. Alt annet er idioti. Ja, klart det, men da regner jeg med at den ansatte heller ikke tar seg friheter på jobb, og gjør urelaterte ting i arbeidstiden. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 26. mai 2013 Del Skrevet 26. mai 2013 "To og en halv times" friheter? Personlig sitter eg gjerne på nettet i noen minutt på jobb. Av og til kommer eg noen minutter for sent på jobb og. Mens andre ganger kommer eg tidligere eller går senere også. Noen minutter fra og til er helt fint. Men to og en halv time? På generelt grunnlag, det hadde eg krevd betaling for. _MEN_, spørsmålet er jo litt hva temaet for møtet er. Er det bedriftens økonomiske fremtid så bør man kanskje vurdere litt slingringsrom... Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 26. mai 2013 Del Skrevet 26. mai 2013 "To og en halv times" friheter? Personlig sitter eg gjerne på nettet i noen minutt på jobb. Av og til kommer eg noen minutter for sent på jobb og. Mens andre ganger kommer eg tidligere eller går senere også. Noen minutter fra og til er helt fint. Men to og en halv time? På generelt grunnlag, det hadde eg krevd betaling for. _MEN_, spørsmålet er jo litt hva temaet for møtet er. Er det bedriftens økonomiske fremtid så bør man kanskje vurdere litt slingringsrom... Alle de minuttene du snakker om vil fort akumulere seg opp til 2 og en halv time i løpet av det intervallet som trolig er mellom to slike møter det er snakk om. (Bare for perspektivets skyld). Personlig liker jeg et arbeidsforhold hvor det er goodwill begge veier, og siden dette er et lite firma så hadde jeg ikke laget for mye bråk av at jeg måtte deltatt på et slikt møte. Hvis arbeidsgiver hadde disket opp med pizza og drikke og samtidig gjort det litt sosialt så hadde jeg tatt det hele med et smil. Regner med at slike møter tilhører sjeldenhetene? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 26. mai 2013 Del Skrevet 26. mai 2013 Goodwill begge veier er bra, men goodwill fra arbeidstaker er å faktisk møte stille opp på ting man ikke nødvendigvis er forpliktet til å stille opp på, og utvise fleksibilitet, det er ikke å jobbe gratis? Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 26. mai 2013 Del Skrevet 26. mai 2013 Ja, jeg hang meg opp i at dette var et møte (fra forumtittel), men nå ser jeg at dette er en form for arbeid. Hvilken? Er det rydding på lageret eller gir dette inntekt for firmaet? Lenke til kommentar
Kleivis Skrevet 26. mai 2013 Del Skrevet 26. mai 2013 "To og en halv times" friheter? Personlig sitter eg gjerne på nettet i noen minutt på jobb. Av og til kommer eg noen minutter for sent på jobb og. Mens andre ganger kommer eg tidligere eller går senere også. Noen minutter fra og til er helt fint. Men to og en halv time? På generelt grunnlag, det hadde eg krevd betaling for. _MEN_, spørsmålet er jo litt hva temaet for møtet er. Er det bedriftens økonomiske fremtid så bør man kanskje vurdere litt slingringsrom... Møte skal dreie seg om "hvordan vi kan bli bedre". Det var stort sett bare det som ble sagt. Ellers kan eg legge til at eg allerede jobber gratis 15 min hver morgen og ofte må skippe lunsj for å få gjort alle jobbene som arbeidsgiver har booket til meg. Ja, jeg hang meg opp i at dette var et møte (fra forumtittel), men nå ser jeg at dette er en form for arbeid. Hvilken? Er det rydding på lageret eller gir dette inntekt for firmaet? Det er et møte. De sier det skal være goodwill begge veier, men stort sett er det vi som må legge viljen til. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 26. mai 2013 Del Skrevet 26. mai 2013 Ja, jeg hang meg opp i at dette var et møte (fra forumtittel), men nå ser jeg at dette er en form for arbeid. Hvilken? Er det rydding på lageret eller gir dette inntekt for firmaet? Er det relevant om det gir en direkte inntekt? Om man sparer kostnader eller øker inntekter er ikke særlig relevant - de fleste firma har da ansatte som ikke direkte skaper inntekter. Eksempelet ditt om å skippe lunsj i ny og ne er et typisk eksempel på at arbeidstaker utviser fleksibilitet, hvor det kanskje vil være "firkantet" å stå på krava og insistere på å få "forskriftsmessig pause". Riktignok kan det være sunt for alle i lengden at man holder arbeidsgiver litt i øra, men det er et typisk område hvor jeg fint skjønner at folk mener man må være fleksible. Men at man liksom skal gjøre det gratis? For arbeidsgiver, som tjener penger på det? Jeg klarer ikke å se noen grunn til det. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 26. mai 2013 Del Skrevet 26. mai 2013 Alle de minuttene du snakker om vil fort akumulere seg opp til 2 og en halv time i løpet av det intervallet som trolig er mellom to slike møter det er snakk om. (Bare for perspektivets skyld). Personlig liker jeg et arbeidsforhold hvor det er goodwill begge veier, og siden dette er et lite firma så hadde jeg ikke laget for mye bråk av at jeg måtte deltatt på et slikt møte. Hvis arbeidsgiver hadde disket opp med pizza og drikke og samtidig gjort det litt sosialt så hadde jeg tatt det hele med et smil. Poenget er at minutter til og fra er ikke noe problem. Om eg går tidlig noen minutter før en dag er det ikke noe tvil, da det alltid blir noen minutter ekstra ett annet sted. Enten tidligere på jobb, lengre på jobb eller kortere lunsj. Lenke til kommentar
Smokeeye Skrevet 26. mai 2013 Del Skrevet 26. mai 2013 Hadde min sjef bedt meg om å være igjen en halvtimes tid for å ta en "prat", så hadde jeg gjort det uten å mukke. Men et møte på 2+ timer hadde jeg nok skulle hatt betaling for. Og jeg vil si at både jeg og arbeidsgiver er "fleksible" og spiller en del på goodwill, men det går grenser. Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 26. mai 2013 Del Skrevet 26. mai 2013 Det er jo gode argumenter begge veier her. Til syvende å sist hadde jeg nok sett på helhetsbildet av forholdet mellom arbeidstakere og arbeidsgiver. Det vil helt klart kunne finnes omstendigheter hvor et slikt ubetalt møte kunne rettferdiggjøres, men siden du skisserer at goodwillen heller litt i ledelsens disfavør ville jeg kanskje begynt å ta dette forsiktig opp - da i ettertid for å understreke poenget og ikke starte møtet med en dårlig tone. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå