Gå til innhold

Valg av PCIE slot til bruk for skjermkort og Revodrive på Asus Z9PE-D8 WS

Teza

Anbefalte innlegg

Følgende står oppført i manualen til Asus Z9PE-D8 WS:

PCI Express x 16 slot (x16 link)

The onboard PCIE 1 and 3 provide one X16 Gen3 link to CPU1 (Auto switch to link x8 if PCI 2 and 4 are occupied); The onboard PCIE 5 and 7 provide one x16 Gen3 link to CPU2. These sluts support VGA cards and various server class high performance add-on cards.

PCI Express x16 slot (8 link)

The onboard PCI 6 provides one x8 Gen3 link to CPU2; The onboard PCIE 2 and 4 provide one Gen3 link to CPU1. These slots support VGA cards an various server calss high performance add-on cards.

Oppsummert:

CPU1 - PCIE1 - 1 x PCI-E x 16 (Gen3 x16 / x8 link)

CPU1 - PCIE2 - 1 x PCI-E x 16 (Gen3 x8 link)

CPU1 - PCIE3 - 1 x PCI-E x 16 (Gen3 x16 / x8 link)

CPU1 - PCIE4 - 1 x PCI-E x 16 (Gen3 x8 link)

CPU2 - PCIE5 - 1 x PCI-E x 16 (Gen3 x16 / x8 link)

CPU2 - PCIE6 - 1 x PCI-E x 16 (Gen3 x8 link)

CPU2 - PCIE7 - 1 x PCI-E x 16 (Gen3 x16 / x8 link)

Har ett stk PCI Express Gen. 2 x4 SSD RevoDrive 3 X2 240GB RW:1500/1250 MB/s VCA2.0 TRIM SMART SuperScale Accelerator MAX IOPS:2300

I henhold til manualen til dette kortet bør det plasseres så nært prossessor som mulig

Har foreløpig 1 stk (vil bli oppgradert til 3 stk) ASUS GeForce GTX TITAN 6GB PhysX CUDA PCI-Express 3.0, GDDR5, DL-DVI-I, DL-DVI-D, HDMI, DisplayPort, 837MHz, 384bit

Er det mest optimale å plassere Revodrive i slot 1 og skjermkortet i slot 5 eller bør dette plasseres anneledes?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I den ene maskinen min så har jeg 3x GTX 680 i de 3 øverste pci-e 3.0 spora på gigabyte x79 ud7. I det siste sporet har jeg en Areca kontroller.

Dette blir ca samme opplegg, og det funker fint. Dog er det ikkje alle hovedkort som liker raidkontrollere og slikt i alle spor, f.eks Evga hovedkort. 3 skjermkort + raidkontroller funket fint i Asus x79 WS også. Da hadde jeg det akkurat likt som på gigabyte kortet. Dog Asuskortet ville ikkje fungere med pci-e 3.0 på alle spora som skjermkorta var i. Det gjør det med Gigabyte kortet.

Jeg vil iallefall anbefale å ha 3 skjermkort først, så revodritten på slutten i det siste pci-e x16 sporet. Alle spora blir vel x8 elektrisk ved bruk av alle slottene, untatt det første som blir x16. Slik er det hos meg.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

I den ene maskinen min så har jeg 3x GTX 680 i de 3 øverste pci-e 3.0 spora på gigabyte x79 ud7. I det siste sporet har jeg en Areca kontroller.

Jeg vil iallefall anbefale å ha 3 skjermkort først, så revodritten på slutten i det siste pci-e x16 sporet. Alle spora blir vel x8 elektrisk ved bruk av alle slottene, untatt det første som blir x16. Slik er det hos meg.

Da prøver jeg dette først.

Hva blir forskjellen i praksis med x8 vs. x16?

Har det noe å si hvilken prossessor PCIE slottene er koblet mot eller er det et brikkesett for alle?

Edit:

Revodritt; noen dårlige erfaringer med denne?

Endret av Teza
Lenke til kommentar

Forskjellen på antall lanes (x8 / x16) er vel hvilken båndbredde du får mot et gitt kort. For PCIe 3.0 får du vel nesten 1GB/s pr lane, altså nesten 8GB/s for x8 og nesten 15GB/s for x16.

For PCIe 2.x er det ca halvparten.

På LGA 2011 mener jeg man har 48 PCIe-par direkte ut fra CPU. Jeg vil da tro det beste er å fordele I/O likt på de to CPUene, og i den grad det er mulig prøve å minimere dataflyt mellom kort på forskjellige CPUer.

Når det er sagt så prøvde jeg nettopp å sette en PCIe 3.0 GPU i spor 5 (CPU2) men den ble ikke detektert i det hele tatt. (`lspci` viste ikke kortet) Jeg flyttet det til spor 3 og der virket det. Jeg har ikke undersøkt noe mer hvorfor det er sånn.

-spor 5 og 3 var bare tilfeldig valgt ut fra at det var lett å komme til og ga greit med luft rundt kortet. Ikke noe mer vitenskapelig enn det :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...