Gå til innhold

opp på tå

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det beste er nok å tenke bakgrunn før bildet blir tatt. Ikke alltid det er like enkelt, men jeg er sikker på at jeg i 9 av 10 tilfeller unngår slike problemer ved å være beviss i opptaksøyeblikket. Nå vet jeg selvfølgelig ikke hva som befinner seg til høyre for bilderammen i bildet ditt, men for meg ser det ut som om du kunne ha flyttet deg litt til venstre og dreid kameraet mot høyre

Når skaden først har skjedd, er det selvfølgelig mulig å klone vekk problemet, med varierende resultat selvfølgelig. Jeg bruker fra tid til annen en litt annen variant enn kloneverktøyet i redigeringsprogrammet. Det er at jeg tar en kopi av et annet område av bildet og legger over området jeg vil ta bort.

Jeg har lånt bildet ditt, redigert det og lagt det ut på prøverommet. Som du ser tok jeg blokkene til høyre og kopierte over veien til venstre. Dette kan selvfølgelig også gjøres med kloneverktøyet i f. eks Photoshop Elements. Rørene rundt nebbet har jeg klonet vekk.

http://www.akam.no/bildekritikk/bilde/test/1164485

Lenke til kommentar

Det ble helt klart mye bedre. Jeg har ikke helt lært å klone bakgrunn enda og vet heller ikke om jeg egentlig har program til det, er veldig grønn på det området også.

Jeg kunne nok ha flyttet meg litt, men de er såpass raske når de slå opp vingene og jeg kom egentlig aldri i rett stilling. Jeg kom gående og måtte nærmest skyte fra hofta for i det hele tatt å rekke det. Tusen takk for gode tips og for hjelp med redigering.

Lenke til kommentar

Knallfint av fuglen. Skarpt, og nydelig positur :) Kan være lurt å skrive hvilket program du bruker til å redigere. Tror de fleste har klonemuligheter, selv de enkleste. Selv brukte jeg bare Windows sitt eget, og enkle Windows Live galleryi nesten et år. Det har klonemuligheter, og jeg synes kloneverktøyet der er bedre en på Lightroom som jeg bruker nå. (LR er bedre på alt annet ) ;)

Andre ting du kan gjøre, men som ikke er like bra som Nordhagen sitt, er å tenke gjennom hva du vil vise bort og gjøre det mer tilgjengelig via lys og skarphet mv. Øynene faller på skarphet foran uklart, lyst foran mørkt, kontraster foran manglende kontrast osv :) Så, for eksempel, mørkne litt det du vil ha fokuset bort ifra..... osv :)

Endret av Jentungen1
Lenke til kommentar

Tusen takk for hyggelig tilbakemelding :) Kan man bare lysne deler av bildet? Og gjøre deler av bildet skarpere etc? Jeg har prøvdlite, men de gangene jeg har gjort noe så har jeg bare fått tatt hele bildet

Ja, det er mulig, men kjenner ikke ditt program, om det er mulig der :)

Endret av Jentungen1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...