TheGaame Skrevet 25. mai 2013 Del Skrevet 25. mai 2013 Viste ikke dette. Snakket med en kompis som har laget oppsettet og han mente at jeg måtte ha nytt hovedkort. så er det kun 780 jeg egentlig trenger å kjøpe? tenkte også å kjøpe en SSD, hvor jeg vil installere spill og OS. vil 2 780 kort passe og kjøre fint med det oppsettet jeg har? de vil fungere med hovedkortet, strømforyningen, cpuen, ram, kjøling, viter og andre deler jeg har? (unnskyld for mine dårlige kunnskaper om pc deler) no need for apology alltid noen som har mer kunnskap om ting enn andre Lenke til kommentar
Taake89 Skrevet 25. mai 2013 Del Skrevet 25. mai 2013 Hvis du tenker på å kjøre battlefield 4 (og det blir slik som bf3) så vil cpu holde deg igjen hvis du skal ha 2x 780. Psu burde holde. Lenke til kommentar
C.. Skrevet 25. mai 2013 Del Skrevet 25. mai 2013 Hvorfor selge maskinen din med et så stort tap? Skjønner at du vil ha pengene får så har litt ekstra å kjøpe nytt for, men jeg ville heller ha tatt vare på maskinen og brukt den på en ny måte. Hva med å for eksempel bruke den til å sette opp en lokal filserver? Det finnes mye fornuftig du kan bruke maskinen din til, så tenk litt på det Det er også greit og ha litt ekstra hardware liggende tilfelle din nye maskin ryker, sett at din PSU ryker så har du den gamle liggende du kan ta i bruk midlertidig frem til du får kjøpt en ny, oppfordrer seg ikke til å droppe å selge, men er mye posestivt i å ha fungerende hardware liggende. Eventuelt kan jeg være interessert i å kjøpe enkelt deler av deg, men ikke hele maskinen dessverre. Kontakt meg på melding om det skulle være interessant. 1 Lenke til kommentar
morten_b Skrevet 25. mai 2013 Del Skrevet 25. mai 2013 (endret) Det du trenger er ikke en ny PC, men nytt skjermkort og en SSD disk. Hovedkort og prosessor holder koken. Mitt råd er å beholde PCen og se på Hardware sin oversikt over skjermkort, se testen av 2 stk Asus GeForce GTX 650Ti BOOST DirectCU til ca. 1300 hver. Og en SSD vil gi deg superfart på Windows og lasting/kjøring av programmer, men du må selvsagt vite hvordan du får Windows over på den. Se på Intel 335 (kjøper du denne kan du laste ned program fra Intel som legger Windows 7 eller eldre over til den, men ikke W8) og Samsung SSD 840 Pro Er litt usikker på listen din, men om du har 4G ram kan det være greit å minst doble det også, men det har lavere prioritet enn det over. Endret 25. mai 2013 av morten_b Lenke til kommentar
Gjest Slettet+412 Skrevet 25. mai 2013 Del Skrevet 25. mai 2013 (endret) vil ha ny pc som kan kjøre de nye spillene som kommer ut, tenker mest på bf4. Ehm.. Klokk i7'en din ved å kjøpe noe lunde bra kjøling og et 780 om du har peng. Budsjett forresten? Endret 25. mai 2013 av Slettet+412 Lenke til kommentar
Boll1 Skrevet 25. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2013 (endret) Har nå forstått at jeg ikke burde selge pc, så jeg tenker nå på hvilke deler jeg kan beholde og hvilke deler jeg trenger ny. Jeg har tenkt på å kjøpe 2 780 kort og en ny SSD. kompisen min mente at jeg også trengte ny strømforskyning og at hvis jeg brukte CPUen jeg nå har ville jeg ikke få full ytelse. Lurer også på om hovedkortet mitt egner seg til overklokking. kompisen sa han trudde at det ikke var støtte for det i biosen min. Legger ved samtale med en kompis, håper dere forstår dialekten. Meg: vil 2 780 kort passe inn i det oppsettet æ har no? om æ egentlig treng å kjøpe alt nytt. snakka med noen andre som mente æ ikke trengte nytt hovedkort. blir å kjøpe ny SSD da, men de mente at æ ikke trengte ny CPU eller hovedkort Kompis: Hva er det du egentlig vill? Ville ikke du ha en ekstrem pc? Du har en cpu fra 1366. Den har bare støtte for 2.0 samme med hovedkortet. I tillegg risikerer du å møte på et fenomen hvor cpu ikke klarer å følle med gpu altså du får ikke den fps du skulle hat i bf3. Hvilket skjermkort (GPU) er det til 2 780? http://www.komplett....aspx?sku=759548 er min anbefaling XFX er best på AMD http://www.komplett....aspx?sku=765953 er den beste SSD dette forklarer min filosofi Skjermkortet bør være i samme generasjon som CPU Meg: Vil ha en kraftig og, men vil ikke bruke unødvendig mye penga hvis æ ikke treng Kompis: men jeg ville ikke gjort det du tenker du bruker 5k som gir deg en pc i 1 år men vis du kjøper den jeg viser deg har du en pc i 3-5 år hvor du kan spille alt på max etter 5 år kan du gå til høy ikke gjør en oppgradering det er ikke anbefalt men du kan jo selge den gamle pc-en din der? hadde du hat et GTX 580 kort som i min hadde ikke det vært nødvendig med ny PC i år altså når du kjøpte din PC var det noen dager til GTX 500 serien kom så du Worth upgrading your old graphics card han forklarer vis jeg var deg ville jeg ha kjøpt meg ny du får jo sikkert 5k for dan gamle den* Meg: Ja, men det e snakk om 10k forskjell mellom å kjøpe alt nytt eller bare oppgradere. Og da hvis æ virkelig ikke treng det, vet æ ikke om det e verdt det Kompis: nei det e noe du må finne ut av jeg mener det du skal gjøre er og kaste 5k ut av vinduet du vil ikke få full ytelse av den GPU'en uansett er det en gammel pc og du kan ha den nye pc-en enda lenger men hvem var det som mete du kun trenger ny gpu? meg: Flere folk på et forum Kompis: du kan, men det er ikke vært det etter min mening Meg: Kor mye dårligere blir ytelsen hvis æ bare kjøpe to 780? Kompis: 2 780 i den gamle pc'en? Meg: Ja Kompis: DA KASTER DU PENGER UT AV VINDUET du vil også trenge en støre PSU på 850W den CPU'en vil ikke klare å drive en GTX 780 på 100% da du vil ikke få den FPS du skulle ha ha men du kan jo kjøpe en billigere PC kan byge en som ikke er på 15k Ehm.. Klokk i7'en din ved å kjøpe noe lunde bra kjøling og et 780 om du har peng. Budsjett forresten? hadde tenkt at helt ny pc skulle ligge på ca 20k. Endret 25. mai 2013 av Boll1 Lenke til kommentar
Taake89 Skrevet 25. mai 2013 Del Skrevet 25. mai 2013 Har du en 120hz skjerm eller 60hz skjerm? Med en 60 hz skjerm så vil ikke cpu holde deg nevneverdig tilbake. Psuen din vil holde, men om du skal drive med høy overklokk på skjermkort og cpu, så vil den kanskje bli i minste laget. Dette er dog BARE hvis du skal ha oc på cpu+gpu+gpu. Eneste grunnen jeg ser til å oppgradere cpu for deg er hvis du har en 120 hz skjerm. pci-e 2.0 er ikke noe flaskehals du trenger og bry deg om. Lenke til kommentar
Boll1 Skrevet 25. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2013 Har du en 120hz skjerm eller 60hz skjerm? Med en 60 hz skjerm så vil ikke cpu holde deg nevneverdig tilbake. Psuen din vil holde, men om du skal drive med høy overklokk på skjermkort og cpu, så vil den kanskje bli i minste laget. Dette er dog BARE hvis du skal ha oc på cpu+gpu+gpu. Eneste grunnen jeg ser til å oppgradere cpu for deg er hvis du har en 120 hz skjerm. pci-e 2.0 er ikke noe flaskehals du trenger og bry deg om. Har 120hz skjerm Lenke til kommentar
Swiggyswoo Skrevet 25. mai 2013 Del Skrevet 25. mai 2013 Har du en 120hz skjerm eller 60hz skjerm? Med en 60 hz skjerm så vil ikke cpu holde deg nevneverdig tilbake. Jeg ser ikke helt logikken bak at CPU'en ikke vil bottlenecke ytelsen på en 60Hz skjerm, men at den vil gjøre det på en 120Hz skjerm. Det utgjør da så og si ingen forskjell. Lenke til kommentar
Taake89 Skrevet 25. mai 2013 Del Skrevet 25. mai 2013 Jeg ser ikke helt logikken bak at CPU'en ikke vil bottlenecke ytelsen på en 60Hz skjerm, men at den vil gjøre det på en 120Hz skjerm. Det utgjør da så og si ingen forskjell. For å få 120 fps trenger du 100% mere cpu ytelse enn 60 fps. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 25. mai 2013 Del Skrevet 25. mai 2013 (endret) Kompisen din vet ikke hva han snakker om, XFX er ikke best på AMD heller. Kjøper du et 780 nå og finner ut at CPUen din er for svak betaler du akkurat det samme som om du hadde kjøpt alt på en gang, men om du finner ut at CPUen din holder følge med et 780 har du plutselig spart en haug med penger. Liste over punkter kompisen din bommer: XFX er den verste tredjepartsprodusenten av AMD-kort, kjølerne er typisk skit og de gjør ofte modifikasjoner på PCBen som senker levetiden og kvaliteten. En i7-9*0 vil fortsatt være relevant i 5 år til, det er nemlig ingen indikasjoner på at Intel prøver å øke CPU-ytelsen utenom nye instruksjonssett og derfor kan du anta at Skylake og Skymont vil senke strømforbruket og holde ytelsen statisk i likhet med Haswell og Broadwell. 750W PSUen din kan fint kjøre to stykk 780 i SLI med en overklokket i7-9*0 To stk 7970 GHz Edition vil gi en dårligere spillopplevelse enn et 780, CFX og SLI er og blir gaffateipløsninger. Jeg ser ikke helt logikken bak at CPU'en ikke vil bottlenecke ytelsen på en 60Hz skjerm, men at den vil gjøre det på en 120Hz skjerm. Det utgjør da så og si ingen forskjell. Det krever mer enn dobbelt så mye CPU-ytelse for å oppnå 120 fps sammenlignet med 60 fps i samme spill, problemet er bare at de spillene der 120 fps er virkelig merkbart er så lettkjørte at selv en C2D E6600 på stock vil fikse saken. Battlefield 4 blir nok en enda mindre optimalisert utgave av BF3, og 120 fps i BF3 er i dag ikke bare uoppnåelig, men også totalt meningsløst. Endret 25. mai 2013 av arni90 1 Lenke til kommentar
Boll1 Skrevet 25. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2013 (endret) Du trenger ikke nytt hovedkort for 780 nei. Det har enda ikke kommet en prosessor det er verdt å oppgradere fra om du har en overklokket i7-930, og Haswell kommer ikke til å endre noe på dette. takk for tips i posten ovenfor. GPUen bruker G3-PCIe og hovedkortet jeg har bruker G2-PCIe, vil dette bli et problem? Kompisen min mente at G3-PCIe var dobbel så rask som G2-PCIe Endret 25. mai 2013 av Boll1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+412 Skrevet 25. mai 2013 Del Skrevet 25. mai 2013 Kompisen din vet ikke hva han snakker om, XFX er ikke best på AMD heller. Kjøper du et 780 nå og finner ut at CPUen din er for svak betaler du akkurat det samme som om du hadde kjøpt alt på en gang, men om du finner ut at CPUen din holder følge med et 780 har du plutselig spart en haug med penger. Liste over punkter kompisen din bommer: XFX er den verste tredjepartsprodusenten av AMD-kort, kjølerne er typisk skit og de gjør ofte modifikasjoner på PCBen som senker levetiden og kvaliteten. En i7-9*0 vil fortsatt være relevant i 5 år til, det er nemlig ingen indikasjoner på at Intel prøver å øke CPU-ytelsen utenom nye instruksjonssett og derfor kan du anta at Skylake og Skymont vil senke strømforbruket og holde ytelsen statisk i likhet med Haswell og Broadwell. 750W PSUen din kan fint kjøre to stykk 780 i SLI med en overklokket i7-9*0 To stk 7970 GHz Edition vil gi en dårligere spillopplevelse enn et 780, CFX og SLI er og blir gaffateipløsninger. OT men må bare elske når arni kommer med slike svar. ^ Lenke til kommentar
cannibalguppy Skrevet 25. mai 2013 Del Skrevet 25. mai 2013 takk for tips i posten ovenfor. GPUen bruker G3-PCIe og hovedkortet jeg har bruker G2-PCIe, vil dette bli et problem? Kompisen min mente at G3-PCIe var dobbel så rask som G2-PCIe Nei. Den båndbredden merker du ingenting til. Lenke til kommentar
Taake89 Skrevet 25. mai 2013 Del Skrevet 25. mai 2013 takk for tips i posten ovenfor. GPUen bruker G3-PCIe og hovedkortet jeg har bruker G2-PCIe, vil dette bli et problem? Kompisen min mente at G3-PCIe var dobbel så rask som G2-PCIe pci-e 3 er dobbel så rask som pci-e 2. Men om fartsgrensen er 300km i timen, og bilen din bare går i 150, så hjelper det lite at du har lov til å kjøre fortere. Lenke til kommentar
cannibalguppy Skrevet 25. mai 2013 Del Skrevet 25. mai 2013 OT men må bare elske når arni kommer med slike svar. ^ Ja, han er "the destroyer of noobs" Han tar meg ofte nok. Lenke til kommentar
Boll1 Skrevet 25. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2013 Tusen takk for svar folkens, dere har vært til stor hjelp. Så det jeg trenger å kjøpe nytt for å kjøre 2 780 med SLI er kun ny kjøling eventuel ny ram? Lenke til kommentar
cannibalguppy Skrevet 25. mai 2013 Del Skrevet 25. mai 2013 Tusen takk for svar folkens, dere har vært til stor hjelp. Så det jeg trenger å kjøpe nytt for å kjøre 2 780 med SLI er kun ny kjøling eventuel ny ram? Du trenger ikke ny ram. Den du har er så bra som det blir. Kjøp en god kjøler og overclock cpu med de 780 kortene så har du en skikkelig bra pc. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+412 Skrevet 25. mai 2013 Del Skrevet 25. mai 2013 (endret) Ja, han er "the destroyer of noobs" Han tar meg ofte nok. Det har du sannelig rett i men du lærer noe med rettingen hans, derfor jeg bare elsker innleggene hans. Tusen takk for svar folkens, dere har vært til stor hjelp. Så det jeg trenger å kjøpe nytt for å kjøre 2 780 med SLI er kun ny kjøling eventuel ny ram? Hvilke to 780 skal du ha? Hva RAM har du fra før og hvor mye? Sleng på en "decent" kjøler. Om du ikke vil bruke mye så kjøper du en Hyper 212(+) til 200,- kr. Den gjør sitt. Endret 25. mai 2013 av Slettet+412 Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 25. mai 2013 Del Skrevet 25. mai 2013 takk for tips i posten ovenfor. GPUen bruker G3-PCIe og hovedkortet jeg har bruker G2-PCIe, vil dette bli et problem? Kompisen min mente at G3-PCIe var dobbel så rask som G2-PCIe PCIe 3.0 kan overføre dobbelt så mye data per sekund sammenlignet med PCIe 2.0, det betyr ikke at den er dobbelt så rask. Du kan sammenligne det med en firefelts motorvei på 100 km/t, med PCIe 3.0 får du dobbelt så mange felt med samme fart. Dessuten er det helt klart at datatrafikken som trengs for å gjøre PCIe 3.0 til en nødvendighet for spill er langt høyere enn hva et "puslete" 780 kan jobbe med, dagens skjermkort og prosessorer klarer ikke engang å fylle opp kapasiteten til PCIe 2.0 x8. Du mister kanskje 1-2% med ytelse, men dette kommer nok heller av høyere latency OT men må bare elske når arni kommer med slike svar. ^ Det er morsommere når man kan se ansiktene på dem du sier det til Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå