Gå til innhold

Hva er min PC verdt?/oppgradering av deler

Anbefalte innlegg

Har nå tenkt å kjøpe ny pc og skal selge min gamle (kjøpt 20.07.10) og lurte på hvor mye jeg ville ca få for den.

Den ble kjøpt for ca 11 tusen. Får ca 50-60 fps i Battlefield 3. Alle komponentene virker og har ikke hatt noen skader på den.

Har nå fått flere hjelpsomme tips om at det er lurere å oppgradere istedet for å selge, så tema blir byttet til hvilke deler som jeg trenger ny.

Endret av Boll1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke så god på å vurdere bruktpris, men har hørt at en grei måte er å trekke fra 30% fra nypris, deretter 30% hvert år. Utover det kan du legge til/trekke fra hvis noen komponenter er nyere, noen av komponentene er defekte, osv.

Lenke til kommentar

Du må også fortelle hvor mange fps den får på spill med hvilken grafikk.

Tull.

Den er nok ikke værdt så mye nå lenger, 780 skjermkortet kom akkurat i butikkene, så et 465 starter å bli svakt. Jeg har hørt noe om at man senker prisen 30% når du har tatt på den og enda 30% pr år du har hatt den.

Det er jo vert å si hvor mange fps man får i spill sånn at kjøperen kan se om det er noe han/hun vil ha.
Lenke til kommentar

Den ble kjøpt i juli 2010 for ca 11 tusen. Får ca 50-60 fps i Battlefield 3. Alle komponentene virker og har ikke hatt noen skader på den.

så er spørsmålet hva slags instillinger, er det Low,medium,high? hva slags oppløsing

datan din er snart 3 år gammel.

prisen bør ikke overstige 2000kr

Lenke til kommentar

Den ble kjøpt i juli 2010 for ca 11 tusen. Får ca 50-60 fps i Battlefield 3. Alle komponentene virker og har ikke hatt noen skader på den.

Ifølge algoritmen jeg foreslo, kan du få opptil 3k for den. Men er ikke alltid lett å få solgt brukte maskiner etterhvert som komponentene blir utdaterte. Dette gjelder forsåvidt særlig mye nå, nå som ny grafikkortserie er under lansering (Nvidia 700) og ny prosessorserie (Intel Haswell m/ny sokkel).

Lenke til kommentar

Ifølge algoritmen jeg foreslo, kan du få opptil 3k for den. Men er ikke alltid lett å få solgt brukte maskiner etterhvert som komponentene blir utdaterte. Dette gjelder forsåvidt særlig mye nå, nå som ny grafikkortserie er under lansering (Nvidia 700) og ny prosessorserie (Intel Haswell m/ny sokkel).

grei den algoritmen, men så er delene "mid-end" når han kjøpte pc :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+412

11k og året var 2010. Nå er det 2013, du får neppe mer enn 2-3k.

Kjør optimist @Finn og du kanskje får 4-5k toppen.

Endret av Slettet+412
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+412

Kan jeg få spørre hvorfor du vil selge den? Det er en kjempe PC som leverer sitt, ville nok anbefalt deg å bare slenge på en oppgradering heller, i steden for å selge hele greia for 2k. Håper du er klar over at du taper utrolig mye.

Lenke til kommentar

så er spørsmålet hva slags instillinger, er det Low,medium,high? hva slags oppløsing

datan din er snart 3 år gammel.

prisen bør ikke overstige 2000kr

medium settings

Kan jeg få spørre hvorfor du vil selge den? Det er en kjempe PC som leverer sitt, ville nok anbefalt deg å bare slenge på en oppgradering heller, i steden for å selge hele greia for 2k. Håper du er klar over at du taper utrolig mye.

vil ha ny pc som kan kjøre de nye spillene som kommer ut, tenker mest på bf4.

Lenke til kommentar

Trenger nytt hovedkort for 780, ønsker den nye CPU fra intel og har lyst på SSD. Da kan jeg like gjerne kjøpe ny pc, for å selge den gamle (selv om jeg ikke får mye). Men hvis jeg kan beholde noen deler fra pcen jeg har nå, kom gjerne med forslag. Har tenkt på dette oppsette: http://gyazo.com/18c6eca84aca449aa3e0851a638d5ea3 ignorer cpuen da jeg venter på den nye som kommer 2.juni.

Endret av Boll1
Lenke til kommentar

Du trenger ikke nytt hovedkort for 780 nei.

Det har enda ikke kommet en prosessor det er verdt å oppgradere fra om du har en overklokket i7-930, og Haswell kommer ikke til å endre noe på dette.

Viste ikke dette. Snakket med en kompis som har laget oppsettet og han mente at jeg måtte ha nytt hovedkort.

så er det kun 780 jeg egentlig trenger å kjøpe? tenkte også å kjøpe en SSD, hvor jeg vil installere spill og OS. vil 2 780 kort passe og kjøre fint med det oppsettet jeg har? de vil fungere med hovedkortet, strømforyningen, cpuen, ram, kjøling, viter og andre deler jeg har? (unnskyld for mine dårlige kunnskaper om pc deler)

Endret av Boll1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...