Gest_0805 Skrevet 24. mai 2013 Del Skrevet 24. mai 2013 (endret) Jeg hadde teoriprøve på traktor i dag, og det gikk vel ikke helt etter planen. Men så lurer jeg på en ting. Hvor mye større blir bremselengda på vått undrlag i forhold til tørt underlag? Er det to ganger så mye tre ganger så mye fire ganger så mye Eller et helt annet tall? Endret 24. mai 2013 av Gest_0805 Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 24. mai 2013 Del Skrevet 24. mai 2013 (endret) Tror det er fire ganger så langt, uten at jeg har noen begrunnelse på det. Endret 24. mai 2013 av Stian Aarskaug Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 24. mai 2013 Del Skrevet 24. mai 2013 Omtrent dobbelt så stor ifølge denne (kun selve bremselengden, altså ikke inkludert reaksjonstid). Lenke til kommentar
Gest_0805 Skrevet 25. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2013 Hehe her var det variert Jeg tror nok jeg svarte 2 ganger men jeg var veldig usikker på om det er 2 eller 4 ganger Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 25. mai 2013 Del Skrevet 25. mai 2013 Disse tankene om fire ganger tipper jeg kommer fra noe som ofte blir repetert i slike settinger: Dersom man dobler farten, firedobler man bremselengden. Men det er også slik at dersom man tredobler farten, så nidobler man bremselengden. Bevegelsesenergien (kinetisk energi, ) øker med kvadratet av farten, og man må derfor bremse så mye lenger for å kvitte seg med den: Altså noe helt annet enn tørt og vått føre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå