Gå til innhold

Bremselengden på vått underlag

Anbefalte innlegg

Jeg hadde teoriprøve på traktor i dag, og det gikk vel ikke helt etter planen. Men så lurer jeg på en ting. Hvor mye større blir bremselengda på vått undrlag i forhold til tørt underlag?

Er det to ganger så mye

tre ganger så mye

fire ganger så mye

Eller et helt annet tall?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Svaret er "et helt annet tall". Og det tallet er veldig varierende basert på mange faktorer. Hvorfor i all verden skulle det være så enkelt at bremselengden skulle bli x prosent mer når det er vått? Tre ganger så lang bremselengde? Fire ganger?! Hvor tar du disse tallene fra? Selv om du kjører med fete slicks som har ekstremt grep på tørt føre og elendig grep på vått føre, så vil du neppe komme opp i 4x bremselengde i forhold til når det er tørt. Det våte må nesten være olje for at det skal bli slik.

• Liker 1
Lenke til kommentar

•Stopplengde er reaksjonslengde og bremselengden lagt sammen

•uoppmerksomhetslengde er lengden fører bruker på å oppfatte faren

•reaksjonslengde er strekningen bilen tilbakelegger fra fører oppfatter situasjonen til fører begynner å bremse

•bremselengde er fra fører begynne å bremse til bilen står i ro

•reaksjonstid er normalt mellom 0,5-3 sekunder

•på vinterføre blir nødbremselengden 4 ganger lengre enn om sommeren

•på våt asfalt er bremselengden omtrent 2 ganger så lang som tørr asfalt

•bremselengden øker med kvadratet av fartsøkningen

•tredobles farten, nidobles bremselengden

--

Du får se i teoriboka di om det står noe lignende, vet ikke om det er annen teori i dag.

Lenke til kommentar

Svaret er "et helt annet tall". Og det tallet er veldig varierende basert på mange faktorer. Hvorfor i all verden skulle det være så enkelt at bremselengden skulle bli x prosent mer når det er vått? Tre ganger så lang bremselengde? Fire ganger?! Hvor tar du disse tallene fra? Selv om du kjører med fete slicks som har ekstremt grep på tørt føre og elendig grep på vått føre, så vil du neppe komme opp i 4x bremselengde i forhold til når det er tørt. Det våte må nesten være olje for at det skal bli slik.

Hvor jeg har fått de talla fra? Jo de stod på førerprøva skal jeg si deg! Men jeg husker ikke det siste tallet..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...