Gå til innhold

PS4 vs. Xbox One


Xbox One vs. PS4!  

1 193 stemmer

  1. 1. Kommer du til å velge PS4 eller Xbone?

    • PS4
      681
    • Xbox One
      226
    • Begge
      125
    • Ingen av dem
      160


Anbefalte innlegg

 

 

 Da PS4 og XO var så like i kraft, så var det rett og slett frekt når noen utviklere ikke kunne levere spillet i samme ytelse til begge grupper.

Nå er jeg på Xbox-siden så jeg kan forstå frustrasjon ved at MS valgte å nedprioritere hardware såpass på den første Xbox One. Men du kan da ikke dømme spillselskapene for at PS4-versjonen yter bedre? Den er kraftigere og da er det naturlig at den yter bedre. Om de lager spillene helt likt så blir PS4 å yte bedre. Akkurat som at 360 gjorde det forrige generasjon.

 

Jeg har begge konsoller og ser absolutt ingenting til at Xbox One skulle være noe svakere hardwaremessig enn PS4. Den starter raskere, har like pen grafikk å skilte med, om ikke bedre, bedre flyt i sine eksklusiver. PS4 ser kanskje best ut på papiret men i praksis er ståa annerledes.

 

 

Var ikke problemet ditt at PS4-spillene hadde bedre ytelse/grafikk i praksis?

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

 Da PS4 og XO var så like i kraft, så var det rett og slett frekt når noen utviklere ikke kunne levere spillet i samme ytelse til begge grupper.

Nå er jeg på Xbox-siden så jeg kan forstå frustrasjon ved at MS valgte å nedprioritere hardware såpass på den første Xbox One. Men du kan da ikke dømme spillselskapene for at PS4-versjonen yter bedre? Den er kraftigere og da er det naturlig at den yter bedre. Om de lager spillene helt likt så blir PS4 å yte bedre. Akkurat som at 360 gjorde det forrige generasjon.

 

Jeg har begge konsoller og ser absolutt ingenting til at Xbox One skulle være noe svakere hardwaremessig enn PS4. Den starter raskere, har like pen grafikk å skilte med, om ikke bedre, bedre flyt i sine eksklusiver. PS4 ser kanskje best ut på papiret men i praksis er ståa annerledes.

 

 

Var ikke problemet ditt at PS4-spillene hadde bedre ytelse/grafikk i praksis?

 

AtW

 

På multiplats, korrekt. Noe som kommer av latskap fra utviklernes side. Se på eksklusivene så ser man at det ikke er noen grunn til at det skulle være slik.

Endret av Colin.
Lenke til kommentar

 

Basert på tereflops ytelse har Ps4 estimert 30% høyere ytelse enn xbox one. Xbox one x har estimert 30% høyere ytelse enn ps4 pro. Så her er det bare å fortsette å boikotte Colin :)

XOX vil ikke bare ha 30% høyere ytelse... Ikke få meg til å le. Microsoft cumstombygger konsollene sine til forskjell fra Sony som bare slenger ut standard komponenter i sine konsoller. Du vil få deg litt av et sjokk hvis du tror det ikke vil være enorm forskjell på spillene XOX>PS4Pro. PS4Pro var forøvrig et hasteprosjekt slengt sammen fordi de fikk panikk over Microsofts planer. Istedenfor å komme med PS5 som en reell konkurrent til XOX, valgte de heller å være kjipe med å lure forbrukerne til å tro de fikk en konsoll som ville være konkurransedyktig mot XOX. Alt for å tjene inn penger før de kunne begynne med PS5. Sony bedriver en feig taktikk.

Nei du har rett, hoderegningen min var ikke helt korrekt, forskjellen er 35%

 

 

PS4 pro har 4,2 teraflop grafisk ytelse, Xbox One X har 6 teraflop grafisk ytelse, tallene er hentet fra produsentene selv. Så du kan jo gjøre matten selv om du vil.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Da PS4 og XO var så like i kraft, så var det rett og slett frekt når noen utviklere ikke kunne levere spillet i samme ytelse til begge grupper.

 

Nå er jeg på Xbox-siden så jeg kan forstå frustrasjon ved at MS valgte å nedprioritere hardware såpass på den første Xbox One. Men du kan da ikke dømme spillselskapene for at PS4-versjonen yter bedre? Den er kraftigere og da er det naturlig at den yter bedre. Om de lager spillene helt likt så blir PS4 å yte bedre. Akkurat som at 360 gjorde det forrige generasjon.

