Henrik C Skrevet 24. mai 2013 Del Skrevet 24. mai 2013 Hei! Er på jakt etter en SSD til Macen min. Det er en 13" MacBook Pro fra høsten 2011 (late 2011-modell) med SATA 6 Gb/s. Den bør være på omtrent 250GB. Ser det er en del modeller på 240GB og noen på 256GB, og jeg har ingen store preferanser her - det blir sannsynligvis mer enn stort nok så lenge jeg ikke lagrer masse filmer på den. Men mindre enn dette tror jeg fort kan bli litt lite, og de som er betraktelig større blir fort veldig dyre - så denne størrelsesordenen passer godt på alle måter. Bruksmønsteret mitt er ganske normalt, tenker jeg. Studerer, og bruker derfor mye Word og Excel, samt nettsurfing. I forbindelse med bacheloroppgave hadde jeg en virtuell Windows-maskin kjørende hvor jeg hadde Mathcad, men det blir det sannsynligvis ikke så mye av fremover nå som oppgaven er levert. Ellers kjører stadig vekk iTunes. Spiller ikke noen veldig grafikkintensive spill. Kan tenke meg å bruke i området rundt 1500 kroner. Kan strekke meg litt over hvis det gir store fordeler, men smertegrensen går nok på 1750 kroner. Har kikket litt på forumet her, og ser at Intel og Samsung gjerne blir anbefalt. Legger ved noen jeg fant på Komplett, sammen med pris per GB. Hvilken av disse bør jeg gå for? Eller bør jeg finne en helt annen modell? Hva er f.eks. forskjellen på Samsung sin vanlige og Pro-serie? Annet enn pris, er det noen merkbare forskjeller? Intel® 335 SSD 240GB 1.549 kr (6,45 kr/GB) Intel® SSD 520 Series 240GB 1.649 kr (6,87 kr/GB) Samsung SSD 840 Series 250GB 1.379 kr (5,52 kr/GB) Samsung SSD 840 PROSeries 256GB 1.699 kr (6,64 kr/GB) På forhånd takk! Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 24. mai 2013 Del Skrevet 24. mai 2013 (endret) Blir et kort svar dette. Forskjellen mellom Samsung 840 og 840 Pro er at de er to forskjellige typer produkter. Førstnevnte er en prispresser med TLC-NAND med mindre levetid, men også lavere pris. Kontroller samt garantien er også forskjellig. 840 Pro har bedre ytelse, imponerende lavt strømforbruk og god kvalitet. 840 er god den også, men så har du levetiden som er relativt lav. Vil anbefale deg å se på Kingston HyperX 3K, det er en SandForce SF-2281-SSD med lavt strømforbruk (ikke like bra som 840 Pro, men fortsatt bra). Ytelsen er bra til det du nevner og levetiden er grei (3000 P/E cycles, samme som Intel 330). Intel sine disker har litt høyere strømforbruk. Jeg personlig synes dette er et viktig punkt for en SSD i en bærbar maskin. Hvis du har råd og synes det er ok å betale ekstra for kvalitet og levetid så ville jeg gått for Samsung 840 Pro. Men du hadde nok også klart deg fint med Kingston HyperX 3K. Begge er gode på idle-forbruk, og load-forbruk er ikke dårlig heller. Endret 24. mai 2013 av Stian Aarskaug 2 Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 24. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2013 Takk for svar! Hva betyr relativt lav levetid? Er det betydelig forskjell, og etter hvor mange år vil disken isåfall bli moden for utskiftning? Så lenge den holder i over 5 år med daglig bruk er jeg egentlig fornøyd, innen da er nok maskinen for lengst byttet ut. Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 24. mai 2013 Del Skrevet 24. mai 2013 (endret) Takk for svar! Hva betyr relativt lav levetid? Er det betydelig forskjell, og etter hvor mange år vil disken isåfall bli moden for utskiftning? Så lenge den holder i over 5 år med daglig bruk er jeg egentlig fornøyd, innen da er nok maskinen for lengst byttet ut. Bare hyggelig. F.eks. Intel 330 har vist seg å tåle mye mer enn hva den er spesisisert for. Den har 3000 "P/E cycles", mens Samsung 840 har 1000 "P/E cycles". Men igjen så har det samme vist seg med TLC-NAND, de takler mer enn de er spesifisert for. Så la oss si at du skriver 10 GiB til dagen så kan du gjøre dette i ca. 10 år før du går over spesifikasjonene til NAND-brikkene. At andre deler av SSD-en tar slutt tror jeg heller ikke. Så 5 år på Samsung 840 går nok fint. Som du sier så ser det ikke ut til at du har et så altfor uvanlig bruksmønster. Men hvis den fortsatt virker kan du jo ta den med til neste PC når den dag kommer. Om jeg ikke tar feil så har Samsung 840 Pro 3000 "P/E cycles", i tillegg som garantien er høyere (5 år, i likhet med Intel 520). I fremtiden vil det bare bli mer og mer krevende å holde levetiden oppe, så hvilken SSD-er man har om 5 år blir spennende å se. Men jeg ville gått for Samsung 840 (sinnsykt billig) eller Kingston HyperX 3K (også ganske billig). Endret 24. mai 2013 av Stian Aarskaug 2 Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 24. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2013 Fin oppklaring, så jeg får si takk igjen! Nå har jeg veldig lite innsikt i hvor mye operativsystemet i seg selv skriver i løpet av en dag, men det skal nok en god del til før jeg går over 5GB av mine egne filer. Bufferen når jeg streamer fra Netflix skriver vel også litt, men alt i alt antar jeg at både mine aktiviteter og operativsystemet sine midlertidige filer ikke vil overstige 10 GB om dagen med det første. Det blir tall ut av luften, men jeg kan vanskelig se for meg at jeg produserer så mye mer data enn det. Ser absolutt poenget med å kunne ta den med til neste maskin, og å ha varige kvalitetsprodukter er en filosofi jeg har tatt over meg på flere områder. Det hjelper blant annet for å rettferdiggjøre klær og sko fra f.eks. Filson, Barbour og Loake, som gjør mye av arbeidet for hånd. Samtidig innser jeg at min neste maskin sannsynligvis ikke blir veldig oppgraderbar. Jeg kommer nok til å holde meg til Apple, og hvis trenden fortsetter vil nok både SSD og minne være loddet fast på den neste maskinen jeg kjøper, så å kunne ta med harddisken over blir sannsynligvis ikke aktuelt. En annen ting er jo også prisutviklingen - fant en artikkel fra februar i fjor om Intel-SSDen jeg nevnte i førsteposten. Den koster i overkant av 1500 kroner i dag, men for under halvannet år siden var prisen på 3500 kroner, før den stupte til 2300 kroner. Nå koster den som sagt 1649 hos de billigste. Med prisutviklingen på SSDer de siste årene tror jeg at å spare de 500 kronene som blir mellomlegget mellom 840 og 840 Pro (var visst en del billigere andre steder enn Komplett) vil kunne gi meg mye mer for pengene om 5 år. Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 24. mai 2013 Del Skrevet 24. mai 2013 Fin oppklaring, så jeg får si takk igjen! Nå har jeg veldig lite innsikt i hvor mye operativsystemet i seg selv skriver i løpet av en dag, men det skal nok en god del til før jeg går over 5GB av mine egne filer. Bufferen når jeg streamer fra Netflix skriver vel også litt, men alt i alt antar jeg at både mine aktiviteter og operativsystemet sine midlertidige filer ikke vil overstige 10 GB om dagen med det første. Det blir tall ut av luften, men jeg kan vanskelig se for meg at jeg produserer så mye mer data enn det. Ser absolutt poenget med å kunne ta den med til neste maskin, og å ha varige kvalitetsprodukter er en filosofi jeg har tatt over meg på flere områder. Det hjelper blant annet for å rettferdiggjøre klær og sko fra f.eks. Filson, Barbour og Loake, som gjør mye av arbeidet for hånd. Samtidig innser jeg at min neste maskin sannsynligvis ikke blir veldig oppgraderbar. Jeg kommer nok til å holde meg til Apple, og hvis trenden fortsetter vil nok både SSD og minne være loddet fast på den neste maskinen jeg kjøper, så å kunne ta med harddisken over blir sannsynligvis ikke aktuelt. En annen ting er jo også prisutviklingen - fant en artikkel fra februar i fjor om Intel-SSDen jeg nevnte i førsteposten. Den koster i overkant av 1500 kroner i dag, men for under halvannet år siden var prisen på 3500 kroner, før den stupte til 2300 kroner. Nå koster den som sagt 1649 hos de billigste. Med prisutviklingen på SSDer de siste årene tror jeg at å spare de 500 kronene som blir mellomlegget mellom 840 og 840 Pro (var visst en del billigere andre steder enn Komplett) vil kunne gi meg mye mer for pengene om 5 år. Det er vel ingen god fasit på det, varierer mye med bruk. Men tror det skal gå fint selv om det er snakk om TLC-NAND. Ja, er helt enig. Av den grunn har jeg også Samsung 840 Pro. PS3-en min har til og med en egen Corsair Force F60, selv om det er litt overkill. Blir spennende å eksperimentere med SSD i PS4! Forhåpentligvis støttes Trim, men tviler litt på det dessverre. Ja, det er jo ofte slik at du får det du betaler for det. Spørsmålet er derfor kanskje heller om du ser verdien i det. Nei, du sier noe der. Men kan være at de bare går for en mindre formfaktor, men da har du samme problemet igjen. Jeg synes det er for lite av de små SSD-ene. Er jo ingen problem å lage raske og små SSD-er. Er forresten 300 kr i prisforskjell mellom Pro og "vanilla". Men ja, du får nok mye høyere kapasitet når den tid kommer uansett, til lavere pris. Men er begrenset hvor langt de kan krympe brikkene også, så en tilsvarende drastisk endring tror jeg ikke vi kan forvente. Er det Samsung 840 du går for da? 1 Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 24. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2013 Billigste jeg fant på Prisjakt.no inkludert frakt var 1.190 kr for 840 og 1.699 kr for 840 Pro, så det blir 509 kroner for å være veeeldig nøyaktig. Jepp, blir nok en 840. Den er billig og ser ut til å passe mine behov, så sparer jeg heller de pengene til noe annet hyggelig. Takk for hjelpen! Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 24. mai 2013 Del Skrevet 24. mai 2013 Billigste jeg fant på Prisjakt.no inkludert frakt var 1.190 kr for 840 og 1.699 kr for 840 Pro, så det blir 509 kroner for å være veeeldig nøyaktig. Jepp, blir nok en 840. Den er billig og ser ut til å passe mine behov, så sparer jeg heller de pengene til noe annet hyggelig. Takk for hjelpen! Åja, beklager. Jeg tenkte feil kapasitet, haha. Du hadde visst helt rett. Tror den skal fungere bra. Og bare hyggelig du. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå