Gå til innhold

Månelyst

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Meget rent og pent og enkelt. Min personlige smak vil klippe vekk en del av det over månen da øyet mitt har en indre motstand mot midtdelinger ;-)

Likte motivet allerede på thumbnailen, men det hevet seg mange hakk i full størrelse da staken også kom til syne - den gjorde bildet for min del. Flott løst!!

Lenke til kommentar

Meget rent og pent og enkelt. Min personlige smak vil klippe vekk en del av det over månen da øyet mitt har en indre motstand mot midtdelinger ;-) Likte motivet allerede på thumbnailen, men det hevet seg mange hakk i full størrelse da staken også kom til syne - den gjorde bildet for min del. Flott løst!!

Takk for utførlig tilbakemelding. Jeg er også normalt skeptisk til midtdeling, men til midt forsvar i dette bildet følte jeg at månen, speilingen og staken gir bildet tilstrekkelig dynamikk. Planen var egentlig at månen skulle stå noe høyrere, slik at jeg kunne kuttet i bunnen. Imidlertid endret lysforholdene seg for mye.

Lenke til kommentar

Hei igjen, Erik!

Ja, mange ganger er ikke forholdene med på notene og man må gjøre det beste ut av forholdene slik de er. Dersom man f.eks vil gjøre bildet i en eksponering er det ikke mange minuttene hver kveld forholdene ligger til rette for god eksponering av både måne og sjø/landskap.

Selv om jeg ikke har noe problem med å akseptere ditt svar og forklaring vil jeg likevel komme med et par "gode argumenter" til for mitt syn (uavhengig av om du vil ha bildet som det er eller ei ;-) )

Hovedargumentet mitt er at jeg i det siste har blitt mye mer oppmerksom på en rekke forskjellige måter å komponere på som tillegg til det gyldne snitt (selv om man gjerne plasserer elementene ihht til det prinsippet, om en på en noe mer avansert måte). Og det har kanskje mest for seg på bilder ala denne typen med få og enkle elementer. Du er allerede meget inne på det her med "tilleggselementet" som er pålen. Månen/sjø/himmel er et godt bilde i seg selv med din plassering. Med stolpen i tillegg synes jeg det blir kanon. Øyet bruker mye lengre tid til å se på bildet med stolpen på plass fordi blikket vil vandre frem og tilbake mellom månen/speilingen og stolpen. Dersom du fjerner en god del av himmelen over månen vil du få en mer tydlig trekant mellom speiling, måne og stolpe. Og ofte vil øynene vandre ihht til en slik trekant og bruke enda lengre tid på å vandre i bildet enn ved de to andre tilfellene over.

Jeg sier ikke at det gjør det hver gang, men jeg synes det er veldig virkningsfullt de gangene man får slikt til å stemme.

Nå er ikke dette en argumentasjon for å få deg til å gjøre endringer i bildet ditt, snarere en slags deling av erfaringer jeg har gjort ved å øvefotografere og se en god del bilder i det siste og jeg syntes dette gode bilde var så nære det jeg ønsket å fortelle at det paset å gjøre det her....

(Håper det var i orden)

Ha en fortsatt fortreffelig aften!!

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...