Svigermors drøm Skrevet 25. mai 2013 Del Skrevet 25. mai 2013 (endret) Hallo Jeg ønsker å bli sivilingeniør, men sliter med å velge hvilken type sivilingeniør jeg vil bli. Jeg har sett litt på Elektronikk og Industriel økonomi og teknologiledelse ved NTNU og Innovation og Entrepeneurship ved HiB. Innovation og entrepeneurship er et masterprogram (2 år) så jeg må ha en bachelor først skulle jeg velge den. Jeg ønsker å ha en slags type leder-rolle da jeg alltid har vert en slik type som tar ansvar og liker å ha full kontroll, samtidig som jeg vil jobbe med å utvikle nye teknologiske ting som mobiltelefon, datamaskiner og tv. Det ser jo ut som at elektronikk er veien å gå, men jeg kunne veldig gjerne og ha litt type økonomi og administrasjon også. Kunne også tenke meg en forskerutdanning ilag med det andre hvor jeg skal forske frem nye og bedre produkter. Noen litt andre spm: Nå går jeg på VG1 Elektro og skal gå VG2 Elenergi neste år. Så håper jeg å ta VG3 påbygging slik at jeg får generell studiekompetanse. Den studiekompetansen jeg skaffer meg 3. året, er den lik som de som går studiespesialiserende? Må jeg ta noen forkurs med R1, R2 og Fys1 eller får jeg med påbygging? Kan jeg ta R1 som privatist neste år og på den måte slippe å ta R1 på forkurset/påbyggingen? Burde jeg skaffet meg fagbrevet først, og så jobbet meg opp litt penger til jeg skal tilbake på skolebenken? Kan jeg velge feks elektronikk selv om jeg ikke går data og elektronikk VG2? Takker for alle svar Endret 25. mai 2013 av Svigermors drøm Lenke til kommentar
Quent Skrevet 25. mai 2013 Del Skrevet 25. mai 2013 (endret) Tror du hadde fått mer respons om du hadde opprettet denne tråden i forumet for annen utdanning. Men: Jeg har ikke så mye jeg kan by på med tanke på de tre linjene du nevner, men kan svare på en av de andre spørsmålene dine. Hvis det er forskerutdanning du er interessert i, så må du regne med å ta det på toppen av sivilingeniør-utdanningen din. Da blir det snakk om 3 år ekstra (minst) for en PhD, og da vil jeg mene at en mer "ren" ingeniørutdanning, f.eks Elektronikk, vil være å foretrekke fremfor noe som Ind.øk og lignende. Den studiekompetansen du får på påbygg er lik den du får på studiespesialiserende i den forstand at du har generell studiekompetanse. Men, påbygg er ikke spesielt lagt opp for fremtidige ingeniørstudenter, og skal du ta RI, R2 og Fys 1 er nok det noe du må gjøre til en større eller mindre grad som privatist, avhengig av hva skolen din har av tilgjengelige fag for påbygg-elever. MEN, spørsmålet er vel heller hvorfor du prater om påbygg når du vil bli ingeniør! 1-årig forkurs er et mye bedre alternativ om du har slike utdanningsmål. Det er ment for folk som har VG1 og VG2 fra yrkesfag og som vil gå ingeniør. Forkurs gir ikke generell studiekompetanse, men kvalifiserer til alle landets ingeniørutdanninger. Hvis du tar R1 som privatist før forkurset vil ikke det la deg slippe noen del av forkurset, bare så det var sagt. Gjør det etter du er ferdig på VG2, så kan du starte på en ingeniørutdanning året etterpå. Og ja, hva du har hatt av fag på videregående er irrelevant for hvilke ingeniørlinjer du kan søke deg på (så lenge du har R1, R2 og FY1 ELLER bestått forkurs). Rådet mitt vil være å ikke ta fagbrev, gå rett på utdanning. Edit: Jeg vil også tipse deg om å gå på NTNU. Jeg er selv NTNU-student så jeg er ikke helt nøytral i spørsmålet. Endret 25. mai 2013 av Quent 2 Lenke til kommentar
Svigermors drøm Skrevet 25. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2013 Da driter jeg i påbygg, tar helle forkurs, takk Må jeg ta forkurs som privatist eller er det noen man kan ta gratis i det offentlige? Alle i Hordaland fylkeskommune (hele landet?) har rett på 3 år skole, så må man betale for forkurset eller kan man ta det som vanlig utdanning? Angående forskning. Jeg vil ikke forske i offentlig bedrifter, men hos en privat teknologisk bedrift alá Asus, Apple, Samsung osv. Lenke til kommentar
Quent Skrevet 25. mai 2013 Del Skrevet 25. mai 2013 (endret) Forkurset er vel som regel gratis, men det er ikke et tilbud som er like utbredt som påbygg. Her er f.eks forkurs tilbudt av HIB: http://www.hib.no/av...ytt/forkurs.asp http://www.hib.no/studier/studie.asp?studieID=FORKURS Ellers tilbyr vel også f.eks Sonans og andre private videregående skoler det også, muligens også noen andre steder i Hordaland. Dette er basert på et google søk, jeg kjenner ikke noe spesielt til tilgjengeligheten av forkurs i Hordaland (og har heller ikke gått forkurs selv, kjenner bare mange som har det). Hvis du har lyst til å jobbe hands on med produktutvikling/R&D vil jeg uansett tippe at utdanninger uten stort fokus på ledelse o.l. gir et bedre faglig utgangspunkt, men slikt pleier å gå i orden uansett fra hva jeg har hørt. Ind.øk er uansett bare noe herk, start heller på en vanlig ingeniørlinje. Endret 25. mai 2013 av Quent Lenke til kommentar
Svigermors drøm Skrevet 25. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2013 (endret) Hehe, okai Jeg vil egentlig ikke bare sitte å lodde og holde på, vil gjerne drive å planlegge sammensetning av komponenter til større produkter som mobiltelefon, datamaskin og tv. Gjerne forske på fremtidsrettet teknologi som bedre skjermer og raskere prosessorer, få fram det beste. Hadde det vert bedre å tatt elektronikkingeniør, så tatt ledelse og til slutt PhD? Økonomi, administrasjon og ledelse kunne vert veldig interresant om jeg skulle starte eget bedrift, men føler at jeg ikke vil ta kun det. Teknologien er det viktigste! Er det noen som har gått de nevnte linjene og som har noen formeninger? Endret 25. mai 2013 av Svigermors drøm Lenke til kommentar
logaritmemannen Skrevet 25. mai 2013 Del Skrevet 25. mai 2013 Indøk data kan jo være noe for deg. Da blir du 40 % dataingeniør, 40 % "økonom" og 20 % "leder". Ellers er det mulig å ta en 5-åring teknisk siv.ing-utdannelse og bygge på med MBA på enten et eller to år Lenke til kommentar
Quent Skrevet 25. mai 2013 Del Skrevet 25. mai 2013 Helt konkret hva du kommer til å sitte igjen med av arbeidsoppgaver som elektronikkingeniør vet jeg lite om (bioteknologi er mer tingen min). Det meste av arbeidet vil nok uansett være fremfor en datamaskin heller en med loddebolt vil jeg uansett tro! Generelt sett er det vel uansett sånn at du langt ifra må ha tatt en utdanning som har fokus på ledelse for å faktisk få en lederstilling. Faren til en kompis av meg har f.eks en VP-stilling i en stor norsk bedrift, og bakgrunnen hans er som elektroingeniør (med MBA og diverse andre tilleggsutdanninger som han tok etter steget inn i lederverden). Gå ind. øk om du vil (og greier å komme inn på det), men det er ikke noe hinder å bli leder uten å ha gått ind. øk. Ellers trenger du vel ikke doktorgrad for å drive med produktutvikling i en elektronikkbedrift så vidt jeg vet, men hvorvidt du vil ta en doktorgrad er ikke noe du egentlig bør planlegge allerede nå. Når du har fullført mastergraden din vil det nok stå klarer for seg om doktorgrad er noe som er vits å skaffe seg (jeg tipper ikke). Lenke til kommentar
Svigermors drøm Skrevet 25. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2013 Driver ikke dataingeniører med software? Programmering er litt spennende, men kun på hobbybasis. Kan ikke tenke meg å drive med dette i jobbsammenheng. Samme med drift av systemer osv. Lenke til kommentar
Svigermors drøm Skrevet 25. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2013 (endret) Helt konkret hva du kommer til å sitte igjen med av arbeidsoppgaver som elektronikkingeniør vet jeg lite om (bioteknologi er mer tingen min). Det meste av arbeidet vil nok uansett være fremfor en datamaskin heller en med loddebolt vil jeg uansett tro! Generelt sett er det vel uansett sånn at du langt ifra må ha tatt en utdanning som har fokus på ledelse for å faktisk få en lederstilling. Faren til en kompis av meg har f.eks en VP-stilling i en stor norsk bedrift, og bakgrunnen hans er som elektroingeniør (med MBA og diverse andre tilleggsutdanninger som han tok etter steget inn i lederverden). Gå ind. øk om du vil (og greier å komme inn på det), men det er ikke noe hinder å bli leder uten å ha gått ind. øk. Ellers trenger du vel ikke doktorgrad for å drive med produktutvikling i en elektronikkbedrift så vidt jeg vet, men hvorvidt du vil ta en doktorgrad er ikke noe du egentlig bør planlegge allerede nå. Når du har fullført mastergraden din vil det nok stå klarer for seg om doktorgrad er noe som er vits å skaffe seg (jeg tipper ikke). Doktorgraden er ikke for å sette sammen komponenter til datamaskiner. Jeg tenkte å ta forskerutdanning (om det er vits) for å få fram bedre komponenter, slik som Amoled, LCD skjermer osv. Forske på mye bedre komponenter enn det vi har idag. Det finnes mange skjermer på markedet idag, alle med fordeler og ulemper. Jeg vil forske på å ta det beste fra forskjellige og sette sammen til et bedre produkt med det beste fra flere verdener. Samme med andre teknlogiske komponenter vi bruker idag i telefoner, tver og dataer Edit: leste litt om MBA. Virker som en god idè å ta først elektronikkingeniør og så MBA etterpå. Endret 25. mai 2013 av Svigermors drøm Lenke til kommentar
Svigermors drøm Skrevet 25. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2013 Er det gratis å studere ved NTNU? Studentlivet er selvsagt ikke gratis, men er utdanningen/skolen gratis? Er det privat eller offentlig skole? Lenke til kommentar
Utsikt Skrevet 25. mai 2013 Del Skrevet 25. mai 2013 NTNU er en offentlig og fullstendig gratis skole med unntak av semesteravgiften som er på noen hundrelapper. Lenke til kommentar
Svigermors drøm Skrevet 26. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2013 Flott Er det noen som er elektronikkingeniør og som har lyst å dele litt informasjon ryndt yrket? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå