Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Nybygd PC starter ikke - den er helt død

Anbefalte innlegg

Jeg har satt sammen en ny pc for en kompis i dag, bestående av disse delene:

1 stk NZXT Phantom Big Tower Rød

1 stk Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 12GB CL9

1 stk Intel® Core i7-3820 Processor

1 stk MSI X79A-GD45 (8D), Socket-2011

2 stk XFX Radeon HD 7970 3GB GDDR5

1 stk Kingston HyperX 3K SSD 120GB 2.5"

1 stk Corsair H90 Hydro Series CPU Kjøler

Han hadde fra før av en 850W PSU som han hadde brukt i den gamle pc'n sin, som vi skulle bruke i denne nye.

Kobler opp som vanlig og skal skru den på, Når jeg setter på strømmen ser jeg det lyser i den ene power knappen som sitter på hovedkortet, men jeg bruker den som er på kabinettet, og det eneste som skjer er at lyset på knappen på hovedkortet slukker.

Etter dette er det ikke noe mer liv å hente. Ingen lys som lyser noe sted på hovedkortet. Speaker'en som er koblet til hovedkortet ga heller ikke fra seg noen lyd. Jeg er jo da redd for at noe har kortsluttet hovedkortet, men jeg har brukt avstandsskruer og vært nøye med at det ikke er noe som ligger mellom hovedkort og kabinett.

Alt av strømtilførsel til hovedkortet er tilkoblet, jeg har koblet ut alt som ikke er nødvendig for å kunne starte maskinen, men ingen endring. Jeg mistenker (og håper) også at det kan være strømforsyningen, men den vet jeg jo at har funket før i den gamle pc'en hans, så da er det i tilfelle noe i den nye pc'en som har ødelagt den?

Er det mulig at det går sikringer i strømforsyningen, og kan disse enkelt byttes? Er det trygt å teste en annen strømforsyning, eller kan jeg risikere å ødelegge den også? Hva kan jeg teste videre?

Mvh Olav B, G ;)

Endret av olavgulb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var strømforsyningen av et dårlig merke? Jeg ville sjekket først at jordinga er i orden (skal være et jordingspunkt et sted på kabinettet, f.eks. en liten kabel skrudd fast et sted).

Når mine elendige Mist PSU-er gikk fyken, gikk også sikringa når jeg prøvde å slå dem på, så det er kanskje ikke strømforsyninga som er problemet... Er CPU-vifta kobla i riktig port?

Strømforsyningene skal ikke ødelegges så enkelt uansett, så det er nok ikke farlig å prøve med en annen.

Prøv forresten kun med 2 ram sticks, ser den du linket til er 3 sticks? Kanskje Hk kun støtter 1, 2, 4, 6 eller 8 stikker.

Endret av Nator
Lenke til kommentar

Jeg tenkte med en gang at strømforsyning har tatt kvelden, men det kan også blitt kortslutning på hovedkorte som du sier. Men det kan jo du teste med og prøve å jump starte strømforsyning eller koble den til hans gamle PC igjen.

Men hvorfor har du valgt en pakke med tre minnebrikker til et 2011 oppsett?

Lenke til kommentar

Jeg husker ikke i hodet hvilket merke PSU var, men mener det var et relativt kjent merke hvert

fall.Jeg har prøvd med kun 1 ram brikke på plass nr 1. Tenkte jeg skulle se om jeg finner et voltmeter/multimeter i dag for å måle PSU ja, og evt sette den i hans gamle pc.

Jeg har koblet pumpa til H90 til cpu fan på hovedkortet, så det skulle vel være riktig det?

Jeg tenkte rett og slett ikke på at det ikke var optimalt med 3 brikker til 2011 sokkel, men han har uansett flere brikker fra hans gamle pc vi skulle sette over, så det blir et partall antall brikker. Men det skulle vel uansett ikke være årsaken til at den er helt død? Hvis hovedkortet ikke hadde likt det hadde den vel lagd noen lyder eller vist det med noen led lys? Det kom ingen lyder eller lys noe som helst sted.

Takker for svar så langt :)

Mvh Olav B, G ;)

Endret av olavgulb
Lenke til kommentar

Hadde akkurat samme problem då eg bygde stasjonæren min, det viste seg at om eg hadde kabelen for internal speaker for hovudkortet i, då ville den ikkje starte... men strøm indikatoren lyste i eit lite augeneblink...

Defekt on arrival... det gjaldt Antec DF-85 då.... kan hende det er eit liknande problem hjå deg og...?

Lenke til kommentar

Det hender ofte at hovedkort ikke starter hvis RAM brikkene står i feil spor. Du kan prøve med 2 RAM brikker i Spor 1 og Spor 3, fra bakkant av hovedkortet. Også Spor 1 og Spor 5 ((spor 5 er nærmest forkant av HK) og Spor 1 og Spor 7 kan prøves. Kun 1 brikke er ikke mulig i følge manualen.

3 brikker skal funke i Spor 1, Spor 3 og Spor 5 eller 7, og spor 1, spor 7 og spor 5. Regner med at du vet at RAM sporene telles på følgende måte: Fra bakkant: Spor 1, 2, 3, 4, (CPU) 8, 7, 6, 5.

Sjekk også, selv om du har kanskje gjort det, at 8-pin ATX kontakten for CPU sitter skikkelig i.

Lenke til kommentar

Ok, da skal jeg prøve å koble ut internal speaker, og sette ram brikkene i de foreslåtte sporene, i tillegg til det fra de forrige postene ;-) men jeg synes det er rart at det ikke er et eneste lys som kan gi noen indikasjon på at det er noe av dette som er feil? Med mindre det er noen defekter da?

Mvh Olav B, G ;-)

Endret av olavgulb
Lenke til kommentar

Jeg har nå hatt en ny økt med feilsøking der jeg har tatt ut "internal speaker" og brukt ram brikkene i de sporene som var foreslått - ingen endring. Så prøvde jeg å jumpstarte PSU og den startet opp som bare det, så det ikke noe feil med PSU.

Jeg tok så og koblet ut alt sammen for så å legge hovedkortet på den antistatiske plastikken den kom i, oppå hovedkortesken. Der koblet jeg til CPU med H90 pumpa, radiator og vifta til radiatoren, 2 ram brikker i spor 1 og spor 3, ett skjermkort, en SSD, "internal speaker" og alt av strømkontakter til alle delene - fikk fortsatt samme resultat, ingen lys/lyd eller reaksjon på noen som helst måte.

Jeg vet da ikke om noe mer jeg kan gjøre, så sendte mail til komplett om saken og håper på raskt svar derifra.

Mvh Olav B, G ;)

Endret av olavgulb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...