Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Skriftlig eksamen i norsk hovedmål Vg3 - 28. mai 2013

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg klarte å stryke på eksamen! Skjønner virkelig ikke at det går an! Jeg ble stresset av å sitte i en gymsal med så mange mennesker som hostet og harket om hverandre! Tror vi var nærmere 1500 i den ekle gymsalen. Jeg fikk helt jernteppe og jeg klarte ikke konsentrer meg. Jeg har tatt norsken på 1 år, og jeg har ligget mellom 5 og 4 på skriftlige oppgaver, muntlig har jeg en 5er. Jeg er overhodet ingen strykelev! Jeg har jobbet hardt i 3 år nå for å få det studiebeviset på plass, slik at jeg kan begynne å studere! Jeg har 6 i samfunnsfag, 5 i engelsk, og 4 i de andre fagene.. Så forstå meg rett, jeg er ikke verken dum eller lat! Nå må jeg utsette planene mine 1 år til pga en dum oppgave! Helt sykt! Jeg leser igjennom oppgaven min, og jeg må ærlig innrømme at jeg ikke synes den fortjener en stryk! Greit den er kort, ca 1 1/2 side. Dessuten svarte jeg ikke på kortsvaroppgaven, begynte rett på langsvar, og slik jeg knonet, rakk jeg aldri engang å lese igjennom kortsvaroppgaven..

Jeg valgte også "Kvinnene knuser oss", og jeg brukte de retoriske virkemidlene og bla bla. Jeg har klagd, men akk nei! Begrunnelse: Her er lite om retorikk. Det er en del referat av teksten og noen personlige betraktinger. Svaret er for kort. Vel en annen i klassen svarte heller ikke på kortsvar, og hun også skrev kun 1 1/2 side og fikk en 2er. Så det kommer jo helt an på hvem som leser og hvor streng sensor er eller ei.

Så dere som har fått så gode karakterer, kunne dere kanskje tenkt dere å sendt oppgaven deres til meg, slik at jeg kan se åssen dere har gjort det? Det hadde jeg satt veldig stor pris på! Hilsen jente 27 år.

Lenke til kommentar

"Dessuten svarte jeg ikke på kortsvaroppgaven" Tror problemet ligger her. Hadde en spansk tentamen i vg2, og svarte ikke på én oppgave, dermed fikk jeg beskjed fra læreren at hun egentlig ikke kunne rette den fordi man skal svare på alle oppgavene. Fikk dog karakter, men det var bare fordi det var tentamen, og ikke eksamne.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, man går ned en karakter hvis man ikke svarer på kortsvar siden den teller 25 %. Så min oppgave måtte vært en 3er for å oppnå en ståkarakter. Hadde jeg rabla ned noen linjer til hadde jeg stått sa læreren min. Fattig trøst?! Synes det er helt horribelt. Hvorfor kan man ikke få beskjed om at det må være et minimun antall sider? Eller hvor mange ord?? Arg!!! Jeg vet jo ikke, siden ingen hadde fortalt det til meg. Oppgavene vi har gjort på skolen har heller aldri vært lenger en 1 1/2 side..

Lenke til kommentar

Hvis du ikke svare på kortsvarsoppgaven, skrev for kort og ikke nevnte virkemidler noe særlig forstår jeg at du ikke besto. Det er selvfølgelig leit, men alle er i samme båt på eksamensdagen. Jeg satt også sammen med hundrevis av andre elever som hostet og trykket på sine penner. Jeg har sterk sosial angst og hadde derfor med meg ørepropper og en hettegenser slik at jeg fikk skjermet ut alt som foregikk rundt meg. Kanskje det kan være noe å tenke på til neste gang. Ikke gi opp, du kan alltid ta eksamen opp igjen til høsten!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, jeg skal ta eksamen igjen i november. Det er bare så innmari leit at studieplanene mine blir utsatt et helt år! Hadde aldri i min villeste fantasi trodd det var norsken av alle fag som ville ødelegge for meg! Norsken?! Læreren min sa at det var ikke innholdet det var noe galt med, men at det var for kort. Klagenemda sier det er for kort og at det er for lite bruk av retoriske virkemidler. Jeg synes jeg har brukt massevis av både logos, etos og patos etc..

Derfor hadde det som sagt vært veldig fint hvis noen av dere kunne sendt meg deres versjon av "kvinnene knuser oss". Ingen i klassen min valgte denne oppgaven, så har derfor ikke så mange andre å spørre.. Trenger å vite åssen sensor vil ha det!! :-)

Lenke til kommentar

Føler med deg. Mine studieplaner har kanskje gått i dass også, da min privstistskole ikke informerte meg om at matten de satt opp til meg ikke var nok for generell studiekompetanse. Jeg fikk ikke levert vitnemål fra Vg1 før den 3. Juli, og er derfor ikke garantert å bli regnet med på førsteopptaket. Tøft liv, hehe

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, jeg skal ta eksamen igjen i november. Det er bare så innmari leit at studieplanene mine blir utsatt et helt år! Hadde aldri i min villeste fantasi trodd det var norsken av alle fag som ville ødelegge for meg! Norsken?! Læreren min sa at det var ikke innholdet det var noe galt med, men at det var for kort. Klagenemda sier det er for kort og at det er for lite bruk av retoriske virkemidler. Jeg synes jeg har brukt massevis av både logos, etos og patos etc..

Derfor hadde det som sagt vært veldig fint hvis noen av dere kunne sendt meg deres versjon av "kvinnene knuser oss". Ingen i klassen min valgte denne oppgaven, så har derfor ikke så mange andre å spørre.. Trenger å vite åssen sensor vil ha det!! :-)

Jeg kan sende deg min. Min er en 3er, og da har du noe å sammenligne med.

Lenke til kommentar

Jeg kan sende deg min. Min er en 3er, og da har du noe å sammenligne med.

Ja takk gjerne! :-)

Føler med deg. Mine studieplaner har kanskje gått i dass også, da min privstistskole ikke informerte meg om at matten de satt opp til meg ikke var nok for generell studiekompetanse. Jeg fikk ikke levert vitnemål fra Vg1 før den 3. Juli, og er derfor ikke garantert å bli regnet med på førsteopptaket. Tøft liv, hehe

Kjipt! Håper det ordner seg :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...