Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilen trekker til sidene


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Sliter med at bilen trekker til sidene når jeg kjører.

 

F.eks når jeg kjører på E6 så ser man jo at veien heller mot høyre, og da må jeg holde igjen på rattet fordi bilen heller mot høyre om jeg slipper rattet.

Om det er motsatt at veien heller mot venstre så går den mot venstre istedenfor.

 

Det er ikke sånn at bilen fyker til en av sidene, det er bare at jeg merker jeg må holde igjen litt og det er irriterende..

 

Er det vanlig at det er sånn? Føler ikke den trekker til sidene når veien er helt flat, men det er ganske sjelden at veiene er helt flate pga drenering..

 

Synes ikke bilen trakk til sidene når jeg hadde på vinterfelgene(16), så føler at det ble sånn etter jeg fikk på sommerdekkene(17). Har vredestein dekk som vistnok skal være ganske greie. 225/45/17.

 

Vurderer å ta ny forstillingskontroll, men er dumt å betale 1500kr om det ikke hjelper? Hvis de justerer dekkene for sommerdekkene så kan det jo hende samme skjer på vinterdekkene igjen?

 

Trekker bilen deres litt til siden på E6?:)

Har sjekket forstilling og den skal være ok, bilen hadde forstillingskontroll for 4mnd siden etter endeledd bytte og det ser ikke ut til at dekkene sliter skjevt.

 

Takker for svar. :)

Endret av Thomasas
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ut som innpresset på sommer-felgene dine kanskje ikke er korrekt. Hvis innpresset er feil vil bilen bli veldig sporfølsom.

 

Hmm. Jeg kjøpte dekkene fra Dekk1 sammen med felgene, så de burde vel ha kontroll på det?:)

 

Det er ikke orginale felger, så de hadde sånne sentreringsringer som de satt på.

 

Kan dekkene bli feilslitt også, eller er det bare at den kan spore mer?

Endret av Thomasas
Lenke til kommentar

Jeg har en Vectra C med akkurat samme dekkdimensjon. Den trekker nogenlunde likt til det du beskriver, på vestlandsveiene her. Har hatt hjulstillingskontroll, alt OK. Dekkene er relativt nye Michelin ett-eller-annet. Har en _liten_ slitasje på foringene som holder triangelarmen. Nok til at mekanikeren som tok hjulstillingskontrollen klarte å se at det ikke var helt som nytt, men langt i fra utslitt. På min bil skal jeg ha 2.2 bar framme, men kjører med 2.4-2.5. Det hjelper en god del, uten at jeg kan se noen antydning til skjev slitasje. Nå er Vectra-en en nokså tung bil, så godt mulig du skal ha lavere trykk enn det jeg bruker, men jeg ville iallfall prøvd med noe høyere trykk enn det du skal ha på de dekkene. En seriøs dekkforhandler bør kunne gi deg det korrekte trykket.

Lenke til kommentar

Innpress på felgene er det som dekk/felg-bransjen, samt bil-eiere, ofte bryr seg minst om. Det skal "se bra ut" og dimensjonen skal stemme, men utover dette, så kan innpresset ligge langt utenfor fabrikk-anbefalinger.

 

Jeg kommer likevel ikke med en påstand her. Det jeg sier er at du bør sjekke det og dekktrykk først, før du begynner med 4-hulskontroll e.l. Hvis dette begynte med dekk-bytte, så ligger problemet hos dekk eller felg.

 

Hvis du oppgir hvilken bil det er, samt årsmodell, motor etc., så skal jeg se om jeg kan finne rett dekktrykk til deg.

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Jeg har en Vectra C med akkurat samme dekkdimensjon. Den trekker nogenlunde likt til det du beskriver, på vestlandsveiene her. Har hatt hjulstillingskontroll, alt OK. Dekkene er relativt nye Michelin ett-eller-annet. Har en _liten_ slitasje på foringene som holder triangelarmen. Nok til at mekanikeren som tok hjulstillingskontrollen klarte å se at det ikke var helt som nytt, men langt i fra utslitt. På min bil skal jeg ha 2.2 bar framme, men kjører med 2.4-2.5. Det hjelper en god del, uten at jeg kan se noen antydning til skjev slitasje. Nå er Vectra-en en nokså tung bil, så godt mulig du skal ha lavere trykk enn det jeg bruker, men jeg ville iallfall prøvd med noe høyere trykk enn det du skal ha på de dekkene. En seriøs dekkforhandler bør kunne gi deg det korrekte trykket.

 

Høres bra ut, bra jeg ikke er den eneste.

 

Jeg tenkte også på om det kunne være noe med forstillingen, jeg har hørt en liten klakkelyd fra venstre siden når jeg kjører i helt spesielle små ujevnheter, hører det bare et spesielt sted i parkeringskjelleren eller om vinteren når det er sånne små is humper rett etter hverandre.

 

Men de på verkstedet fant ingenting, og sa at noen ganger kan det komme sånne lyder uten at det nødvendigvis ikke måtte være noe feil..

Har ikke vært plaget noe med denne lyden, hører den jo aldri ellers..

 

LiamH@ Takk for info.

Bilen er en Audi a6 1,9 tdi avant 2004 modell, c5, hadde vært kjempefint om du kunne gjøre det. :)

Lenke til kommentar

Jeg har sjekket på Autodata og på nettet, men finner bare til 15" og 16"-dekk på denne bilen. Det jeg likevel fant på diverse Audi-forum var 36-38 psi (ca. 2,5-2.6 bar) på disse dekkene når de sto på en A6 Avant.

 

Fyll i luft og se om det hjelper. Jeg betviler at det kommet til å gjøre underverker, men jeg har tatt feil før. :)

 

Om det ikke hjelper, så sjekk innpresset og felg-størrelse, enten på felgen eller på nettsiden til Dekk1.

 

Her står det mer om felgene og innpresset (offset) til din bil:

 

http://www.automobile-catalog.com/wheel/audi/a6_c5_series_2_sedan.html

Endret av LiamH
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Såpass som 2.5 - 2.6 ja. Trodde det var avhengig av vekten på bilen? Ikke at jeg betviler, men.... Hvorfor har jeg så "lite" som 2.2 bar da? Vår bil er "villedende" 1.560 ifølge vognkortet, men i praksis knappe 1.800KG (med rette motor og utstyr, synes å huske jeg regnet meg fram til 1.765KG). En A6 med 1.9 kan vel umulig være tyngre? Vår motor er en 2.2 diesel, hauggammel sak fra 70-80-tallet, støpejern både her og der ;-)

Lenke til kommentar

For å si det sånn, 36-38psi er ikke særlig høyt på lavprofildekk.

Det er MANGE som har alt for lavt trykk..

På min bil (med 20" felger, 245/35-20 og 1900kg) kjører jeg ca 44psi ved vanlig døll kjøring.

Ved aggressiv kjøring øker jeg gjerne til 46 foran og senker til 42 bak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...