Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Visa TypeC

ltdata

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg lurer på om kjæresten min kan være hos meg i Norge i inntil 90 dager?

Hun søkte om et turistvisum og hun har fått tildelt et schengen visa type c. Jeg var ganske sikker på at hun kunne oppholde seg i inntil 90 dager på et slikt visum, men i feltet "duration of length" står det 5 dager. Betyr dette at hun bare har lov til å være i Norge i 5 dager?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Regelen er at det kan gis besøksvisum (Schengen Type C) i maksimum 90 dager i en periode av 180 dager. Det står ingenting hos f.eks UDI om reell lengde, dvs om visum gis for kortere periode etc. Dog virker det slik når jeg leser den totale teksten at visum kan gis for en kortere periode - i og med at man kan søke om forlengelse. Hjemmesidene til UDI har en god del informasjon. http://www.udi.no/Sentrale-tema/Visum/Hvilken-type-visum-skal-jeg-soke/#besokschengen

Ta kontakt med UDI om det er noe du lurer på. Du bør også være klar over at ho kan gi deg fullmakt i forbindelse med visumsøknaden.

Lenke til kommentar

Visumets- lengde begynner å løpe fra den dag vedkommende kom inn i Schengen- område.

Eks. kommer kjæresten din til Frankrike den 0101 og må overnatte der, begynner visumet å løpe fra denne dag.

Forlengelse av et Schengen- visum kan kun skje når det enten foreligger force majeure, humanitære årsaker eller tungtveiende yrkesmessige eller personlige årsaker. Med andre ord veldig strengt.

Innvilgelse av et visum er et enkeltvedtak og kan klages på, herunder visumets- lengde.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Visumets- lengde begynner å løpe fra den dag vedkommende kom inn i Schengen- område.

Eks. kommer kjæresten din til Frankrike den 0101 og må overnatte der, begynner visumet å løpe fra denne dag.

Forlengelse av et Schengen- visum kan kun skje når det enten foreligger force majeure, humanitære årsaker eller tungtveiende yrkesmessige eller personlige årsaker. Med andre ord veldig strengt.

Innvilgelse av et visum er et enkeltvedtak og kan klages på, herunder visumets- lengde.

ok. skjønner, men det er slik at på VISAet står det kun 5 dager. Men hennes intensjon var 90 dager. Så hvis hun er lenger enn 5 dager får hun problemer med myndighetene?

Atså hun skal på en sermoni i Norge og av den grunn fikk hun bare oppført 5 dager som lengde på Visaets gyldighet. Men hun har nå lyst til å være mye lenger i Norge enn dette. Kan visaet forlenges etter at hun kommer til Norge?

Lenke til kommentar

Ja, om de tungtveiende grunnene som KVLT nevner er til stede så kan det forlenges. Men det vil være lurt å ta det opp med ambassaden hvor ho søkte, eller UDI snarest mulig - og gjerne før reisen starter. 5 dager er ikke mye tid å få endret ting på. Og husk, hun kan utpeke deg som fullmektig - slik at du kan bistå.

Dog ha ikke alt for store forhåpninger - at ho fikk bare 5 dager i utgangspunktet indikerer at man snakker om land hvor visum ikke gis automatisk.

Lenke til kommentar

Ja, om de tungtveiende grunnene som KVLT nevner er til stede så kan det forlenges. Men det vil være lurt å ta det opp med ambassaden hvor ho søkte, eller UDI snarest mulig - og gjerne før reisen starter. 5 dager er ikke mye tid å få endret ting på. Og husk, hun kan utpeke deg som fullmektig - slik at du kan bistå.

Dog ha ikke alt for store forhåpninger - at ho fikk bare 5 dager i utgangspunktet indikerer at man snakker om land hvor visum ikke gis automatisk.

Men hva med alle turistene som besøker Norge? I følge kjæresten min har bekjente av henne kommet til Norge på turistvisa og vært her i opptil 90 dager, uten noen spesiell grunn.

Lenke til kommentar

Men hva med alle turistene som besøker Norge? I følge kjæresten min har bekjente av henne kommet til Norge på turistvisa og vært her i opptil 90 dager, uten noen spesiell grunn.

Du har vel egentlig svart på ditt eget spørsmål:

Atså hun skal på en sermoni i Norge og av den grunn fikk hun bare oppført 5 dager som lengde på Visaets gyldighet. Men hun har nå lyst til å være mye lenger i Norge enn dette. Kan visaet forlenges etter at hun kommer til Norge?

Søker man om visum for å delta på et bestemt arrangement i perioden x til y får man vanligvis bare visum for denne perioden, med mindre man eksplisitt søker om mer i søknaden fordi man ønsker å være der lenger på ferie i tillegg. Det er ikke normalt å få visum for en lenger periode enn man søker om. Her tror jeg rett og slett hun har fylt ut visumsøknaden dumt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...