Nicuu Skrevet 27. mai 2013 Del Skrevet 27. mai 2013 Slik? bla bla bla bla. novelle. så interessant. så wooow. bla bla bla bla. språklig bilde. metafor. sitat. replikk. "Men dro du ikke ut?" "Nei, det var kaldt." "Så du kommer ikke for å møte meg?" "Nei" mer bla bla bla bla bla. enda et språklig bilde. metafor. forvirret verdensbilde. forskrudd. uinterresant. uviktig. bla bla bla Slik? bla bla bla bla. novelle. så interessant. så wooow. bla bla bla bla. språklig bilde. metafor. sitat. replikk. "Men dro du ikke ut?" "Nei, det var kaldt." "Så du kommer ikke for å møte meg?" "Nei" mer bla bla bla bla bla. enda et språklig bilde. metafor. forvirret verdensbilde. forskrudd. uinterresant. uviktig. bla bla bla Mja, noe sånn, ja. I novelleanalysen er det scenisk fremstilling, som kommer frem når jenta og gutten kommuniserer: fkkdllkf klfdkdklff kjldffljkdl Sånn, selv om den sceniske fremstillingen er totalt irellevant i denne settingen, men kanskje du skjønner bedre. Spesielt når det er et virkemiddel i sentrum av en samtale, så pleier jeg å sette det opp slik. Lenke til kommentar
D02 Skrevet 27. mai 2013 Del Skrevet 27. mai 2013 Til dere som vil ha liste over hvordan mans skal tolke og skrive diverse tekster, er det en fin liste på linken i førsteposten her Sjangerkurs fra Panorama: Å analysere sakprosatekster Å skrive skjønnlitterært Å skrive en artikkel Å tolke reklame Å tolke dikt Å tolke en episk tekst Å skrive essay Å skrive novelletolkning 2 Lenke til kommentar
Josie001 Skrevet 27. mai 2013 Del Skrevet 27. mai 2013 I og med at 2013 er omtalt som det nasjonale språkåret vil jeg tro at Ivar Aaasen vil være et aktuelt tema (er 200 år siden språkmannen ble født, og nynorskteatrets første hundre år). Dette kan selvsagt være aktuelt ved sidemål/nynorsk. Det er også 150 år siden Edvard Munch ble født, og som nevnt tidligere 100 år siden kvinnene fikk allmenn stemmerett. Jeg tenker at dette kan være aktuelle temaer, hva mener dere? 2 Lenke til kommentar
''' Skrevet 27. mai 2013 Del Skrevet 27. mai 2013 De forrige eksamene har handlet om: realisme, nasjonalromantikk, det moderne prosjekt. Gode sjanser for at det er modernismen som står for tur i morgen. 1 Lenke til kommentar
Hermetikk Skrevet 27. mai 2013 Del Skrevet 27. mai 2013 Til dere som vil ha liste over hvordan mans skal tolke og skrive diverse tekster, er det en fin liste på linken i førsteposten her Sjangerkurs fra Panorama: Å analysere sakprosatekster Å skrive skjønnlitterært Å skrive en artikkel Å tolke reklame Å tolke dikt Å tolke en episk tekst Å skrive essay Å skrive novelletolkning Lenke til kommentar
Nicuu Skrevet 27. mai 2013 Del Skrevet 27. mai 2013 Noen som vet om det er lov til å bruke minnepenn? Må vel være lov det? Alltid fått lov til det på heldagsprøver. Lenke til kommentar
''' Skrevet 27. mai 2013 Del Skrevet 27. mai 2013 Jeg har fått det anbefalt i hvert fall Lenke til kommentar
ndrs Skrevet 27. mai 2013 Del Skrevet 27. mai 2013 Noen som vet om det er lov til å bruke minnepenn? Må vel være lov det? Alltid fått lov til det på heldagsprøver. Ganske sikker på at det er lov Lenke til kommentar
Nicuu Skrevet 27. mai 2013 Del Skrevet 27. mai 2013 Tenker det samme. Takk for innspill uansett! Så hovedmål imorgen, og sidemål på fredag... OG muntlig en gang neste uke (eller kanskje mandagen etter neste uke), så blir det en godt, etterlengtet sommerferie. Får håpe alt går bra! Lykke til, folkens. Lenke til kommentar
gradejunkie Skrevet 27. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2013 Noen som har notater i pdf eller word dokument som kan være grei og ha med på eksamen? Vet dere om noen gode sjekklister med tankep å retting av nynorsk og bokmål. Fikk et dokument om rettskriving i nynorsk av læreren min. Håper det kan være litt til hjelp!: Nynorsk.docx 1 Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 27. mai 2013 Del Skrevet 27. mai 2013 Noen som vet om det er lov til å bruke minnepenn? Må vel være lov det? Alltid fått lov til det på heldagsprøver. Det er ikke lov hos alle skoler, fordi det kan misforstås som mobilt bredbåndadapter. Lenke til kommentar
''' Skrevet 27. mai 2013 Del Skrevet 27. mai 2013 Tenker det samme. Takk for innspill uansett! Så hovedmål imorgen, og sidemål på fredag... OG muntlig en gang neste uke (eller kanskje mandagen etter neste uke), så blir det en godt, etterlengtet sommerferie. Får håpe alt går bra! Lykke til, folkens. Ja, lykke til med det som for mange blir livets siste (eller nest siste) og dermed beste norskstil! Møt opp og faglig begrunn noen påstander eller dø i forsøket 4 Lenke til kommentar
Th3BTK Skrevet 27. mai 2013 Del Skrevet 27. mai 2013 Hva skal dere med minnepinner? Er det ikke bare å lagre filene på pcen, eller stenger de all tilgang til sånn? Er det ikke bare å klippe og lime inn i word? Lenke til kommentar
Bonzoor Skrevet 27. mai 2013 Del Skrevet 27. mai 2013 Hva skal dere med minnepinner? Er det ikke bare å lagre filene på pcen, eller stenger de all tilgang til sånn? Er det ikke bare å klippe og lime inn i word? I tilfelle PCen kortslutter regner jeg med. Lenke til kommentar
D02 Skrevet 27. mai 2013 Del Skrevet 27. mai 2013 Føler at skolen min er veldig streng, vi får hverken lov til musikk eller minnepinne etc. Trodde dette gjalt alle skoler, kanskje noen skoler ikke tar det så formelt. Lenke til kommentar
gradejunkie Skrevet 27. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2013 Lastet ned kilder, sjekket at pcen fungerer (haha), prøvd å slå opp i ordboka (fryktelig lenge siden, gitt) og slått meg til ro med at jeg ikke kan gjøre bedre enn mitt beste Ønsker dere alle lykke til! Gleder meg til høre hvordan dere opplever oppgavene Tjohei! Lenke til kommentar
Nicuu Skrevet 27. mai 2013 Del Skrevet 27. mai 2013 Til folk som eventuelt lurer på hvorfor jeg velger å bruke minnepenn: Vi får ikke bruke egne pcer, så vi ankommer et eksamenslokale med pcer, derfor vil jeg ha diverse notater/dokumenter på minnepenn, selv om jeg åttehundreogførti ark med notater i tillegg, men stress og uoversiktelig til tider med ark - derfor minnepenn! Men blir spennende å se hva dere velger og hvordan det går. Lykke til! Lenke til kommentar
Sofus11 Skrevet 27. mai 2013 Del Skrevet 27. mai 2013 En svært sentral person som føyer seg inn i rekken av jubilanter, er Camilla Collett. 200 år siden hun ble født i år. Ser for meg at dette gjør stemmerettsjubileet enda mer aktuelt som tema, med tanke på at hun regnes blant kvinnesaksforkjempernes sterkeste bidragsytere i Norge. 2 Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 27. mai 2013 Del Skrevet 27. mai 2013 Hvor mye skal dere skrive? Jeg får alltid beskjed om at jeg skriver mye når jeg skriver 1200-1300 ord. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå