Espyy Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 Landet selv på akkurat 300 ord. Burde være akkurat innenfor. Tror +/- 50 ord er om lag der man burde ligge, men om du har en 10-20 ord til må det da vel kunne gå bra håper jeg. Fikk derimot en kommentar om at det var for mye med 387 ord på en tidligere kortbesvarelse av læreren min Lenke til kommentar
naxbat Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 Det ble ca 1,5 side, vil ikke si det er ypperste klasse men tror jeg har svart så godt som mulig etter de oppgaven gjaldt. Klarte meg veldig bra i del 1 så håper det er godt nok til å stå? dersom du svarte på det oppgaven på del 2 ba om, selv i liten grad, og ikke klarte å gjøre noe så banalt som å skrive feil sjanger, så burde det gå Lenke til kommentar
''' Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 Valgte selv oppgave 2. Noen som har noen gode forslag på hvordan den kunne vært løst? setter dette i spoiler siden det sikkert ikke er noen andre som er interresserte Jeg har fått anbefalt å basere disposisjonen på oppgaveteksten og kommentaren (da er det bombesikkert at du svarer på oppgaven), så jeg begynte med å sette opp: - Innledning Første del: - Innhold i Et Dukkehjem - Innhold i Garman & Worse - Sammenligning av innhold - Form + virkemidler i Et Dukkehjem - Form + virkemidler i Garman & Worse - Sammenligning av form + virkemidler Andre del: - Tekstene er typisk realistiske fordi de inneholder realismens ideer (2 avsnitt) - Tekstene er typisk realistiske fordi de har trekk fra realistisk skrivemåte (2 avsnitt) - Konklusjon I første del analyserer jeg uavhengig av at de tilhører realismen, men har selvfølgelig informasjonen i bakhodet og nevner stort sett ting som er realistiske trekk, men uten å si "dette er et realistisk trekk" - det kommer først i andre del, hvor jeg refererer til det som ble sagt i første del og forklarer at dette er eksempler på realistiske ideer / trekk. Da blir det automatisk både grundig og en del lengde. Skrivesperre er ikke mulig i hvert fall. Lenke til kommentar
Pbateman Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 Hvor mange ord over/under 250 var dere på kortsvarsoppgaven? Endte selv opp med 267 eller noe. Blergh, skulle helst sett kortsvar ikke kom på hovedmål, binder mye tid som ellers kunne gått med på å perfeksjonert langsvaret, men pytt pytt. Måtte korte ned og komprimere teksten også, da jeg har vane for å skrive litt vel detaljert Kaos ved innlevering da, tror kapasiteten til udir sine servere var sprengt i et øyeblikk. Ja, kaos her også! Begynte å levere 1359, prøvde fram til 1440. Da gikk det enda så tregt at jeg ikke fikk til å levere. Endte opp med å levere på minnepenn, så håper virkelig at eksamensvaktene ikke glemmer å legge den inn på udir Lenke til kommentar
Ord Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 Del A Tok frem fargebruken. Engen bestod av gul løvetann som stod i et samspill med den svarte bakgrunnsfargen i brødteksten. Gult og svart er fra naturens side sett på som noe "farlig" eller advarende og forsterket budskapet. Logoen til Natur og Ungdom stod i hvitt og i harmoni med bakgrunnen. På den måten var logoen en kontrast til brødteksten. Mye etos her, altså, også innholdet brødteksten. Overskriften er sort. Sorte farger blir sett på som skittne eller urene. Det at den stod skrevet i himmelen kan tolkes som en advarsel. Himmelen spegles i vannet, men vi fikk ikke se så mye av det. Kanskje vi kan forvente oss å se den svarte skriften i vatnet om gruveselskapet for ja? Jeg kom på 271 ord, skal mye til for å holde 250 grensa her. Del B Valgte oppgave 4 Lenke til kommentar
Hallaballakamma Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 Heisann folkens! På del A skrev jeg om Tittelen, budskapet, retorikk (ethos/patos/logos), bakgrunnen/bilden. På del B tok jeg oppgave 3. Den var dritt vanskelig :/ Enten kan det gå bra, eller så kan det gå dårlig!! Lenke til kommentar
