Gå til innhold

PS4 vs. Xbox One


Xbox One vs. PS4!  

1 193 stemmer

  1. 1. Kommer du til å velge PS4 eller Xbone?

    • PS4
      681
    • Xbox One
      226
    • Begge
      125
    • Ingen av dem
      160


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei, hvis dette er et område som Microsoft har lagt ned mye ressurser på, så er det ikke tvil om at de vil få det til. XBL er suverent bedre enn PSN. PSN ville fått problemer med å håndtere slik kraft, da PSN har nok problemer med å holde seg online... :p

 

Sammenligner man Microsoft med Sony på dette punktet så er man utrolig naiv. Å forvente at Sony kan hamle opp med Microsoft på dette punktet er urealistisk mtp at XBL har vært en mye mer velutviklet tjeneste i lang lang tid kontra PSN.

 

Det du sier angående multiplattform-spill, og ønsketenkning... Noen foretrekker den ene løsningen, mens andre foretrekker den andre. Noen utviklere vil nok prioritere Microsoft og clouden, og hvorfor ikke egentlig?

 

Registrerer at enkelte her håper innstendig på Microsoft failure da de frykter at Microsoft vil ta opp igjen det de hadde tenkt å starte på denne next-gen, men det vil skje uavhengig av om det er Microsoft eller ei. Det er fremtiden.

 

Fordi det er latterlig dyrt for utviklere å måtte lage to forskjellige utgaver til begge konsollene. Det finnes masse artikler om dette. For det første er det veldig dyrt for utviklere å måtte sørge for hva de skal gjøre dersom en nettforbindelse faller ut. For det andre vil det enkleste for multiplattformutviklere være å lage de samme utgavene av spillet på begge systemene, uten å måtte tenke cloud på den ene konsollen, og ikke på den andre.

 

Dessuten er hele greia bare markedsføring. Det er ingen som markedsfører noe så kraftig, men ikke gidder å demonstrere hva det kan gjøre. Så Titanfall bruker cloud, men samme spillet kommer til Xbox 360 og PC. Det er ingenting cloud-funksjonen gjør som virker særlig spesielt med dette spillet.

Lenke til kommentar

Men for å svare på hvorfor ikke.

 

1. For dyrt.

2. Det er ingen hemmelighet at konsolleiere helst ikke vil ha spillene sine tilkoblet nettet hele tiden.

3. Det fratar deg eierskapet over spillet.

4. Det funker ikke, uansett hva Microsoft sier. Bredbåndhastighetene er ikke i nærheten.

Lenke til kommentar

Fordi det er latterlig dyrt for utviklere å måtte lage to forskjellige utgaver til begge konsollene.

 

To forskjellige utgaver? De lager en utgave som tilbyr cloud-support, men som også kan spilles offline. Så porter man bare offline-versjonen til f.eks PS4.

Lenke til kommentar

Nå er det store forskjeller på å streame video av et spill som kjører på en server, enn at det ska kjøres spillfysikk, lys, ai etc på server.

Det er uansett latterlig å prøve å lure hvermansen til å tro at se har 3x kraften til en xbox one, i clouden. De har en del kraft tilgjengelig ja, men den kan være ustabil og veldig begrenset i forhold til va den kan brukes til. I tillegg vil 95% av alle spill være multiplattformspill, så at utviklerene kommer til å bruke masse tid på å spesialisere spillet sitt for cloud computing blir ren ønsketenkning.

Det er ingenting feilaktig, latterlig eller lureri. MS garanterer kraft nok i clouden tilsvarende 3xXbox One. Det er ikke tøys. Har den begrenset bruksrområde i forhold til å ha en tre ganger kraftigere konsoll? Ja åpenbart, men at noe CPU og minneintensivt arbeid kan flyttes til MS servere er hevet over enhver tvil. Kommer alle utviklere til å benytte muligheten? Nei, har det noe å si? Fortsatt nei.

 

 

Leste en kostnadsanalyse av hvor mye det ville kostet Microsoft å ha kraften til tre konsoller for hver konsoll solgt. 300 dollar året var det vel. Hadde vært billigere å produsere en konsoll som var dobbelt så kraftig. Microsoft skal tjene penger, ikke drive "veldedighet" for gamere. Tilogmed utviklere har sagt dette. Snakk om å være naiv.

Det naive er vel å tro at MS tar antall konsoller solgt, ganger med tre og reserverer kapasitet i Azure. I likhet med f.eks bredbåndsleverandører så kan de levere en _langt_ lavere kapasitet enn en enkel "brukere x kapasitet = behov" ligning ville tilsi. Hvorfor? Fordi alle bruker ikke konsollen samtidig. Det er så åpenbart at jeg er tilbøyelig til å tro at du troller.

 

 

 

Det er et spill for å drive folk inn i en konstant tilkoblet hverdag. 24 timers aktivering og bruktspillsperre skulle være begynnelsen på dette. Jo mer kontroll Microsoft har over brukerne sine, jo lettere er det å tjene penger.

Sony forstod heldigvis at det ikke er verdt å eie en DRM-konsoll over en PC, og dermed tvingte Microsoft til å endre dette. Selvfølgelig hjalp det at 90% av de som eier en Xbox 360 heller ikke gikk med på dette. Helt utrolig at restriksjonene var helt greit for mange.

At konsollen ringer hjem før jeg skal spille er helt ok for meg (jeg logger jo på Xbox Live uansett når jeg fyrer igang konsollen så i praksis merker jeg ingen forskjell). At den sjekker at jeg har rettigheter til å spille en venns spill hver time var heller ikke noe problem for meg. Løsninger som Family Sharing var mer enn verd det for meg.

 

 

 

 

Fordi det er latterlig dyrt for utviklere å måtte lage to forskjellige utgaver til begge konsollene. Det finnes masse artikler om dette. For det første er det veldig dyrt for utviklere å måtte sørge for hva de skal gjøre dersom en nettforbindelse faller ut. For det andre vil det enkleste for multiplattformutviklere være å lage de samme utgavene av spillet på begge systemene, uten å måtte tenke cloud på den ene konsollen, og ikke på den andre.

Dessuten er hele greia bare markedsføring. Det er ingen som markedsfører noe så kraftig, men ikke gidder å demonstrere hva det kan gjøre. Så Titanfall bruker cloud, men samme spillet kommer til Xbox 360 og PC. Det er ingenting cloud-funksjonen gjør som virker særlig spesielt med dette spillet.

Åpenbart kommer ikke alle til å benytte mulighetene som finnes i MS Azure, men muligheten ligger der for de som ønsker det. Kommer alle spill til å være "better with the cloud"? Hell no. Kommer noen spill til å bli bedre med skyen? Yes, spill som Forza f.eks. Gleder jeg meg til å se hva utviklere får til når de får satt tennene ordentlig ned i mulighetene? Hell yes.

Titanfall er et eksempel på et tidlig spill som er "better with the cloud". Hvorfor noen skal klage på at MS bruker penger og tid på å dra spill-utviklingen videre sliter jeg virkelig med å forstå.

 

 

Men for å svare på hvorfor ikke.

1. For dyrt.

2. Det er ingen hemmelighet at konsolleiere helst ikke vil ha spillene sine tilkoblet nettet hele tiden.

3. Det fratar deg eierskapet over spillet.

4. Det funker ikke, uansett hva Microsoft sier. Bredbåndhastighetene er ikke i nærheten.

1 - Hva er for dyrt? For dyrt for hvem? Brukere? MS? Utviklere?

2 - Om et spill er "better with the cloud" som AI i Forza f.eks så hell yes, alt i hjemmet mitt er koblet til nettet 24/7 uansett. Hadde en 360 stående på jobb i årevis, den var aldri frakoblet nettet. Om jeg kjøper en Xbox One, hvorfor i pokker skulle jeg ville koble den fra?

3 - Omtrent som Steam altså? Det finnes argumenter for at Steam har mer konkurranse som gir bedre priser, men online-salg og digitalt eierskap til spill konkurrerer fortsatt med ordinære utsalg så det bekymrer meg ikke nevneverdig. Å campe utenfor Elkjip for å kjøpe et spill på release er totalt uaktuelt, jeg preloader heller hjemme og spiller rett over midnatt, thank you.

4 - Funker ikke til å komputere data som skal inn i neste frame, åpenbart, men det er en lang rekke andre muligheter for å offloade arbeid fra XBOne til skyen som vil fungere helt utmerket, se ellers svar over.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jug og jug. Microsoft _garanterer_ å ha datakraft og minne nok tilsvarende 3 Xbox One, pr solgte Xbox One. Så utviklere kan være trygge på at tre ganger kraften i hver Xbox one de selger spillet til er tilgjengelig i Microsoft Azure. Det er en rekke ting som ikke er så båndbredde og reponstidsavhengig, eksempelvis player-based AI (som i Forza), lyssetting av natt/dag sykluser (hvor lyset ikke trenger å oppdateres i neste frame, men hvor infoen godt kan komme senere, store ting som å røyklegge store spillerområder (og som konsollen vanligvis ville gjort mens den loader inn spillet), osv. Her har alle utviklere klare muligheter å forholde seg til: 3x Xbox One tilgjengelig i skyen, så er det opp til dem å finne gode og riktige løsninger for å bruke kraften på rett måte.

 

Og til dere som er skeptiske til at ting skal kunne skje i skyen, hva med konsoller som OnLive hvor absolutt _alt_ skjer i skyen? ;)

 

Forsvarer du dette PR-pjattet til MS som har fått kids på forumet her til å tro at deres Xbox One blir 3x kraftigere på grunn av "cloud computing"? Fakta er at det vil ha null og si for den praktiske spillytelsen:

http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-in-theory-can-xbox-one-cloud-transform-gaming

 

OnLive og Gaikai streamer spill, som er noe laggete vås. Helt ubrukelig i de fleste spill.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Moderatormelding Advarsel

Minner brukerne her inne på at vi tolererer ikke personangrep eller annen form for skittkasting.
For de som ikke greier å være saklige vil det få hyggelige konsekvenser.
Reaksjon på moderering kan taes på [email protected] eller under den riktige forum delen.
Minner på Rettningslinjene for våre ivrige debattanter



Noen innlegg har nå blitt fjernet fra tråden pga brudd på retningslinjene eller fordi de er del av andre innlegg som har blitt fjernet og blir irrelevante når de blir stående tomme. Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Er det samme jaget hele veien, og PS fans plusser hverandre i hjel på innleggene.

 

Er vel det som skjer med MS fans også, begge sider er like gale med plussinga.

Folk som ikke liker Sony, kjøp Xbox One, folk som ikke liker Microsoft, kjøp PS4. Da blir man fornøyd med valget uansett.

 

Så kan dem som gå for begge, inkludert meg sitte å kose meg mange år fremover med spilling.

Endret av iL Sephiroth
Lenke til kommentar

Har ps3 og xbox360 i dag men det har blitt til at jeg har spilt mest på xbox360 pga størrelsen på håndkontrollerne.

 

Noen som vet om håndkontrolleren på ps4 kan fåes i litt større utgave? Den på ps2/ps3 gav meg alltid krampe i fingra, pga lange fingre. Finnes det noe BRA custom kontrollere til ps3 i dag i xbox360 størrelse?

 

En ting er sikkert alle sammen. Vi vet ikke en dritt om ytelse og fart på disse boksene før vi sitter og kan sammenligne spill. Vi kan tro og mene det ene og det andre. et viktigste er at vi får BRA spill på konsollene. Religion har aldri vært min greie. Jeg spiller de spilla jeg vil og kjøper den hardwarene/konsollen som må til for å spille.

Lenke til kommentar

Har ps3 og xbox360 i dag men det har blitt til at jeg har spilt mest på xbox360 pga størrelsen på håndkontrollerne.

 

Noen som vet om håndkontrolleren på ps4 kan fåes i litt større utgave? Den på ps2/ps3 gav meg alltid krampe i fingra, pga lange fingre. Finnes det noe BRA custom kontrollere til ps3 i dag i xbox360 størrelse?

 

En ting er sikkert alle sammen. Vi vet ikke en dritt om ytelse og fart på disse boksene før vi sitter og kan sammenligne spill. Vi kan tro og mene det ene og det andre. et viktigste er at vi får BRA spill på konsollene. Religion har aldri vært min greie. Jeg spiller de spilla jeg vil og kjøper den hardwarene/konsollen som må til for å spille.

Om du ikke har merket det, er Dualshock 4 fullstendig forandret. Den er større, og passer bedre inn i hånden. Har ikke prøvd den, men den ser perfekt ut!
Lenke til kommentar

Dualshock 4 er garantert mye bedre og penere, jeg er ikke helt kjøpt på om den er så mye behageligere enn One-kontrolleren.

 

Men One-kontrollen synes jeg har et problem med at plasten virker ganske dårlig iforhold til 360-kontrolleren etter hva jeg så på en video noen postet her rundt E3.

Lenke til kommentar

Det er ingenting feilaktig, latterlig eller lureri. MS garanterer kraft nok i clouden tilsvarende 3xXbox One. Det er ikke tøys. Har den begrenset bruksrområde i forhold til å ha en tre ganger kraftigere konsoll? Ja åpenbart, men at noe CPU og minneintensivt arbeid kan flyttes til MS servere er hevet over enhver tvil. Kommer alle utviklere til å benytte muligheten? Nei, har det noe å si? Fortsatt nei.

 

Tingen er jo at dette ikke er noen "ny mulighet". Utviklere har hatt sjansen til å benytte seg av denne teknologien i lengre tid allerede.

 

Det som er lureri er jo det at MS prøver å kjøre PR på dette hvor det ser ut til at de har funnet opp denne "teknologien" gjennom Azure. Det er jo tull.

 

Det naive er vel å tro at MS tar antall konsoller solgt, ganger med tre og reserverer kapasitet i Azure. I likhet med f.eks bredbåndsleverandører så kan de levere en _langt_ lavere kapasitet enn en enkel "brukere x kapasitet = behov" ligning ville tilsi. Hvorfor? Fordi alle bruker ikke konsollen samtidig. Det er så åpenbart at jeg er tilbøyelig til å tro at du troller.

 

Poenget til personen du svarte til var nok at det er dyrt å drifte en slik serverfarm. MS tjener allerede grovt på tilbudene til Azure. Og Azure vil på langt nær bli brukt til kun denne generasjon konsoller.

 

Jeg har selv brukt lignende teknologi for å rendre diverse sekvenser, og det koster skjorta. Dog det er verdt det ser man på tiden en betaler for å få et kjapt resultat.

 

At konsollen ringer hjem før jeg skal spille er helt ok for meg (jeg logger jo på Xbox Live uansett når jeg fyrer igang konsollen så i praksis merker jeg ingen forskjell). At den sjekker at jeg har rettigheter til å spille en venns spill hver time var heller ikke noe problem for meg. Løsninger som Family Sharing var mer enn verd det for meg.

 

Meg, meg, meg. Det finnes andre personer her på kloden som nå, takket være forandringene, også vil få mulighetene til å kunne oppleve neste generasjons konsoll, også fra MS.

 

Åpenbart kommer ikke alle til å benytte mulighetene som finnes i MS Azure, men muligheten ligger der for de som ønsker det. Kommer alle spill til å være "better with the cloud"? Hell no. Kommer noen spill til å bli bedre med skyen? Yes, spill som Forza f.eks. Gleder jeg meg til å se hva utviklere får til når de får satt tennene ordentlig ned i mulighetene? Hell yes.

Titanfall er et eksempel på et tidlig spill som er "better with the cloud". Hvorfor noen skal klage på at MS bruker penger og tid på å dra spill-utviklingen videre sliter jeg virkelig med å forstå.

 

De samme mulighetene vil man finne om man lager spillet sitt for Sony også.

Så dette med at MS drar spill-utvikling videre er kun et eksempel på at deres PR på dette området har fungert - hos enkelte.

Lenke til kommentar

Nå var akkurat det tatt med i betraktningen, men joda, du kan jo fortsette å tro at det er skitbillig med dritkraftige servere.

Nå er vel kostprisen til MS noe helt annet enn det sluttbrukere må betale. Uansett, er det billig? Neppe, desto mer imponerende at MS legger så mye penger og muskler bak. Og igjen, at MS velger å bruke såpass mye midler på tjenesten skal liksom være en negativ ting..?

 

 

Forsvarer du dette PR-pjattet til MS som har fått kids på forumet her til å tro at deres Xbox One blir 3x kraftigere på grunn av "cloud computing"? Fakta er at det vil ha null og si for den praktiske spillytelsen:

http://www.eurogamer...ransform-gaming

Forsvarer og forsvarer. Faktum er at MS garanterer utviklere ressurser tilsvarende 3 stk Xbox One pr konsoll solgt, i skyen. Så får det bli opp til utviklere å utnytte kraften i skyen til noe fornuftig, se gjerne mitt tidligere innlegg for eksempler på ting dette kan brukes til.

Får man tredoblet ytelsen på konsollen hjemme pga skyen? Nei åpenbart ikke, men de som påstår det har jo overhodet ikke peiling på hva dette dreier seg om.

 

 

Tingen er jo at dette ikke er noen "ny mulighet". Utviklere har hatt sjansen til å benytte seg av denne teknologien i lengre tid allerede.

 

Det som er lureri er jo det at MS prøver å kjøre PR på dette hvor det ser ut til at de har funnet opp denne "teknologien" gjennom Azure. Det er jo tull.

MP-spill til 360 bruker en av spillernes Xbox som host og cloud-processing har ikke vært mulig. Så at datakraft i Azure stilles tilgjengelig for utviklere til Xbox One, sammen med dedikerte servere er nytt. Gi gjerne eksempler på konsoller som har benyttet seg av cloud-computing tidligere.

 

Poenget til personen du svarte til var nok at det er dyrt å drifte en slik serverfarm. MS tjener allerede grovt på tilbudene til Azure. Og Azure vil på langt nær bli brukt til kun denne generasjon konsoller.

 

Jeg har selv brukt lignende teknologi for å rendre diverse sekvenser, og det koster skjorta. Dog det er verdt det ser man på tiden en betaler for å få et kjapt resultat.

Sure, Azure koster kroner. At MS velger å gå såpass hardt ut er vel en positiv ting for oss spillere, er det ikke?

 

Meg, meg, meg. Det finnes andre personer her på kloden som nå, takket være forandringene, også vil få mulighetene til å kunne oppleve neste generasjons konsoll, også fra MS.

Har ingen interesse av å uttale meg på vegne av andre, om noen skal spille på hytta uten mobil eller ICE dekning eller jobber på ubåt så er det jo kjipt, men det finnes alternativer på markedet å velge i. For meg personlig veide fordelene opp for bakdelene.

 

De samme mulighetene vil man finne om man lager spillet sitt for Sony også.

Så dette med at MS drar spill-utvikling videre er kun et eksempel på at deres PR på dette området har fungert - hos enkelte.

Kraften til Azure på PS4? Neppe. Sony vil slite med å matche nivået på multiplayer-serverne, cloud-based-computing er de ikke i nærheten av.

Endret av thklinge
Lenke til kommentar

Er vel det som skjer med MS fans også, begge sider er like gale med plussinga.

Folk som ikke liker Sony, kjøp Xbox One, folk som ikke liker Microsoft, kjøp PS4. Da blir man fornøyd med valget uansett.

 

Så kan dem som gå for begge, inkludert meg sitte å kose meg mange år fremover med spilling.

 

Tror nok at de som bare går for en av konsollene kommer til å kose seg også. Ikke bare de som skal ha frem i hvert innlegg at de kommer til å skaffe seg begge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...