Gå til innhold

[Løst] Allround/Spill Pc, ca 15k


Anbefalte innlegg

Tar en copy paste ifra retningslinjene slik at det blir nogenlunde forståelig.

  • Hva skal maskinen brukes til?

Glane på film, spill, normal bruk.
  • Prisantydning

10-20k. Vil helst ikke mye over 15k men kan bite i en par sure epler.
  • Skal maskinen overklokkes?

Nei, ingen planer.
  • Fortrinnsvis AMD eller Intel-basert?

Spiller ingen rolle.
  • Er det deler du vet du ikke trenger? F.eks. skjerm, tastatur etc

I ei knipe kunne jeg brukt tastatur, skjerm og muligens psu ifra eksisterende stasjonær(corsair hx1000). Kabinettet er ett Armor+, muligens det og.
  • Evt. andre spesielle preferanser/kommentarer

Når det gjelder spillinga så er det stort sett strategi det går i. Tenk Europa Universalis/Sword of the Stars/Total War og slikt, ikke mange FPS som er innom. Var dog stor fan av ett av de eldre AVP spilla husker jeg så who knows.

 

Målet er en skraphaug som klarer det meste og ikke trenger oppgraderes neste sommer. Jeg styrer glatt unna det beste, er happy med nest beste. Altså bang for buck over siste skrik.

 

Vandra litt rundt er og laga en lappskaus som kan trenge litt modifisering. Overskrider med glans busjettet detta.http://prisguide.har...no/liste/141051

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så jo mer enn fet ut den der. Hadde jeg vært ute etter bærbar hadde jeg blitt frista ja, men er nok stasjonær jeg skal ha. Har også bærbar fra før og er kun den som blir brukt atm, noe som er en god del av grunnen til at jeg vil skaffe en ny stasjonær.

 

Synes jeg hører noe slutta orden comming up :green: Vet ikke om de er der"frivillig" eller ikke men bruk tida godt, de fleste trur jeg savner det litt når de er ferdige.

Lenke til kommentar

Hovedkort i den klassen du har satt opp er totalt unødvendig. Jeg har det samme og bruker PC til det samme som deg og jeg har ikke brukt en skit av det hovedkortet har å tilby :p

 

Strømforsyningen er også litt overkill, men da tåler det et ekstra skjermkort hvis du velger å presse inn det.

 

Skjermkortet er sikkert også i det "dyreste laget", men da har du hvertfall en del å gå på. Som du sier så trenger du ikke å oppgradere på en stund med det skjermkortet. MEN siden du har valgt ett så dyrt skjermkort så ville jeg ha gått for GTX 780 uten tvil. 1500,- dyrere men det er det råeste på markedet nå.

 

Alt i alt så trenger du vel bare halvparten av den PC'en du har satt opp på listen din, men hvis du føler du trenger tilnærmet dette så hadde jeg bare byttet ut skjermkortet med et GTX 780. Hvis du skal får mer "bang for buck" så må vi nedgradere nesten alt på listen din.

 

Et eksempel; HD 7870, 1900,- http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=745860

i5-3570, 1520,- http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=748722

XFX ProSeries Core Edition 850W, 950,- http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=657688 (har ikke testet denne så jeg er usikker på om den er bra, 850W er hvertfall bra nok for deg med dette oppsettet)

MSI Z77A-G45 Gaming, 1150,- http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=778710 (har ikke lest mye om dette hovedkortet men spesifikasjonene er omtrent hva du trenger og det er i denne prisklassen det er noe vits å kjøpe i forhold til ditt bruk)

 

Da sparer du hvertfall 4-5K på å gå for nedgraderingene jeg har satt opp :)

Lenke til kommentar

Når blir det litt venting på detta haswell hysteriet :ph34r: men skal ta med meg den røde tråden ifra innlegget ditt. Endel nyttig info for meg. Det eneste jeg skal være stabeist på er psu da jeg setter kabinett, psu og hovedkort som viktigere enn noe annet.

 

Skal jenke meg på hovedkort, psu blir litt som du nevner det å ha muligheten til ett ekstra skjermkort(liten odds for det men den er der).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Oppdatert liste: https://prisguiden.no/liste/141051

 

Blir bare mere pirkete og ubesluttsom jo mere jeg leser reviews og leser meg opp om ting :confused: så på tide å få ut fingern igjen nå som haswell støvet har delvis lagt seg.

 

Øksa skjermkortet og kabinett(kun pga all skryt detta R4 får), litt dyrere prosessor og 1TB større harddisk, litt billigere hovedkort(som måtte skiftes pga haswell prosessor).

 

Sletter jeg keyboard og den bluray spillern så hjelper det på. Nekter økse psu så lenge det ikke er snakk om "nesten samme for vesentlig mindre". Forresten, er ikke 100% sikker på om den virker optimalt med haswell, mener jeg så en video om at ikke alle psuer klarer levere lite nok "juice" i standby eller noe slikt.

 

Er det skjermkortet noe å samle på? Husk FPS er ikke på VIP lista her i gården :tease: Noe for seg med mere speedy ram? Mener jeg plukka opp ett sted at haswell fint fikser 2800+ mens før har mere enn 1600 ikke vært mye vits. Null peil så lurer litt på det har noe for seg.

 

Ellers generelle tips/hints velkommne(selv med smekk i bakhue for å være clueless :green: )

Lenke til kommentar

Ser du nevner litt "stabeis" på PSU ^_^

 

en platinum 1000w fra seasonic. En topp PSU av ytterste kvalitet!

 

Men du bruker ikke engang halvparten med oppsettet. Mulig du skal oppgradere til større komponenter senere?. Anbefaler å velge en XFX PRO black Ed, eller evt ny Coolermaster Vanguard serien. (Hvor mange W, blir jo etter behov.) Disse 2 seriene er av samme seasonic platform, men har annen A/C, DC og en annen generasjon KM.

 

Evt ta 750/850W til XFX pro black ed til ca 1000kr rimligere, og heller bumpe GPU opp til 770 ?

Endret av DGN
Lenke til kommentar

Må tygge litt på den psu nøtta, ned 1 laken frister jo litt. I utgangspunktet ville jeg helst ha nok til å ikke trenge tenke på den selv om noen kom å kasta en par high end grafikk kort etter meg.

Hvis det er "sant" at du har en HX psu på 1000 watt, ser jeg INGEN grunn til å bytte. Høy kvalitet PSU som skal kunne dra MINST to grafikkort og en heftig OC ;)

 

Trenger du i7? har praktisk talt ingen fordel over i5 i spill. Du kan spare en god del der.

 

Hovedkortet var også noe dyrt. Du kan spare noen lapper ved å gå ned til f.eks dette eller dette. Sabertooth HK er vel "kjent" for å ha gode integrerte lydkort og gode OC muligheter, men hvis du ikke trenger dette kan du som sagt spare litt.

Endret av wassup
Lenke til kommentar

Stemmer med psun ja, hadde det i hue at den kanskje var litt gammel. Kanskje jeg skulle kjørt med den ja(sjekka litt og det er visst en ganske grei psu).

 

Når det gjelder cpu så antagelig ikke. Har bare hørt at visse "tunge" strategy spill krever mere av cpu enn det som er "normen", har null peil :w00t: Så hvis hyperthreading, marginalt lavere kl.frekvens og 6 istedet for 8 cache spiller null rolle i 9 av 10 spill gir vi 4770k støvelen til fordel for 4670k.

 

Tygge litt på hovedkortet, se hvor jeg havner med alt annet. Liker ha litt mer enn jeg trenger(virker som det skinner igjennom på det meste når jeg tenker meg om :hmm: )

 

Da booter jeg psu, keyb og bluray spillern. Skifter ut cpu og gpu(opp til 770 ifra 660)

 

www.prisguide.no/liste/141051

 

Da var prisen ihvertfall ikke så gæli.

 

Ser at hvis jeg skulle valgt f.eks 2400 ram så støtter ikke verken sabertoothen eller de 2 linka over dette? Er det da en må opp en klasse og er det verdt det?

Endret av OndGud
Lenke til kommentar

Stemmer med psun ja, hadde det i hue at den kanskje var litt gammel. Kanskje jeg skulle kjørt med den ja(sjekka litt og det er visst en ganske grei psu).

 

Når det gjelder cpu så antagelig ikke. Har bare hørt at visse "tunge" strategy spill krever mere av cpu enn det som er "normen", har null peil :w00t: Så hvis hyperthreading, marginalt lavere kl.frekvens og 6 istedet for 8 cache spiller null rolle i 9 av 10 spill gir vi 4770k støvelen til fordel for 4670k.

 

Tygge litt på hovedkortet, se hvor jeg havner med alt annet. Liker ha litt mer enn jeg trenger(virker som det skinner igjennom på det meste når jeg tenker meg om :hmm: )

 

Da booter jeg psu, keyb og bluray spillern. Skifter ut cpu og gpu(opp til 770 ifra 660)

 

www.prisguide.no/liste/141051

 

Da var prisen ihvertfall ikke så gæli.

 

Ser at hvis jeg skulle valgt f.eks 2400 ram så støtter ikke verken sabertoothen eller de 2 linka over dette? Er det da en må opp en klasse og er det verdt det?

i7 har på et vis mer "prosessorkraft" enn i5, men dette er det stort sett bare videoredigeringsprogrammer som kan utnytte foreløpig (i tillegg noen få spill, men dette er ikke veldig aktuelt enda). Gå heller for i5 og en god kjøler og overklokk litt (vet du sa du ikke hadde tenkt å overklokke, men det kan være greit for å presse systemet om noen år, når ting begynner å gå litt treigere) ;)

 

Forskjellen mellom 1600 og 2400 Mhz på RAM, vil du nok praktisk bare se effekten av i benchmarks. Lite vits i å investere i noe mer enn 1600 forsåvidt. Du nevnte at Haswell KAN benytte seg av minnefrekvenser på over 2400 Mhz, men tviler faktisk på at dette har noe for seg.

Lenke til kommentar

Er ikke allergisk mot overklokking men føler jeg alt er smooth ut av boksen så kommer jeg antagelig ikke til å ofre det for mange tanker. Selvf, down the road, ikke uaktuelt.

 

Lite videoredigering som skjer her gitt(mindre enn FPS spilling til og med :tease: ) Da trur jeg det holder med 4670k og tar til takke med 1600 ram, gidder ikke kjøpe dyr ram for å booste egoet mitt(banner vel litt i kirken ved å si noe slikt her :omg: ).

 

Det var den kjøleren ja. Ser den jeg har på lista(NH-D14), ikke har 1150 på specsa. Har det i hue at jeg leste/så en video der det ble sagt at den ville passe likevel? Er jo skremmende få alternativer som har 1150 i specsa. Nå er den kjølern valgt kun pga at den lå høyest på den populært-lista i prisguiden, så den er absolutt utbyttbar.

 

Opprinelig hadde jeg jo 900D og litt usikker på man kan velge og vrake i R4. Noen bra kjølere der ute som er mye brukt i R4?

 

Edit: Fant denna tråden så da skulle vel NH-D14 passe.

Endret av OndGud
Lenke til kommentar

Er vel så godt som i havn tenker jeg. Lurte litt på asus z87-pro istedet for sabertooth'n så hvis det er ett bedre valg hyl ut. Ser pro støtter masse fancy ram skulle jeg en gang i fremtiden gidde. "gidder ikke kjøpe dyr ram for å booste egoet mitt" :ph34r:

 

En ting jeg nesten må ha klarhet i før jeg begynner shoppe er om min eksisterende psu faktisk klarer skjermkortet. Kortet trenger 42A på 12V mens psu har 40A på 2 12V, totalt 80A. Samarbeider de 2 på psun eller er de ego? :hmm: Sikkert dumt spm men gidder ikke risikere hva enn det er en risikerer.

 

Edit: Etter endel graving rundt om er jeg ganske sikker på at psun skal funke.

Endret av OndGud
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...