Student321 Skrevet 25. mai 2013 Del Skrevet 25. mai 2013 Solgte bilen min i går. Jeg har ikke hatt bilen mer enn i 2 uker(ca) og kjørt den ca 150km ettersom jeg brukte den kun pga jeg trengte et hengerfeste for noen turer frem og tilbake med noen lass med jord. Så jeg som verken bil-kyndig ELLER bruker av bilen over lang tid; har veldig lite informasjon på den. Kjøper klager på: "BILEN ER IKKE STRØKEN". Noe jeg aldri har sagt den er heller. Han sier: - ABS lampen lyser av og til - Sentral låsen fungerer ikke helt, men låsene fungerer. - Eksosen lekker litt. (Han nevnte det og VISTE meg hvilke "lyder" eksosen lager når den lekker, i det han prøvekjørte den. Men han sa det var greit, "lett å fikse" sa han. Han var jo en mekaniker! sa han) Altså. Jeg hadde ingen anelse om at ABS-lampen lyste. Vet ikke hvor den skal lyse engang. Har aldri lyst ved "nålene" når jeg har hatt den. Det lille jeg har kjørt med den. Jeg fortalte han da han kjøpte den at det ikke var sentral-lås, og det var noe han synes var greit. "Han likte ikke sentral-lås uansett". Også det med eksosen visste han om; i det han kjøpte den. Har han noen sak mot meg? Jeg har brukt pengene på BSU og får ikke pengene ut igjen. Bilen er en Volkswagen 1996 modell. Salgspris: 17000,- bare. Forventer han en strøken bil for 17000kr? Dette er ikke noen store feil akkurat heller, føler jeg. Takker for svar på forhånd. Lenke til kommentar
as. Skrevet 25. mai 2013 Del Skrevet 25. mai 2013 Ble det skrevet noen form for kontrakt? 1 Lenke til kommentar
Student321 Skrevet 25. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2013 Ble det skrevet noen form for kontrakt? Ja. NAF Kontrakt. Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 25. mai 2013 Del Skrevet 25. mai 2013 Krysset du av for "selges som den står"? Lenke til kommentar
Student321 Skrevet 25. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2013 Krysset du av for "selges som den står"? Ja. I tillegg sa jeg til kjøper at jeg har ikke hatt den så lenge. Kun kjørt noen lass med henger. Så vet ikke så mye om den sånn sett. Han aksepterte dette, og kjøpte den. Nå driver han å sier han skal ta kontakt med forbrukerrådet og "truer" meg... Lenke til kommentar
as. Skrevet 25. mai 2013 Del Skrevet 25. mai 2013 (endret) Jeg forutsetter i det følgende at du har solgt bilen "som den er". Jeg er ingen jurist, men vedrørende mangelskravene som kjøper var kjent med forut kjøpet, så kan ikke kjøper i ettertid gjøre disse gjeldende som mangler. jf. kjl. paragraf 20. Med andre ord kan du se bort fra mangelskravene om sentrallås og eksosanlegg. Hva angår ABS-lampen beror det på hvor alvorlig feilen er. For at kjøper skal kunne heve må det foreligge et "vesentlig kontraktsbrudd". Hvor mye som skal til her er jeg usikker på, men så vidt jeg har forstått skal det ganske mye til for at heving gjennomføres. Endret 25. mai 2013 av as. Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 25. mai 2013 Del Skrevet 25. mai 2013 Her vil jeg tro at du har en god sak. Det vil si, 'kjøper' har en dårlig sak. Det høres ut som om du har opplyst om de manglene du visste om. Førte dere disse manglene opp i kontrakten? I så fall har han ingenting å fare med. At én feil dukker opp etter salg kan være enkelt og greit uheldig. Såpass bør man forvente på en 17 år gammel Volkswagen. Er ikke dette et vanlig problem på Golf og Passat fra denne årgangen, forresten? Lenke til kommentar
Lyngaas Skrevet 25. mai 2013 Del Skrevet 25. mai 2013 (endret) Du stiller veldig sterkt og han må ha en meget dreven advokat for å komme noen vei i denne saken. Kjøpte en bil i fjor som kostet meg 40k, 3 uker etter kjøpet og ønsket å heve, denne var kjøpt for 70k og feilen var ikke brakt til vår oppmerksomhet i tillegg til at de hadde forårsaket det selv ved å reparere noe de ikke visste om. Ifølge KNA sine advokater stilte vi meget svakt og hadde 0-5% sjangs til å vinne i en rettsak. Endret 25. mai 2013 av Lyngaas 2 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 25. mai 2013 Del Skrevet 25. mai 2013 (endret) Om du satte inn pengene på BSU i år, kan du også ta dem ut i år. Pengene du satte inn i fjor, kan du ikke ta ut uten å kjøpe hus for dem. Sånn har jeg forstått det,. men jeg er ikke ekspert, og kan ta feil. Jeg antar at det ikke blir nødvendig å tømme BSU´en, men penger du har satt inn i år kan også tas ut i år om jeg husker riktig. Endret 25. mai 2013 av Mannen med ljåen 2 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 25. mai 2013 Del Skrevet 25. mai 2013 Hvis denne fyren har sagt at han er mekaniker (bilmekaniker?) står han enda litt svakere. Selv unngår jeg helt konsekvent å fortelle om min bilkompetanse ved både kjøp og salg med mindre det kan gi meg store økonomiske fordeler. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 25. mai 2013 Del Skrevet 25. mai 2013 Ja. NAF Kontrakt. Og i denne fylte du elvfølgelig ut alle mangler du kjente til, inkludert de dere snakket om da han så på bilen? 1 Lenke til kommentar
Student321 Skrevet 26. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2013 (endret) Og i denne fylte du elvfølgelig ut alle mangler du kjente til, inkludert de dere snakket om da han så på bilen? Nei, gjorde dessverre ikke det. Noe jeg angrer på nå. Men alt virket jo "så greit". Jesus. For noe hykleri. Vurderer å ringe forbrukerrådet i morgen; og spørre om han faktisk har noen sak mot meg. Endret 26. mai 2013 av Student321 Lenke til kommentar
Vice Skrevet 26. mai 2013 Del Skrevet 26. mai 2013 Kan ikke skjønne at kjøper kan komme noen som helst vei med dette. Han så over og prøvekjørte bilen før han kjøpte den og han kjøpte den "som den er". Case closed. Her står det litt generelt fra forbrukerrådet om privat bilkjøp: http://www.forbrukerradet.no/tips-og-r%C3%A5d/bil/misforn%C3%B8yd+med+bilkj%C3%B8p/feil-p%C3%A5-bil-kj%C3%B8pt-privat--1128867 Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 26. mai 2013 Del Skrevet 26. mai 2013 Det har han jo egentlig ikke, men i forhold til manglene blir det jo et bevisspørsmål. Foreslår at du sender ham en epost/sms og sier at alle feilene unntatt ABS-lampen visste han om før kjøp, og at han sa at det var enkelt å fikse eksosen siden han var mekaniker, og at han ikke brød seg om sentrallås. Og ABS-lampen visste du ikke om. Dermed mener du han ikke har noe krav på heving. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 26. mai 2013 Del Skrevet 26. mai 2013 I tillegg, at selger er lekmann og kjøper mekaniker burde da telle i selgers favør her i forhold til bilens tilstand før kjøp? 2 Lenke til kommentar
hean Skrevet 26. mai 2013 Del Skrevet 26. mai 2013 (endret) Det har han jo egentlig ikke, men i forhold til manglene blir det jo et bevisspørsmål. Foreslår at du sender ham en epost/sms og sier at alle feilene unntatt ABS-lampen visste han om før kjøp, og at han sa at det var enkelt å fikse eksosen siden han var mekaniker, og at han ikke brød seg om sentrallås. Og ABS-lampen visste du ikke om. Dermed mener du han ikke har noe krav på heving. Støtter den... siden feilene du visste om ikke er skrevet ned på kontrakten må du indirekte få han til å innrømme at han visste om de før kjøp før du eventuelt skal konfrontere han med det. Endret 26. mai 2013 av Nasciboy Lenke til kommentar
phewBAR Skrevet 26. mai 2013 Del Skrevet 26. mai 2013 Ikke noe å bry seg om, ta det helt med ro. Tipper han egentlig er ute etter å få igjen noen kroner med å klage. Hva slags idiot av en mekaniker trur man får en strøken bil til 17k fra det samme året Nintendo ga ut en 64bit konsoll og Tupac fortsatt levde. Be han dra til helvete 2 Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 26. mai 2013 Del Skrevet 26. mai 2013 Støtter den... siden feilene du visste om ikke er skrevet ned på kontrakten må du indirekte få han til å innrømme at han visste om de før kjøp før du eventuelt skal konfrontere han med det. Nja, han MÅ jo ikke det, men det er absolutt en fordel. Lenke til kommentar
Student321 Skrevet 29. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2013 (endret) Takk for god respons. Han har ringt meg 2 ganger etter jeg skrev mye av det som ble tatt opp her, og at han selv visste om små-feilene bilen hadde(uten om ABS). Jeg føler jeg har vært ærlig når jeg solgte han bilen; og fortalte om det jeg visste var feil, og det han "fant ut" da han prøvekjørte den. MERE INFORMASJON KAN JEG IKKE GI. Fordi jeg kan jo ikke vite om feil jeg ikke vet om....? Det er jo umulig. I tillegg har han jo fått en bra bil for 17000,-kr. 165.000km på telleren, hengerfeste og m.m Forventer han "ny-bil standar" for 17000,-...? Nei. Da får han heller prøve en annen prisklasse. Offtopic: Merket at karen jeg solgte til var litt "senil"(Var en 70 år gammel mann). Han spurte meg plutselig; i det han hadde kjøpt bilen: Kjøper: "Ligger vognkortet til den gamle bilen min i den nye nå? Fordi den må jeg ha i den gamle" Meg: "Hææ? Har du tatt med deg vognkortet til den gamle bilen inn i den nye? Hvorfor det?" Kjøper: "Nei, jeg vet ikke hvor det er jeg" Meg: "Har du tatt det ut av den gamle bilen da?" Kjøper: "Nei" Meg: "Sjekk den gamle bilen om det ligger der da. Hvorfor skulle du tatt det med i den nye bilen?" Kjøper: *leter i bilen og finner det med engang(urørt)* "Ja, her ligger det ja. Det var godt" Meg: "Hehe... Ja..." Skjønte ikke noe av det der. Hvorfor i huleste skulle han tatt med det gamle vognkortet inn i den nye bilen han kjøpte av meg? og hvorfor trodde han at han hadde gjort det? Han virket helt fjern til tider. Det samme med kona... Hun var faktisk enda verre. Fordi da jeg skulle bære inn vinterdekkene dems inn i bagasjerommet, løftet jeg først 2 dekk samtidig og gikk mot bilens bagasjerom, og da spurte hun "Trenger den bare 2 vinter dekk om vinteren denne da?"(som et seriøst spørsmål). Var sykt mange pinlige og rare samtaler jeg hadde med kjøperen der, på den korte tiden. Også begynte han å fortelle meg om alt mulig rart, og hadde fortellinger om alt mulig rart; som var VELDIG offtopic. Måtte jo bare "jatte-med".... Jaja. Håper jeg ikke hører noe mer. PS: Ville vært fint å høre om noen hadde erfaringer med at noen klager på bil til forbrukerrådet, eller vet om en forum-post om temaet. Takk. Endret 29. mai 2013 av Student321 3 Lenke til kommentar
hean Skrevet 29. mai 2013 Del Skrevet 29. mai 2013 Helt seriøs.... solgte du til en person i Orkanger/Orkdal!! Solgt en bil for mange år siden til en 60-65 år gammel mann og jeg klarer ikke annet enn å kjenne meg igjen i historien... bortsett fra kjærringa da, mæøtte ikke henne. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå