jarle-60 Skrevet 25. mai 2013 Del Skrevet 25. mai 2013 Fortsatt stor vannføring i Nummedalslågen Bildet er fjernet. Lenke til kommentar
Magnar Bruvik Skrevet 25. mai 2013 Del Skrevet 25. mai 2013 Trist for dei som er ramma av flaum og store vatnmassar...Når det gjeldt biletet ditt likar eg det meget godt. Veleksponert med gode detaljer i dei mørkare partia. Gode fargar og flott skarpheit. Ser du nyttar Nikon D600 - same som underteikna. Er sjølv godt nøgd med kamera. Kva erfaringar har du? Magnar Lenke til kommentar
jarle-60 Skrevet 25. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2013 Trist for dei som er ramma av flaum og store vatnmassar...Når det gjeldt biletet ditt likar eg det meget godt. Veleksponert med gode detaljer i dei mørkare partia. Gode fargar og flott skarpheit. Ser du nyttar Nikon D600 - same som underteikna. Er sjølv godt nøgd med kamera. Kva erfaringar har du?Magnar Takker for kommentaren. Godt fornøyd med 600 så langt. Har bare en 24-80 av objektiver, så har ikke fått testet den skikkelig syntes jeg. Objektivene faller en del dyrere ut med fullformat, så jeg får ta det litt etter hvert. Lenke til kommentar
jarle-60 Skrevet 25. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2013 nydelig bilde Takker. Lenke til kommentar
Mystikus Skrevet 25. mai 2013 Del Skrevet 25. mai 2013 Et bildet med flott sløring av vannet og vakkert lys på himmelen, Jarle ! Bygningen til høyre kunne kanskje vært fjernet og justering av eksponering slik at brua ble mer synlig, selv om det er vannføringa som er hovedtema i bildet Lenke til kommentar
Laila - Skrevet 25. mai 2013 Del Skrevet 25. mai 2013 Knallfint og stemningsfylt av Lågen og Lågendalen. Er enig med Mulvik med tanke på å fjerne hytta. Men om den betyr noe for deg så kanskje det finnes en annen mulighet enn å "rive" hytta. Kan hende du kan dempe det hvite i møne og på vinduene så fanger den mindre oppmerksomhet, og fremdeles være med som en del av fortellingen? Lenke til kommentar
jarle-60 Skrevet 25. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2013 Et bildet med flott sløring av vannet og vakkert lys på himmelen, Jarle ! Bygningen til høyre kunne kanskje vært fjernet og justering av eksponering slik at brua ble mer synlig, selv om det er vannføringa som er hovedtema i bildet Takker for kommentar, kan være enig med bygningen kom noe uheldig ut i komposisjonen, og burde muligens være fjernet. Men er ikke enig med i at eksponeringen av bruen skulle vært prioritert. Lenke til kommentar
jarle-60 Skrevet 25. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2013 Knallfint og stemningsfylt av Lågen og Lågendalen. Er enig med Mulvik med tanke på å fjerne hytta. Men om den betyr noe for deg så kanskje det finnes en annen mulighet enn å "rive" hytta. Kan hende du kan dempe det hvite i møne og på vinduene så fanger den mindre oppmerksomhet, og fremdeles være med som en del av fortellingen? Takker for kommentaren,. hytta er for så naturlig at jeg ikke tenkte på den før den ble kommentert. Kom litt uheldig ut helt i hjørnet og burde kanskje vært fjernet. Lenke til kommentar
Mystikus Skrevet 25. mai 2013 Del Skrevet 25. mai 2013 Et bildet med flott sløring av vannet og vakkert lys på himmelen, Jarle ! Bygningen til høyre kunne kanskje vært fjernet og justering av eksponering slik at brua ble mer synlig, selv om det er vannføringa som er hovedtema i bildet Takker for kommentar, kan være enig med bygningen kom noe uheldig ut i komposisjonen, og burde muligens være fjernet. Men er ikke enig med i at eksponeringen av bruen skulle vært prioritert. Det jeg mente (mellom linjene) er at bildet er noe undereksponert og derfor er brua også mindre synlig enn nødvendig Lenke til kommentar
jarle-60 Skrevet 26. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2013 Et bildet med flott sløring av vannet og vakkert lys på himmelen, Jarle ! Bygningen til høyre kunne kanskje vært fjernet og justering av eksponering slik at brua ble mer synlig, selv om det er vannføringa som er hovedtema i bildet Takker for kommentar, kan være enig med bygningen kom noe uheldig ut i komposisjonen, og burde muligens være fjernet. Men er ikke enig med i at eksponeringen av bruen skulle vært prioritert.Det jeg mente (mellom linjene) er at bildet er noe undereksponert og derfor er brua også mindre synlig enn nødvendig Tror jeg forstår hva du mener og du har nok rett i at det er noe under eksponert etter lysmåleren i apparatet, men hva er egentlig riktig, øye eller måler. Bestandig artig med konstruktiv kritikk Birger, noe det er altfor lite av her. Takker så mye. Lenke til kommentar
Mystikus Skrevet 26. mai 2013 Del Skrevet 26. mai 2013 Tror jeg forstår hva du mener og du har nok rett i at det er noe under eksponert etter lysmåleren i apparatet, men hva er egentlig riktig, øye eller måler. Bestandig artig med konstruktiv kritikk Birger, noe det er altfor lite av her. Takker så mye. Et kamera vil kunne fange et toneomfang på rundt 8 blendertrinn mens et øye kan fange rundt det dobbelte, men selv det er ikke 100%. Men i ditt bilde så har du fanget mindre enn det som kamere klarer av og som man kan se av histogrammet. Du har vel eksponert for at himmelen ikke skal bli overeksponert, men på bekostning av skyggepartiene. Det mest riktige ville vel kanskje være å eksponere slik at histogrammet fylles opp mot den høyre side som er høylysområdet og inneholder atskillig mere detaljinformasjon enn lengre ned på skalaen. I etterprosseseringen av ditt bildet så vil en korrigering ved oppletting av skyggene kunne føre til støy i bildet. Med andre ord så vil det å eksponere til høyre i histogrammet kunne føre til at du bare behøver å mørkne skyggene i etterbehandlingen, og det vil ikke føre til støy Lenke til kommentar
jarle-60 Skrevet 26. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2013 Tror jeg forstår hva du mener og du har nok rett i at det er noe under eksponert etter lysmåleren i apparatet, men hva er egentlig riktig, øye eller måler. Bestandig artig med konstruktiv kritikk Birger, noe det er altfor lite av her. Takker så mye.Et kamera vil kunne fange et toneomfang på rundt 8 blendertrinn mens et øye kan fange rundt det dobbelte, men selv det er ikke 100%.Men i ditt bilde så har du fanget mindre enn det som kamere klarer av og som man kan se av histogrammet.Du har vel eksponert for at himmelen ikke skal bli overeksponert, men på bekostning av skyggepartiene.Det mest riktige ville vel kanskje være å eksponere slik at histogrammet fylles opp mot den høyre side som er høylysområdet og inneholder atskillig mere detaljinformasjon enn lengre ned på skalaen.I etterprosseseringen av ditt bildet så vil en korrigering ved oppletting av skyggene kunne føre til støy i bildet.Med andre ord så vil det å eksponere til høyre i histogrammet kunne føre til at du bare behøver å mørkne skyggene i etterbehandlingen, og det vil ikke føre til støy Det jeg mente var at ofte er natt bilder som om de skulle vært tatt på lyse dagen og da syntes jeg personlig de mister en del av stemningen. Lenke til kommentar
Mystikus Skrevet 26. mai 2013 Del Skrevet 26. mai 2013 Det jeg mente var at ofte er natt bilder som om de skulle vært tatt på lyse dagen og da syntes jeg personlig de mister en del av stemningen. Ja, hadde dette vært et nattbilde så, men her har jo ikke sola gått ned enda.Det bildet du har lagt ut, inviterer ikke øynene til å gå på vandring i det vakre landskapet slik som det burde. Jeg legger ved et redigert bilde som vil vise hva jeg mener Lenke til kommentar
smort1 Skrevet 27. mai 2013 Del Skrevet 27. mai 2013 Veldig fint lys, og en bra sløringseffekt! Lenke til kommentar
jarle-60 Skrevet 27. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2013 Veldig fint lys, og en bra sløringseffekt! Takker så mye for det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg