Gå til innhold

PS4 vs. Xbox One


Xbox One vs. PS4!  

1 193 stemmer

  1. 1. Kommer du til å velge PS4 eller Xbone?

    • PS4
      681
    • Xbox One
      226
    • Begge
      125
    • Ingen av dem
      160


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så Gaikai er irrelevant?

Og årevis er å ta i, det er bare snakk om 5 år.

Gaikai er en streamingløsning, a'la OnLive og ikke direkte relevant for å avlaste den lokale konsollen. MS har ferdige APIer med mer for å gjøre implementering og bruk lett for utviklere. Det er nok mulig å gjøre de nødvendige endringer for å gi Gaikai lignende muligheter som MS gjør, men samme størrelse og ytelse må du nok til Amazon eller Google for å få til.

 

MS første serverløsning for internett kom vel med NT3.51 i 1995, det er 18 år siden...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er nok ikke mye som blir avlastet. Uansett, å avlaste AI i skyen, hvordan er dette noe annerledes enn det som har blitt gjort i årevis allerede, for eksempel i World of Warcraft? NPC-er, kart, spillere osv. Alt styres via en server, og alt skjer i nåtid, akkurat det samme som Microsoft markedsfører.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er nok ikke mye som blir avlastet. Uansett, å avlaste AI i skyen, hvordan er dette noe annerledes enn det som har blitt gjort i årevis allerede, for eksempel i World of Warcraft? NPC-er, kart, spillere osv. Alt styres via en server, og alt skjer i nåtid, akkurat det samme som Microsoft markedsfører.

 

Er vel bare å quote ifra MS sin pressekonferanse det, "there's some rocket science-level stuff here".

 

:D

Lenke til kommentar

MP-spill til 360 bruker en av spillernes Xbox som host og cloud-processing har ikke vært mulig. Så at datakraft i Azure stilles tilgjengelig for utviklere til Xbox One, sammen med dedikerte servere er nytt. Gi gjerne eksempler på konsoller som har benyttet seg av cloud-computing tidligere.

Samtlige MMO spill på 360 bruker cloud-computing. Ønsker du en liste av spill, eller hva er greia? Jeg trudde da de fleste var klar over at cloud-computing ikke var nytt, men her møter jeg altså enda en av de personene som har gått fem på PR tullet til MS. Gratulerer.

 

Det som i tilfelle er nytt er hvis MS gir fra seg dette gratis. At alle spillutviklere kan få så mye Azure cloud-computing som de bare vill uten å måtte betale en slump for det. Det er selvfølgelig ekstremt positivt, men det er fremdeles teknologi som de fleste har hatt tilgang til tidligere. Eneste forskjellen har vært at utviklerne/utgiverne selv har vært nødt til å enten drifte, eller leie disse tjenestene.

 

 

Sure, Azure koster kroner. At MS velger å gå såpass hardt ut er vel en positiv ting for oss spillere, er det ikke?

Når har jeg sakt at det ikke er en positiv ting? Det jeg sier er at det ikke er noe nytt. Les og se forskjellen er du snill før du sporer av atter en gang.

 

Har ingen interesse av å uttale meg på vegne av andre, om noen skal spille på hytta uten mobil eller ICE dekning eller jobber på ubåt så er det jo kjipt, men det finnes alternativer på markedet å velge i. For meg personlig veide fordelene opp for bakdelene.

 

De som er normale i hode har muligheten til å føle empati, samt sette seg inn i andres situasjon. Jeg selv har vært i militæret, og der brukte jeg Xbox ekstremt mye ettersom det er så mye dødtid der inne. Det finnes abslolutt ikke noe internett i rommene og uten denne forandringen så ville fremtidige karer og jenter der inne bare glemme neste generasjons konsoll fra MS. Og alternativer? Du mener ett alternativ? Jeg tar ikke med Wii U ettersom jeg fremdeles mener at den konsollen tilhører forrige generasjon.

 

Dessuten hva er de positive tingene du snakker om? Demo tilbudet? Eller det å bli tvunget til å legge inn alle spillene på en alt for liten disk?

 

 

Kraften til Azure på PS4? Neppe. Sony vil slite med å matche nivået på multiplayer-serverne, cloud-based-computing er de ikke i nærheten av.

 

Har du noe å vise til som støtter opp under dine kommentarer her? Hvorfor vil Sony slite med å match nivået på multiplayer-serverne til MS? Det er jo ikke slik at Azure serverPC'ene er overnaturlige kraftige.... Og man bruker jo ikke mangfoldige CPU'er til en enkelt dedikert server til f.eks en BF4 MP match, eller en FIFA match.....

 

Den siste delen av sitatet her er jo bare et bevis på at du ikke helt har peil på hva du snakker om.

Er du klar over hva "cloud-based-computing" er for noe, for det virker som om du er litt i tåka angående hva det egentlig er. Det er ikke akkurat vanskelig å kjøre cloud-based-computing på noe. Selv jeg kan klare å sette opp en liten renderfarm og plassere det i kjelleren hos en kamerat kun for å kunne si at jeg nå driver "cloud-computing" på oppgavene mine....

Lenke til kommentar

Gaikai er en streamingløsning, a'la OnLive og ikke direkte relevant for å avlaste den lokale konsollen. MS har ferdige APIer med mer for å gjøre implementering og bruk lett for utviklere. Det er nok mulig å gjøre de nødvendige endringer for å gi Gaikai lignende muligheter som MS gjør, men samme størrelse og ytelse må du nok til Amazon eller Google for å få til.

 

MS første serverløsning for internett kom vel med NT3.51 i 1995, det er 18 år siden...

 

Igjen. MS kommer ALDRIG til å knytte hele sin Azure park til Xbox One. Må du slutte å være så naiv.

 

Det er greit at størrelsen på Azure er imponerende, men det vil jo ikke ha noe å si på enkelt-spillene. Man bruker jo ikke tusenvis av servere av serverclusteren til å kjøre en enkelt dedikert server?? Hvor har du dette tullet fra?

Endret av oophus_3do
Lenke til kommentar

PS4 vil slite med å matche nivået til Azure? Yoshida sa selv i et intervju at de lett kan adoptere dette, skulle det bli aktuelt, etterfulgt med at de ikke blir å gjøre dette med det aller første, fordi det er veldig begrenset hva man vil kunne oppnå med cloud computing i dag. Det spiller ingen rolle hvor kraftige serverne er. Microsoft styrer ikke hastighetene på dagens bredbånd.

 

Som det blir nevnt over her, mange multiplayerspill, og stort sett samtlige MMO som tilhører Xbox 360 og PS3 benytter seg av cloud computing. Hele verdenen generes av dette.

Lenke til kommentar

Azure brukes til exchange og office ute i "skyen" om dere ikke har skjønt det. Det er såpass mye latency mellom klient -> server -> klient når ma skal sende info fra engen konsoll ut i skyen og få beregninger tilbake at det nok ikke kan avlaste konsollen lokalt på rendering i spill. Det vil rett og slett bli for laggete med dagens teknologi.

 

På den andre siden så var det jo for intill 1-2 år siden slik at man måtte laste ned alle sine piratfilmer fra piratebay og spille dem av lokalt. I dag får mna jo filmer LOVLIG servet fra HBO, netflix og andre mer eller minder lovelige sider så nett-mulighetene går stadig framover.

 

Kan hende vi kan spille rett i skyen etterhvert, men ikke slik teknologien og hastigheten er i dag. Da må vi alle over på ipv6 og da kan vi få et "klassedelt" internett der alle som er xbox gold/ps4 nettskymedlemmer kan få garantert og prioritert hastighet i nettet til nettopp slike tjenester. Slik internett fungerer i dag på ipv4 kan man ikke garangerte QOS, men som sagt så vil vi ende opp med et klassedelt internett der de som betaler får GARANTERT hastighet og prioritet, men alle de andre kun får den båndbredden som er til overs. IPV6 blir bra når det kommer ende til ende, for de som har penger.....

Endret av Mazeking
Lenke til kommentar

"Microsoft sin cloud", "Sony sin cloud", folk har fundamentalt missforstått selve konseptet cloud.

 

Dessuten, utgiverne gidder ikke engang å betale for de relativt billige dedikerte serverne i dag. Hvorfor skal de gidde å betale for andre skytjenester, for det blir ikke billig, det er sikkert.

Lenke til kommentar

Det er nok ikke mye som blir avlastet. Uansett, å avlaste AI i skyen, hvordan er dette noe annerledes enn det som har blitt gjort i årevis allerede, for eksempel i World of Warcraft? NPC-er, kart, spillere osv. Alt styres via en server, og alt skjer i nåtid, akkurat det samme som Microsoft markedsfører.

Hva som avlastes avhenger selvfølgelig av type spill og hva utvikleren ønsker. Fra ingenting til lite til.. tja, hvem vet hva framtiden bringer. Forskjellen er at der utviklere selv måtte ordne serverkraft (og krasje på launch), og drifte alt så er det MS som nå både garanterer kraft tilgjengelig (3x XBone sier markedsavd), på raske servere og datasentre over hele kloden som burde sikre høy ytelse og lav ping, alltid. Det er nytt, hverken Sony eller MS har tilbudt servere til utviklere før.

 

Samtlige MMO spill på 360 bruker cloud-computing. Ønsker du en liste av spill, eller hva er greia? Jeg trudde da de fleste var klar over at cloud-computing ikke var nytt, men her møter jeg altså enda en av de personene som har gått fem på PR tullet til MS. Gratulerer.

 

Det som i tilfelle er nytt er hvis MS gir fra seg dette gratis. At alle spillutviklere kan få så mye Azure cloud-computing som de bare vill uten å måtte betale en slump for det. Det er selvfølgelig ekstremt positivt, men det er fremdeles teknologi som de fleste har hatt tilgang til tidligere. Eneste forskjellen har vært at utviklerne/utgiverne selv har vært nødt til å enten drifte, eller leie disse tjenestene.

Se svaret over, at MS stiller servere er nytt. Og servere i denne mengden, med så mange fysiske lokasjoner, med så høy ytelse og med API i Xboxen for å utnytte det er definitivt nytt.

 

 

 

Når har jeg sakt at det ikke er en positiv ting? Det jeg sier er at det ikke er noe nytt. Les og se forskjellen er du snill før du sporer av atter en gang.

Er det nytt å få en internett-tilknyttet server til å utføre kalkulasjoner? Hell no. Men med den definisjonen er hverken Xbox One eller PS4 nytt, det er jo spillekonsoller og der har det ikke kommet nyheter siden Atari på 70-tallet... Det er lov å tenke hakket mindre generisk og om du leser over ser du at det MS tilbyr ikke har blitt gjort før.

 

De som er normale i hode har muligheten til å føle empati, samt sette seg inn i andres situasjon. Jeg selv har vært i militæret, og der brukte jeg Xbox ekstremt mye ettersom det er så mye dødtid der inne. Det finnes abslolutt ikke noe internett i rommene og uten denne forandringen så ville fremtidige karer og jenter der inne bare glemme neste generasjons konsoll fra MS. Og alternativer? Du mener ett alternativ? Jeg tar ikke med Wii U ettersom jeg fremdeles mener at den konsollen tilhører forrige generasjon.

Jeg var i militæret i 2000/2001 på et gudsforlatt nes utenfor Lødingen. Sjekket nyheter og epost på mobilen jeg hadde på den tiden (Ericsson R380). Fungerte greit med Edge selv på dårlig dekning. Og det er _13_ år siden. Jada, det finnes sikkert eksempler på noen kids som er fri for penger på kortet og som ikke har internett på hytta, men for de aller aller fleste i den vestlige verden som har råd til å kjøpe en neste generasjon konsoll så er ikke internettadgang det største problemet.

 

Og empati? Sure, noen sliter med nettadgangen og det er sikkert kjipt. Jeg kan glatt sette meg inn i deres situasjon, men hvorfor? Det er jo ingen som tvinger dem til å velge Xbox One? De eneste som får problemer på grunn av dårlig nett er MS som selger færre konsoller. For meg er det totalt likegyldig, omtrent som at jeg skulle sutre over at en Ferrari har så dårlig bakkeklaring at jeg kommer meg ikke fram på krøtterstien til hytta. Ingen av delene er relevante for meg.

 

Dessuten hva er de positive tingene du snakker om? Demo tilbudet? Eller det å bli tvunget til å legge inn alle spillene på en alt for liten disk?

Demo? Ja, det er jo logisk at MS skulle la deg spille demoer av spillene bare dine venner har, kontra, tja, alle spillene de har tilgjengelig? ;)

Å bytte spill uten å bytte plate er en annen fordel. Er det for lite med en halv terrabyte, sleng på flere terrabytes på eksterndisk via USB3.0.

 

 

Har du noe å vise til som støtter opp under dine kommentarer her? Hvorfor vil Sony slite med å match nivået på multiplayer-serverne til MS? Det er jo ikke slik at Azure serverPC'ene er overnaturlige kraftige.... Og man bruker jo ikke mangfoldige CPU'er til en enkelt dedikert server til f.eks en BF4 MP match, eller en FIFA match.....

 

Den siste delen av sitatet her er jo bare et bevis på at du ikke helt har peil på hva du snakker om.

Er du klar over hva "cloud-based-computing" er for noe, for det virker som om du er litt i tåka angående hva det egentlig er. Det er ikke akkurat vanskelig å kjøre cloud-based-computing på noe. Selv jeg kan klare å sette opp en liten renderfarm og plassere det i kjelleren hos en kamerat kun for å kunne si at jeg nå driver "cloud-computing" på oppgavene mine....

Les over, det nye er at MS står for tilbudet, at det er snakk om høy ytelse og mange fysiske lokasjoner rundt om på planeten (de bygger blant annet i Australia nå). Azure er svært, bare matchet av serverparken til Google og Amazon. Å tro at Sony vil kunne skape noe i samme størrelse er naivt, spesielt med tanke på hvor røde tallene har vært hos SNE de siste årene.

 

Igjen. MS kommer ALDRIG til å knytte hele sin Azure park til Xbox One. Må du slutte å være så naiv.

 

Det er greit at størrelsen på Azure er imponerende, men det vil jo ikke ha noe å si på enkelt-spillene. Man bruker jo ikke tusenvis av servere av serverclusteren til å kjøre en enkelt dedikert server?? Hvor har du dette tullet fra?

Hele Azure? Nei, åpenbart ikke, de har jo andre oppgaver å ta seg av. Men igjen, de gir utviklere tilgang på datakraft tilsvarende 3x Xbox One, roughly.

Du vet det er forskjell på dedikerte servere (for å være tjener i multiplayer spill) og en serverpark brukt for å avlaste tunge komputasjoner for en lokal spillsesjon?

 

PS4 vil slite med å matche nivået til Azure? Yoshida sa selv i et intervju at de lett kan adoptere dette, skulle det bli aktuelt, etterfulgt med at de ikke blir å gjøre dette med det aller første, fordi det er veldig begrenset hva man vil kunne oppnå med cloud computing i dag. Det spiller ingen rolle hvor kraftige serverne er. Microsoft styrer ikke hastighetene på dagens bredbånd.

 

Som det blir nevnt over her, mange multiplayerspill, og stort sett samtlige MMO som tilhører Xbox 360 og PS3 benytter seg av cloud computing. Hele verdenen generes av dette.

Sure, mange oppgaver er umulig med cloud computing, det sier seg selv at ting som skal i neste frame ikke kan vente flere titalls eller hundretalls millisekunder på data fra skyen. Men det er andre oppgaver som gjerne kan pushes til skyen, se eksempler tidligere i tråden. Vedr. om dette er noe nytt, se tidligere.

 

 

 

"Microsoft sin cloud", "Sony sin cloud", folk har fundamentalt missforstått selve konseptet cloud.

Dessuten, utgiverne gidder ikke engang å betale for de relativt billige dedikerte serverne i dag. Hvorfor skal de gidde å betale for andre skytjenester, for det blir ikke billig, det er sikkert.

Og når vi sier "cloud" så mener vi naturligvis internettilknyttede servere, og ja, da er det forskjell på Sony og Microsoft sine tilbud. Hvordan kostnadsbildet blir for utviklere har jeg ikke lest noen rapporter om, men slik MS pusher på vil jeg tro at de betaler under kostpris, evt at det er noe MS trekker inn XBL-Gold penger fra. Som kjent har MS tjent meget godt på XBL Gold-kunder, og jeg var aldri i tvil på at Sony ville benytte generasjonsskiftet på å få betalt for online-spilling via PSN også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi skal ikke se bort i fra at XBL avgiften er nok til å dekke cloud utgiftene du som spiller påfører microsoft, men så har det seg slik også at man alltid overbooker datakraften man selger. Så når din XBO er slått av når du er på jobb selger microsoft dine "3 XBO i clouden" til firmaet du jobber for og tjener penger der også.

 

Å koble xbox til clouden er noe alle vinner på.

Endret av Civilix
Lenke til kommentar

Vi skal ikke se bort i fra at XBL avgiften er nok til å dekke cloud utgiftene du som spiller påfører microsoft, men så har det seg slik også at man alltid overbooker datakraften man selger. Så når din XBO er slått av når du er på jobb selger microsoft dine "3 XBO i clouden" til firmaet du jobber for og tjener penger der også.

 

Å koble xbox til clouden er noe alle vinner på.

 

Mange blir ikke å kjøpe spillene som krever at man er tilkoblet til enhver tid for at de skal fungere. Da er vi tilbake til det som er verre enn 24-timers innsjekking, nemlig Sim City alltid online systemet. Da er vi tilbake til at de tar fra oss eierskapet til det vi kjøper fordi deler av spillet opereres av servere som de styrer.

 

Jeg blir ihvertfall aldri å betale penger for en lisensleie på konsoll. Når jeg betaler slikk og ingenting på Steam, kanskje. Det har ihvertfall blitt realiteten på Steam.

Lenke til kommentar

Jeg bare ler av alt dette "infinite power of the cloud"-snakket til både MS og Sony. Begge har cloud-tjeneste, men jeg tror ikke på at clouden kan øke kraften til noen av maskinene.

 

Å si at clouden kan øke kraften til Xbone/PS4 er det samme som å si at du kan laste ned mer RAM fra nettet.

Endret av fantomena
Lenke til kommentar

Jeg bare ler av alt dette "infinite power of the cloud"-snakket til både MS og Sony. Begge har cloud-tjeneste, men jeg tror ikke på at clouden kan øke kraften til noen av maskinene.

 

Å si at clouden kan øke kraften til Xbone/PS4 er det samme som å si at du kan laste ned mer RAM fra nettet.

 

Jeg regner med at produsentene av skjermkort, prosessorer og ram kommer til å gå konkurs i fremtiden, fordi vi kan erstatte det hele med "The Power of The Cloud".

Lenke til kommentar

Nei det gjør de ikke. Du kan logge på en annen PS4 med din bruker og laste ned spillet du spiller. Det kan du gjøre vet at Sony tilbyr play-as-you-download.

 

Du kan også logge inn på en annen Xbox One og få tilgang til dine digitale spill.

 

Family sharingen til xbox gikk ut på at man kunne dele spillbiblioteket, fra din konto og til en annens konto. Om du kaller det Sony gjør der for det Microsoft kalte family sharing så må du dele din brukerkonto og passord. Noe jeg antar du ikke trenger ettersom Sony selv ordner den biffen

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvordan familiedeling skulle fungert. I praksis høres det langt mer skadelig ut for en spillutvikler enn å gå gjennom "bryet" med å låne spillene ut fysisk.

 

En annen ting er hvorfor de kaller det familiedeling, når jeg i teorien kunne låne spillene mine ut til min verste fiende på andre siden av jordkloden? Hvorfor ta den beste funksjonen konsollen har og legge begrensing i ordet familie, når man ikke trenger å være i familie?

 

Vi blir nok aldri å finne ut hva den opprinnelige planen var, men det var neppe så glamorøst som det høres ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...