Gå til innhold

PS4 vs. Xbox One

Xbox One vs. PS4!  

1 193 stemmer

1. 1. Kommer du til å velge PS4 eller Xbone?

• PS4
      681
    • Xbox One
      226
    • Begge
      125
    • Ingen av dem
      160

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det blir Sony vs Microsoft det. Hvilken butikk tilbyr mest osv. Poenget er at uansett at det er vanskelig for Sony og Microsoft å gjennomføre noe slikt så lenge folk sutrer over endringer og egentlig kun ønsker seg en konsoll som er prikk lik PS3/360, men kun med bedre hardware.

Det blir også for dumt å komme å si at "alle ønsket det", når folk som mannen i gata ikke har satt seg inn eller vet at en ny konsoll er på vei. Microsoft og Sony valgte å høre på de som bruker all tid på internett og ikke absolutt alle som skal kjøpe konsollen.

Lenke til kommentar

Hvorfor må de lansere en liten bit av hva dere kaller "mulige fremtidige fordeler"? Hvis våres fordeler ikke var klare for denne generasjonen, så er det på sin plass at man venter en generasjon og prøver å presentere noe som er blitt jobbet på, utforsket, prøvd og testet i 5-6 år til. Det var jo åpenbart at det som de presenterte nå ikke var bra nok.

Gå tilbake og start på nytt. Dessuten så kan de fint klare å lirke dette inn mens denne generasjon konsoller fremdeles holder på. Problemet er jo at det må ballanseres. Det de presenterte var for mye negativt for de få positive som kom frem. Enten var det PR som feilet, eller så var grunntanken ikke bra nok. Så igjen, start på nytt.

Lenke til kommentar

Det blir Sony vs Microsoft det. Hvilken butikk tilbyr mest osv. Poenget er at uansett at det er vanskelig for Sony og Microsoft å gjennomføre noe slikt så lenge folk sutrer over endringer og egentlig kun ønsker seg en konsoll som er prikk lik PS3/360, men kun med bedre hardware.

Det blir også for dumt å komme å si at "alle ønsket det", når folk som mannen i gata ikke har satt seg inn eller vet at en ny konsoll er på vei. Microsoft og Sony valgte å høre på de som bruker all tid på internett og ikke absolutt alle som skal kjøpe konsollen.

Merkelige greie - folk klaget på grunn av reduserte brukerrettigheter - og det skulle bare mangle. Folk klager over ting som blir dårligere - og blir begeistret over forbedringer - slik er det.

Hvis de for eksempel hadde tilbudt innebygde oppladbare batterier med overlegen brukertid og inkludert ladestativ til håndkontrollen så tviler jeg på at noen ville klaget.

Synes du bommer fullstendig med en del av det du skriver.

Lenke til kommentar

Problemet er at han tar hele sitt argument fra en biased posisjon, han sammenligner steam i dag mot en fiktiv XBL. Det blir som å sammenligne den en ny oppstartet lokal fast food restaurant med McDonald og kritisere den lokale for å ikke ha butikker over hele verden. Alle må starte ett sted, og du kan ikke gi alle fordelene og ingen av ulempene. Du kan ikke bare si at den lokale hamburgerbula at de skal bygge millioner av utsalgsteder fordi at det er hva du forventer av McDonald.

Både XBL og PSN har ikke mulighet til å bli hva steam er uten alvorlige endringer i forretningsmodellen, så isteden for at vi denne generasjonen lar de to butikkene utvikle seg til noe bra når neste generasjon konsoller kommer. Må vi nå vente på neste generasjon før vi får innført online drm og så må vi vente enda en generasjon før vi begynner å se noe som kan sammenlignes med det vi har på PC.

For om det er en ting som er sikkert er det at historie vil alltid repetere seg selv.

De hadde hele Xbox 360 generasjonen til å vise oss at digitale spill kunne bli billigere, men det skjedde aldri.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Merkelige greie - folk klaget på grunn av reduserte brukerrettigheter - og det skulle bare mangle. Folk klager over ting som blir dårligere - og blir begeistret over forbedringer - slik er det.

Hvis de for eksempel hadde tilbudt innebygde oppladbare batterier med overlegen brukertid og inkludert ladestativ til håndkontrollen så tviler jeg på at noen ville klaget.

Synes du bommer fullstendig med en del av det du skriver.

Problemet er at alle som klager tror de snakket for alle. De som var fornøyde med eller forsto tankegangen til Microsoft holdt jo kjeft og klaget ikke på utviklingen av systemet. Det var de som lagde YouTube videoer, twitter-stormen osv. som fikk igjennom effekten. Itillegg at Sony ikke ønsket å skape noe utviklingen på den digitale fronten.

Det positive er at Microsoft kan komme opp med en bedre tjeneste som gjør flere fornøyde og til slutt bare pushe den ut i form av en oppdatering eller lignende.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet er at alle som klager tror de snakket for alle. De som var fornøyde med eller forsto tankegangen til Microsoft holdt jo kjeft og klaget ikke på utviklingen av systemet. Det var de som lagde YouTube videoer, twitter-stormen osv. som fikk igjennom effekten. Itillegg at Sony ikke ønsket å skape noe utviklingen på den digitale fronten.

Det positive er at Microsoft kan komme opp med en bedre tjeneste som gjør flere fornøyde og til slutt bare pushe den ut i form av en oppdatering eller lignende.

Der oppfattet vi litt forskjellig av tåkepraten til MS - jeg regner med at det kun var tidsbegrensede demoer som kunne deles.

Og at vi etterhvert kunne regne med få monopol på kjøp av spill via XBLA.

Altså ingen fordeler for oss forbrukere - men kun fordeler for MS. Da er det greit å protestere!

Lenke til kommentar

Eg trur ikkje MS sjølv veit kva di prøvde på bortsett fra at di har eit nytt fokus når det kommer til XO. Dvs ein TV-boks retta mot TV-titting og reklame med mulighet for spilling med mindre minne og ressurser for spillutviklere. Utvikling er jaffal ikkje å komme med reduserte forbrukerrettigheter. Valgfrihet er veien å gå viss konsoll skal ha ein sjans til å overleve i det markedet som tegner seg på veien mot framtida.

Var fin den videoen. Forklarte positive og negative ting ved PC vs XO slik MS egentlig hadde tenkt det(da mykje av dette ikkje er relevant for PS4).

For meg er leige av spill(med alt som mangler(bruktsalg, låne, bytte)) det einaste som trekker ned Steam. Gratis online spilling samt community er eit pluss. Men eg har GoG + Indie + nokre få spill som er DRM-frie og det holder for meg på PC-plattforma.

Kjøp og eige av fysiske spill til PS3 og PS Vita er forsatt noko eg liker og vil nytte meg av. PS+ innkluderer online spilling(PS4), gratis spill og reduserte priser samt mykje meir til ein billig penge. Gratis online-spilling på PS3 samt F2P-spilla til PS4. Indie-spill får ny giv via PSN og lettare tilgang enn hjå Steam. Slik sett er PS4 einaste som er vurderbar nå

Sånn sett er XO "waste of time and money". Er egentlig drittlei MS og reduserte brukerrettigheter. Har difor inntil videre lagt alt som har med Xbox i ei kasse. XO og Win 8 blir aldri kjøpt av meg slik ståa er i dag.

Lenke til kommentar

De hadde hele Xbox 360 generasjonen til å vise oss at digitale spill kunne bli billigere, men det skjedde aldri.

Hvis man totalt ignorerer at fysisk spillsalg eksisterer har du selvfølgelig rett, men nå er det slik at jeg mener det er ganske uærlig å gjøre det så jeg velger å se på hele bildet.

Et dårlig poeng. En ny tjeneste må kunne konkurrere med hvor bra konkurrentene er i dag, ikke hvor bra konkurrentene var for ti år siden.

Så det er ingen vits å starte en burgerbule hvis du ikke kan konkurrere med McDonald og burgerking på dag 1?

Lenke til kommentar

Så det er ingen vits å starte en burgerbule hvis du ikke kan konkurrere med McDonald og burgerking på dag 1?

Hva er det for en sammenligning egentlig? Det er jo McDonalds/Burgerking som gjør forandringene, ikke noen random indie-fastfood butikk på gjørnet som prøver seg i ditt eksempel....

Lenke til kommentar

Hva er det for en sammenligning egentlig? Det er jo McDonalds/Burgerking som gjør forandringene, ikke noen random indie-fastfood butikk på gjørnet som prøver seg i ditt eksempel....

Når det kommer til digitale spill er Microsoft og sony de lokale shappene, PC er McDonald i dette tilfellet.

Lenke til kommentar

Du må ha noe som lokker kunder. Hvor bra vil det gå med dårligere mat og dyrere priser?

Hva med en sunnere burger? Koster litt mer men noen er villig til å betale litt mer for høyere kvalitet mat.

I konsollverden har man da ekstra tjenester, som de vi fikk servert, ja vi måtte godta en annen form for drm men en del av oss var villig til å betale den prisen for de tjenestene.

Endret av Civilix
Lenke til kommentar

Når det kommer til digitale spill er Microsoft og sony de lokale shappene, PC er McDonald i dette tilfellet.

Vell, da er det da opp til MS og Sony å komme opp med noe som kan konkurrere mot PC på en måte som gagner oss forbukerne. Det MS prøvde på gav oss ingen fordeler, og da er det ikke rart at folk reagerte som de gjorde.

Hva med en sunnere burger? Koster litt mer men noen er villig til å betale litt mer for høyere kvalitet mat.

I konsollverden har man da ekstra tjenester, som de vi fikk servert, ja vi måtte godta en annen form for drm men en del av oss var villig til å betale den prisen for de tjenestene.

Hvilke tjenester snakker du om?

Folk trudde jo at man skulle få 9 av 10 spill gratis....

Dette ville jo skadet industrien mye mer enn hjulpet den. Ikke akkurat en "sunnere burger".

Dessuten kan du ikke klandre de personene som stod imot denne formen for DRM for at de "tjenestene" du snakker om forsvant. Det er ingen ting som ligger i veien for at MS fremdeles kunne ha latt enkelte av de "tjenestene" være der.

Endret av oophus_3do
Lenke til kommentar

Vell, da er det da opp til MS og Sony å komme opp med noe som kan konkurrere mot PC på en måte som gagner oss forbukerne. Det MS prøvde på gav oss ingen fordeler, og da er det ikke rart at folk reagerte som de gjorde.

Hvilke tjenester snakker du om?

Folk trudde jo at man skulle få 9 av 10 spill gratis....

Dette ville jo skadet industrien mye mer enn hjulpet den. Ikke akkurat en "sunnere burger".

Dessuten kan du ikke klandre de personene som stod imot denne formen for DRM for at de "tjenestene" du snakker om forsvant. Det er ingen ting som ligger i veien for at MS fremdeles kunne ha latt enkelte av de "tjenestene" være der.

Jeg klager på alle som velger McDonald fordi det begrenser tilgjengeligheten på gode burgere for meg, jeg er holder samme linje hele veien. Og jeg håper det ikke er noen tvil om høyere kvalitet burgere ville vært bra for samfunnet som en helhet.

Jeg hadde ikke hatt noe problem med om Sony solgte langt mer i 2014, for jeg tror det ville jevnet seg ut når all klaginga døde og folk begynte å se systemet for hva det var.

Angående å ikke kutte disse tjenestene, hvor skulle de fått pengene til å betale for tjenestene? Jeg selv hadde ikke hatt noe imot at de hadde introdusert XBL+ hvor man betalte mer for disse fordelene. Men jeg tror samtidig at det er noe som de virkelig hadde fått kraftig kjeft tilbake for, og ikke bare fra minoriteten med gamere men også vandige forbrukere.

Det ikke slik at et firma bare kan kaste penger ut av vinduet, hvis noe har en kost må det ha en inntjening. Hvis ikke blir du aldri så stor som Sony/Microsoft/Valve.

Lenke til kommentar

Jeg klager på alle som velger McDonald fordi det begrenser tilgjengeligheten på gode burgere for meg, jeg er holder samme linje hele veien. Og jeg håper det ikke er noen tvil om høyere kvalitet burgere ville vært bra for samfunnet som en helhet.

Du må definere hva du mener er en "høyere kvalitets burger" i dette eksempelet, ettersom jeg ikke er 100% sikker på hva du mener vi nå har gått glipp av.

Jeg hadde ikke hatt noe problem med om Sony solgte langt mer i 2014, for jeg tror det ville jevnet seg ut når all klaginga døde og folk begynte å se systemet for hva det var.

Igjen, snakker du om Gaikai her? Eller hva er det snakk om? Hvilket system er det folk skal få kunne se for hva det er?

Angående å ikke kutte disse tjenestene, hvor skulle de fått pengene til å betale for tjenestene? Jeg selv hadde ikke hatt noe imot at de hadde introdusert XBL+ hvor man betalte mer for disse fordelene. Men jeg tror samtidig at det er noe som de virkelig hadde fått kraftig kjeft tilbake for, og ikke bare fra minoriteten med gamere men også vandige forbrukere.

Igjen må jeg altså spørre deg hvilke tjenester og fordeler du snakker om.

Det ikke slik at et firma bare kan kaste penger ut av vinduet, hvis noe har en kost må det ha en inntjening. Hvis ikke blir du aldri så stor som Sony/Microsoft/Valve.

Det er jo åpenbart at man ikke kan kaste penger ut av vinduet, men jeg er også litt usikker på hva du mener med dette. I hvilket eksempel kaster de nå penger ut vinduet? Eller kastet de penger ut vinduet tidligere? Hva er det som koster så mye penger med det DRM systemet de fjernet? Demo-delinga? Hva med peer-to-peer? De har jo allerede skrytt hemningsløst av server-satsningen de nå har. Har de plutselig gått ned på dette?

Hvilke penger er det du snakker om?

Lenke til kommentar

Du må definere hva du mener er en "høyere kvalitets burger" i dette eksempelet, ettersom jeg ikke er 100% sikker på hva du mener vi nå har gått glipp av.

I hamburger verden så finnes det forskjellige typer kjøtt, bedre kjøtt dyrere pris, men det var kansje ikke burgeren du lurte på?

La oss ta ett spesifikt eksempel, man får en digital kopi av spillet man kjøper i butikken. Der har vi det bedre kjøttet.

Igjen, snakker du om Gaikai her? Eller hva er det snakk om? Hvilket system er det folk skal få kunne se for hva det er?

Jeg snakker om det heldigitale systemet som Microsoft først presenterte.

Igjen må jeg altså spørre deg hvilke tjenester og fordeler du snakker om.

Igjen la oss ta det enkleste, digital kopi av alle dine spill.

Det er jo åpenbart at man ikke kan kaste penger ut av vinduet, men jeg er også litt usikker på hva du mener med dette. I hvilket eksempel kaster de nå penger ut vinduet? Eller kastet de penger ut vinduet tidligere? Hva er det som koster så mye penger med det DRM systemet de fjernet? Demo-delinga? Hva med peer-to-peer? De har jo allerede skrytt hemningsløst av server-satsningen de nå har. Har de plutselig gått ned på dette?

Hvilke penger er det du snakker om?

Jeg snakker om pengene de bruker på tjenester, la meg bruke samme eksemplet som over, digital kopi av alle spill du har. Hva som koster; båndbredde og lagringsplass, ganske billig sier du? Ikke når du tilbyr det til 70 millioner spillere som alle forventer høy ytelse.

Så hvor ville de finne pengene til dette i det orginale utkastet? Uten og vite helt sikkert kan vi vel være ganske sikre på at når de fikk en liten del av fortjenesten til bruktsalg ville det dekke for ganske masse.

Endret av Civilix
Lenke til kommentar

[/size]

La oss ta ett spesifikt eksempel, man får en digital kopi av spillet man kjøper i butikken. Der har vi det bedre kjøttet.

Dette har vi nå mistet mulighetene for? Eller hva mener du?

Jeg snakker om det heldigitale systemet som Microsoft først presenterte.

Hva var det "heldigitale systemet" du snakker om?

Det jeg spør om er jo fordelene du mener vi går glipp av som de nå i dine tanker er blitt tvunget vekk ifra? Og hvorfor vil ikke denne "heldigitale systemet" kunne eksistere uten DRM som de fjernet? Hvorfor kan de ikke bare la oss forbrukere velge om vi kan installere et spill og forholde oss til det digitale kontra materialistiske kopiiene av spillene våres? Hva er det som stopper dem?

Jeg snakker om pengene de bruker på tjenester, la meg bruke samme eksemplet som over, digital kopi av alle spill du har. Hva som koster; båndbredde og lagringsplass, ganske billig sier du? Ikke når du tilbyr det til 70 millioner spillere som alle forventer høy ytelse.

Så hvor ville de finne pengene til dette i det orginale utkastet? Uten og vite helt sikkert kan vi vel være ganske sikre på at når de fikk en liten del av fortjenesten til bruktsalg ville det dekke for ganske masse.

Hvilke tjenester? Mener du at det koster penger for dem å sjekke om du har et spill installert på konsollen eller ei? I så fall så får du forklare hvorfor dette koster penger, for jeg forstår ikke hvorfor det skal koste mer penger. Informasjon går uansett mellom din konsoll og MS sine servere om du er koblet nettet den dag i dag på X360. Og det ville ikke utgjort noen forskjell på den sjekken som foregår allerede der man sjekker om konsollen, eller spillene en har trenger en oppdatering.

Og når mistet vi mulighetene til å ha en digital kopi av spillene våre? Vi vil fremdeles kunne kjøpe spillene online på lanseringsdatoen så vidt jeg har forstått. Så allerede der går jo din "penger ut vinduet" kommentar ut. Det koster ikke særlig med penger å ha en digital kopi av spillene en har.

Gjør det det så er det MS som bruker gammeldags teknologi, og ikke noe som kan klandres "oss" som var imot deres gamle visjon.

Endret av oophus_3do
Lenke til kommentar

[/size]

Dette har vi nå mistet mulighetene for? Eller hva mener du?

Det ble kuttet ja.

Hva var det "heldigitale systemet" du snakker om?

Det som først ble presentert...

Det jeg spør om er jo fordelene du mener vi går glipp av som de nå i dine tanker er blitt tvunget vekk ifra? Og hvorfor vil ikke denne "heldigitale systemet" kunne eksistere uten DRM som de fjernet? Hvorfor kan de ikke bare la oss forbrukere velge om vi kan installere et spill og forholde oss til det digitale kontra materialistiske kopiiene av spillene våres? Hva er det som stopper dem?

Jeg brukte ett eksempel for å holde det enkelt for deg, det var der før. er det ikke nå. Det som stopper dem er at de ikke ønsker å bruke penger på noe som ikke vil skaffe de inntekter.

Hvilke tjenester? Mener du at det koster penger for dem å sjekke om du har et spill installert på konsollen eller ei? I så fall så får du forklare hvorfor dette koster penger, for jeg forstår ikke hvorfor det skal koste mer penger. Informasjon går uansett mellom din konsoll og MS sine servere om du er koblet nettet den dag i dag på X360. Og det ville ikke utgjort noen forskjell på den sjekken som foregår allerede der man sjekker om konsollen, eller spillene en har trenger en oppdatering.

DRM koster også penger, men vet du hva, DRM gir inntekter ved å hindre piratkopiering. DRM er ikke en tjeneste med mindre man bruker en bred definisjon på tjeneste.

Jeg ga det ett konkret eksempel for å gjøre det enkelt for deg, du trenger bare svare på det enkle eksemplet.

Hvis du ikke husker her er det igjen: Man har en heldigital kopi av spill biblioteket sitt.

Og når mistet vi mulighetene til å ha en digital kopi av spillene våre? Vi vil fremdeles kunne kjøpe spillene online på lanseringsdatoen så vidt jeg har forstått. Så allerede der går jo din "penger ut vinduet" kommentar ut. Det koster ikke særlig med penger å ha en digital kopi av spillene en har.

Gjør det det så er det MS som bruker gammeldags teknologi, og ikke noe som kan klandres "oss" som var imot deres gamle visjon.

Når du kjøper fra XBL/PSN er det Microsoft/Sony som får fortjenesten og ikke en 3.part butikk, det er penger som brukes blant annet til tjenester som å laste ned spillet man har kjøpt.

Kjøper man I butikk nå kan det spillet aldri bli digitalt, ønsker man fordelene ved en digital kopi må man kjøpe digitalt.

Og til informasjon hadde ikke XBL spill tilgjengelig på utgivelsesdag på 360, bare PSN hadde dette.

Slik det originale utkastet var hadde man frihet til å kjøpe digitalt eller fysisk og uansett nyte fordelen ved digitale kopier. Nå får man bare de digitale fordelene hvis man kjøper digitalt...

Vi kan diskutere mange flere fordeler også, men for å holde det enkelt snakker jeg bare om en enkelt av de mange positive tjeneste man fikk ved å godta online drm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...