mobile999 Skrevet 29. mai 2013 Del Skrevet 29. mai 2013 Bror har fått det viktigste så nå er det bare å teste før jeg vraker disken med slegga. Det er allerede foreslått ddrescue. Dersom det fremdeles er viktige filer på disken, så vil jeg anbefale å ta et image av disken med dette programmet. Så kan man forsøke å redde ut filer fra image av disken. Lenke til kommentar
ZanZel Skrevet 29. mai 2013 Del Skrevet 29. mai 2013 Frysing av disk er IKKE å anbefale! Vet at trådstarter har fått ut sine filer nå, slik at det dermed ikke spiller noen roller lengre. Men det er viktig å si, slik at andre i samme situasjon ikke prøver seg på dette. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 29. mai 2013 Del Skrevet 29. mai 2013 (endret) Frysing av disk er IKKE å anbefale! Har du prøvd selv? Jeg fikk i alle fall ut en masse data med denne metoden bare for noen få måneder siden, på en disk som ikke dukket opp på pcen i det hele tatt. Men som jeg skrev første gang, dette gjør du kun når du har prøvd alt annet og du ikke har fått ut noe, og disken er 100% garantert helt ødelagt etter du har kjørt dette trikset. Men det fungerer faktisk. (i alle fall på den disken jeg prøvde det på) Endret 29. mai 2013 av myhken Lenke til kommentar
C.. Skrevet 29. mai 2013 Del Skrevet 29. mai 2013 (endret) Jeg har hørt om 3 andre tilfeller hvor frysing av disker faktisk hjelper. Det ene tilfelle ble disken lagt i kjøleskapet og de to andre i fryser som myhken nevner Har ikke prøvd det selv, men skal absolutt prøves den dagen en av mine disker virkelig tar kvelden. Endret 29. mai 2013 av ChristofferRudi Lenke til kommentar
ZanZel Skrevet 29. mai 2013 Del Skrevet 29. mai 2013 Du sier det jo selv, du ødelegger jo garantert disken din. Du har hatt flaks, og anekdotisk bevis teller ikke. En frossen HDD som blir skrudd på vil raskt skape kondens på platene. Lesehodene vil treffe kondensen, kræsje og ripe opp platene. Harddisken er nå ødelagt. Ingen recovery lengre mulig. Hvis det skulle vise seg å virke etter en frysning som mange sier. Er det også andre måter som ville fungert mye bedre, og dermed redde mye mere data. Lenke til kommentar
tingo Skrevet 29. mai 2013 Del Skrevet 29. mai 2013 "Frysing" av disk funker på disker som har termiske problemer (dvs. at de får lesefeil når disken blir varm), og nei det ødelegger ikke disken. En vanlig harddisk har for mye masse (metall) til at den blir varmet opp for fort, så det blir ikke kondens på platene. Har reddet data ut av fire disker på denne måten i årenes løp. Det som også funker for disker med termiske problemer er å starte med "kald" disk (vanlig romtemperatur) og så kopier ut så mye data som du klarer før disken blir for varm. Når lesefeilene kommer for hyppig så stopper du, tar strømmen på disken og venter en time til den er kald igjen. Så er det bare og fortsette fra der du slapp. Har brukt denne metoden på et titalls disker i årenes løp. Som nevnt tidligere i tråden, ddrescue er anbefalt verktøy. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå