Anatman Skrevet 25. mai 2013 Del Skrevet 25. mai 2013 Den eldste her i huset går i 8. Er mildt sagt skjokket over hvor mye lekser den stakkars ungen får. Det er fremføringer og prøver i et bankende kjør. Store deler av fritiden går med til dette og ofte helgene. Er det slik på andre skoler også? Lenke til kommentar
Gloria Skrevet 25. mai 2013 Del Skrevet 25. mai 2013 Det er en del flere lekser enn på barneskolen, men der skulle ikke være uåndterlig dersom du setter av 1-2 timer per dag. Mulig ungen ikke gjør like mye lekser som du tror den gjør? Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 26. mai 2013 Del Skrevet 26. mai 2013 Ja, det er helt normalt, men ikke bra. Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 27. mai 2013 Del Skrevet 27. mai 2013 (endret) Du kan trøste han med at det blir mye mindre på vgs! Endret 27. mai 2013 av ZPAS Lenke til kommentar
NU`er Skrevet 27. mai 2013 Del Skrevet 27. mai 2013 Den eldste her i huset går i 8. Er mildt sagt skjokket over hvor mye lekser den stakkars ungen får. Det er fremføringer og prøver i et bankende kjør. Store deler av fritiden går med til dette og ofte helgene. Er det slik på andre skoler også? Da jeg gikk i 8. klasse fikk vi også veldig mye lekser, men man venner seg til det. Man klarer også å bli ferdig med dem raskere når man har vennet seg til en rask og effektiv arbeidsmåte. Du kan trøste han med at det blir mye mindre på vgs! Jeg ville si at dette muligens henger sammen med hvilken videregående man går på og hvilken linje man velger, samt hva slags lærere man får. Jeg for min del har fått flere i stedet for færre lekser. Mvh. Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 27. mai 2013 Del Skrevet 27. mai 2013 Da jeg gikk i 8. klasse fikk vi også veldig mye lekser, men man venner seg til det. Man klarer også å bli ferdig med dem raskere når man har vennet seg til en rask og effektiv arbeidsmåte. Jeg ville si at dette muligens henger sammen med hvilken videregående man går på og hvilken linje man velger, samt hva slags lærere man får. Jeg for min del har fått flere i stedet for færre lekser. Mvh. Jeg har nesten ikke lekser i det heletatt. Jeg går studiespess, og har et over middels høyt snitt. Lenke til kommentar
NU`er Skrevet 27. mai 2013 Del Skrevet 27. mai 2013 Jeg har nesten ikke lekser i det heletatt. Jeg går studiespess, og har et over middels høyt snitt. Jeg går også studiespess, så det kan godt hende at det er forskjeller fra skole til skole. Lenke til kommentar
Johanne K Skrevet 27. mai 2013 Del Skrevet 27. mai 2013 Den eldste her i huset går i 8. Er mildt sagt skjokket over hvor mye lekser den stakkars ungen får. Det er fremføringer og prøver i et bankende kjør. Store deler av fritiden går med til dette og ofte helgene. Er det slik på andre skoler også? D skal jo vær en vess overgang fra barneskoln til ungdomstrinnet. Nåkka som læreran på barneskolen burde legge vekt på siste del av 7.klasse. Sjøl satt æ mange tima både hverdag å helg me lekse, innleveringe og framlegg i 8.klasse. Men når æ vænte mæ tell d, å skjønte at æ måtte gjør lekse på skolen når vi fikk tid tell d, istede førr å kødde.. så har d gådd bra. Går i 10ende nu, å d blir nu ikkje akkurat mindre lekse me åran førr å sei d sånn. Æ anbefale dæ å be ungen din om å få gjort mest mulig på skolen (dersom de får tida til det), å ellers så går d jo ant å sett av f.eks 1-2 tima etter skolen e færdig tell "leksetid". Hves ungen får go rutine på leksejobbing så ska d ikkje bli nåkka problem Men æ e heilt enig, d e vældi(!) masse lekse på ungdomsskolen. Lenke til kommentar
Populært innlegg €uropa Skrevet 27. mai 2013 Populært innlegg Del Skrevet 27. mai 2013 Ikke vondt ment, men gjør litt mer norsklekser. Å lese dialekt er bare vondt for oss andre. 28 Lenke til kommentar
Johanne K Skrevet 27. mai 2013 Del Skrevet 27. mai 2013 Ikke vondt ment, men gjør litt mer norsklekser. Å lese dialekt er bare vondt for oss andre. Har karakter 6 i norsk bokmål og nynorsk, så det trengs ikke. Men selvfølgelig, hva gjør man ikke for øst/sør lendinger som ikke skjønner dialekt? Og kanskje det er du selv som burde gjøre mere norsklekser da, siden du mener det er så "vondt å lese dialekten" min..... 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg €uropa Skrevet 27. mai 2013 Populært innlegg Del Skrevet 27. mai 2013 Jeg har ikke norskfaget lenger og så vidt jeg husker, var det ikke en del av pensum å lese dialekter. For øvrig kan du lese retningslinjene til forumet. 21 Lenke til kommentar
Sam Crow Skrevet 27. mai 2013 Del Skrevet 27. mai 2013 Dialekter er uansett ikke skriftspråk. Her i Norge har vi to skriftspråk, nynorsk og bokmål. 9 Lenke til kommentar
Johanne K Skrevet 27. mai 2013 Del Skrevet 27. mai 2013 Jeg har ikke norskfaget lenger og så vidt jeg husker, var det ikke en del av pensum å lese dialekter. For øvrig kan du lese retningslinjene til forumet. Jaja, men no er dialekta mi temmeleg lik nynorsk, eg skriver berre æ istedet for eg, så då kan eg vel skrive slik som dette istedet då? Dersom nynorsk er betre enn dialekta. (Det er jo ein del av pensum i norsk og, så då kan eg vel gjere d..?) Jada, eg skal sjå på det. Stakkars Ho/han som laga detta forumet, trur ikje personen hadde forventa ein slik diskusjon.. Sorry til deg Dialekter er uansett ikke skriftspråk. Her i Norge har vi to skriftspråk, nynorsk og bokmål. Som eg sa, dialekta mi er så lik nynorsk at det er det same kva eg skriv.. 1 Lenke til kommentar
Heika98 Skrevet 27. mai 2013 Del Skrevet 27. mai 2013 Jeg går i 9. og er enig i at det til tider kan være mye lekser, men jeg gjør overraskende lite lekser hjemme. Gjør mesteparten/alt på skolen. Les denne http://www.vg.no/nyheter/meninger/artikkel.php?artid=107945 Det som står i den er jo rett. Det er ikke bra å gå 24/7 å bekymre seg for å gjøre lekser. Ikke rart ungdommer er stressa. Mengden lekser er vel også litt avhengig i læreren. Vi f.eks. har en lærer som er velgig glad i å gi lekser, men han gidder ikke å skjekke den, eller rette dem. Hvordan skal man liksom lære noe av det? Men håper for all del det er slik som ZPAS sier om st det blir mye mindre på VGS. Om han/hun fordeler leksene over 1-2 timer hver dag og ikke venter til siste liten med å gjøre dem er det nok overkommelig. Men lekser i helgene? Lærerne på min skole får ikke lov til å gi lekser i helgene (d.v.s. fra fredag til mandag. Om det er fra torsdag til mandag for de lov). Da kan vi nekte å gjøre dem, uten anmerkning eller noe sånt. 1 Lenke til kommentar
Anatman Skrevet 7. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2013 Tror det hadde hjulpet enormt om en hadde kuttet kraftig ned på fremføringer. Det er jo noe som stjeler enormt med undervisning og leksetid. Men det er jo sikkert behagelig for lærerene å bare observere at elevene jobber 1 Lenke til kommentar
moby_duck Skrevet 7. juli 2013 Del Skrevet 7. juli 2013 Det varierer veldig mye fra person til person hvor mye tid man trenger å bruke på lekser. Jeg er den type person som er god i matte og logiske oppgaver, og har klart meg veldig bra på skolen uten å føle at jeg har jobbet livet av meg. Det skyldes ikke at jeg har hatt lærere som ikke har gitt mye lekser, fordi flere av klassekameratene mine har klagd på at de bruker hele ettermiddagen på lekser. Det er bare at jeg ikke trenger like mye tid på lekser. Jeg føler at jeg ikke får nok utfordring på skolen, og skolen blir kjedelig. For min del hadde mer lekser vært veien å gå. Og løsningen er å dele inn klasser etter skolenivå i stedet for dagens "alle er like"-politikk. Stem på høyresiden 2 Lenke til kommentar
Heika98 Skrevet 7. juli 2013 Del Skrevet 7. juli 2013 Det varierer veldig mye fra person til person hvor mye tid man trenger å bruke på lekser. Jeg er den type person som er god i matte og logiske oppgaver, og har klart meg veldig bra på skolen uten å føle at jeg har jobbet livet av meg. Det skyldes ikke at jeg har hatt lærere som ikke har gitt mye lekser, fordi flere av klassekameratene mine har klagd på at de bruker hele ettermiddagen på lekser. Det er bare at jeg ikke trenger like mye tid på lekser. Jeg føler at jeg ikke får nok utfordring på skolen, og skolen blir kjedelig. For min del hadde mer lekser vært veien å gå. Og løsningen er å dele inn klasser etter skolenivå i stedet for dagens "alle er like"-politikk. Stem på høyresiden Dette var som om jeg skulle skrevet det selv. Men mer lekser er ikke veien å gå. Tvert imot. Jg tror skolen er kjedelig uansett hvor utfordrene oppgaver man får. Det er veien å gå er at lærerne velger oppgaver ut i fra hvor flink eleven er i faget. Det som ikke er så flinke for en kategori, mens de som er litt bedre får en annen kategori. Men selv da blir det kjedelig. For mye teori er nok det som får de fleste av oss til å synes at skolen er kjedelig. Man lærer ikke av å lære, men av å gjøre. Det må mer praktisk inn i pensum. Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 7. juli 2013 Del Skrevet 7. juli 2013 Du kan trøste han med at det blir mye mindre på vgs! haha say what? Hvis du går praktisk linje kanskje. Lenke til kommentar
antih3lt Skrevet 7. juli 2013 Del Skrevet 7. juli 2013 Skolen er syk, ond, du skal jobbe mye fordi du har lærere som må sysselsettes, og ungen din skal måtte risikere å dumpe eller droppe ut, fordi kulturgrunnlaget skal videreføres med pisk. Helt f-ed up. Jeg tilbyr meg å gi faen i alt annet ved valget, stemme i sympati med de som må lide seg igjennom skolen. Hvilket parti er dette? Hvem kan gjøre livet bedre for ungdommene? Faen ta lærere og de forpulte leksene deres. Jeg jobber mindre nå enn da jeg var på ungdomsskolen og vgs. Jeg jobber i et yrke hvor mafiaen min til stadighet er ute og klager på hvor mye ulovlig overtid det må jobbes. Plages ikke i det hele tatt, får nok av tid til både trening, internettskriverier, gaming, osv. Har blitt lat. Når jeg tenker tilbake til hvordan jeg hadde det for å komme dit jeg er derimot, så blir jeg bare helt glassklar i blikket. Fy faen ass. Faen ta horegenerasjonen over meg, faen ta alle jævlige og dumme foreldre i Norge som støtter generell studiekompetanse konseptet og ikke lar det være opp til hvert studium hvordan opptaket skal være, og evt opptaksprøver. 1 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 7. juli 2013 Del Skrevet 7. juli 2013 Har noen sagt ifra om at det er for mye? Er ikke en selvfølge at de vet at det er såpass mye, de har tross alt ikke full oversikt over hva andre lærere gir av lekser og gjør. På ungdomskolen fikk vi plutselig mye å gjøre, gjerne 2-3 prøver på en dag og muligens en fremføring også, endte med at vi faktisk sa ifra om at det var for mye og fikk gjennom en "maks 1 ting pr dag"-regel, maks en prøve eller en fremføring pr dag. Det var faktisk ikke noe problem i det hele tatt å få det gjennom. Virket som om lærerene faktisk støttet det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå