blinc Skrevet 26. mai 2013 Del Skrevet 26. mai 2013 En 9.9 HK. Skal bytte impeller og må derfor ta av undervanns huset. Etter å ha løsnet skruer får jeg undervanns huset noen cm ned, men så vil det ikke lenger. Tror kanskje det henger igjen i girstanga. Hvordan får jeg løsnet undervanns huset? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 26. mai 2013 Del Skrevet 26. mai 2013 Litt avhengig av årsmodell, er det et lokk "skruer eller gummi" nede på siden av stammen kan du dele gearakselen der, hvis ikke må du løsne akselen oppe i huset. Husk og smør inn impelleren med olje før du monterer sammen igjen, en tørr impeller vil bli skadet ved første start, grunnen er at det går tørr noen sekunder og det er ikke bra for gummien. Lenke til kommentar
blinc Skrevet 26. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2013 Det er en skrue på girstaken ca der de gummi greiene er. Har lurt på om man kan skru av nederste del der. Men det er en stopp skrue der som umuliggjør det. Girstaken opp i motorhuset ligger nesten midt under. Umulig å komme til. Skjønner ikke at det skal være så vanskelig å få fjernet det undervannshuset. Men sikkert en detalj jeg ikke vet om. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 26. mai 2013 Del Skrevet 26. mai 2013 (endret) Det er vanskelig og vite eksakt hvilken type din motor har siden jeg ikk evet eksakt årsmodell og typebenevnelse, det står slått inn en bokstav på skiltet som er plasser på brakketen, den bokstaven indikerer årsmodell. Hvis du ser på denne delekatalogen "9.9hk 2takt" ser du at det er en kontra-mutter "låsemutter" som må løsnes før du skrur ned den andre mutteren. Endret 26. mai 2013 av Nautica Lenke til kommentar
blinc Skrevet 26. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2013 Hvis du ser på denne delekatalogen "9.9hk 2takt" ser du at det er en kontra-mutter "låsemutter" som må løsnes før du skrur ned den andre mutteren. Ok. Har prøvd å løse denne, men fikk den ikke i bevegelse da. Mulig den bare har rustet fast eller noe. Skal se nærmere på den neste gang. Takk for hjelp! Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 27. mai 2013 Del Skrevet 27. mai 2013 Bare husk og la kontramutteren stå i samme posisjon som den gjør så gearet er riktig justert når du skal montere det sammen igjen. Lenke til kommentar
blinc Skrevet 1. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2013 Har skrudd den så langt ned som mulig, men girstaget sitter fortsatt fast. Vurderer å skjære bort øverste del av mutteren. Men det er ikke mer enn girstaget som trengs å løsnes ved fjerning av undervanns hus? Leste en gang at noen tok også av anoden, men håper ikke det trengs siden gjengene på den skruen er gåen. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 1. juni 2013 Del Skrevet 1. juni 2013 Skal ikke mutteren oppover ? Tror det bare er 4 skruer som holder dette sammen, ingen skrue under anoden. Lenke til kommentar
blinc Skrevet 2. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2013 Skal ikke mutteren oppover ? Ja, du har rett. Var noen dårlige gjenger, men nå er undervannshuset av. Endelig Lenke til kommentar
blinc Skrevet 11. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2013 Never ending story... Siden undervannshuset har hengt tildels kun i girstaget viser det seg at giret har låst seg fast i fremover posisjon. Prøvde å kakke ned på girstaget for å se om det løsnet og mulig gikk frem til nøytral. Men er usikker på hvor lurt det er å slå på det. Noen som har en ide? Kan jeg bare prøve å kakke hardt, eller må jeg inn i selve girhuset? (ser ikke helt for meg hvordan jeg kan løse opp ved å fjerne propell og gå inn der heller) Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 11. juni 2013 Del Skrevet 11. juni 2013 Stangen fungerer sådan at du dytter den nedover for og få forover, sannsynligvis har du ikke justert den riktig så når du har den i fri/revers står den fortsatt i nedover posisjon. Se skjematisk tegning for og forstå hva jeg mener. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå