Gå til innhold

Dobbel gul sperrelinje


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tusen takk for svaret! :)

 

Kan vel kjapt legge til at ved alle midtlinjer så gjelder kun den som er nærmest ditt kjørefelt. Om du har stiplet på din side, men det er sperrelinje på andre siden, så kan du fremdeles foreta forbikjøringer,

Lenke til kommentar

Kan vel kjapt legge til at ved alle midtlinjer så gjelder kun den som er nærmest ditt kjørefelt. Om du har stiplet på din side, men det er sperrelinje på andre siden, så kan du fremdeles foreta forbikjøringer,

 

En god huskeregel for en snart nyerfaren i trafikken! Tusen takk! ;)

Lenke til kommentar

En enkel gul sperrelinje sperrer bare for det feltet den er nærmest.

Nei, en enkel sperrelinje (1004) sperrer også fra begge sider. Det du snakker om er ikke enkel sperrelinje, men en kombinert linje (1006) bestående av sperrelinje+varsel eller kjørefeltlinje.

 

Skiltforskriften sier egentlig ingenting konkret om dobbel sperrelinje, annet enn at det er en variant av kombinerte linjer (1006) hvor man skal forholde seg til den som er nærmest ditt felt, noe som jo i praksis gir akkurat samme virkning som en enkel sperrelinje... Den doble er imidlertid enda mer iøynefallende, og brukes etter min erfaring der det er ekstra viktig at den ikke krysses.

 

(Tallene referer til beskrivelsen i forskriftens paragraf 22)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det står litt nærmere spesifisert i Statens vegvesens håndbok 049 Vegoppmerking side 11.

 

1004 Sperrelinje (S)

Heltrukken linje som skiller

kjørefelt. Det må ikke kjøres

på eller over sperrelinje, eller

til venstre for gul sperrelinje.

Sperrelinje kan anvendes som

delelinje og skillelinje. For

midtlinje kan sperrelinje bare

anvendes i kombinasjon med

kjørefeltlinje eller varsellinje,

eller som dobbel sperrelinje,

se oppmerking 1006.2,

1006.3 og 1006.4.

 

1006.4 "Dobbel sperrelinje"

(SS)

Linje 1006.4 skal anvendes som

midtlinje når sperrelinje skal

gjelde for begge kjøreretning-

er. Dobbel sperrelinje skal ikke

anvendes som delelinje eller

skillelinje.

 

Og side 24:

Kombinert linje 1006.4 "Dobbel sperrelinje"

anvendes som midtlinje dersom særlige

forhold gjør det nødvendig å forby forbi-

kjøring eller annen kryssing av midtlinjen

for begge kjøreretninger.

Anvendelse av sperrelinje

Sperrelinje som midtlinje kan bare anven-

des i kombinasjon med kjørefeltlinje eller

Figur 4.2 Midtlinje på tofeltsveger

24

varsellinje (kombinerte linjer 1006.2 og

1006.3) eller som dobbel sperrelinje

(1006.4). Enkel sperrelinje (1004) skal ikke

brukes som midtlinje.

Sperrelinjer skal anvendes restriktivt,

slik at respekten for linjen opprettholdes.

Følgende retningslinjer gjelder:

1. Sperrelinje skal normalt oppmerkes

foran sperreområder, trafikkøyer og

andre hindringer i kjørebanen når farts-

grensen er over 50 km/t - se avsnitt 4.7.

2. Sperrelinje skal normalt oppmerkes

foran gangfelt når fartsgrensen er

60 km/t - se kapittel 6.

3. Sperrelinje kan oppmerkes på steder

eller strekninger hvor det er særlig

farlig å krysse midtlinjen eller hvor det

Lenke til kommentar

LOL

"Sperrelinjer skal anvendes restriktivt,

slik at respekten for linjen opprettholdes."

 

Det er jo ikke akkurat situasjonen i dag..

 

Jeg kjører selv Rv.4 fra Oslo til nord på Hadeland titt og ofte..

Der er det lange strekninger med gode forbikjøringsmuligheter som er belemret med dobbel sperrelinje..

Om jeg respekterer den? Ikke alltid.

 

Men så brukes den ikke restriktivt heller akkurat..

Lenke til kommentar

Du synes det er greit å drite i vegtrafikkloven (p5) når ordlyden i en håndbok for oppmerking ikke stemmer helt over ens med din oppfatning?

 

Stadig like modne og gjennomtenkte holdninger fra den kanten ser jeg.

Endret av Simen1
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Til tider må man rett og slett avvike fra enkelte regler for å sørge for at samfunnet går rundt med en viss effektivitet.

 

Å ligge i 40-50km/t i 80-sona med gode forbikjøringsmuligheter finner jeg meg ikke i.. Det er ikke så jævlig ille å få en bot heller.. Litt straffeskatt må man regne med som bilist.

Lenke til kommentar

@Snylter: Skjer det ofte at du kommer bak noen i 40-50 på RV4 på 80km/t-strekningene?

Du har vel såpass mye å bidra med at samfunnet får rundt at det sikkert er helt greit at du bryter de lovene du ikke syns er helt beleilig for deg...

Bare ut av ren nysgjerrighet, hvilken bil kjører du?

  • Liker 6
Lenke til kommentar

@Snylter: Skjer det ofte at du kommer bak noen i 40-50 på RV4 på 80km/t-strekningene?

Du har vel såpass mye å bidra med at samfunnet får rundt at det sikkert er helt greit at du bryter de lovene du ikke syns er helt beleilig for deg...

Bare ut av ren nysgjerrighet, hvilken bil kjører du?

 

Det skjer ikke ofte, men det hender.

Jeg kjører stasjonsvogna mi.

 

 

Jeg har kjørt litt på Rv4 jeg også og kan ikke huske en eneste gang der noen har kjørt 30-40 km/t under fartsgrensa utenom når det er rushkø uten forbikjøringsmuligheter og en gang da det sto tre elger i veikanten.

 

Så lite som 30 har jeg aldri måttet holde der, men jeg har opplevd at reell hastighet var nede på 40-tallet.

Rushkø har jeg aldri oppover der.

Lenke til kommentar

Det er nok ingen stor fare for at det er så mange her som klarer å ta meg.

Jeg har bare ingen interesse av å skrive hva slags bil jeg har.

Stasjonsvogn i premiumsegmentet med 4x4 og passe mye motor er nok informasjon.

 

Jeg begynner å bli rimelig lei av å høre deg skryte hemningsløst over en bil du ikke tør avsløre.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Nå prøver du jo hele tiden å fiske ut hva slags bil det er. Jeg vil ikke svare, og du oppfatter tydeligvis manglende svar som skryt.. Litt artig egentlig :)

 

Men nå har jeg ikke tid til å sitte her, skal ut og bruke et par liter på mila.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...