Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Skriftlig eksamen i norsk hovedmål Vg3 - 28. mai 2013


Anbefalte innlegg

Det samme sa mine norsklærere i fjor også + at normalt vil man gå ned en karakter på eksamen enn ellers det man har fått på tentamener og standpunkt, men ikke nødvendigvis at det skjer. Det hele og alene er opp til sensorene.

 

Dette er tøv. Kompetansemålene for eksamen er nøyaktig de samme som det vurderes etter resten av året. Det er klart at norskfaget ikke er noen eksakt vitenskap og at enkelte aspekter ved vurderingen vurderes etter skjønn, men å si at normalen er man vil gå ned en karakter er fullstendig feil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Dette er tøv. Kompetansemålene for eksamen er nøyaktig de samme som det vurderes etter resten av året. Det er klart at norskfaget ikke er noen eksakt vitenskap og at enkelte aspekter ved vurderingen vurderes etter skjønn, men å si at normalen er man vil gå ned en karakter er fullstendig feil.

når en lærer som har vert sensor flere ganger sier dette selv så er det nok noe sant med det de sier. Normalt er sensorer strengere enn læreren din på skolen.
Lenke til kommentar

Tror det er mange som ikke får en skikkelig innføring i hva som kreves på en eksamen og hvordan det er lurt å skrive, og som går ned en del på grunn av det.

det er det nok. Men på skolen blir man satt inn i læreplanen mm. Er man privatist er det jo litt vanskelig å vite hva som kreves. Men slike skjemaer for måloppnåelse og veiledninger kan lastes ned fra udir.

 

Er man privatist kan du søke om å være delkurselev i en påbyggingsklasse eller søke om veiledning mot litt penger. Jeg vet at det finnes en del norsklærere som gjør dette og holder kurs en gang på høsten. Lørenskog vgs holder tre-timers informasjonsmøte om norskeksamen for privatister.

 

Han her blant annet er det en norsklærer som tilbyr rådgivning : http://norskboka.blo...-privatist.html

Endret av bhostby
Lenke til kommentar

Det stemmer vel med mitt syn på saken det. Har også jobbet et år som lærer på videregående og det var ikke akkurat stort fokus på å gjøre elevene klar for eksamen før de faktisk evt. kom opp i noe. Strengt tatt så var det mange av de som hadde vært lærere i mange år som ga litt F i hvordan elevene klarte seg underveis i skoleåret og.

 

Gikk selv ut i 2001 og det er først nå det siste året hvor jeg har tatt fag som privatist at jeg har fått en bedre følelse med hva som kreves på eksamen. Vi var 2 stk i klassen min på sisteåret som fikk 3 på eksamen i det eneste faget vi hadde da. Resten fikk 2 eller stryk. Faglig sett så burde mange klart en helt grei karakter, men forstår jo nå at det var ingen av oss som hadde den fjerneste anelse om hva som krevdes av struktur og formulering. Dette var riktignok ikke i norsk men et teknisk fag. Og vi hadde jobbet med 2 gamle eksamensoppgaver i tiden før. Allikevel hadde ikke læreren vår klart å få frem hvordan sensuren foregikk og hvordan besvarelsen burde bygges opp. Det irriterer meg litt når jeg tenker på det, for de fleste hadde nok klart 4-5 dersom de hadde fulgt reglene vi ikke ante noe om.

Lenke til kommentar

sendte eksamensteksten i norsk til læreren i faget, fikk svar i morges:

 

Hei Kassandra

Du har skrevet en god eksamensbesvarelse, og jeg vil tro at du kan oppnå en høy karakter. Du har vist både litteraturhistorisk kunnskap, god evne til analyse og du behersker sitatteknikken. Noe som drar litt ned, er en del språklige feil (noen skrivefeil, ord som mangler og noen feil i ordvalg/faste uttrykk). Jeg vil tro du kanskje får 5.

Gratulerer med vel overstått videregående, og god sommer!

Vennlig hilsen Elisabeth

 

Så er ganske spent! tenk hvis det blir mindre da! må klage og greier.. kan man da eventuelt legge ved at læreren sa det nok var en femmer?

Lenke til kommentar

kan hende at det skjer også. Jeg leste på udir at karakterer blir satt i dag og i morgen. Etter en stund så pleier det å ligge ute på skolearena osv. Er vi heldige kan den være ute allerede i morgen.

Det var den i fjor :)

 

 

Endret av bhostby
Lenke til kommentar

Det stemmer vel med mitt syn på saken det. Har også jobbet et år som lærer på videregående og det var ikke akkurat stort fokus på å gjøre elevene klar for eksamen før de faktisk evt. kom opp i noe. Strengt tatt så var det mange av de som hadde vært lærere i mange år som ga litt F i hvordan elevene klarte seg underveis i skoleåret og.

 

Gikk selv ut i 2001 og det er først nå det siste året hvor jeg har tatt fag som privatist at jeg har fått en bedre følelse med hva som kreves på eksamen. Vi var 2 stk i klassen min på sisteåret som fikk 3 på eksamen i det eneste faget vi hadde da. Resten fikk 2 eller stryk. Faglig sett så burde mange klart en helt grei karakter, men forstår jo nå at det var ingen av oss som hadde den fjerneste anelse om hva som krevdes av struktur og formulering. Dette var riktignok ikke i norsk men et teknisk fag. Og vi hadde jobbet med 2 gamle eksamensoppgaver i tiden før. Allikevel hadde ikke læreren vår klart å få frem hvordan sensuren foregikk og hvordan besvarelsen burde bygges opp. Det irriterer meg litt når jeg tenker på det, for de fleste hadde nok klart 4-5 dersom de hadde fulgt reglene vi ikke ante noe om.

Det kan virke som en del er forandret. Vi jobbet mye med tidligere eksamensoppgaver i norsken og fikk alltid vite konkret hva som var bra og dårlig med teksten(e). Vi hadde også prøveeksamen før eksamen. Ganske glad i ettertid for dette! Med å jobbe slik er en god måte syntes jeg det var som elev, og det at vi hadde veiledninger og utgitt kjennetegn for de ulike eksamens typene. Essay,kåseri mm. Vi i klassen følte oss godt rustet for eksamen i norsk med en god innføring for hva som kreves!

 

 

Snittet på eksamen ve skolen jeg gikk ,endte på 3,7. Og det er ganske bra egentlig når man tenker på det. :hmm:

 

Nå har jeg kun det ene skjemaet som er for måloppnåelse, men den finnes i de nevnte ovenfor. Et eget for hver type! En for langsvar og kortsvar.osv.

Kjennetegn på måloppnåelse til skriftlig eksamen Vg3 studieforberedende og påbygging til generell studiekompetanse.docx

Endret av bhostby
Lenke til kommentar

sendte eksamensteksten i norsk til læreren i faget, fikk svar i morges:

 

Hei Kassandra

Du har skrevet en god eksamensbesvarelse, og jeg vil tro at du kan oppnå en høy karakter. Du har vist både litteraturhistorisk kunnskap, god evne til analyse og du behersker sitatteknikken. Noe som drar litt ned, er en del språklige feil (noen skrivefeil, ord som mangler og noen feil i ordvalg/faste uttrykk). Jeg vil tro du kanskje får 5.

Gratulerer med vel overstått videregående, og god sommer!

Vennlig hilsen Elisabeth

 

Så er ganske spent! tenk hvis det blir mindre da! må klage og greier.. kan man da eventuelt legge ved at læreren sa det nok var en femmer?

 

Kan godt hende at læreren din har rett! :) Det er ikke ofte at de tar veldig feil etter de har lest en tekst.

 

Lykke til :thumbup:

Lenke til kommentar

http://www.aftenpost...ml#.UcGr4vlT6JM

Ganske tydelig at de fleste går ned.

 

De fleste skoler ligger på ~0,5. Dette trenger ikke å være på grunn av "strengere sensor" eller "snille lærere". Mer sannsynlig er det at ting som eksamensnerver, lite søvn, tidspress eller andre situasjonsbestemte årsaker kan føre til at elevene ikke får uttrykt sin kompetanse i faget i dagens eksamensmodell. Det er ikke gitt at en elev som har 5 i standpunkt skriver en oppgave til karakter 5 på eksamen.

 

Det er ingenting som tilsier at vi skal rette annerledes på eksamen, hverken i faglitteraturen eller læreplanen K06.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvordan det er med dere, men er skoleavslutning i morgen for min del, og da får vi jo utdelt vitnemål hvor jeg antar at eksamenskarakterer medfølger. Utrolig spent på å se hvordan det gikk. Er redd for at det kan bli 3 på bokmål, men håper på 4. Nynorsk synes jeg derimot gikk veldig bra, så håper på 5. Får jeg 4 blir jeg sur.

Lenke til kommentar

kan privatister som ikke er tilknyttet noen vgs ellers få adgang til skolearena?

nei, bare privatistweb som er tilgjengelig. Man får også brev i posten med karakteren.

 

De fleste skoler ligger på ~0,5. Dette trenger ikke å være på grunn av "strengere sensor" eller "snille lærere". Mer sannsynlig er det at ting som eksamensnerver, lite søvn, tidspress eller andre situasjonsbestemte årsaker kan føre til at elevene ikke får uttrykt sin kompetanse i faget i dagens eksamensmodell. Det er ikke gitt at en elev som har 5 i standpunkt skriver en oppgave til karakter 5 på eksamen.

 

Det er ingenting som tilsier at vi skal rette annerledes på eksamen, hverken i faglitteraturen eller læreplanen K06.

Det er da ingen som har sagt at faglitteraturen er annerledes eller læreplanen, og at du får samme karakter på eksamen som i standpunkt. Jeg er klar over at læreplanen er lik for alle så ikke kom her og si noe annet.

 

Når en sensor skal lese en oppgave så har de jo en egen menig og tolkning i tillegg til vurderingskriterier, så sier det seg at det er forskjeller på folk. Jeg vet ikke med deg og hva du prøver å si, men det du sier stemmer ikke helt overens her. Det er forskjeller rundt om kring og ja, når lærere og sensorer sier selv at det er forskjell på tanke på strenghet ol. så er dette som regel sant når de forteller det selv til elever og privatister så velger man og tro på det!

 

Er du kjent i lærerpalen og har oversikt for norskfaget? siden du snakker som andre ikke har det..

Endret av bhostby
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...