bhostby Skrevet 21. juni 2013 Del Skrevet 21. juni 2013 (endret) kjempebra* eksamenskarakteren* en myte* Er ikke for å være frekk, men orddelingsfeil og småting som å utelukke bindingsord som en/et trekker nok kraftig ned. Hvis du da i tillegg bommet noe på oppgaven eller glemte å skrive kilder/tittel/oppgavenummer er det dessverre lett å havne ned til to. Er alltid lov å klage, men da er som nevnt stryk et mulig utfall. Hvis du har en kopi av din oppgavetekst er det bare til å poste den. Er samtlige brukere her som kan hjelpe deg til å vurdere hvorvidt det er gunstig å klage. EDIT: Jeg skrev også for hånd, kladd+innføring. Det skal ikke ha noe å si, men tror sensorene underbevisst viser noe skjønn for de som leverer håndskrevne tekster. mitt resultat ble ikke bra det heller. Jeg vet litt hvorfor, kortsvaret var litt langt og jeg glemte deler av retorikken og bruk av virkemidler ellers. Og dette oppdaget jeg samme dag som på eksamen etter at jeg hadde levert! Jeg vil også tro at det har en stor del med orddelingsfeil og småting å gjøre om setter ned. Det ser jeg i min egen eksamensbesvarelse. Er du privatist som har tatt den før og har en ståkarakter så skader det ikke å prøve å klage på denne. Verre er det ikke, karakteren vil bli stående , hevet eller går ned en hel karakter. Endret 21. juni 2013 av bhostby Lenke til kommentar
kwah Skrevet 21. juni 2013 Del Skrevet 21. juni 2013 (endret) sorry Endret 21. juni 2013 av kwah Lenke til kommentar
bhostby Skrevet 21. juni 2013 Del Skrevet 21. juni 2013 (endret) Hva skal man skrive i en klage? det er sikker noen som lurer på det. Først så bør vedkommende forhøre seg med om karakteren er verdt å klage på med evnt. norsklæreren din eller andre som har kjennskap om emnet. Det her er viktig å tenke på: Her finner du regler og frister for å klage på karakterer. KLAGE PÅ EKSAMENSKARAKTER Klage på eksamenskarakter (§ 5-9 og 5-10, forskrift til opplæringsloven) må legges fram skriftlig. Klageskjema hentes i skranken på kontoret. Klagen leveres kontoret ved SVET. DET ER VIKTIG at den som ønsker å klage på en eksamenskarakter, rådfører seg med en faglærer. Ved en klagebehandling skal sensorene vurdere om den karakteren som er satt, er direkte urimelig. Det er ikke snakk om ny sensur på fritt grunnlag. For at karakteren skal heves, er det ikke nok at besvarelsen kan synes å være noe strengt bedømt. Klageren kan også risikere at karakteren blir satt ned dersom klagenemnda finner at den opprinnelige karakteren er urimelig god. KLAGEFRISTEN er 10 dager og løper fra det tidspunkt eksaminanden, eventuelt foresatte er gjort kjent med karakteren eller burde ha gjort seg kjent med den. I de siste årene har søkere til universitet og høgskoler kunnet melde fra til opptaksorganet om at de har klagd på eksamens-/standpunktsensur. De har hatt anledning til å sende inn endret vitnemål innen en bestemt dato og har blitt vurdert for opptak på grunnlag av det nye vitnemålet. Skolen har en kort frist for innsending av klager som skal hurtigbehandles. Klagere som ønsker hurtig behandling, må derfor akseptere en litt kortere frist. ORDINÆR KLAGEFRIST FOR EKSAMENSKARAKTERER: 1.7.13 HURTIGKLAGEFRIST: 25.6.13 KLAGE PÅ STANDPUNKTKARAKTER Ifølge § 5-12 og § 5-13 i forskrift til opplæringsloven har en elev klagerett på standpunktkarakter, manglende standpunktkarakter og karakter i orden og atferd. KLAGEFRISTEN er 10 dager og løper fra det tidspunkt eksaminanden, eventuelt foresatte er gjort kjent med karakteren eller burde ha gjort seg kjent med den. Klageren kan kreve begrunnelse for karakteren og for det vedtaket som er gjort i klasselærermøtet. Klageinstans er Akershus fylkeskommune. Ved klage på standpunktkarakter følger vi disse rutinene: Klage på standpunktkarakter må framsettes skriftlig. Klageskjema hentes i skranken. Klagen leveres kontoret ved SVET. Faglærer skal skriftlig gjøre rede for standpunktvurderingen. Klagen sendes sammen med faglæreres og rektors redegjørelse til klagenemnda i Akershus fylkeskommune. Dersom klagen gjelder karakteren i orden og atferd, skal kontaktlærer skrive redegjørelsen. ORDINÆR KLAGEFRIST FOR STANDPUNKTKARAKTERER: 20.6.13 HURTIGKLAGEFRIST FOR STANDPUNKTKARAKTERER: 12.6.13 KL. 11:00 (se pkt. 4 under Klage på eksamenskarakter) Klage på eksamenskarakter Jeg vil med dette klage på min eksamenskarakter i norskhovedmål våren 2013... Det er ingen forskjell på å skrive på PC og for hånd. Bokstaver er bokstaver, ord er ord uansett om du skriver for hånd eller på PC. Klarer du ikke å skjønne du det? Nei, stemmer det, du fikk jo 2 på norskeksamen. Hahaha. Er det noe å gjøre narr av ? synes du selv det er lurt? det er en forskjell med pc og håndskrift. Det lettere med pc fordi det er retteprogram, selv om jeg vil påpeke at korrekturen og rettskrivningsprogrammet ikke alltid er til å stole på! Men det ser mer ryddig ut og dessuten er det mye lettere for sensor og lese. Hvem er dum her? Endret 21. juni 2013 av bhostby 1 Lenke til kommentar
UglyCasanova Skrevet 21. juni 2013 Del Skrevet 21. juni 2013 (endret) Det er ingen forskjell på å skrive på PC og for hånd. Bokstaver er bokstaver, ord er ord uansett om du skriver for hånd eller på PC. Klarer du ikke å skjønne du det? Nei, stemmer det, du fikk jo 2 på norskeksamen. Hahaha. Whoa. Krass fyr. I gjennomsnitt skriver man 30 ord per minutt for hånd og 45-80 ord per minutt på tastatur (avhengig av hvor mye tid man bruker foran skjermen). edit: I tillegg slipper man ordliste Endret 21. juni 2013 av UglyCasanova 1 Lenke til kommentar
kwah Skrevet 21. juni 2013 Del Skrevet 21. juni 2013 (endret) Whoa. Krass fyr. I gjennomsnitt skriver man 30 ord per minutt for hånd og 45-80 ord per minutt på tastatur (avhengig av hvor mye tid man bruker foran skjermen). krass kunnskap ass. noe du har tenkt ut selv eller har du lært det? Endret 21. juni 2013 av kwah Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498 Skrevet 21. juni 2013 Del Skrevet 21. juni 2013 glad jeg kunne skrive på pc, hvis ikke hadde vel den 4 gått rett i dass. men er fornøyd med årets eksamen karakterer, 4 i hovedmål, 3 i sidemål og 6 på muntlig. lurer på hvordan det hadde gått hadde jeg faktisk lagt noe innsats i det... Lenke til kommentar
Flatlus Skrevet 22. juni 2013 Del Skrevet 22. juni 2013 glad jeg kunne skrive på pc, hvis ikke hadde vel den 4 gått rett i dass. men er fornøyd med årets eksamen karakterer, 4 i hovedmål, 3 i sidemål og 6 på muntlig. lurer på hvordan det hadde gått hadde jeg faktisk lagt noe innsats i det... Om du hadde lagt litt innsats i hverdagen kunne du kanskje blitt verdensmester, mensåbarenei. Lenke til kommentar
Linaria1 Skrevet 22. juni 2013 Del Skrevet 22. juni 2013 Karakterene mine er ute! 5 i hovedmål, 4 i sidemål, 4 i rettslære. Skulle helst hatt litt høyere, men er utrolig deilig å være ferdig! Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498 Skrevet 22. juni 2013 Del Skrevet 22. juni 2013 Du er kul. nei, langt ifra. er mer en tåpelig person når det kommer til enkelte områder... Lenke til kommentar
martheee Skrevet 22. juni 2013 Del Skrevet 22. juni 2013 Valgte oppgave 3 og fikk 6! Utrolig glad nå! Skrev ca. 1500 ord. 1 Lenke til kommentar
Der Kaiser Skrevet 23. juni 2013 Del Skrevet 23. juni 2013 Har ennå ikke fått tilbake selve oppgaven, men fikk en gratulasjonsmelding fra min gamle lærer som kunne meddele at en sensortulling et sted ute i distriktet hadde vurdert min bokmålseksamen til karakter 6. Er dog fortsatt spent på hva jeg får på engelsk- og nynorskbesvarelsen min. Hvordan kan jeg finne disse og får jeg tilbake eksamensbesvarelsene mine med kommentar? Vil gjerne høre hva sensorene tenker. Lenke til kommentar
-sebastian- Skrevet 24. juni 2013 Del Skrevet 24. juni 2013 Det vanligste er vel å sjekke skolearena, eventuelt ta kontakt med skolen din og høre der. Du får nok dessverre ikke igjen eksamensbesvarelsen. Gratulerer med sekser. Lenke til kommentar
Heartlust Skrevet 24. juni 2013 Del Skrevet 24. juni 2013 Vi fikk karakterene idag. Det ble en 6, er helt sjokka! Har aldri fått høyere enn fem i norsk skriftlig. Lenke til kommentar
CombatPsycho Skrevet 24. juni 2013 Del Skrevet 24. juni 2013 Tok opp fagene som privatist og kunne visstnok sjekke karakterene på skolen jeg tok eksamene på tidligere idag. Dette krasjet med jobben selvfølgelig, så da lurer jeg på hvordan jeg kan få sjekket opp dette? Har jo ingen bruker på skolearena eller noe lignende. Lenke til kommentar
Alienated82 Skrevet 24. juni 2013 Del Skrevet 24. juni 2013 Tok opp fagene som privatist og kunne visstnok sjekke karakterene på skolen jeg tok eksamene på tidligere idag. Dette krasjet med jobben selvfølgelig, så da lurer jeg på hvordan jeg kan få sjekket opp dette? Har jo ingen bruker på skolearena eller noe lignende. Du har vel meldt deg opp via privatistweb? Det er der jeg fikk sjekket mine resultater i dag i allefall. Fikk forøvrig en 3r. Akkurat det jeg forventet. Får se om jeg tar den på nytt i høst eller hva det blir til. Lenke til kommentar
CombatPsycho Skrevet 24. juni 2013 Del Skrevet 24. juni 2013 Se der ja. 5 i både hovedmål og sidemål. Fernøgd. Lenke til kommentar
hemulen- Skrevet 25. juni 2013 Del Skrevet 25. juni 2013 Fikk 6! Det hadde jeg aldri forventet. Så nå blir det feiring Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå