Gå til innhold

Fra elektrikerlærling til skipselektrikerlærling?


Minus

Anbefalte innlegg

Hei,

 

er det noen som vet om der er mulig å bytte fra å være elektrikerlærling på landbasert arbeid til å jobbe på skip som elektrikerlærling der?

 

Jeg vet at det normale løpet til en som skal bli skipselektriker er:

VG1 Elektrofag

VG2 Elenergi

10mnd fordypning i maritim modul.

21mnd som lærling på skip.

 

 

Går det da an å ta eksamen i maritim modul (6039) og ta assistenttiden på 3mnd effektiv seilietid selv om man er lærling? Slik at man ikke behøver de 10 månedene med fordypning.. (skjønner at det kan være greit å gjennomføre, men i noen tilfeller er det umulig å få til)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må enten ha fagbrev som elektriker også gjøre 3 mnd. fartstid og eksamen til maritim modul eller så tar du læretiden på et skip og avlegger eksamen til maritim modul. Det er i alle fall det jeg finner når jeg søker.

Det er altså ikke mulig å gjøre noe for å korte ned utdanningsløpet hvis du ikke har et fagbrev.

I praksis blir dermed opplæringstiden totalt sett omtrent lik for begge rettningene (elektriker må ta 36 mnd som lærling med noe VG3-greier).

Endret av Nedward
Lenke til kommentar

Ja, jeg mente ikke å korte ned læretiden, men å bytte løp, slik at f.eks de siste 6mnd av den ordinære læretiden går over til å få praksis som elektrikerassistent med da totalt 3mnd effektiv fartstid, noe som kvalifiserer til tittelen skipselektriker.

Lenke til kommentar

Hei, anbefaler deg å ta kontakt med et opplæringskontor for maritime fag.

Skal nok teoretisk vare mulig, da fagbrevene er de samme, bare en litt annerledes fagprøve.

Ang sikkerhetskurset så kan du sikkert skrive kontrakt med et rederi et år eller to, for å få de til å sponse kurset.

 

Men som sagt, ta kontakt med opplæringskontoret.

Lenke til kommentar

Har du noen kilder på at fagprøvene er forskjellige? Såvidt jeg er kravet til å jobbe som skipselektriker kun:

Fagbrev i "Elektrikerfaget" og bestått eksamen i maritim modul (samt sikkerhetskurs).

Jeg mener derfor at det er den samme fagprøven uavhengig om man er elektriker eller skipselektriker.

Lenke til kommentar

Hei,

 

er det noen som vet om der er mulig å bytte fra å være elektrikerlærling på landbasert arbeid til å jobbe på skip som elektrikerlærling der?

 

Jeg vet at det normale løpet til en som skal bli skipselektriker er:

VG1 Elektrofag

VG2 Elenergi

10mnd fordypning i maritim modul.

21mnd som lærling på skip.

 

 

Går det da an å ta eksamen i maritim modul (6039) og ta assistenttiden på 3mnd effektiv seilietid selv om man er lærling? Slik at man ikke behøver de 10 månedene med fordypning.. (skjønner at det kan være greit å gjennomføre, men i noen tilfeller er det umulig å få til)

 

Du kan ikke ta assistentid samtidig som du er lærling. Dersom du skal bytte utdanningsløp, fra land til båt, må du ha eksamen EL6039, samt at du må ha sikkerhetskurs IMO 60. Du må også få flyttet læretiden din over til et rederi som har kapasistet til å ta deg inn som lærling. Jeg vet ikke om du får godskrevet tiden som du har hatt på land når du kommer over på båt. Dette må du høre med opplæringskontoret ditt om.

 

Det er diverse regler for personell som jobber på skip, bla fra DNV sin side, så jeg er ikke sikker på om du får godskrevet læretiden som du har hatt på land.

 

Ja, jeg mente ikke å korte ned læretiden, men å bytte løp, slik at f.eks de siste 6mnd av den ordinære læretiden går over til å få praksis som elektrikerassistent med da totalt 3mnd effektiv fartstid, noe som kvalifiserer til tittelen skipselektriker.

 

Nei, du kan ikke jobbe som elektriker assistent før du har fagbrevet som elektriker. Du må ta læretiden din ombord i båt.

 

Har du noen kilder på at fagprøvene er forskjellige? Såvidt jeg er kravet til å jobbe som skipselektriker kun:

Fagbrev i "Elektrikerfaget" og bestått eksamen i maritim modul (samt sikkerhetskurs).

Jeg mener derfor at det er den samme fagprøven uavhengig om man er elektriker eller skipselektriker.

 

Dette er kun delvis riktig. Kommer du ut på båt, med fagbrevet som Elektriker, og sikkerhetskurs, trenger du 3 mnd effektiv fartstid (altså 3 turer med 4/4 turnus) for å kunne ta over på egen hånd. Du vil da gå som Elektriker Assistent og vil være underlagt Elektriker ombord.

 

Når det sies 3 mnd fartstid, gjelder dette ute på sjøen eller går det bra om man har jobbet med installasjon på nybygg?

 

Så vidt jeg vet får du ikke godskrevet fartstid med installasjon på nybygg.

Endret av Skipstrixxy
Lenke til kommentar

Hei, anbefaler deg å ta kontakt med et opplæringskontor for maritime fag.

Skal nok teoretisk vare mulig, da fagbrevene er de samme, bare en litt annerledes fagprøve.

Ang sikkerhetskurset så kan du sikkert skrive kontrakt med et rederi et år eller to, for å få de til å sponse kurset.

 

Men som sagt, ta kontakt med opplæringskontoret.

 

rederier i dag har blitt ekstremt gjerrige. Det er veldig få rederier som spanderer sikkerhetskursene, så dette må man nok belage seg på å betale selv.

 

Problemet er at det er så masse sjøfolk som begynner på rigg, at redere har verget seg for å spandere flere kurs enn de absolutt må.

Lenke til kommentar

Du kan ikke ta assistentid samtidig som du er lærling. Dersom du skal bytte utdanningsløp, fra land til båt, må du ha eksamen EL6039, samt at du må ha sikkerhetskurs IMO 60. Du må også få flyttet læretiden din over til et rederi som har kapasistet til å ta deg inn som lærling. Jeg vet ikke om du får godskrevet tiden som du har hatt på land når du kommer over på båt. Dette må du høre med opplæringskontoret ditt om.

 

Jepp, ringte et av de maritime opplæringskontorene og fikk beskjed om dette. Glemte dessverre å informere om dette i tråden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...