Jeg har begge konsoller og ser absolutt ingenting til at Xbox One skulle være noe svakere hardwaremessig enn PS4. Den starter raskere, har like pen grafikk å skilte med, om ikke bedre, bedre flyt i sine eksklusiver. PS4 ser kanskje best ut på papiret men i praksis er ståa annerledes.
Starter raskere? Dette har jo vært testet og PS4 vant i nesten alle scenarioer.

 

Ellers har de beste eksklusivene til ps4 bedre grafikk en Xbox sine.

Endret av GnilreG
Lenke til kommentar

Det skal bli veldig spennende å se hvilke oppløsninger osv X vil ha kontra Pro. Blir nok mye checkerboard i bruk. Men om dem klarer å få til flest mulig i 2160p checkerboard så er det jo teknisk sett 4K. Noe som vil bety mye for markedsføringen av X kontra dynamisk 4K til Pro.

 

Alt henger i en tynn tråd....vil utviklere bruke mer tid og penger på X versjoner. Er det nok kraft osv...

Lenke til kommentar

Handler ikke om grafikk å ytelse lengre. Nå er det kun et par håndfulle eksklusive spill som betyr noe. Om en skal dømme utifra fanboy pressen som jobber hardt på begge sider om dagen... :rofl:

Plutselig handler det ikke om ytelse lengre. Er jo det eneste folk har linket etter i 2 år nå. Men for min del er nå det samme, kun spilt PC i 5 måneder :)

Lenke til kommentar

 

Jeg gleder meg til at Colin skal boikotte spill som kjører bedre/ser bedre ut på Xbox One X sammenligned med PS4 Pro jeg, slik han skulle med spill som kjørte bedre på PS4 kontra Xbox One.

Jeg boikotter alle spill som nedprioriterer Xbox-versjonene, jepp. Det gjelder fortsatt, får PS4 pro bedre ytelse på multiplatts så blir ikke disse spillene kjøpt av meg. Det er et hav av forskjell mellom XOX og PS4-pro, så tror nok ikke dette blir noen bekymring for meg. Da PS4 og XO var så like i kraft, så var det rett og slett frekt når noen utviklere ikke kunne levere spillet i samme ytelse til begge grupper.

Ja, utviklerne burde skamme seg. Tenk å lage spill med penere grafikk til den konsollen med best maskinvare. Uhørt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det skal bli veldig spennende å se hvilke oppløsninger osv X vil ha kontra Pro. Blir nok mye checkerboard i bruk. Men om dem klarer å få til flest mulig i 2160p checkerboard så er det jo teknisk sett 4K. Noe som vil bety mye for markedsføringen av X kontra dynamisk 4K til Pro.

 

Alt henger i en tynn tråd....vil utviklere bruke mer tid og penger på X versjoner. Er det nok kraft osv...

Så når du fyrer igang et spill på PCen, klasker grafikken på auto og spiller i vei. Så ser det bedre ut på et GTX 1080 enn et gammelt 970 fordi utvikleren brukte tid og penger? 

 

Det ligger gode APIer bak og det kreves lite av utviklerne for å få ytelsen bra på alle Xbox versjonene. Folk må slutte å se på One X som en totalt forskjellig konsoll fra One og S. Det er nok å diskutere, vi trenger ikke generere problemer der de ikke finnes ;)

Lenke til kommentar

 

Så når du fyrer igang et spill på PCen, klasker grafikken på auto og spiller i vei. Så ser det bedre ut på et GTX 1080 enn et gammelt 970 fordi utvikleren brukte tid og penger? 

 

Det ligger gode APIer bak og det kreves lite av utviklerne for å få ytelsen bra på alle Xbox versjonene. Folk må slutte å se på One X som en totalt forskjellig konsoll fra One og S. Det er nok å diskutere, vi trenger ikke generere problemer der de ikke finnes ;)

 

 

En utvikler må bruke tid som igjen er penger for å optimalisere. Om det er PC eller konsoll så må spillene optimaliseres. 

 

Vi ser jo på Pro at det er veldig mye slapp og skuffende optimalisering. Digital Foundry har gang på gang uttrykket skuffelse over utviklere som rett og slett ikke gjør mer utav maskinen. Noe kan være pga rett og slett begrensninger i spill motoren og hvordan dem har laget spillet. Men mye er nok pga det tar tid. Og tid er penger.

 

Nå har jeg 0 spill utvikling erfaring så alt jeg skriver må selvfølgelig taes med et klype salt for hva det er :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

XOX vil ikke bare ha 30% høyere ytelse... Ikke få meg til å le. Microsoft cumstombygger konsollene sine til forskjell fra Sony som bare slenger ut standard komponenter i sine konsoller.

Her må jeg le, AMD designet SOC-ene for både XOX og PS4 Pro, og den største forskjellen på XOX og PS4 Pro er at XOX har 2560 ALUer/40 CUs mens PS4 Pro har 2304 ALUer/36 CUs, samt en 50% bredere minnebuss med en crossbar lignende hva AMD gjorde med HD 7970 i 2012. Microsoft har rett og slett klokket XOX vesentlig mer aggressivt enn Sony gjorde med PS4 Pro, som igjen vil resultere i betraktelig høyere strømforbruk og støynivå.

Angående ytelsesforskjellen, så burde XOX etter spesifikasjonene levere ca 29% bedre fillrate, ca 43% økning i shading-ytelse, og 50% mer minnebåndbredde enn PS4 Pro. Så kan man begynne å lure på om det er noe Vega-teknologi i XOX, men i praksis vil nok XOX enten være en 230W-konsoll med et noe skarpere bilde mot PS4 Pro sine 150W, eller en 150W-konsoll med marginalt jevnere bildeflyt.

Du vil få deg litt av et sjokk hvis du tror det ikke vil være enorm forskjell på spillene XOX>PS4Pro. PS4Pro var forøvrig et hasteprosjekt slengt sammen fordi de fikk panikk over Microsofts planer. Istedenfor å komme med PS5 som en reell konkurrent til XOX, valgte de heller å være kjipe med å lure forbrukerne til å tro de fikk en konsoll som ville være konkurransedyktig mot XOX. Alt for å tjene inn penger før de kunne begynne med PS5. Sony bedriver en feig taktikk.

Det vil være marginal forskjell på spillene, de vil kjøre i 30 eller 60 bilder per sekund, avhengig av om mye utvikleren prioriterer spillbarhet og flyt over imponerende youtube-videoer, og grafikken vil stort sett kun variere i oppløsning, slik har det vært i over 10 år, og XOX vil ikke endre på dette. Det som derimot ikke er marginalt er prisforskjellen som vil eksistere mellom PS4 Pro og XOX, den tusenlappen som skiller de to konsollene vil dytte svært mange over på PS4 Pro, når den i tillegg har ryktet av å ha flere og bedre eksklusive spill i porteføljen, samt er ute i dag vil valget være lett for de aller fleste.

 

Angående hasteprosjekter, så bruker verken PS4Pro eller XOX hyllevarer fra AMD. Tiden fra TSMC mottar designet på en SOC til de kan begynne å masseprodusere den er på godt over halvåret, og så må man legge på tiden det tar for AMD å designe og validere en halvlederbrikke på over 7 milliarder transistorer.

Du kan regne med at XOX senest havnet på tegnebrettet til Microsoft i 2014, mens PS4 Pro senest havnet på tegnebrettet til Sony i slutten av 2013 (lanseringsvinduet til originale PS4 ja).

 

Det er forøvrig god forretning å komme konkurrentene i forkjøpet, de som kommer først med en funksjon eller egenskap til et fornuftig prispunkt pleier å vinne, det er bare å se på dominansen Tesla og Apple har i sine marked for å se hva slags effekt det har å være førstemann til å lage et godt nok eller revolusjonerende produkt til en (stadig mer) overkommelig pris.

 

Sony vinner primært i denne konsollgenerasjonen fordi Microsoft gang på gang har tråkket i salaten (dårligere ytelse, Kinect som trekker opp pris og spionerer på deg, størrelse og strømforbruk), det at XOX vil koste nærmere 5000 kr er nok et feilsteg som sannsynligvis har gjort at flere kjøpte PS4 Pro.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg ser ofte at det vises til at forskjellen i TF-ytelse er tilsvarende mellom PS4 og XBone som mellom XBoneX og PS4 Pro, ca. 35%. Det som ikke nevnes er at disse 35% tilsvarer, bokstavelig talt, en hel ekstra PS4 i ytelsesforskjell mellom de to high-end konsollene.

 

Om dette vil ha stort utslag blir spennende å se, men jeg stusser litt over at denne ganske massive forskjellen tilsynelatende avfeies så lett av enkelte.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg gleder meg til at Colin skal boikotte spill som kjører bedre/ser bedre ut på Xbox One X sammenligned med PS4 Pro jeg, slik han skulle med spill som kjørte bedre på PS4 kontra Xbox One.

Jeg boikotter alle spill som nedprioriterer Xbox-versjonene, jepp. Det gjelder fortsatt, får PS4 pro bedre ytelse på multiplatts så blir ikke disse spillene kjøpt av meg. Det er et hav av forskjell mellom XOX og PS4-pro, så tror nok ikke dette blir noen bekymring for meg. Da PS4 og XO var så like i kraft, så var det rett og slett frekt når noen utviklere ikke kunne levere spillet i samme ytelse til begge grupper.

Ja, utviklerne burde skamme seg. Tenk å lage spill med penere grafikk til den konsollen med best maskinvare. Uhørt.

 

Helt enig, at man ikke skal prioritere likhet blant to så like konsoller er merkelig. Det er ikke akkurat XOX-PS4Pro det er snakk om.

Lenke til kommentar

Jeg ser ofte at det vises til at forskjellen i TF-ytelse er tilsvarende mellom PS4 og XBone som mellom XBoneX og PS4 Pro, ca. 35%. Det som ikke nevnes er at disse 35% tilsvarer, bokstavelig talt, en hel ekstra PS4 i ytelsesforskjell mellom de to high-end konsollene.

 

Om dette vil ha stort utslag blir spennende å se, men jeg stusser litt over at denne ganske massive forskjellen tilsynelatende avfeies så lett av enkelte.

Da det bare er jeg som har nevnt det antar jeg innlegget er siktet til meg. Eneste grunnen til jeg nevner det er for å få frem hvor urimelig noens mening er rundt at xbox one og ps4 spill burde hatt helt lik ytelse med påfølgende boikott vist dette ikke er tilfelle å drar således litt paralleller til ps4 pro og og xox.

 

Men en kan jo dra flere paraleller slik sett, ytelseforskjellen mellom ps4 og xbox one tilsvarer nesten 2 hele xbox 360 konsoller :o

 

Dette er selvfølgelig mest ment for shits and giggles. XoX er en imponerende konsoll og det er klart, jo lenger du kommer opp i ytelse jo dyrere blir det å hente mer så et ytelses løft på 35% fra en allerede kraftig konsoll er ikke å kimse av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Greia med konsoll-optimalisering av spill er at det er en standardisert plattform hvor man optimaliserer for de rammene originalen har. Dette er til forskjell fra PC-utvikling hvor en må ta hensyn til forskjellige egenskaper til CPU, GPU og RAM. Disse er gitt på en original konsoll, og når en da forbedrer hardware kan det skje ulike ting. DX kommer fra PC-arkitektur og er sånn sett godt egnet til skalering, om enn ikke så automatisert som folk flest forventer. Det er en haug med underliggende kompleksitet som er svært vanskelig å automatisere optimalt, men ting som framerate er relativt enkelt å forbedre uten å optimalisere for hånd.

 

Boost-mode på PS4 Pro viser f.eks hvor forskjellig spill reagerer på Sony sin oppgraderte HW-plattform, der de speccer maskinen ned til vanlig PS4 for classic titler hvis du ikke aktiverer boost-mode.

 

Akkurat her trekker vel MS det lengste strået basert på den mer generiske arkitekturtankegangen de kommer fra.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

 

Da det bare er jeg som har nevnt det antar jeg innlegget er siktet til meg. 

 

Jeg så ditt innlegg ja, men jeg mener egentlig sånn rundt om på nett, neogaf etc. så det var egentlig ikke spesifikt din post jeg tenkte på :)

 

 

Men en kan jo dra flere paraleller slik sett, ytelseforskjellen mellom ps4 og xbox one tilsvarer nesten 2 hele xbox 360 konsoller :o

Dette er selvfølgelig mest ment for shits and giggles. XoX er en imponerende konsoll og det er klart, jo lenger du kommer opp i ytelse jo dyrere blir det å hente mer så et ytelses løft på 35% fra en allerede kraftig konsoll er ikke å kimse av.

 

 

Nuvel.. man kan sammenligne med Super Nintendo for den saks skyld, men jeg føler at det å sammenligne med konsoller i samme generasjon har litt mer for seg. Når det er sagt så er jeg klar over at det er meningsløst å sammenligne på den måten. hehe. Som du sier.. all sånn prat er jo bare for moro skyld. Det skal bli gøy å se hvordan ting utarter seg i høst. Uansett hva som skjer så blir det garantert underholdende!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...