xbomullx Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 setter dette i spoiler siden det sikkert ikke er noen andre som er interresserte åååh, skulle ønske jeg gjorde sånn her.. er det sjanse for at du legger det ut en gang, etter karakteren har kommet osv? Kunne du utdypet litt mer om disposisjonen? ser veldig bra ut.. Lenke til kommentar
Potetmann Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 Da jeg skulle levere funka ikke serveren, så eksamensvakten sa jeg skulle levere på papir. Men når jeg tenker på dette i ettertid, blir ikke dette et problem hvis sensor f.eks skal sjekke plagiatkontroll? Er litt redd for at oppgaven ikke skal bli vurdert. Var det noen andre som kun leverte på papirform? Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 Haha, jeg kjøpte Aftenposten i dag morges i tilfelle jeg kunne bruke det som kilde på en eller annen måte, men ser ut til at eksamensfolka foretrekker dagbladet *notere* Hvis eksamensoppgavene velger en aritkkel, kommentar eller kåseri, henter de (som oftest) fra Dagbladet, fordi mye er relatert til Kultureliten. Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 (endret) setter dette i spoiler siden det sikkert ikke er noen andre som er interresserte Jeg har fått anbefalt å basere disposisjonen på oppgaveteksten og kommentaren (da er det bombesikkert at du svarer på oppgaven), så jeg begynte med å sette opp: - Innledning Første del: - Innhold i Et Dukkehjem - Innhold i Garman & Worse - Sammenligning av innhold - Form + virkemidler i Et Dukkehjem - Form + virkemidler i Garman & Worse - Sammenligning av form + virkemidler Andre del: - Tekstene er typisk realistiske fordi de inneholder realismens ideer (2 avsnitt) - Tekstene er typisk realistiske fordi de har trekk fra realistisk skrivemåte (2 avsnitt) - Konklusjon I første del analyserer jeg uavhengig av at de tilhører realismen, men har selvfølgelig informasjonen i bakhodet og nevner stort sett ting som er realistiske trekk, men uten å si "dette er et realistisk trekk" - det kommer først i andre del, hvor jeg refererer til det som ble sagt i første del og forklarer at dette er eksempler på realistiske ideer / trekk. Da blir det automatisk både grundig og en del lengde. Skrivesperre er ikke mulig i hvert fall. Jeg skjønte ikke veldig mye av Garman & Worse. Hva var de realistiske konfliktene i utdraget enn at en rik mann og en fattig dame(?) blir begravd, og det er store forskjeller på begravelsene? Endret 28. mai 2013 av Eksboks Lenke til kommentar
''' Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 Den beskriver klasseforskjeller, men den presenterer det ikke åpenlyst som en konflikt eller som et problem. I hvert fall ikke i utdraget. Enig i at det var litt vanskelig å få mye ut av den. Lenke til kommentar
KFoldoy Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 Tok oppgave 3, og fikk ned ca. 1300 ord totalt. Merka først etterpå at jeg hadde glemt å ha med en skikkelig tittel på grunn av dårlig tid på slutten. Av dårlig vane endte jeg opp med en tittel som sier "Title".. Lenke til kommentar
xbomullx Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 Jeg var veldig fornøyd med min del A, men da jeg så i forumet her at man burde brukt etos, logos, patos (stusset lenge over dette) ble jeg skeptisk. Noe annet jeg burde gjort, var å skrive at "shit happens" var ironisk. Men jeg skrev at de mente ikke "sånn er livet", de mente det motsatte, at man skal bry seg. 300 ord nøyaktig ble denne på. Når det gjelder langsvar.. Nr 2.. Jeg har ikke helt på geip strukturen (følger noe læreren har gitt oss, men syns det var dårlig), noe som gjør at det føles rotete. Derfor jeg er nysgjerrig på å skjønne mer av Grønnsåpe sin Siste 1,5 side skrev jeg på sånn 10 min, så.. Men den ble på 1500 ord, var det vel. Udir var fucka, fikk ikke levert før kl 15... Lenke til kommentar
Ka5632 Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 Tok oppgave 3, og fikk ned ca. 1300 ord totalt. Merka først etterpå at jeg hadde glemt å ha med en skikkelig tittel på grunn av dårlig tid på slutten. Av dårlig vane endte jeg opp med en tittel som sier "Title".. Tja, det sto ingenting om at man måtte ha en tittel på analysen... Mulig det er en regel at man alltid skal ha tittel eller noe sånt, men det pleier å stå "lag en tittel selv" hvis det er meningen, gjør det ikke? Lenke til kommentar
KFoldoy Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 (endret) Tja, det sto ingenting om at man måtte ha en tittel på analysen... Mulig det er en regel at man alltid skal ha tittel eller noe sånt, men det pleier å stå "lag en tittel selv" hvis det er meningen, gjør det ikke? Jo, det sto under Del B. "Del B Langsvaroppgåve Skriv nummeret på den oppgåva du vel, og lag overskrift sjølv." Men ja, det pleier alltids å stå i selve oppgaven. Endret 28. mai 2013 av KFoldoy Lenke til kommentar
Ka5632 Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 Haha, faen. ja ja... yolo, er det ikke ungdommen sier? 4 Lenke til kommentar
Nicuu Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 Jeg ble ferdig rundt klokken 13:15, og valgte oppgave 3. Hadde håpet på novelleanalyse som jeg var helt vill etter igår kveld, men slik ble det ikke. Har ikke hatt så alt for mye av retorisk analyse før, men kan litt om det (føler jeg), og har en relativt god oppskrift. Jeg endte opp med å skrive 2100-2300 ord ca. Håper den var god nok. Og til folk som er redde for at oppgave 3 er en form for lureoppgave: Nei, men at han overdriver? Helt klart. Men mange av tendensene er der, som han prøver å resonnere. Men, ja. Håper det gikk bra. Essay/Kåseri er ganske greie oppgaver, men de er ekstremt strenge på slike oppgaver. Men alle har hver sin stil. Og til folk som er redde for at de ikke tok med tittel: Det trenger/trengte du ikke. Oppgaven skal spesifisere dersom du skal ha tittel, som en av de andre oppgavene gjør. Nå er det sidemål igjen, og muntlig etter det. Regner med at kortsvar ikke kommer, og regner med at novelleanalyse kommer på sidemålseksamen da de pleier å komme på sidemål. Lenke til kommentar
Nicuu Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 Jeg var veldig fornøyd med min del A, men da jeg så i forumet her at man burde brukt etos, logos, patos (stusset lenge over dette) ble jeg skeptisk. Noe annet jeg burde gjort, var å skrive at "shit happens" var ironisk. Men jeg skrev at de mente ikke "sånn er livet", de mente det motsatte, at man skal bry seg. 300 ord nøyaktig ble denne på. Når det gjelder langsvar.. Nr 2.. Jeg har ikke helt på geip strukturen (følger noe læreren har gitt oss, men syns det var dårlig), noe som gjør at det føles rotete. Derfor jeg er nysgjerrig på å skjønne mer av Grønnsåpe sin Siste 1,5 side skrev jeg på sånn 10 min, så.. Men den ble på 1500 ord, var det vel. Udir var fucka, fikk ikke levert før kl 15... Gikk så fort i svingene at jeg skrev at det var sarkastisk. Håper sensoren ikke har tatt kaffen enda når han gjennomgår del A. 1 Lenke til kommentar
''' Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 (endret) Og til folk som er redde for at de ikke tok med tittel: Det trenger/trengte du ikke. Oppgaven skal spesifisere dersom du skal ha tittel, som en av de andre oppgavene gjør. Det står ved beskrivelsen av del B. s3 på nynorsk, s6 på bokmål. "Skriv nummeret på den oppgaven du velger, og lag overskrift selv. Legg merke til at det står en kommentar under selve oppgaveinstruksen. Kommentaren vil være til hjelp for å løse oppgaven." Endret 28. mai 2013 av Grønnsåpe Lenke til kommentar
Nicuu Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 Det står ved beskrivelsen av del B. s3 på nynorsk, s6 på bokmål. Skriv nummeret på den oppgaven du velger, og lag overskrift selv. Legg merke til at det står en kommentar under selve oppgaveinstruksen. Kommentaren vil være til hjelp for å løse oppgaven. Skrive tittel når du gjør en analyse? "Teksten under lupen" Nei, tror nok ikke tittel er nødvendig på analyse. Har aldri vært det før, og isåfall er den teksten ment til essay/kåseri/sammenlignings-oppgavene. Håper hvert fall ikke det, for tror ikke majoriteten av de som valgte oppgave 3 har skrevet en tittel. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå