Rallycart Skrevet 24. mai 2013 Del Skrevet 24. mai 2013 Jeg har tenkt aa komme meg inn hos HiB til hosten som kjemiingenior, men har lest mye om kjemiingeniorer som sliter aa faa jobb. Er dette en generell problem for de, eller kun i noen studieretninger? Jeg skal ha prosessteknologi som studieretning, som er innenfor olje og gass, om jeg ikke ta helt feil. Sliter de ogsaa? Om du er kjemiingenior som har studieretning i prosess, er du ikke i stand til aa ta prosessingenior jobber? Jeg har tenkt aa gaa opp i mastergrad hos UiB innenfor prosessteknologi etterpaa, men jeg er ikke sikker jeg kommer til aa gjore det. Noen som har litt inspill? Lenke til kommentar
Rallycart Skrevet 27. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2013 Beklager at jeg "bump" dette, men haaper noen har litt innspill. Jeg har ringt HiB, men det eneste svar jeg fikk var at de har ikke oversikt paa saanne ting, og akkurat hvilken jobber jeg er kvalifisert for er for vanskelig aa vite. Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 27. mai 2013 Del Skrevet 27. mai 2013 (endret) Ledighet blandt ulike ingeniører: http://www.tu.no/job...garanterer-jobb Typisk har det vært innenfor biologi det har vært tøffest å få seg "relevant" jobb. Endret 27. mai 2013 av Thorsen Lenke til kommentar
Rallycart Skrevet 27. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2013 Ja, jeg har lest den, og to andre artikkler (en fra februar i denne aar) men det er altid info om kjemiingenior som en helhet. Alle sier at det er vanskelig aa finne jobber til labratorium arbeid og sant, men prosess er ikke rettet mot labratoium arbeid. (saa langt som jeg forstaar det) Om 10% (for eksempel) av alle kjemiingeniorer klarer ikke aa finne jobb, kan det vaere at det er stor ledighet mot miljoteknologi sin retning, men lav mot prosess. Eller omvendt. Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 27. mai 2013 Del Skrevet 27. mai 2013 Ja, det stemmer med mitt inntrykk, så lenge du utdanner deg i en retning der du er relevant for industrien har du større muligheter for arbeid. Biokjemikere har vanskeligere for å finne relevant jobb enn prosesskjemikere. Lenke til kommentar
Sinnsyk asylaspirant Skrevet 27. mai 2013 Del Skrevet 27. mai 2013 Jeg studerer kjemisk prosessteknologi på NTNU, og alle på studieretninga mi som vil ha relevant jobb får det, et eller annet sted. Jeg har bakgrunn fra masterprogrammet i Industriell kjemi og bioteknologi, og jeg kan bekrefte det som sies om at bioteknologi ikke er fullt så lett i så øyemed, men det er ikke fullstendig krise, vil jeg si. Hvis du gjør det bra på skolen og er en aktiv student vil du være ettertraktet uansett, er min erfaring. Lykke til! Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845 Skrevet 28. mai 2013 Del Skrevet 28. mai 2013 http://www.dn.no/talent/article2571589.ece Nevner dog ikke noe om karakterer til de som sliter. Gjør du det veldig bra, regner jeg med at du ikke kommer til å ha noen store problemer. Dessuten, tar du mastergrad, vil nok situasjonen også endres vesentlig. Lenke til kommentar
Rallycart Skrevet 28. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2013 Takk for svarene. 1. Juli er snart her, og da blir jeg litt redd for at jeg har feil studium som 1. prioritet. Det var enten kjemiingenior, petroleum og prosess teknologi, eller automatisering. Jeg har ikke lyst til aa bunde meg totalt til olje, med tanke paa at jeg har tenkt aa flytte tilbake til USA en dag, og det var vanskelig aa finne en videre utdanning her i Bergen som jeg kunne ta etter automatisering sin bachelor. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå