deaktivert443556 Skrevet 24. mai 2013 Del Skrevet 24. mai 2013 Etter at jeg begynte å bruke Excel 2010 ble jeg fort veldig glad i formlene hvis.antall.sett og summer.hvis.sett, og jeg skulle ønske det fantes noe tilsvarende for MAKS og MIN. Sett at jeg i kolonne A har forskjellige kategorier av frukt, f.eks Eple, Pære, Banan. I kol B har jeg en spesifisering av type eple, type, pære, etc og i kol C har jeg prisen. Siden det ikke finnes noen formel som heter MAKS.SETT eller MIN.SETT, finnes det en formel eller en praktisk metode jeg kan bruke for å finne den dyreste/billigste blant eplene, pærene og bananene? Jeg kan bruke delsum, men da må jeg filtrere på én og én kategori og kopiere resultatet til et annet sted, og det er ikke veldig praktisk. Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 25. mai 2013 Del Skrevet 25. mai 2013 Hei. FInt at du åpner for praktisk metode. Glem alt du kan om formler og strukur, og gjør dette med en pivot-tabell. Det er fremmed og ubekvemt en liten stund, men plutselig lyser lyspæra og senere skjønner du ikke hvordan du har klart deg uten dette. Det er for mange instruksjoner på nett til å anbelate en. Google "Pivot table tutorial" med en full kaffekopp innen rekkevidde, det tar en halv til en time å lære. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
deaktivert443556 Skrevet 26. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2013 Mm, ja. Jeg bruker pivot-tabeller i blant, men da er det enkle greier. Jeg testet litt nå, og fant ut at jeg kan bruke den samme kolonnen blant dataene som kilde for to kolonner i Pivot-tabellen. Det har jeg ikke tenkt på før... Det er en akseptabel løsning. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå