Gå til innhold

[Løst] Hjelp: Skal jeg ta pc fra fylket, eller kjøpe selv med støtte?

Anbefalte innlegg

Her om dagen så dumpet det ned et brev fra fylket med info om årets pc-ordning. I Møre og Romsdal fylke får alle støtte til pc det året en skal begynne på videregående. Problemet er at en har to alternativ, og jeg ikke vet hva jeg skal velge. :)

Alt 1: Få pc fra fylket

Årets modell er Lenovo thinkpad e330, og specsa finner en her: http://ungweb.no/UNGweb/Utdanning/Laeremiddel/PC-ordninga

Alle som skal starte på VGS har retten på utstyrsstipend fra lånekassen, der en på studiespes. får 930 kr årlig. Om en får pc fra fylket må en betale 930 kr i året, men pcen blir på en måte gratis fordi en får stipendet. Etter tre år får en beholde pc-en, og det følger med en god forsikringsavtale

Alt 2: Kjøpe selv

Dersom en vl kjøpe selv får en 2500 i støtte av fylket, pluss at jeg planegger å bruke utstyrsstipendene på pcen. Dette blir til sammen 2500kr + 3 x 930kr = 5290kr. En må selv sørge for serviceavtaler og slikt.

Spørsmål 1: Er fylket sin pc en god deal? Ser du ut til å være en alright pc?

Dersom jeg kjøper pc selv, er jeg villig til å spytte noen tusen i potten, slik at prisen blir ca 7-8000. Er ute etter pc til "normal" bruk. Kjapp å surfe med, god oppløsning, mulighet til å spille av HD-film, og grei batteritid. Trenger ikke ultrabook, noe fancy grafikkort eller touchskjerm

Spørsmål 2: Bør jeg kjøpe selv? Har dere noe tips til mitt bruk? Hva sier dere?

Blir sykt glad om noen kommer med gode råd! :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den skolePC´en var ikke mye å skryte av, spør du meg. Kjøp selv. Denne synes jeg ser bra ut (NB: Kommer uten operativsystem). Den har et ganske kraftig skjermkort, så du kan spille litt også. Hvis det er helt irrelevant for deg, kan du gå for noe mer som dette.

Lenke til kommentar

Den skolePC´en var ikke mye å skryte av, spør du meg. Kjøp selv. Denne synes jeg ser bra ut (NB: Kommer uten operativsystem). Den har et ganske kraftig skjermkort, så du kan spille litt også. Hvis det er helt irrelevant for deg, kan du gå for noe mer som dette.

Du syns den ser bra ut? Tenker du nå på utseende?

Hva er viktig for deg, pederlh? Har du en maskin fra før av som du kan bruke til ymse andre ting som spilling osv?

Husk at batteritid kan være viktig og støynivå (vifte fra maskin som går på fult under eksamen er ikke særlig artig...)

Lenke til kommentar

Nei, satt og funderte på denne pcen :p

Moren min jobber i fylkeskommunen, og skaffet meg en tidligere skolemodell, også en Thinkpad. Den imponerer mildt sagt ikke med 2 GB med RAM. Tør jo nesten ikke å ha større render-distance enn "small" på Minecraft, og server-gaming.....nei. Må slå av alt i bakgrunnen for å se film, ikke gøy :(

Den første pc-en du viste var litt vel dinosaur da! :V Minner litt om jobb-pcer som ser ut som at de har diesel-motorer og egne kraftverk inni. Den andre virker OK, masse for pengene, men jeg er villig til å strekke meg litt lengre. Den virker allrede litt utdatert i mine øyne. Skal jo ha den i tre år :)

Husk at batteritid kan være viktig og støynivå (vifte fra maskin som går på fult under eksamen er ikke særlig artig...)

Ja, det er mest sånne ting jeg tenker på. Og at jeg ikke skal kvie meg for å se på den :p

________

Skal jeg bare droppe den fylkes-tingen? :hmm:

Lenke til kommentar

Nei, satt og funderte på denne pcen :p

Moren min jobber i fylkeskommunen, og skaffet meg en tidligere skolemodell, også en Thinkpad. Den imponerer mildt sagt ikke med 2 GB med RAM. Tør jo nesten ikke å ha større render-distance enn "small" på Minecraft, og server-gaming.....nei. Må slå av alt i bakgrunnen for å se film, ikke gøy :(

Den første pc-en du viste var litt vel dinosaur da! :V Minner litt om jobb-pcer som ser ut som at de har diesel-motorer og egne kraftverk inni. Den andre virker OK, masse for pengene, men jeg er villig til å strekke meg litt lengre. Den virker allrede litt utdatert i mine øyne. Skal jo ha den i tre år :)

Tja, denne blir forsåvidt noe midt imellom, da. Men har du tenkt å beholde dataen lenge, bør du vente til ihvertfall Haswell serien til Intel kommer ut. Ny prosessorserie som vil bruke veldig lite strøm (=lang batteritid! ;)). Kommer i juni en gang, så bærbare med Haswell blir å forvente i Juli-August tror jeg.

Lenke til kommentar

Tja, denne blir forsåvidt noe midt imellom, da. Men har du tenkt å beholde dataen lenge, bør du vente til ihvertfall Haswell serien til Intel kommer ut. Ny prosessorserie som vil bruke veldig lite strøm (=lang batteritid! ;)). Kommer i juni en gang, så bærbare med Haswell blir å forvente i Juli-August tror jeg.

Hørt litt snakk om Haswell-serien her. Er den så revolusjonerende. Og blir det et top-end produkt som koster skjorta, og bare er i de dyreste pc-ene? Det kan være noe å vente på, og da bare dropper jeg fylket sitt tilbud. *tenke, tenke*

Denne nye pcen du linket til var mer det jeg var ute etter! Så en god pc trenger ikke koste 10k. :D

Lenke til kommentar

Hørt litt snakk om Haswell-serien her. Er den så revolusjonerende. Og blir det et top-end produkt som koster skjorta, og bare er i de dyreste pc-ene? Det kan være noe å vente på, og da bare dropper jeg fylket sitt tilbud. *tenke, tenke*

Denne nye pcen du linket til var mer det jeg var ute etter! Så en god pc trenger ikke koste 10k. :D

Haswell-serien blir bare nye versjoner av dagens prosessorer, akkurat som når Ivy Bridge kom ut. i3, i5 og i7 har eksistert og vil fortsatt eksistere som serier, de blir bare oppdatert i ny og ne.

Nei, Haswell er ikke å regne for være en revolusjon. Lavere strømforbruk, bedre integrert grafikk og en forventet ytelsesøkning på 5-15% fra dagens serier. Bare viderutvikling, ikke noe revolusjonerende.

Da har jeg bestemt meg: Jeg dropper fylke-pcen og venter på Haswell! :)

Takk for hjelpa!

Flott. Da kan vel tråden settes som løst :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...