Gest_0805 Skrevet 25. mai 2013 Del Skrevet 25. mai 2013 Er dobbel gul sperrelinje det samme som enkel gul sperrelinje? Lenke til kommentar
BaronSlask Skrevet 25. mai 2013 Del Skrevet 25. mai 2013 Nei, dobbel gul sperrelinje betyr at man ikke kan krysse sperrelinja fra noen sider. En enkel gul sperrelinje sperrer bare for det feltet den er nærmest. Lenke til kommentar
Gest_0805 Skrevet 25. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2013 Nei, dobbel gul sperrelinje betyr at man ikke kan krysse sperrelinja fra noen sider. En enkel gul sperrelinje sperrer bare for det feltet den er nærmest. Tusen takk for svaret! Lenke til kommentar
Halsoy Skrevet 25. mai 2013 Del Skrevet 25. mai 2013 Tusen takk for svaret! Kan vel kjapt legge til at ved alle midtlinjer så gjelder kun den som er nærmest ditt kjørefelt. Om du har stiplet på din side, men det er sperrelinje på andre siden, så kan du fremdeles foreta forbikjøringer, Lenke til kommentar
Gest_0805 Skrevet 25. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2013 Kan vel kjapt legge til at ved alle midtlinjer så gjelder kun den som er nærmest ditt kjørefelt. Om du har stiplet på din side, men det er sperrelinje på andre siden, så kan du fremdeles foreta forbikjøringer, En god huskeregel for en snart nyerfaren i trafikken! Tusen takk! Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 25. mai 2013 Del Skrevet 25. mai 2013 En enkel gul sperrelinje sperrer bare for det feltet den er nærmest. Nei, en enkel sperrelinje (1004) sperrer også fra begge sider. Det du snakker om er ikke enkel sperrelinje, men en kombinert linje (1006) bestående av sperrelinje+varsel eller kjørefeltlinje. Skiltforskriften sier egentlig ingenting konkret om dobbel sperrelinje, annet enn at det er en variant av kombinerte linjer (1006) hvor man skal forholde seg til den som er nærmest ditt felt, noe som jo i praksis gir akkurat samme virkning som en enkel sperrelinje... Den doble er imidlertid enda mer iøynefallende, og brukes etter min erfaring der det er ekstra viktig at den ikke krysses. (Tallene referer til beskrivelsen i forskriftens paragraf 22) 3 Lenke til kommentar
BaronSlask Skrevet 25. mai 2013 Del Skrevet 25. mai 2013 Såklart, takk for korrigering. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. mai 2013 Del Skrevet 25. mai 2013 Det står litt nærmere spesifisert i Statens vegvesens håndbok 049 Vegoppmerking side 11. 1004 Sperrelinje (S)Heltrukken linje som skiller kjørefelt. Det må ikke kjøres på eller over sperrelinje, eller til venstre for gul sperrelinje. Sperrelinje kan anvendes som delelinje og skillelinje. For midtlinje kan sperrelinje bare anvendes i kombinasjon med kjørefeltlinje eller varsellinje, eller som dobbel sperrelinje, se oppmerking 1006.2, 1006.3 og 1006.4. 1006.4 "Dobbel sperrelinje"(SS) Linje 1006.4 skal anvendes som midtlinje når sperrelinje skal gjelde for begge kjøreretning- er. Dobbel sperrelinje skal ikke anvendes som delelinje eller skillelinje. Og side 24: Kombinert linje 1006.4 "Dobbel sperrelinje"anvendes som midtlinje dersom særlige forhold gjør det nødvendig å forby forbi- kjøring eller annen kryssing av midtlinjen for begge kjøreretninger. Anvendelse av sperrelinjeSperrelinje som midtlinje kan bare anven- des i kombinasjon med kjørefeltlinje eller Figur 4.2 Midtlinje på tofeltsveger 24 varsellinje (kombinerte linjer 1006.2 og 1006.3) eller som dobbel sperrelinje (1006.4). Enkel sperrelinje (1004) skal ikke brukes som midtlinje. Sperrelinjer skal anvendes restriktivt, slik at respekten for linjen opprettholdes. Følgende retningslinjer gjelder: 1. Sperrelinje skal normalt oppmerkes foran sperreområder, trafikkøyer og andre hindringer i kjørebanen når farts- grensen er over 50 km/t - se avsnitt 4.7. 2. Sperrelinje skal normalt oppmerkes foran gangfelt når fartsgrensen er 60 km/t - se kapittel 6. 3. Sperrelinje kan oppmerkes på steder eller strekninger hvor det er særlig farlig å krysse midtlinjen eller hvor det Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 25. mai 2013 Del Skrevet 25. mai 2013 LOL "Sperrelinjer skal anvendes restriktivt, slik at respekten for linjen opprettholdes." Det er jo ikke akkurat situasjonen i dag.. Jeg kjører selv Rv.4 fra Oslo til nord på Hadeland titt og ofte.. Der er det lange strekninger med gode forbikjøringsmuligheter som er belemret med dobbel sperrelinje.. Om jeg respekterer den? Ikke alltid. Men så brukes den ikke restriktivt heller akkurat.. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. mai 2013 Del Skrevet 25. mai 2013 (endret) Du synes det er greit å drite i vegtrafikkloven (p5) når ordlyden i en håndbok for oppmerking ikke stemmer helt over ens med din oppfatning? Stadig like modne og gjennomtenkte holdninger fra den kanten ser jeg. Endret 25. mai 2013 av Simen1 6 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 25. mai 2013 Del Skrevet 25. mai 2013 Til tider må man rett og slett avvike fra enkelte regler for å sørge for at samfunnet går rundt med en viss effektivitet. Å ligge i 40-50km/t i 80-sona med gode forbikjøringsmuligheter finner jeg meg ikke i.. Det er ikke så jævlig ille å få en bot heller.. Litt straffeskatt må man regne med som bilist. Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 25. mai 2013 Del Skrevet 25. mai 2013 @Snylter: Skjer det ofte at du kommer bak noen i 40-50 på RV4 på 80km/t-strekningene? Du har vel såpass mye å bidra med at samfunnet får rundt at det sikkert er helt greit at du bryter de lovene du ikke syns er helt beleilig for deg... Bare ut av ren nysgjerrighet, hvilken bil kjører du? 6 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. mai 2013 Del Skrevet 25. mai 2013 Jeg har kjørt litt på Rv4 jeg også og kan ikke huske en eneste gang der noen har kjørt 30-40 km/t under fartsgrensa utenom når det er rushkø uten forbikjøringsmuligheter og en gang da det sto tre elger i veikanten. 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 25. mai 2013 Del Skrevet 25. mai 2013 @Snylter: Skjer det ofte at du kommer bak noen i 40-50 på RV4 på 80km/t-strekningene? Du har vel såpass mye å bidra med at samfunnet får rundt at det sikkert er helt greit at du bryter de lovene du ikke syns er helt beleilig for deg... Bare ut av ren nysgjerrighet, hvilken bil kjører du? Det skjer ikke ofte, men det hender. Jeg kjører stasjonsvogna mi. Jeg har kjørt litt på Rv4 jeg også og kan ikke huske en eneste gang der noen har kjørt 30-40 km/t under fartsgrensa utenom når det er rushkø uten forbikjøringsmuligheter og en gang da det sto tre elger i veikanten. Så lite som 30 har jeg aldri måttet holde der, men jeg har opplevd at reell hastighet var nede på 40-tallet. Rushkø har jeg aldri oppover der. Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 25. mai 2013 Del Skrevet 25. mai 2013 Det skjer ikke ofte, men det hender. Jeg kjører stasjonsvogna mi. Redd for at vi skal finne ut hvem du er og ta deg, siden du aldri tør si hvilken bil du har? 2 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 26. mai 2013 Del Skrevet 26. mai 2013 Det er nok ingen stor fare for at det er så mange her som klarer å ta meg. Jeg har bare ingen interesse av å skrive hva slags bil jeg har. Stasjonsvogn i premiumsegmentet med 4x4 og passe mye motor er nok informasjon. Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 26. mai 2013 Del Skrevet 26. mai 2013 Det er nok ingen stor fare for at det er så mange her som klarer å ta meg. Jeg har bare ingen interesse av å skrive hva slags bil jeg har. Stasjonsvogn i premiumsegmentet med 4x4 og passe mye motor er nok informasjon. Jeg begynner å bli rimelig lei av å høre deg skryte hemningsløst over en bil du ikke tør avsløre. 4 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 26. mai 2013 Del Skrevet 26. mai 2013 Nå prøver du jo hele tiden å fiske ut hva slags bil det er. Jeg vil ikke svare, og du oppfatter tydeligvis manglende svar som skryt.. Litt artig egentlig Men nå har jeg ikke tid til å sitte her, skal ut og bruke et par liter på mila. 1 Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 26. mai 2013 Del Skrevet 26. mai 2013 Men nå har jeg ikke tid til å sitte her, skal ut og bruke et par liter på mila. Er det mulig. Du er latterlig. 7 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 27. mai 2013 Del Skrevet 27. mai 2013 Dobbel sperrelinje betyr eigentleg det samme som enkel sperrelinje. Men ein benytter dobbel sperrelinje for å understreke og tydeliggjere at det er forbudt å krysse linja. Ofte er dobble sperrelinjer også skilta for å ytterligare understreke poenget. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå