Gå til innhold

[Løst] Laptop til bilderedigering med store bildefiler! CPU? GPU?

Anbefalte innlegg

Når det gjelder valg av PC klarer jeg meg som oftest veldig godt selv men må vel nå krype til korset og spørre om hjelp.

Det tyngste arbeidet PC-en skal gjøre er å redigere store bildefiler.

Ser en del PC-er med 3. gen i7 og integrert grafikk men ser også en del 3. gen i3 og i5 PC-er med dedikert grafikk.

Spørsmålet er vel hvordan belastingen blir fordelt mellom CPU og GPU ved bilderedigering?

Skal man satse på det ene eller ander eller ta en gylden middelvei ved begge deler?

For de som lurer er det RAW og jpg fra en Nikon D800 som skal behandles.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må tenke på at skjermkort, og ikke minst skjerm må være av kvalitet om du skal photoshoppe eller liknende. De fleste pcer vil jo klare arbeidet, men litt ekstra futt er jo alltid greit. Ville anbefalt minst i5 prosessor, helst i7. Ta en titt her, http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=777329#extra Kan hende det er langt utenfor den prisklassen du kunne tenke deg, men tror det hadde vært en god pc. GPU og CPU er ikke alt, RAM, harddisk osv er også viktige faktorer. Lykke til!

Lenke til kommentar

Skjønner at skjermen betyr litt men det er liksom ikke finkalibrering av farger som er viktig... at fargene blir sånn ca er vel greit.

Det viktige er egentlig at redigeringen skjer uten masse hakking.... ser egentlig at det også er flere faktorer jeg ikke har tenkt på. RAM er en ting men harddisk er vel egentlig ganske viktig det å.

De største filene er 100 MB og da er vel egentlig SSD på sin plass.

Maskinen du linket til var litt dyr ja, tenkt mer mellom 5 og 10 K men etter å ha investert i fotoutstyr for over 50 K til sammen kanskje jeg bare må innse aten PC i noen lunde klasse er noe man bør investere i.

SSD, i7, godt skjermkort, 8 GB RAM og Full HD til under 10 K, er det mulig tro... må ta på meg litt andre "briller" å se litt over utvalgene igjen.

Lenke til kommentar

Vil absolutt anbefale minst 16Gb RAM og større enn 256Gb SSD hvis du skal bruke laptop til D800 NEF fil redigering med Photoshop. Skjerm kvalitet har mye å si, nogså meningsløst å bruke tid/penger på redigering/profesjonelt fotoutstyr hvis du ikke kan betrakte resultatet på en god skjerm under redigeringen. Min anbefaling, styr unna glossy skjermer med dårlig innsynsvinkel. Hvis du ikke har råd til en god laptop, bruk da heller en rimelig laptop til generelt bruk og en stasjonær PC med god skjerm til de tunge redigeringsjobbene og bildearkiv.

Lenke til kommentar

Men må nesten stille spørsmål igjen... hvordan fordeles belastning mellom CPU og GPU ved bilderedigering?

Gidder ikke bruka masse penger på å kjøpe noe overkill på en av disse!

Det er helt avhengig av hva du mener med bilderedigering og hvilket redigeringsprogram du bruker.
Lenke til kommentar

Men må nesten stille spørsmål igjen... hvordan fordeles belastning mellom CPU og GPU ved bilderedigering?

Gidder ikke bruka masse penger på å kjøpe noe overkill på en av disse!

Enkelte effekter kan legges på raskere med et Nvidia- eller AMD-skjermkort i nyeste Photoshop, men det er stort sett CPU det går på.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det er som Arni sier bare enkelteffekter som har akselerasjon, dessverre er ikke de store bilderedigeringsprogrammene fullstendig implementert i GPU. Så nå for tiden er CPU og godt med minne viktigst, og en middels GPU kan hjelpe på. I fremtiden vil nok GPU bli viktigere, men GPUer har for lite minne i dag.

Lenke til kommentar

Tror dere denne er god nok, tilbud på den kun i dag.

http://www.expert.no...hlaptop/p/9396/

Noen som kan finne ut om det er "matt" skjerm, klarer ikke finne det ut?

Fant dessverre ikke ut om det var matt eller blank skjerm før i dag men til tross for at jeg er 2 dager for sent til å bestiller til tilbudspris fikk jeg ordnet den til 5999 kr likevel.

Siden jeg nå sitter med en lånePC fra Elkjøp (leveres tilbake i morgen) med en Intel Celeron prosessor så synes jeg faktisk bilderedigering gikk overaskende bra og er ikke i tvil om at PC-en over holder mål.

Takker for alle svar!! :)

PS!

Canaye, PC-en du linket til ble nok i overkant kostbar men det er en ekstremt god PC for pengene til tross for høy pris og du skjønner ikke hvor nære jeg egentlig var med å bestill :p

Hadde det vært slik at den PC-en var nødvendig for problemfri bilderedigering hadde jeg kjøpt den uten å blunke... 32 GB RAM :dribble:

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...