Gå til innhold

Kommentar: Er Xbox One kundefiendtlig? (XOne)

Anbefalte innlegg

At Sony tidligere skal ha bekreftet at PS4 vil støtte bruktspill sier ingenting om betaling for aktivering. Microsoft mener også at Xbox One støtter bruktspill, men forskjellen er at de har kommet ut med flere opplsyninger.

Hvis Sony tilfeldigvis oppfinner den samme løsninga for å vanskeliggjøre omsetning av brukte spill som Microsoft gjør, så lukter det av ulovlig prissamarbeide, kartellvirksomhet eller hva det nå heter i en slik setting.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes dere er noe strenge med sthusby nå. Det er ikke voldsomme påstandene han kommer med:

Jeg tror denne boksen har potenisale til å forandre måten TV-hverdagen din oppleves.

Han sier at han tror at boksen har potensiale til å forandre TV-hverdagen på, og gir også flere begrunnelser på hva han mener, før og etter han blir utfordret på dette. Han har strengt tatt ikke påstått at noen av disse funksjonene ikke finnes fra før, og han har såvidt jeg kan se ikke påstått at en HTPC ikke kan gjøre det samme.

Uten at jeg vekter argumentene hans hverken den ene eller andre måten, og samtidig som jeg er uenig i at TV-utviklinga har stått så mye i ro i det siste, så mener jeg at han har grunnlag for sine påstander.

Jeg skal følge opp med å påstå at en HTPC også har potensiale til å forandre måten TV-hverdagen din oppleves, og har hatt det i mange år uten at det så langt har forandret TV-hverdagen til veldig mange utover HTPC-entusiastenes rekker. Det er veldig mange som har kjøpt XBox'er i forhold til HTPC'er, såvidt jeg har fått med meg.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Jeg synes dere er noe strenge med sthusby nå. Det er ikke voldsomme påstandene han kommer med:

Han sier at han tror at boksen har potensiale til å forandre TV-hverdagen på, og gir også flere begrunnelser på hva han mener, før og etter han blir utfordret på dette. Han har strengt tatt ikke påstått at noen av disse funksjonene ikke finnes fra før, og han har såvidt jeg kan se ikke påstått at en HTPC ikke kan gjøre det samme.

Uten at jeg vekter argumentene hans hverken den ene eller andre måten, og samtidig som jeg er uenig i at TV-utviklinga har stått så mye i ro i det siste, så mener jeg at han har grunnlag for sine påstander.

Jeg skal følge opp med å påstå at en HTPC også har potensiale til å forandre måten TV-hverdagen din oppleves, og har hatt det i mange år uten at det så langt har forandret TV-hverdagen til veldig mange utover HTPC-entusiastenes rekker. Det er veldig mange som har kjøpt XBox'er i forhold til HTPC'er, såvidt jeg har fått med meg.

Visse her på forumet har litt mer innflytelse og makt enn andre.

Lenke til kommentar

Det jeg svarte på hva følgende påstand:

"Selv tror jeg det kommer til å bli en kjempemaskin, som kommer til å revolusjonere alt av media i all overskuelig fremtid."

Som er en ganske voldsom påstand i mine øyne.

AtW

• Liker 5
Lenke til kommentar

HTPC er utopi for folk flest, det er for kronglete å sette opp og konfigurere, like så er det med vedlikehold og det hele. Dette er før vi tar for oss dette med pris, størrelse, formfaktor, potensiell problematikk rundt varmeutvikling, støy og strømforbruk.

For mange er det utfordring nok å få satt opp en Xbox i stereobenken, koble den til eventuelt TV eller AV-receiver, få den på nett og satt den opp førstegangen. Skal vi plutselig blande inn HTPC, noe som normalt går innunder kategorien "selv-bygd" PC om du vil ha den skikkelig så er 90% av markedet helt avhengig av følgende:

1: Noen må fortelle dem hva slags maskinvare, programvare osv de trenger og må ha.

1B: Dette innebærer at de må komme i kontakt med noen som faktisk gidder å tilrettelegge for kundens behov, sette seg ned å finne de riktige komponentene, den riktige programvaren og den riktig konfigurasjonen for akkurat denne kundens behov uten å drive med noen snarveier eller lureri underveis (aka velge komponenter utifra hva butikken som selger er best tjent med osv.. Ei heller holder det sjeldent med å snakke med en de mener er "PC-ekspert" men som egentlig ikke vet mer enn at Intel er bra, nVIDIA er kult og finner komponenter utifra det.)

2: Noen må få satt sammen systemet for deg, enten må du da betale en butikk for å gjøre det, få noen hjem til deg å gjøre det eller så er du avhengig av at du kjenner noen som kan gjøre det. Det må også installeres og vedlikeholdes.

3: Feilsøking blir jo generelt et sant lite helvete, du kan ikke bare sitte på ræva og installere en oppdatering når det popper opp på skjermen, det meste av driver og programvare på PC-er er generelt kronglete å holde ved like og oppdatert, spesielt for folk flest som ikke vet hva halvparten av spørsmålene som måtte poppe opp er for noe. Noen må altså vedlikeholde dette for folk flest da de ikke makter det selv.

4: Navigering blir fort en utfordring, skal du sette opp med IR-mottaker og kjøre en Logitech Harmony løsning eller noe annet (koster jo også penger..). Skal du kjøre en XBMC lignende løsning med brukervennlig grensesnitt som starter automatisk med maskinen, eller kanskje bare kjøre XBMC Linux til å starte med? Men da mister du jo plutselig alle muligheter for multi-tasking, Skype og det hele. Skal du kjøre en Windows løsning så nytter det jo ikke å navigere med fjernkontroll lengre utenfor eventuelt XBMC, Windows Media Center eller hvilken løsning du enn måtte falle på. For bruk av nettleser og alt mulig annet så må du jo forholde deg til Windows som generelt ikke har et brukergrensesnitt som egner seg å alt for bra på TV-er når du sitter type 3-6 meter unna og skal navigere rundt, og de færreste finner vell mus og tastatur slengt om i stua som spesielt tiltrekkende.

5: Skal dette brukes til spilling så er det jo også et lite hav av ting du må ta høyde for. For det første så er jo massevis av PC-spill optimalisert for mus + tastatur, det er på ingen måte en selvfølge at du kan lene deg tilbake å spille med en håndkontroll, selv ikke spill som kommer til konsoll og blir portert over til PC støtter nødvendigvis håndkontroller på noen god måte. Du kan jo ikke lenger putte inn en disk, lenge deg tilbake å spille, her må du jo igjennom en installasjonprosess, spillets innstillinger må konfigureres (de flest spill setter seg jo til feil oppløsning, håpløst lave innstillinger osv osv..) og spill som FIFA har vell fremdeles en dårligere spillmotor i PC-utgaven kontra konsollutgaven (dette er vell det største konsollspillet på markedet de siste årene).

Så at HTPC er det ultimateløsningen, og at en multimedia spillkonsoll ikke har noe marked er jo bare fjas. For oppegående personer, som vet sitt om maskinvare, kan konfigurere og vedlikeholde og har økonomi nok til å skaffe seg en HTPC og orker å drifte den så har den så absolutt et potensiale som strekker seg langt utover konsoller og multimediabokser, men faktum er jo at dette ikke er noe realistisk scenario eller løsning for brorparten av markedet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ingen har sagt at en en multimedia-spillkonsoll ikke har noe marked. Men det er ikke så fantastisk som enkelte vil ha det til, det er kanskje ette sted imellom en TV-boks av typen apple-TV, popcorn hour, og en HTPC. Dekker fint en nisje, men ingen revolusjon, og ingen ultimat løsning.

Forøvrig er ikke navigering noe problem, man setter lett opp direkte aksess til andre program igjennom GUIen til gode media-center-frontends.

Det koker ned til at ting er et annet sted på skalaen, større oppsettskompleksitet, større muligheter. Akkurat som Xboxen har større oppsettskompleksitet og større muligheter enn noen andre ting igjen.

AtW

• Liker 2
Lenke til kommentar

"Selv tror jeg det kommer til å bli en kjempemaskin, som kommer til å revolusjonere alt av media i all overskuelig fremtid."

AtW

Ah, så ikke den.

Nei, den kommer ikke til å revolusjonere alt av media i selv litt overskuelig fremtid.

• Liker 1
Lenke til kommentar

AtW

Og jeg stiller meg helt og holdent bak den påstanden.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

Alt er bedre enn forrige generasjon.

Vi kna puste lettet ut og si at grafikkbiten ikke vil henge mange mil unna som i dag.

Jeg oppfatter ikke Xbox One som kundefientlig. Selv om jeg foretrekker PC.

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar

Overlappende programmer eksisterer allerede, stemmekontroll har jeg hatt på mediacenteret lenge (og, sjokk horror, det blir ikke brukt, fordi det er en gimmick med lav nytteverdi), bevegelseskontroll er forsåvidt nytt, men jeg tivler på det blir noen revolusjon.

Alt det andre du nevner er ting man lett oppnår med en HTPC i dag. Det virker ikke som du har satt deg inn i hva som finnes av løsninger.

AtW

Jeg ser at du argumenterer for at en htpc vil dekke funksjonene til xbox one, dette er forsåvidt riktig.

Sitter selv med noen år på baken med htpc og xbmc så ser hva du mener.

Men..

Det er heller ikke til å kimse av at htpc løsninger har floppet salgsmessig, du kan ikke dra til elkjøp og kjøpe deg en ferdig oppsatt maskin med fjernkontroll med tvkorg samt enkelt grenssnitt, dette er et nisjeprodukt som krever man gjør mye selv i forhold til programvare og konfigurering.

Håpet er at Xbox One gjør denne tankegangen mer mainstream slik at hvermansen omfavner mediapc-tankegangen. En revolusjon trenger ikke nødvendigvis bety ny teknologi, men at folk blir oppmerksom og tar det i bruk.

Lenke til kommentar

Imponerte spesifikasjonene til Xbox 360 og PlayStation 3 noe nevneverdig i sin tid da? Kan ikke huske så mye av det, men rent bortsett fra "avanserte" CPU løsninger iform av PowerPC systemer med mange kjerner så var vell aldri skjermkortene allverdens, eller?

Lenke til kommentar

Imponerte spesifikasjonene til Xbox 360 og PlayStation 3 noe nevneverdig i sin tid da? Kan ikke huske så mye av det, men rent bortsett fra "avanserte" CPU løsninger iform av PowerPC systemer med mange kjerner så var vell aldri skjermkortene allverdens, eller?

Noen ble jo imponert ja, det var jo plenty av bisart overdrevne lovord om Cell-CPUen feks.

AtW

• Liker 3
Lenke til kommentar

Når PS3'en kom, så var den visstnok en real PC-dödare, om man skulle tro de positiveste av dem alle. Kan ikke huske hvordan Xboxen ble mottatt til sammenligning.

Men så kom Wii'en, og var genuint nyskapende.

Deretter kom spillene, og ingen av dem var for Wii. Som outsider har vel jeg oppfattet PS3 og X360 som relativt likeverdige tross alle disse cellene, og Wii'ens fordeler ble kopiert av PS og X360 relativt raskt.

Lenke til kommentar

Noen ble jo imponert ja, det var jo plenty av bisart overdrevne lovord om Cell-CPUen feks.

AtW

Den hadde høy teoretisk ytelse, samme type folk som ikke sjønner hva vi skal med cpu når gpu har flere flops.

GPU på 360 tilsvarte en kraftig spill pc når den ble sluppet, ps3 sin var vist litt kraftigere men ikke så spennende da pc brukere hadde oppgradert.

Den 3 core powerpc cpuen i 360 var heller ingen sinke.

512 kombinert ram var lite allerede da på pcer men ingen krise på konsoll før senere.

Denne generasjonen imponerer ikke, for pc brukere er den imidlertid godt nytt, er egentlig ikke så farlig om gpu ikke er så imponerende, pc spill må også kunne spilles på low grapic settings.

Derimot har de rimelig med ram for kompliserte spill og masse textures og en cpu med masse relativt svake kjerner, dette vil presse frem mulitreading hardt.

Lenke til kommentar

Cloud computing er denne generasjonens Cell.

Jup vanskelig å programere mot og blir ikke støtter pga flerplatform spill :)

Har imidlertid noen svakheter, et ps3 spill kan godt bruke cell prosessoren 5 år etter realease, tviler på at mange utgivere gidde å betale MS for cloud servere for et 5 år gammet spill, tviler også på at de lager en fallback som virker uten cloud.

Lenke til kommentar

Jup vanskelig å programere mot og blir ikke støtter pga flerplatform spill :)

Har imidlertid noen svakheter, et ps3 spill kan godt bruke cell prosessoren 5 år etter realease, tviler på at mange utgivere gidde å betale MS for cloud servere for et 5 år gammet spill, tviler også på at de lager en fallback som virker uten cloud.

Sant nok, men fallbacken blir nok et alternativ man kan regne ut lokalt.

Husk at latency er et "problem" så tipper mange produsenter vil bruke det til å piffe opp bakgrunner etc.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...