Ragnar115 Skrevet 25. mai 2013 Del Skrevet 25. mai 2013 Hallo, dette er muligens (mest sannsynlig) feil tråd, men fant ingen andre som passet. En helsefagarbeider altså en person som for eksempel jobber på et gamlehjem/sjukeheim har ikke lov å gi piller til som er der med mindre de har tatt et kurs, noen som vet hva kurs? Og når det gjeller pleie av de eldre, hva er aldersgrensen? Noen sa til meg at man måtte være en viss alder (16/18) for å gjøre slike oppgaver på sjukeheimen, er det noen som vet noe om dette? Lenke til kommentar
Gjest heipådeeg Skrevet 25. mai 2013 Del Skrevet 25. mai 2013 hei, her kan jeg hjelpe deg på det du lurer på! Jeg holder selv på å utdanne meg som helsefagarbeider og har litt peiling på dette. For å få lov til å dele ut medikamenter og andre piller til pasientene, er du nødt til å gå et medisinkurs hvor du får opplæring og all informasjon. Alle kan gå dette kurset, dersom du er helsefagarbeider, hjelpepleier, sykepleier osv. Når det gjelder pleie og behandling av pasientene, så er det ingen spesifikt aldersgrense, men man ser jo helst at man er over 18. Det er tross alt helsa til de eldre som skal bli tatt vare på. Er ikke bare bare å gi omsorg når man tenker på riktig håndtering av pleien, hygiene, omsorg generelt, kommunikasjon med ulike brukere osv. Håper du fikk et greit nok svar på det du lurte på! :) 1 Lenke til kommentar
Ragnar115 Skrevet 25. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2013 hei, her kan jeg hjelpe deg på det du lurer på! Jeg holder selv på å utdanne meg som helsefagarbeider og har litt peiling på dette. For å få lov til å dele ut medikamenter og andre piller til pasientene, er du nødt til å gå et medisinkurs hvor du får opplæring og all informasjon. Alle kan gå dette kurset, dersom du er helsefagarbeider, hjelpepleier, sykepleier osv. Når det gjelder pleie og behandling av pasientene, så er det ingen spesifikt aldersgrense, men man ser jo helst at man er over 18. Det er tross alt helsa til de eldre som skal bli tatt vare på. Er ikke bare bare å gi omsorg når man tenker på riktig håndtering av pleien, hygiene, omsorg generelt, kommunikasjon med ulike brukere osv. Håper du fikk et greit nok svar på det du lurte på! :) Tusen takk skal du ha Lurte på det fordi eg er selv er 15 og sjukeheimene her trenger folk til sommerjobb. Så hvem som helst kan ikke ta det? kurset altså. Var en uke på et anna sjukeheim og synest det for så vidt var ganske kjekt. Lenke til kommentar
Gjest heipådeeg Skrevet 25. mai 2013 Del Skrevet 25. mai 2013 Altså, dette med sommerjobb på sykehjem varierer jo. Enkelte steder er strengere når det gjelder aldersgrense. Men om de trenger folk, og du gjerne kunne tenkt en sommerjobb så ser jeg ikke bort i fra at du kanskje har en mulighet. Send inn en CV/søknad så kanskje har du jobb til sommeren Men som du sier så er du 15 år, og da trenger du ingen kurs om du bare skal ha sommerjobb. På alle sykehjem/boligplasser/helsehus/sykehus er det pålagt med sykepleiere på huset. Det er de som tar ansvaret for all utdeling av medikamenter og andre piller/medisiner. Om du er så heldig å får deg sommerjobb på en slik plass, så skal ikke du beskymre deg for noe medisinkurs! I jobben blir da du sett på som en helsefagarbeider, og de kan pleie, ta omsorg og gjøre alt det andre lett uten kurs! Tror også du må være 17 eller 18 for å ta et slikt kurs. Selv blir jeg 18 år nå i år, og har planer om å ta et kurs så snart jeg får det til. Har jobbet på både sykehjem og helsehus/sykehus, så sann mine ord! :) Lenke til kommentar
Ragnar115 Skrevet 25. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2013 Altså, dette med sommerjobb på sykehjem varierer jo. Enkelte steder er strengere når det gjelder aldersgrense. Men om de trenger folk, og du gjerne kunne tenkt en sommerjobb så ser jeg ikke bort i fra at du kanskje har en mulighet. Send inn en CV/søknad så kanskje har du jobb til sommeren Men som du sier så er du 15 år, og da trenger du ingen kurs om du bare skal ha sommerjobb. På alle sykehjem/boligplasser/helsehus/sykehus er det pålagt med sykepleiere på huset. Det er de som tar ansvaret for all utdeling av medikamenter og andre piller/medisiner. Om du er så heldig å får deg sommerjobb på en slik plass, så skal ikke du beskymre deg for noe medisinkurs! I jobben blir da du sett på som en helsefagarbeider, og de kan pleie, ta omsorg og gjøre alt det andre lett uten kurs! Tror også du må være 17 eller 18 for å ta et slikt kurs. Selv blir jeg 18 år nå i år, og har planer om å ta et kurs så snart jeg får det til. Har jobbet på både sykehjem og helsehus/sykehus, så sann mine ord! :) Tusen takk for hjelpen Velkommen til Diskusjon.no forresten Lenke til kommentar
Gjest heipådeeg Skrevet 25. mai 2013 Del Skrevet 25. mai 2013 haha, jo takk for det. Har sett mye av slike typiske diskusjoner, så hvorfor ikke komme med sine egne meninger og svar? Bare hyggelig å hjelpe, forresten! Håper du ble noe klokere. Lenke til kommentar
