sinnaelgen Skrevet 26. mai 2013 Del Skrevet 26. mai 2013 uansett hvordan du prosentregner så er hverken 2/3 eller 3/2 det samme som 50% . Da har man henholdsvis 67% forbruk og 150% batteri tid Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 26. mai 2013 Del Skrevet 26. mai 2013 (endret) Ups, feil tråd Endret 26. mai 2013 av Ernie Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 26. mai 2013 Del Skrevet 26. mai 2013 uansett hvordan du prosentregner så er hverken 2/3 eller 3/2 det samme som 50% . Da har man henholdsvis 67% forbruk og 150% batteri tid 150% batteritid ja, hva får du når 100% batteritid øker med 50%? AtW Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639 Skrevet 26. mai 2013 Del Skrevet 26. mai 2013 Som igjen betyr mer guffe på ovnene om vinteren... Jeg ser hva de prøver å gjøre for laptops (lengre batteritid = flott), men en slik "grønn" tankegang for en skikkelig desktop, i et hus, om vinteren...jeg tror ikke det er noe å bespare i det lange løp. Så, å ha, det som i dag er verdens kraftigste datamaskin, stående ved pulten uten en lyd (fordi en ikke trenger vifter siden den ikke lager varme) er feil/dårlig utvikling? Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 26. mai 2013 Del Skrevet 26. mai 2013 (endret) Ikke alle som vil ha/behøver en helt stille PC...det finnes de som heller vil ha ytelse, og da nødvendigvis på bekosting av ørene (dvs. hvis man mener at ~25dB er helt uutholdelig). Poenget mitt var strømforbruk og hus-temperatur, og har man mindre varme fra PCen/andre elektroniske enheter, så må man nødvendigvis ta det igjen ved å øke innstillingen på termostaten på ovnen. Jeg bor på fjellet; vinteren er lang og det er ikke unormalt at ute-temperaturen er -30°C eller lavere...da må man nødvendigvis ha en form for oppvarming, uavhengig hvorfra den er. Og om PCen, som jeg har på omtrent 24/7 uansett, er den av de tingene, så gjør det ingenting for meg - da får jeg ihvertfall noe igjen for varmen; du kan ikke jobbe med en radiator... I fjor sommer omrokkerte jeg på lampene på arbeidsrommet; jeg fjernet en 300W stå-lampe, og skiftet alle 60W halogen-pærene i vegg-lampene med 8W LED-pærer...vinteren etter måtte jeg for første gang sette inn en varmeovn til for å holde temperaturen over 20°C - kan du fortelle meg hvor besparingen på det er hen? Jeg slår også av lyset om natten, mens PCen fortsatt står og går som eneste ikke-ovn varmekilde, så om PCen pumper ut flust av varme-waste, så er det helt greit. Endret 26. mai 2013 av Paladin@LANur 1 Lenke til kommentar
Battaman Skrevet 26. mai 2013 Del Skrevet 26. mai 2013 uansett hvordan du prosentregner så er hverken 2/3 eller 3/2 det samme som 50% . Da har man henholdsvis 67% forbruk og 150% batteri tid Tror du burde lære deg grunnleggende prosentregning 3 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. mai 2013 Del Skrevet 26. mai 2013 (endret) Paladin@LANur: Hvor har du det fra at strømsparing fører til lavere ytelse? Ref. innlegg 15 Greit nok at du bor på fjellet, men det er neppe -30 grader hele året. Noen dager trenger du ikke varmeovn-PC og da er det jo greit å kunne slå den av, ikke sant? Ikke for å spore av, men et kjapt tips: bergvarmepumpe for alle dagene det er under ca +15 grader ute, eller luft/luft-varmepumpe de dagene det er mellom ca +15 og -15 grader ute (er det kaldere bruker du panelovner). Du kan spare mange tusen i året på strømregninga om du velger varmepumpe med årsvarmefaktor "gjennomsnittlig COP" på 2,5-3 (luft/luft) eller 3-3,5 (bergvarme) fremfor PC-varmeovn som gir deg en COP på 1,0. Endret 26. mai 2013 av Simen1 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 26. mai 2013 Del Skrevet 26. mai 2013 Ikke alle som vil ha/behøver en helt stille PC...det finnes de som heller vil ha ytelse, og da nødvendigvis på bekosting av ørene (dvs. hvis man mener at ~25dB er helt uutholdelig). Poenget mitt var strømforbruk og hus-temperatur, og har man mindre varme fra PCen/andre elektroniske enheter, så må man nødvendigvis ta det igjen ved å øke innstillingen på termostaten på ovnen. Jeg bor på fjellet; vinteren er lang og det er ikke unormalt at ute-temperaturen er -30°C eller lavere...da må man nødvendigvis ha en form for oppvarming, uavhengig hvorfra den er. Og om PCen, som jeg har på omtrent 24/7 uansett, er den av de tingene, så gjør det ingenting for meg - da får jeg ihvertfall noe igjen for varmen; du kan ikke jobbe med en radiator... I fjor sommer omrokkerte jeg på lampene på arbeidsrommet; jeg fjernet en 300W stå-lampe, og skiftet alle 60W halogen-pærene i vegg-lampene med 8W LED-pærer...vinteren etter måtte jeg for første gang sette inn en varmeovn til for å holde temperaturen over 20°C - kan du fortelle meg hvor besparingen på det er hen? Jeg slår også av lyset om natten, mens PCen fortsatt står og går som eneste ikke-ovn varmekilde, så om PCen pumper ut flust av varme-waste, så er det helt greit. Jeg skjønner godt hva du mener. Men det beste for alle globalt sett i alle klima er at ting gjør det de er ment for. Lampe skal lyse , pc skal være pc og en ovn skal være en ovn som varemer opp og aircontition kjøle. I ditt tilfelle er jo strømregningen den samme. Men hos de i varmt klima som må guffe på aircontition for å få bort rom varme som pc/lamper og annet genererer så økes regningen individuelt og globalt. Produkt utviklere og ingeniører får fortsette å gjøre teknikken mere effektiv og utnytte energi bedre slik at det ikke slippes ut som varme/effekt tap. Det er til alles beste. Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 26. mai 2013 Del Skrevet 26. mai 2013 (endret) Paladin@LANur: Hvor har du det fra at strømsparing fører til lavere ytelse? Ref. innlegg 15 Greit nok at du bor på fjellet, men det er neppe -30 grader hele året. Noen dager trenger du ikke varmeovn-PC og da er det jo greit å kunne slå den av, ikke sant? Har jeg gitt inntrykk av at jeg mener det? Det var ikke meningen... Det hele koker vel ned til "grad av effektivitet" - mulig jeg har svelget hypen med søkke og snøre (eller hva det nå kalles), men jeg - som et eksempel - går kun for PSUer med gold gradering eller høyere (ihvertfall fra når jeg fant hva 80+-sertifiseringen betydde). Jeg skjønner godt hva du mener. Men det beste for alle globalt sett i alle klima er at ting gjør det de er ment for. Lampe skal lyse , pc skal være pc og en ovn skal være en ovn som varemer opp og aircontition kjøle. I ditt tilfelle er jo strømregningen den samme. Jeg tenker ihvertfall ikke å gå tilbake til halogen-pærer (liker ikke sparepærer pga. kvikksølvet heller: "if broken, please evacuate the premises"), så nå holder jeg meg til LED. Har kastet ut alle CCFL-rørene i gamleboksen også: 12DV -> 680V AC(!)...holy smokes (bokstavelig talt). Det blir "spennende" å se til vinteren igjen nå, da jeg nylig har bygget meg ny desktop (de senere årene har det kun vært laptop), og hvordan rom-temperaturen blir påvirket nå. Kanskje jeg burde bare ha serveren stående på likevel: Intel QX9650 + Geforce 8800 Ultra: 130W + 171W...that's TDPs for ya! Endret 26. mai 2013 av Paladin@LANur Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 26. mai 2013 Del Skrevet 26. mai 2013 Tror du burde lære deg grunnleggende prosentregning 3/2 = 3x 1/2 = 3x 50 % = 150% ( 50% økning ) Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 26. mai 2013 Del Skrevet 26. mai 2013 Hvilke deler bruker mest strøm på en bærbar? Skjermen? Skjermkortet (integrert eller dedikert), eller hardisken? Vet at SSD bruker lite strøm. Lenke til kommentar
henrikrox Skrevet 26. mai 2013 Del Skrevet 26. mai 2013 Jeg er helt motsatt. Jeg kommer til å gå for en bærbar med 15" skjerm og en ULT (15W) eller ULX (10W) prosessor. Den regner jeg med vil ha all ytelse jeg kunne tenke meg til vanlig applikasjonsbruk, og grafikk kraftig nok til å spille de fleste spill på reduserte innstillinger. :)Utbyttet jeg får igjen er lang batteritid, lite varme, lite støy og en tynn maskin. Skjermkort trengs naturligvis heller ikke med Intel Iris HD grafikk.OBS: Den bærbare må ha IPS-skjerm og fyldige høyttalere, samt stilrent design (helst aluminium og minimalistisk).Jeg er på lignende tanker som deg. Kunne tenkt meg noe lignende Samsung 900X4C, men med Haswell CPU/IGP og 802.11ac WiFi... akkurat den har jeg tenkt på og, og med bedre IGP enn intel 4000hd, så kan det bli ok å spille casual spill på gleder meg Lenke til kommentar
Valotunk Skrevet 26. mai 2013 Del Skrevet 26. mai 2013 Hvilke deler bruker mest strøm på en bærbar? Skjermen? Skjermkortet (integrert eller dedikert), eller hardisken? Vet at SSD bruker lite strøm. Skjermen er den enkeltkomponenten i en bærbar som trekker absolutt mest strøm. I enkelte tilfeller kan skjermen stå for oppimot halvparten av det totale strømforbruket. Wi-Fi, bluetooth, bakbelyste tastaturer, SSD/Harddisk står for et samlet strømforbruk høyere enn CPU isolert sett. Lenke til kommentar
Bit44 Skrevet 26. mai 2013 Del Skrevet 26. mai 2013 Isolering! En godt isolert leilighet / hus kan faktisk være såpass besparende at det skal svært lite til for å varme det opp , i noen tilfeller er det kanskje nok med kun tven og de som bor der for at tempen skal bli høy. Disse husene sliter veldig med høy innevarme om sommeren og mange må derfor investere i aircondition og da går vinninga opp i spinninga. Man kan også se på det annerledes, jo mindre "Watt" cpu'en behøver jo større "overklokkingspotensiale" har den Intel 3970 klokker ofte bedre enn 3960 selvom 3970 har høyere TDP. 8350 klokker ofte bedre enn sine brødre selv om 8350 har høyere TDP. Det en CPU trenger er en god stepping, samtidig som den da kjører godt på lav Volt og blir tilstrekkelig avkjølt med luft, vann eller LN2. Lenke til kommentar
acornia Skrevet 26. mai 2013 Del Skrevet 26. mai 2013 uansett hvordan du prosentregner så er hverken 2/3 eller 3/2 det samme som 50% .Da har man henholdsvis 67% forbruk og 150% batteri tid150% batteritid ja, hva får du når 100% batteritid øker med 50%?AtW fremdeles 100% batteriet varer nå så lenge den varer, kan ikke vare lengre enn 100% Lenke til kommentar
Battaman Skrevet 26. mai 2013 Del Skrevet 26. mai 2013 fremdeles 100% batteriet varer nå så lenge den varer, kan ikke vare lengre enn 100% Man regner i forhold til, 2 liter vann er 200% så mye som 1 liter vann. % kan også skriver som 1/100, 150% er dermed 1.5 ganger så mye. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 27. mai 2013 Del Skrevet 27. mai 2013 Disse husene sliter veldig med høy innevarme om sommeren og mange må derfor investere i aircondition og da går vinninga opp i spinninga. [/Quote] Nåda, en bolig som er godt isolert + designet og som også har gode ventilasjonsmuligheter vil neppe behøve aircondition her i Norge med det første. Etter hvert som designen og teknologien modnes vil det trolig være mulig å få hus som går i null når det gjelder energibehov. Intel 3970 klokker ofte bedre enn 3960 selvom 3970 har høyere TDP. 8350 klokker ofte bedre enn sine brødre selv om 8350 har høyere TDP. Det en CPU trenger er en god stepping, samtidig som den da kjører godt på lav Volt og blir tilstrekkelig avkjølt med luft, vann eller LN2. Selvsagt finnes det mange andre faktorer inn i bildet, noe jeg ikke har benektet, men du kan heller ikke nekte for at lavere "watt" behov kan innen en gitt prossesorfamilie gi økt overklokkingspotensiale (uten at det behøver å være en selvfølge). Lenke til kommentar
HulkHaugen Skrevet 27. mai 2013 Del Skrevet 27. mai 2013 Disse husene sliter veldig med høy innevarme om sommeren og mange må derfor investere i aircondition og da går vinninga opp i spinninga.Føler vi er litt off topic nå, men det der gir ingen mening. De husene sliter like mye med innevarme om sommeren som de sliter med "innekulde" om vinteren. Isolasjonen gjør huset mindre påvirket av utvendig temperatur, både varmt og kald... Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 27. mai 2013 Del Skrevet 27. mai 2013 fremdeles 100% batteriet varer nå så lenge den varer, kan ikke vare lengre enn 100% Påstanden var ikke "haswell gir 50% lengre batterilevetid enn en haswell-PC", det var 50% lengre enn en tilsvarende PC uten haswell. AtW Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå