Gå til innhold

PS4 vs. Xbox One

Xbox One vs. PS4!  

1 193 stemmer

1. 1. Kommer du til å velge PS4 eller Xbone?

• PS4
      681
    • Xbox One
      226
    • Begge
      125
    • Ingen av dem
      160

Anbefalte innlegg

Kva er vitsen med XO og PS4 viss di ikkje greier å heve spillopplevelsen fra forrige konsollgenerasjon?

1080p og 60fps gir ein betre spillopplevelse med moderat bedre grafikk.

720p og 30fps betrer ikkje spillopplevelsen, men gir dog meget penare grafikk.

Er det spillopplevelsen eller grafikken XO og PS4 bør satse på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Syns det er fantastisk at man i det hele tatt diskuterer usle 60 fps. Pinlig at ikke PS4 og XBOne klarer å kjøre 60 fps på ALT 100% av tiden.

Det er en glemt kunst i dagens marked. Dropper du frameraten til det halve har du også plass til dobbelt så mye bling.

• Liker 1
Lenke til kommentar

30fps = 33.367ms

60fps = 16.67ms

Altså, fra du trykker på knappen til det skjer på skjermen. Det høres selvsagt ikke mye ut, men man merker det godt. Er en go grunn til at spill som krever presisjon på kontroll som feks fighting-spill og diverse fast paced shooters kjører i 60fps istedenfor å guffe opp grafikken mer.

Det tallet må du minst doble, ettersom GPU og CPU jobber med forskjellige frames. Veldig mange spill kjører også triple buffering, som da øker til tre ganger så mye inputlag.

Så i praksis er forskjellen i inputlag fra 60 fps til 30 fps på 33.33ms eller 50ms, og det er godt merkbart.

Har jeg spilt et spill som går i 60FPS en ukes tid, og så går over til å spille et spill i 30FPS, så merker jeg også et ørlite etterslep i forhold til det jeg er vant til, men etter at jeg har spilt det spillet en tid, så tenker jeg ikke lenger over at det er 30FPS. Dermed var ikke den forskjellen så stor og problematisk at det forstyrret/ødela spillet for meg, og jeg kan derfor heller ikke si at det var essensielt for min opplevelse av spillet.

Fint at du klarer å bli vant til 30 fps, for min del har det seg nemlig slik at 30 fps i spill vil alltid hakke, jeg kan til og med merke at film hakker i de riktige scenene.

Exit: hvis det tekniske ikke er på plass i et spill kan du heller lese en bok.

Endret av N o r e n g
Lenke til kommentar

Hehe, ja da er jeg glad for at jeg ikke er like mye plaget av det som deg. Regner med du bare har spilt på PC forige generasjon da?

Tja, er ikke det tekniske som er viktigst for at et spill skal være bra eller dårlig for meg i alle fall. For å bruke eksempelet med bok, så er det vel hverken kvaliteten på papiret eller cover design som har noe å så på om det er en god bok. En historie er like god om man leser den i hardcover eller paperback.

Jeg kan forstå at 60FPS blir viktigere for deg om det plager deg så mye, men tror rett og slett ikke det er en reell problemstilling for 9/10 spillere. Det eneste som gjør at de merker det er fordi så mange lager et poeng av det, så tror de til slutt at de også ser det.

Derimot at de burde satse på å få 60FPS i spill er jeg enig i, man burde altid prøve å komme så nær det beste man kan. Sier bare at for meg er det mange andre ting de kan satse på og forbedre som har større innvirkning på spillopplevelsen for min del. Og da snakker jeg ikke om oppløsningen, pixler og fps er ikke de eneste tingene som kan forbedres med en ny generasjon.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Hehe, ja da er jeg glad for at jeg ikke er like mye plaget av det som deg. Regner med du bare har spilt på PC forige generasjon da?

Tja, er ikke det tekniske som er viktigst for at et spill skal være bra eller dårlig for meg i alle fall. For å bruke eksempelet med bok, så er det vel hverken kvaliteten på papiret eller cover design som har noe å så på om det er en god bok. En historie er like god om man leser den i hardcover eller paperback.

Jeg kan forstå at 60FPS blir viktigere for deg om det plager deg så mye, men tror rett og slett ikke det er en reell problemstilling for 9/10 spillere. Det eneste som gjør at de merker det er fordi så mange lager et poeng av det, så tror de til slutt at de også ser det.

Derimot at de burde satse på å få 60FPS i spill er jeg enig i, man burde altid prøve å komme så nær det beste man kan. Sier bare at for meg er det mange andre ting de kan satse på og forbedre som har større innvirkning på spillopplevelsen for min del. Og da snakker jeg ikke om oppløsningen, pixler og fps er ikke de eneste tingene som kan forbedres med en ny generasjon.

Many times this...

Fordelen med 60fps for min del er at man ikke legger merke til framedrops. Har man 30fps og den går ned 10fps fordi mye skjer samtidig vil man merke det, men ikke hvis det går fra 60fps til 50fps.

Holder fpsen seg stabil på 30fps så holder det for meg. Ser ikke forskjell i kampens hete uansett.

Lenke til kommentar

30fps = 33.367ms

60fps = 16.67ms

Altså, fra du trykker på knappen til det skjer på skjermen. Det høres selvsagt ikke mye ut, men man merker det godt. Er en go grunn til at spill som krever presisjon på kontroll som feks fighting-spill og diverse fast paced shooters kjører i 60fps istedenfor å guffe opp grafikken mer.

Det tallet må du minst doble, ettersom GPU og CPU jobber med forskjellige frames. Veldig mange spill kjører også triple buffering, som da øker til tre ganger så mye inputlag.

Så i praksis er forskjellen i inputlag fra 60 fps til 30 fps på 33.33ms eller 50ms, og det er godt merkbart.

Har jeg spilt et spill som går i 60FPS en ukes tid, og så går over til å spille et spill i 30FPS, så merker jeg også et ørlite etterslep i forhold til det jeg er vant til, men etter at jeg har spilt det spillet en tid, så tenker jeg ikke lenger over at det er 30FPS. Dermed var ikke den forskjellen så stor og problematisk at det forstyrret/ødela spillet for meg, og jeg kan derfor heller ikke si at det var essensielt for min opplevelse av spillet.

Fint at du klarer å bli vant til 30 fps, for min del har det seg nemlig slik at 30 fps i spill vil alltid hakke, jeg kan til og med merke at film hakker i de riktige scenene.

Exit: hvis det tekniske ikke er på plass i et spill kan du heller lese en bok.

Vil ikke egentlig si at det er så mye "tilogmed", det er lett å se hakking i film, og spill da selvsagt.

AtW

Lenke til kommentar

Enig! Nesten et år etter release så er det kun 6 apps tilgjengelig på EU PSN (hos meg i alle fall). Viaplay, Netflix, WWE, Vidzone og 2 IGN-apper.

Burde virkelig være lettere å utvikle og få inn apper. Så hardt som Sony elsker indie, burde man også få apps laget av vanlige folk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Hva skal man med de som ikke en pc, laptop eller nettbrett vil gjøre bedre? eneste appene jeg bruker er netflix og viaplay, og eneste jeg kan komme på som kunne vært av bruk var spotify hvis det kunne kjørt i bakgrunnen av spillene. Jeg vil heller at sony og ms gjør konsollene bedre enn å ha en haug ubrukelige apper og ubrukelige konsoller..

Lenke til kommentar

Noen gang begynner jeg å lure på om folk er stein dumme.

http://www.neogaf.com/forum/showthread.php?t=878396

Noen av kommentarene her hevder at videospill er viktigere enn folk personlige informasjon og det faktum at Sony viste om breachen en hel uke før de ga noe beskjed. Jaja. Greit nok at Xbox One-reavlen uten tvil gjorde mest skade når det kom til business, men sånn utenfor det var helt klart breachen til PSN et større problem. Men men, gjør Sony noe feil å feies det under teppet uansett.

Sverger til 3 måneders og pengekort når det kommer til PSN ihvertfall.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hva skal man med de som ikke en pc, laptop eller nettbrett vil gjøre bedre? eneste appene jeg bruker er netflix og viaplay, og eneste jeg kan komme på som kunne vært av bruk var spotify hvis det kunne kjørt i bakgrunnen av spillene. Jeg vil heller at sony og ms gjør konsollene bedre enn å ha en haug ubrukelige apper og ubrukelige konsoller..

Det Microsoft gjør rett og som Sony feiler på. Etter min mening... Er å få folk til å ikke ha noe behov for noe annet. Hvorfor flytte fokus over til mob,nettbrett eller pc om det du vil ha er på konsollen din?

Nå sier jeg ikke at XBO har alt en kan tenke seg. Men den har ivertfall mye mer en PS4. Bare det at en kan se alt som er på Twitch. Er idiotiskt at en ikke kan det på PS4. Er jo millioner som ser timesvis hver eneste dag...

Det at en nå kan se på Reddit på XBO er ekstremt kult synes jeg. Sitte å nerde å glane på alt mulig rart.

Og nå som XBO åpner opp for så si alt av filformater så åpner dem igjen opp bruksområdet og til sist bruksmønsteret til XBO eiere.

PS4 selger jo sykt bra om dagen. Men det her er faktisk en ting jeg tror kan komme å bite Sony litt i rompa i tiden fremmover. Det er mange år siden en konsoll var kun ment for spill.

Lenke til kommentar

Men men, gjør Sony noe feil å feies det under teppet uansett.

Gjør det? Den saken der har da blitt diskutert i årevis nå, og det er jo ikke akkurat som Sony ble fritatt kritikk for PS3-lanseringen, Killzone-jukset, rootkit-skandalen, Linux-greia på PS3, fjernet bakoverkompatibilitet, YLOD, og så videre. Du skal være ganske selektiv for å kun se kritkk av Microsoft.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Ikke bare selektiv, men man burde kanskje gå i seg selv å kjenne etter hvorfor man føler det slik.

Neogaf blir f.eks. beskylt for å være en Pro Sony forum av flere her inne på diskusjon.no og andre plasser. Kun fordi forumet nå virker å snakke mer positivt om ps4. Men er ikke det naturlig at et forum få overvekt av fornøyde ps4 eiere når konsollen selger dobbelt så mye? Kritikk fikk Ps3 så det holdt de første årene, og i allefall på neogaf. Så selv om man kjøper underdoggen og liker den, så trenger man ikke forholde seg fiendtlig til markedslederen. Ting kan snu, ting kan utjevne seg og uansett så finnes det et marked for begge 2.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Men men, gjør Sony noe feil å feies det under teppet uansett.

Gjør det? Den saken der har da blitt diskutert i årevis nå, og det er jo ikke akkurat som Sony ble fritatt kritikk for PS3-lanseringen, Killzone-jukset, rootkit-skandalen, Linux-greia på PS3, fjernet bakoverkompatibilitet, YLOD, og så videre. Du skal være ganske selektiv for å kun se kritkk av Microsoft.

Enig med deg, men du selv vet jo hvordan fabasen kan være. Er mye man vil se og lete etter, annet kan man lett se gjennom fnigrene på.

Kommer alltid til å være slik.

Meeeen er ikke til å skuffe under teppet at MS har hatt det fleste baise skandalene til nå i generasjonen, med 180 ene de har tatt. Til manges glede. Selv om jeg nok er sikkert en av de få igjen som synes all digital og family sharing var noe av det beste med orignal utgangspunktet til Xbox One.

Lenke til kommentar

Hvor mange her inne er egentlig registrert på Neogaf? Jeg kjenner med meg selv at det er en plass jeg ikke hadde orket å henge fast altså. Man får jo uansett referanser og linker så det holder mot det forumet fra alle mulige kilder sånn sett.

:p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...