Ragnar115 Skrevet 25. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2013 haha, jo takk for det. Har sett mye av slike typiske diskusjoner, så hvorfor ikke komme med sine egne meninger og svar? Bare hyggelig å hjelpe, forresten! Håper du ble noe klokere. Eg går utfra at du har gått i praksis, hvordan er sjukeheimen der du bor? Da eg var på utplassering var eg på en "demens avdeling" og har lurt på hva forskjellige typer avdelinger som eksisterer og hvordan det er å jobbe på selve sjukeheimen. Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 25. mai 2013 Del Skrevet 25. mai 2013 Jeg kjenner flere som har jobbet på eldrehjem som 15 og oppover, har ikke vært noe problem for noen av de, men om de driver å medikerer folk vet jeg ikke Lenke til kommentar
Gjest heipådeeg Skrevet 25. mai 2013 Del Skrevet 25. mai 2013 Eg går utfra at du har gått i praksis, hvordan er sjukeheimen der du bor? Da eg var på utplassering var eg på en "demens avdeling" og har lurt på hva forskjellige typer avdelinger som eksisterer og hvordan det er å jobbe på selve sjukeheimen. Ja jeg har vært i praksis en del ganger de siste to årene. Både på sykehjem og helsehus. Avdelingen for demente er jo en avdeling i seg selv hvor kommunikasjon blir sett på som svært viktig, så du fikk vell en utfordring der skal jeg ikke se bort ifra. Det er ikke alle sykehjem som har avdelinger for brukernes behover heller. Enkelte plasser har bare to-tre avdelinger med pasienter med forskjellige sykdommer, men jeg kan jo nevne noen eksempler på hvilke brukere du kan støte på: demente, alzheimers, parkinson, nedsatt allmenntilstand. Altså, dette er jo bare noen få av hundrevis. Hvordan det er å jobbe på sykehjem? Det er utrolig koselig. Du ser at de eldre blir glad når du hjelper dem, og det er noe som får deg til å smile også. Gleden som er der er så stor. Men så er det jo sånn at om man ikke liker å hjelpe, og å ta ansvar av mennesker så vil det ikke bli noe gøy å jobbe med mennesker heller.. her må man kjenne litt selv hva man har lyst til :) Lenke til kommentar
Ragnar115 Skrevet 25. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2013 Ja jeg har vært i praksis en del ganger de siste to årene. Både på sykehjem og helsehus. Avdelingen for demente er jo en avdeling i seg selv hvor kommunikasjon blir sett på som svært viktig, så du fikk vell en utfordring der skal jeg ikke se bort ifra. Det er ikke alle sykehjem som har avdelinger for brukernes behover heller. Enkelte plasser har bare to-tre avdelinger med pasienter med forskjellige sykdommer, men jeg kan jo nevne noen eksempler på hvilke brukere du kan støte på: demente, alzheimers, parkinson, nedsatt allmenntilstand. Altså, dette er jo bare noen få av hundrevis. Hvordan det er å jobbe på sykehjem? Det er utrolig koselig. Du ser at de eldre blir glad når du hjelper dem, og det er noe som får deg til å smile også. Gleden som er der er så stor. Men så er det jo sånn at om man ikke liker å hjelpe, og å ta ansvar av mennesker så vil det ikke bli noe gøy å jobbe med mennesker heller.. her må man kjenne litt selv hva man har lyst til :) Er ikkje Alzheimers en annen type demens, at det finnest forskjellige typer demens og Alzheimers er ein av dem? Jeg kjenner flere som har jobbet på eldrehjem som 15 og oppover, har ikke vært noe problem for noen av de, men om de driver å medikerer folk vet jeg ikke Nice, men det er jo bra Får søke da Lenke til kommentar
Gjest heipådeeg Skrevet 25. mai 2013 Del Skrevet 25. mai 2013 Jo, men det er jo en sykdom i seg selv. Nevnte bare noen typiske sykdommer som du vil støte på senere, ikke avdelinger. Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 25. mai 2013 Del Skrevet 25. mai 2013 Nice, men det er jo bra Får søke da Å søke skader jo ikke, kjør på, alle 3 jeg kjenner har likt seg veldig godt Lenke til kommentar
Ragnar115 Skrevet 25. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2013 Å søke skader jo ikke, kjør på, alle 3 jeg kjenner har likt seg veldig godt Hva kjønn var de? (grunnen til at eg spurde var jo det at man ser svært få menn/gutter som jobber med eldre mennesker.) Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 25. mai 2013 Del Skrevet 25. mai 2013 2 jenter 1 gutt Hva kjønn var de? (grunnen til at eg spurde var jo det at man ser svært få menn/gutter som jobber med eldre mennesker.) 2 jenter og 1 gutt, gutten jobbet da mye nattevakt, gjør det fortsatt om sommeren. Lenke til kommentar
Ragnar115 Skrevet 25. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2013 2 jenter 1 gutt 2 jenter og 1 gutt, gutten jobbet da mye nattevakt, gjør det fortsatt om sommeren. Okey Stiligt, litt utenfor topic, men noen tips til søknad og intervju? Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 Hva kjønn var de? (grunnen til at eg spurde var jo det at man ser svært få menn/gutter som jobber med eldre mennesker.) og nettopp derfor har du god sjanse for å få jobb. de gamle setter også pris på mannlige pleiere som de kan skravle med. Lenke til kommentar
Ragnar115 Skrevet 28. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2013 og nettopp derfor har du god sjanse for å få jobb. de gamle setter også pris på mannlige pleiere som de kan skravle med. Godt poeng, sendte de ein mail om at eg var intressert (det som sto i annonsen ) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå