Gå til innhold

PS4 vs. Xbox One

Xbox One vs. PS4!  

1 193 stemmer

1. 1. Kommer du til å velge PS4 eller Xbone?

• PS4
      681
    • Xbox One
      226
    • Begge
      125
    • Ingen av dem
      160

Anbefalte innlegg

Innovasjon og utvikling er verdiløst om det ikke er noe noen ønsker eller har bruk for, og om man ikke er i stand til å vise folk at det er verdt alt det man må ofre. Når Microsoft ga konsollen flere begrensninger, samtidig som de kom med veldig lite konkret til å veie opp for dette sier det seg selv at folk ikke blir særlig imponert. Det samme gjelder å prakke på folk dyrt ekstrautstyr uten å vise noen spill som rettferdiggjør det. 

Det spiller liten rolle hva man mener alt i alt i alt når grunnen til at det ble kansellert er press fra spillbutikk kjedene som truet med å ikke selge den da de følte seg truet av innovasjonen. Det hadde lite med om forbrukeren ville ha det eller ikke.

Du må nesten dokumentere at det hadde lite med forbrukernes ønsker å gjøre. Microsoft gikk tilsynelatende på en kjempesmell fordi forbrukerne ikke var fornøyd med begrensningene Microsoft prøvde å prakke på dem, og har kjøpt deretter.

Hva var de store begrensningene? at man må være online? i 2014?

At man kan putte spill platen i spilleren og gjøre den om til en digital kopi, slik at man ikke trenger å skifte plater hele tiden for å skifte  spill.

At jeg kan benytte meg av tilbud på fysiske spill og få de gjort om til digitalt, i stedet for å måtte betale fullpris for den digitale utgaven?

At det fysiske spillet som jeg har kjøpt og gjort digitalt, kan jeg bruke på alle Xboxer jeg logger meg på uten at jeg må passe på å ha med meg platen over alt.

At jeg ikke kan reise til andre siden av landet og lever en platen til en venn som vil låne et spill, men må i stedet trykke på en knapp hjemme i min egen stue for å låne det vekk.

For mange er det en relativt stor begrensning å alltid måtte være online, særlig når mulighetene tilsynelatende ikke lenger er muligheter, men påbud. Nå har vell store deler av hva Microsoft egentlig ville gi av fordeler vært temmelig diffust og vagt, noe som igjen er en god grunn til at folk ikke aksepterte innstramminger i deres friheter. 

Ellers så er ikke problemet mulighetene du nevner men påbudene, og jeg mistenker at du har fulgt såpass med at også du forstår at det er sistnevnte som er problemet, ikke førstnevnte. Jeg kan allerede i dag kjøpe spill digitalt på alle aktuelle platformer. Om det var veldig viktig for mange å gjøre de fysiske kopiene digitale kan det godt tenkes at det kunne vært løst på en måte som ikke gjorde de fysiske kopiene verdiløse, og som tillot oss å låne, bytte og selge spill. Og ja, noen av oss, selv i 2014, benytter oss av disse frihetene. Noen av oss trenger ikke en gang å reise til andre siden av landet når vi gjør det. 

Jeg har flere ganger sett nye ting og tenkt at dette er dumt og ubrukelig, men etter å ha testet det så har det blitt uunnværlig. Slik er det ofte med utvikling. Men for noen er de fysiske platene tydelig vis en hellig ku.

Det tror jeg ikke, men når påbudene og begrensningene blir større enn fordelene for mange er det klart at utviklingen ikke er positiv. For sånn er det faktisk, all utvikling er ikke positiv.

Hvis det er Kinect du kaller ekstra utstyr, så er Xbox for meg en mye dårligere opplevelse uten Kinect.

Folk klagde på at Xbox ble levert med Kinect, samtidig som Sony ikke klarte å produsere nok PS4 kameraer til å dekke etterspørselen.

Kinect kan gjøre veldig mye, og ved å gjøre den til en del av Xboxen kunne utvikleren endt opp med og kunne gjøre kule tung med den. Nå når den er tatt vekk, blir det mindre interessant å bruke den, da man ikke vet om kundene har den.

Det mest kreative og innovative spillene kommer for tiden fra indi utviklere. Tenk på alle de crazy tingen de kunne fått til med Kinect etter hvert.

Folk ville vell ikke betale ekstra for noe de ikke hadde noe glede av. Feilen her ligger først og fremst hos Microsoft som lanserte tilleggsutstyr og gjorde det obligatorisk, uten å på forhånd vise forbrukerne at dette var noe de ville få stor glede av. Jeg er enig i at Kinect virkelig kunne blitt spennende og interessant, men det nytter ikke å kreve tusenlappen ekstra fra forbrukerne på forhånd og komme med "kanskje, tenk om, og i fremtiden". 

Igjen så ligger mye av problemet i at Microsoft kom med begrensninger og ekstrautgifter uten å tilby muligheter ekstraunderholdning i tilstrekkelig grad. 

Men det er greit at de som klager vet bedre, og går ut med uttalelser som at ingen bruker en spill konsoll til å se på video eller høre på musikk. En spill konsoll skal kun brukes til spilling.

Samtidig viste data fra Xbox 360, før One ble lansert, at Xbox 360 ble brukt til disse andre tingene i nærmer 50% av tiden.

Hvem sier dette?

De gikk på en kjempesmell, og kanskje måtte de ha endret det uansett, men den totale reverseringen kom etter at GameStop sluttet å ta i mot preorders for Xbox One, og kun tok i mot preorders for PS4.

De gikk ut og sa de skulle endre på visse ting etter at det kom klager, og man prøvde å forklare hvordan det hele skulle virke.

Men de var fryktelig dårlig på kommunikasjon. For å være ærlig trodde jeg det var en relativt kjent sak det med at GameStop truet med å slutte å selge Xbox One. Jeg mener jeg har det fra flere steder når det hele sto på, men originalt hørte jeg det på Gamerscore Popcast som siterte en kjent kilde.

Jeg ser rett og slett ikke problemstillingen med å være online. Og hvor mye av funksjonaliteten til en konsoll vil du i dag miste når man ikke er online?

Og fordelene man fikk med det opprinnelige systemet hørtes for meg ut som om det var my mere nyttig enn bakdelen ved at man må være online 1 gang i løpet av en uke.

De gikk også ut å sa de skulle finne en løsning slik at man kunne selge fysiske spill man hadde gjort digitalt.

I den originale løsningen ble det skissert at man kunne låne, gi bort og selge digitale kopier også.

Det blir litt feil å beskylde Kinect for prisen på Xbox One i forhold til PS4. De satt ned prisen på Xbox One, til samme pris som PS4. Så problemet var nok heller at man feilpriset produktet til å begynne med, og trodde man kunne selge til en høyere pris en konkurrenten. Jeg ser at Kinect blir sett på som synderen, og til slutt blir ofret til de store Gaming gudene.

Uten Kinect gikk prisen lavere en PS4.

En Xbox One uten Kinect er ikke en fullstendig Xbox One.

Statistikk sluppet fra Microsoft viste at tiden man bruker på andre ting en spill på Xbox 360 nærmet seg 50% i snitt, dette ble tatt opp på Windows Weekly podcasten når tallene fra Microsoft ble sluppet.

Xbox bommet på mange ting når den ble lansert, det er vel alle enig om.

Men de som klagde på "påbudene" tror jeg har gått glipp av mye gode muligheter. Jeg er overbevist om at den fremtiden som det ble vist noen glimt av når man viste frem Xbox One ville for de aller fleste være mye mere nyttig en de såkalte "påbudene"

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å være ærlig trodde jeg det var en relativt kjent sak det med at GameStop truet med å slutte å selge Xbox One. Jeg mener jeg har det fra flere steder når det hele sto på, men originalt hørte jeg det på Gamerscore Popcast som siterte en kjent kilde.

Er ikke denne du sikter til? http://www.fool.com/investing/general/2015/09/11/gamestop-refuses-to-sell-this-kind-of-xbox-one-o-2.aspx

Det er det eneste jeg kan finne når jeg googler det du sier. Kunne dog gjerne tenkt meg linken til Gamerscore popcasten du viser til, hadde vært interessant å lytte til :) 

Lenke til kommentar

Det kan det ikke være, for den artikkelen handler om bundles med digitale koder og er fra 11.september i år. Det må være fra perioden i etterkant av E3 2013 for at det kan være noe hold i at Gamestop nektet å selge Xbox One. Første gangen jeg hører om det, så en kilde ville vært fint.

• Liker 1
Lenke til kommentar

De gikk på en kjempesmell, og kanskje måtte de ha endret det uansett, men den totale reverseringen kom etter at GameStop sluttet å ta i mot preorders for Xbox One, og kun tok i mot preorders for PS4.

Da har jeg litt problemer med å se at man skulle kunne si skråsikkert at avgjørelsene hadde lite med hva forbrukerne ville ha å gjøre.

De gikk ut og sa de skulle endre på visse ting etter at det kom klager, og man prøvde å forklare hvordan det hele skulle virke.

Men de var fryktelig dårlig på kommunikasjon. 

Slik jeg husker det var forklaringene veldig vage, og det ble gitt få konkrete løsninger. Det er nok også grunnen til skepsisen, at Microsoft kom med begrensninger, samtidig som de tilbød lite konkret. Med tanke på mye av det andre som ble sagt på samme tid er det langt fra utenkelig at fordelene som Microsoft lovet skulle komme, men sa lite om, egentlig ikke var særlig mye mer enn tomme ord og halveisløsninger. Hadde de hatt fantastiske løsninger for forbrukerne virker det rart at de ikke utdypet disse mer.

For å være ærlig trodde jeg det var en relativt kjent sak det med at GameStop truet med å slutte å selge Xbox One. Jeg mener jeg har det fra flere steder når det hele sto på, men originalt hørte jeg det på Gamerscore Popcast som siterte en kjent kilde.

Jo når du sier det har jeg kanskje også lest om konflikt rundt dette på den tiden, men at det var dette som var avgjørende, eller at det ville blitt en realitet, kan jeg ikke komme på å ha sett. Men igjen, jeg har ikke fått med meg alt så her kan jeg godt ta feil. 

Jeg ser rett og slett ikke problemstillingen med å være online. Og hvor mye av funksjonaliteten til en konsoll vil du i dag miste når man ikke er online?

For noen er det ikke et alternativ å alltid være online. For de av oss som ikke er så aktive i bruken av onlinefunksjonene er det en ekstra ulempe, som sammen med det å gjøre fysiske kopier verdiløse, virker å påføre flere ulemper enn det gir fordeler. 

Og fordelene man fikk med det opprinnelige systemet hørtes for meg ut som om det var my mere nyttig enn bakdelen ved at man må være online 1 gang i løpet av en uke.

De gikk også ut å sa de skulle finne en løsning slik at man kunne selge fysiske spill man hadde gjort digitalt.

I den originale løsningen ble det skissert at man kunne låne, gi bort og selge digitale kopier også.

Som sagt så fremsto fordelene som veldig vage, og det var nok for mange lite fristende å gi fra seg muligheter og friheter i bytte mot vage løfter om at Microsoft skulle "finne løsninger". Igjen så virker det rart at de ikke kom med noe mer konkret om de hadde så gode løsninger for forbrukerne, og det virker igjen som et eksempel på at Microsoft her ikke forstod at de må levere før de kommer med innskrenkninger. 

Det blir litt feil å beskylde Kinect for prisen på Xbox One i forhold til PS4. De satt ned prisen på Xbox One, til samme pris som PS4. Så problemet var nok heller at man feilpriset produktet til å begynne med, og trodde man kunne selge til en høyere pris en konkurrenten. Jeg ser at Kinect blir sett på som synderen, og til slutt blir ofret til de store Gaming gudene.

Uten Kinect gikk prisen lavere en PS4.

Kinect må nødvendigvis ha vært en del av grunnen til den høye prisen, og prisen ble vell fastsatt en god stund før selve konsollanseringen? Uansett virker det å være et tilbehør som veldig mange ikke mener er verdt prisen, og det er således synd at de ikke var flinkere til å lage spill som viste hva den kunne før de ba folk betale for den.

En Xbox One uten Kinect er ikke en fullstendig Xbox One.

Det kan godt hende, men det virker som veldig mange ikke er så interesserte i en "fullstendig" Xbox One. 

Xbox bommet på mange ting når den ble lansert, det er vel alle enig om.

Men de som klagde på "påbudene" tror jeg har gått glipp av mye gode muligheter. Jeg er overbevist om at den fremtiden som det ble vist noen glimt av når man viste frem Xbox One ville for de aller fleste være mye mere nyttig en de såkalte "påbudene"

Det er godt mulig at det for noen ville vært å foretrekke. Akkurat hva Microsoft ville levert vet vi ikke, men om det virkelig var bra nok til å kompensere for ulempene virker det rart at de ikke var mer konkrete. For min del er jeg ikke så ivrig etter å gi fra meg muligheter og friheter jeg har i dag, med mindre jeg får noe minst like bra igjen. I dag har jeg muligheten til å kjøpe digitalt, og jeg har muligheten til å kjøpe fysisk, med de frihetene mange av oss forventer fra en konsoll. Det er jeg igrunn godt fornøyd med. 

Lenke til kommentar

Tenkte mer i retning på hvorfor det er slik. Bare dårlig optimalisering?

Det er jo ingen hemmelighet at PS4 er en kraftigere maskin. Så det kan være dårlig optimalisering for PS4 arkitekturen som har gjort at dem ikke har fått  den flyten dem ville ha og isteden for å bruke tid og penger på å få spillet til å se så bra ut som det kan. Så blir det tatt ibruk en AA teknikk som gir et noe mer slørete bilde. Samt skygger blir tonet ned litt og endel effekter som snø osv blir unnlatt i noen sener for stabil fps. Eller at det har gått litt fort i svingene og det ikke er blitt lagt til i senene.

En patch kan ordne alt. Men det spørs om dem anser det som økonomisk forsvarlig å bruke tid på det....tid er penger :)

Lenke til kommentar

Hallo? Fordi Xbox One er en bedre maskin vel. Det burde jo alle forstå!!

Helhetlig er Xbox One en bedre maskin ja, nesten på samtlige punkter. Desverre er det viktigere i Norge å ha riktig mote enn å ha det som leverer best opplevelser.

Gå gjerne over disse punktene.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hallo? Fordi Xbox One er en bedre maskin vel. Det burde jo alle forstå!!

Helhetlig er Xbox One en bedre maskin ja, nesten på samtlige punkter. Desverre er det viktigere i Norge å ha riktig mote enn å ha det som leverer best opplevelser.
På det viktigste sommer spill er ps4 bedre. De aller fleste multiplattform spill er ps4 bedre på. Bedre grafikk og frame rate.

Den er kraftigere og det er fakta

• Liker 2
Lenke til kommentar

Den er kraftigere men hjelper ikke når den ikke har noen eksklusive spill som er spesielt interessante. Noen folk liker Bloodborn og until dawn som er helt greie spill, men ikke noe jeg kjæper konsollen for. Legg merke til at jeg mener spill som er ute til nå, og det kan diskuteres om igjen når Ratchet and Clank :love:  kommer ut.

Hva som er gode spill er også en personlig smakssak. Jeg elsker Forza Horizon 2, Halo 5, Ori og Sunset Overdrive.

Jeg digger Plantz vs zombies garden warfare og det kom ut alt for sent på ps4.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...